Dion Otten: IDM Supersport 600, het hoe en waarom

498
dion-otten
Dion Otten | foto© RvM Photography

Voor het seizoen 2020 heeft Dion een contract getekend bij Pearle Gebben Racing. Hij zal met een Yamaha R6 aan de start verschijnen in de competitieve IDM Supersport 600 klasse. Een gemakkelijke keuze was dat zeker niet. En stapje terug qua kampioenschap, maar een stap omhoog qua klasse. Lees hieronder meer over het hoe en waarom.

World Supersport 300
Dion was in 2019 als rookie actief op WK-niveau, in de prestigieuze World Supersport 300 klasse. Hij kwam uit voor het Belgische fabrieks ondersteunde Moto Tuning Mol, op een Kawasaki Ninja 400. Een lastig jaar met veel blessureleed en mede daardoor ietwat tegenvallende resultaten. Maar ook een paar top tien klasseringen, wat resulteerde in een – toch nog – keurige zeventiende plaats in de eindstand. Zeker niet slecht in een veld van zo’n vijfenvijftig coureurs. Dat bleef niet onopgemerkt, diverse teams klopten bij het Asser talent aan de deur. Tijdens het raceweekend in het Portugese Portimão, begin september, kon Dion al bijtekenen bij zijn eigen team, Moto Tuning Mol. Het liefst zou hij dat direct doen, op dat moment lag zijn focus immers nog volledig op de World Supersport 300. Maar er speelde meer, daardoor kón er nog niet getekend worden in Portugal.







Lengte
Gedurende het seizoen is Dion zijn lengte behoorlijk toegenomen. Daardoor ontstond er achter de schermen twijfel over deelname aan de World Supersport 300 van 2020. Een lastig dilemma. Maar met één meter vijfentachtig en vijfenzestig kilo schoon aan de haak, is het moeilijk concurreren tegen (veel) kleinere en lichtere coureurs. Dion is eigenlijk te groot geworden voor de Kawasaki Ninja 400, hij moet zich letterlijk opvouwen achter de ruit. Binnen de stroomlijn blijven is gewoon niet mogelijk. Dat ondervond hij aan den lijve op het circuit van Magny Cours in Frankrijk bijvoorbeeld, toen er op de wedstrijddag een straffe wind stond en hij door toedoen van zijn lengte simpelweg de slipstream niet kon houden. Een overstap naar de 600cc kwam zo steeds meer in beeld. Qua postuur zou Dion veel beter op een Supersport 600 machine passen.

World Supersport 600
De overstap naar het wereldkampioenschap World Supersport 600 is nooit een optie geweest. Financieel is dat nog een brug te ver. Bovendien is het als net zeventien jaar geworden rijder zonder enige ervaring in de 600cc klasse, echt te hoog gegrepen. Om met geroutineerde rijders als Cluzel, Odendaal, Krummenacher en Mahias mee te kunnen, moet je van héél goede huize komen. ‘Liever goed meedoen en veel leren in de IDM Supersport 600, dan achteraan rijden in de World Supersport 600’ aldus Dion, in al zijn Drentse nuchterheid.

IDM Supersport 600
Dion is geen onbekende in het IDM, wat staat voor ‘Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft’. In 2018 werd hij bij onze Oosterburen ‘Vizemeister’ in de Supersport 300 klasse en tevens Nederlands Kampioen ONK Supersport 300. Hij presteerde in zijn beginjaar ver boven verwachting en miste op een haar na de titel. Gedurende het seizoen 2019 werd steeds duidelijker dat de IDM Supersport 600 de beste optie zou zijn voor het vervolg van Dion’s wegracecarrière. Met weliswaar maar acht evenementen per jaar, maar daarentegen wél twee races per weekend. Toen op een gegeven moment Pearle Gebben Racing interesse toonde, kwam alles in een stroomversnelling.

SRTD en Pearle Gebben Racing
De Stichting Racing Team Drenthe ondersteunt Pearle Gebben Racing al sinds 2016. Doelstelling is jonge talentvolle coureurs te begeleiden naar een hoger niveau, met als uiteindelijke doel samen door te stromen naar het wereldkampioenschap. Dion deelt die ambitie en op basis daarvan hebben beide partijen een meerjarenplan uitgestippeld. Een Drentse coureur in een Drents team, is een mooie bijkomstigheid. Met oud GP-coureurs Jasper Iwema (teammanager en rijderscoach) en Jaap Hoogeveen (data-analist) in de gelederen kent Pearle Gebben Racing een sterke basis. Inderdaad, beide uit Drenthe. De in België woonachtige Franse monteur Cedric Borde werd aangetrokken als Otten’s vaste monteur. Hij werkte eerder in de World Superbikes. Daarnaast kan Dion vanuit de KNMV weer rekenen op zijn ervaren rijderscoach en steun en toeverlaat, oud-coureur Roy ten Napel. Dion krijgt de beschikking over twee Yamaha R6 motoren met technische ondersteuning van Ten Kate Racing Products uit Nieuwleusen voor wat betreft de blokken. Het Duitse 2D (Debus & Diebold) en Peter Bom zorgen voor de data recording. Dion zal moeten wennen aan de uitgebreidere knoppenwinkel op beide stuurhelften. Tractioncontrol, enginebrake en motormapping zijn zaken waar hij nog niet eerder mee gereden heeft.

Programma
Eind februari vertrekt het team naar Spanje, voor een zesdaagse test op de circuits van Almeria en Andalucia. Daarnaast zullen er nog andere tests plaatsvinden op de banen van Assen, Alcarras, Oschersleben en/of Spielberg. In Oostenrijk, op de Red Bull Ring in Spielberg, worden in het weekend van 22-24 mei de eerste IDM races van het jaar verreden. Daarna volgen Oschersleben, Most, Schleiz, Assen, wederom Assen (Gamma Racing Day), Lausitz en Hockenheim. In september zal Dion met een wildcard aan de start staan van de spectaculaire Supersport 600 klasse van de British Super Bikes op Assen.

Leerjaar
Dit seizoen wordt gezien als een leerjaar. Dion heeft qua kampioenschap een stapje terug gedaan, maar qua klasse een stap omhoog. Hij zal zich de Yamaha R6 eigen moeten maken en heeft in 2020 als doel een stijgende lijn te laten zien. Een leerjaar, werd dat twee jaar geleden ook niet gezegd, toen Dion van start ging in het IDM Supersport 300 kampioenschap? Hij is fit, blessurevrij en er helemaal klaar voor!

 



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App