Delicate rol van Mister TT

62

Het lijkt een staaltje van kromme rechtspraak. De rechtbank in Leeuwarden heeft “Mister TT” Jaap Timmer een cruciale, zo niet doorslaggevende rol toegekend in het al jaren slepende juridische conflict tussen baancommissaris Meta van der Velde en het TT Circuit.

De baancommissaris uit Hoogkerk werd tijdens de training voor de TT van 1992 aangereden door de Braziliaanse motorcoureur Alex Barros. Daarbij verloor ze haar linker been. Meta van der Velde stelt de circuit organisatie aansprakelijk omdat er volgens haar onvoldoende veiligheidsmaatregelen waren getroffen. Op 24 april 2001 werd ze door de Asser rechtbank in het gelijk gesteld. Van der Velde zou op basis daarvan recht hebben op een bedrag tussen de 275.000 en 450.000 euro. De tegenpartij tekende echter beroep aan en het gerechtshof in Leeuwarden bepaalde vorige week in een tussenvonnis dat een deskundige de zaak Van der Velde nog ŽŽn keer onder de loep moet nemen.







Dat Jaap Timmer die rol is toegewezen lijkt tegen alle logica in te druisen. Timmer mag dan op het moment van de voor Meta van der Velde fatale crash noch deel aan de TT organisatie hebben gehad, inmiddels is hij als lid van het TT bestuur wel degelijk partij. De vraag is of zijn rapportage het predikaat objectief verdient, maar Meta van der Velde twijfelt daar niet aan. Zij trekt de integriteit en objectiviteit van “Mister TT” geen moment in twijfel. Meta van der Velde “Het is niet de eerste keer hoor’ legt ze uit. “Timmer kwam in een eerder stadium als deskundige al om de hoek kijken in de jaren “97/”98. De tegenpartij had toen iemand anders aangewezen waar ik totaal niet mee overweg kan. Nee, ik zeg niet wie. Vervolgens kwam Timmer in beeld. Wij hadden vertrouwen in hem en hij heeft ons gewoon correct en objectief behandeld. Kijk, dit is zo specialistisch, op dit gebied zijn maar weinig mensen ter zake deskundig dat je automatisch terecht komt bij iemand die er zelf nauw bij betrokken is. Want wie hadden we anders moeten aanvaarden ?”

Ex-coureur Franco Uncini wellicht ? Hij is veiligheidsman van de IRTA en was bovendien zelf op Assen in 1983 ook nog slachtoffer van een zware crash. “Uncini bekijkt alles alleen vanuit het standpunt van de rijders en dat is toch anders dan iemand die aan de kant staat”. Jaap Timmer wil over de delicate kwestie niets kwijt zolang het vonnis nog niet is uitgesproken. Hij heeft tot 14 april 2003 de tijd om zijn bevindingen ten aanzien van de veiligheid op het gewraakte stukje circuit te rapporteren. “Ik heb het zo druk dat ik nog niet eens heb gelezen op welk gebied ik aanvullingen moet geven op mijn eerdere rapportage. Maar los daarvan ben ik niet in de positie er iets over te zeggen zo land de zaak nog loopt” aldus Jaap Timmer.

Bron: DVHN ( J.v.B )

met dank aan www.ttbaco.nl