Na dagen van zomerse temperaturen was het nu ook daar een stuk minder. Vooral veel regen viel het team ten deel toen zij neerstreken voor een training op de Lausiztring (voormalige DDR) en om en passant ook nog een race mee te pakken voor het Open Duits Kampioenschap (ODM).

Vrije training 4 mei
Nicolas trad aan met de 748 RS. Voor hem de taak om zoveel mogelijk ronden af te leggen ter vergroting van het vertrouwen in zichzelf en de Ducati.
Voor John duidelijk bedoelt als een try out voor het Europese Superstock in juni dit jaar. De Ducati 996 Superstock had bij de laatste races in Assen (Pasen j.l.) al bewezen over de nodige potentie te beschikken. Nu was het zaak om de goede afstelling te vinden voor het circuit van Lausitz. Ge‘xperimenteerd werd vooral met de vering en bandenspanning. Duidelijk was dat dit circuit dat zo vlak is als een ijsbaan, ook zo glad is als een ijsbaan!
Uiteindelijk werd gekozen voor een minder straffe veer achter, hetgeen de wegligging ten goede moest komen (Assen is wat minder vlak en de snelheid ligt daar ook hoger, dus hardere vering).

Trainingen 5 mei
Nicolas wist vandaag op een wederom met regen gelardeerd Lausitz z’n beste tijd van vrijdag met een knappe 3 seconden te verbeteren en kwam daarmee op een 38e startplaats.
John was wat al te gretig in de eerste training. Ofschoon de baan later op de ideale lijn begon op te drogen, maakte hij na 10 ronden een high sider. Gevolg: John naast de motor, de 996 bleef netjes overeind en rolde door. Toen de snelheid er eenmaal uit was viel deze dan ook gewoon om. De schade aan John en motor bleven gelukkig beperkt.
Aangezien de tweede groep Superstock onder beduidend drogere omstandigheden had kunnen trainen, werden de tijden van de groep van John, de eerste groep, gecorrigeerd en bezette John daardoor een 12e plaats op de startgrid.
Omdat in de tweede groep Superstock iemand z’n blok had opgeblazen veranderde het om z’n gladheid toch al beruchte Lausitz nu in een zeepbaan. De verdere trainingen werden afgelast.
Jammer, maar beide coureurs van Flanders Motor Racing moesten het nu stellen met slechts ŽŽn offici‘le training. Zeker jammer omdat beide verder goed in hun vel zaten en zich zeker nog met een paar startplaatsen hadden kunnen verbeteren.

Wedstrijd 6 mei
John moest als eerste aan dek in de Superstock race. De weergoden deden weer hun uiterste best om binnen zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk water over de Lausitzring uit te strooien.
John wist, gestart van een 12e plaats, al gelijk flink indruk te maken door in de eerste ronde als 5e door te komen(zonder jumpstart!). Ja, we hadden eigenlijk niet anders verwacht in de regen. In ronde 7 sloeg echter de pechduivel toe. Het door Pluvius uitgestorte hemelwater werd de Ducati 996S wat te veel. De voorste cilinder weigerde verdere dienst en John moest afhaken. Was vocht vroeger wellicht vijand nummer ŽŽn van Ducati, met de hedendaagse machines is dat euvel naar het verleden verwezen. “Ofschoon we toch al een aantal keren in behoorlijke natte omstandigheden hebben rondgetoerd, hebben we daarbij nog nooit deze problemen gehad, ook niet met de 748”, laat een onthutste John Bakker weten. Later op de dag, nadat de motor was gewassen, bleek de Ducati weer netjes op twee pitten te lopenÉÉÉÉÉÉ..
De Supersport 600 race waarin Nicolas zou aantreden werd om dezelfde reden als met de training afgelast: weer een te glad wegdek door gelekte olie. Erg zuur voor Nicolas die gebrand was op dit Duitse avontuur. Hopelijk heeft hij een volgende keer wat meer geluk.

Wanneer u dit bericht leest is het konvooi inmiddels afgereisd naar het Italiaanse Monza, waar a.s. weekend(12/13 mei) de tweede race om het Europees kampioenschap Superstock plaats vindt. John zint op revanche, nadat hij in de eerste race in het Spaanse Valencia een mooie top tien klassering door een schuiver aan z’n neus voorbij zag gaan.