Dorna CEO Carmelo Ezpeleta heeft het te doen met Jorge Lorenzo. Ondanks dat de Repsol Honda Team coureur excuses heeft voor zijn zeer matige optreden is de Dorna baas wel duidelijk: “Lorenzo moet voor zichzelf een hele belangrijke beslissing nemen.”

Het verhaal is bekend, Jorge Lorenzo en Marc Marquez werden voorafgaand aan dit seizoen door Repsol Honda gepresenteerd als ‘Dreamteam’. De praktijk werd echter iets anders, terwijl Marquez de ene na de andere zege behaalde, diverse records verbrak en in Thailand zijn achtste wereldtitel veiligstelde blijven de prestaties van Lorenzo tot op heden sterk achter bij de vooraf gestelde verwachtingen.

Nu heeft de coureur uit Mallorca een aantal excuses, zo begon hij vanwege een trainingsongeval al verre van fit aan het seizoen, zorgde een crash tijdens de Dutch TT voor opnieuw een ernstige blessure (gebroken rugwervels) en heel veel fysiek ongemak waardoor hij maar liefst vier races langs de kant stond. Deze perikelen in combinatie met een flinke mentale dip zorgen ervoor dat Lorenzo momenteel geen schim meer is van de coureur die we kennen uit zijn hoogtijdagen.

Na de races in Assen, Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk te hebben gemist maakte Lorenzo zijn comeback tijdens de British Grand Prix in Silverstone. Tijdens deze eerste race wist de Spanjaard weliswaar nog als veertiende te eindigen in de race, iets dat hij tijdens de volgende Grand Prix in Misano wist te herhalen maar in de daaropvolgende vier Grand Prix weekenden in Aragon, Thailand, Japan en op Phillip Island eindigde de Repsol Honda Team coureur zelfs buiten de punten.

Tijdens de laatst verreden Grand Prix in Sepang werden er met de veertiende plaats weliswaar met de veertiende plaats weer twee WK-punten behaald maar dit is voor een coureur van het kaliber Lorenzo en als officieel Honda fabriekscoureur natuurlijk nog steeds ver beneden peil.

Ondanks dat Lorenzo zelf nog steeds positief blijft, onlangs nog liet weten meer tijd nodig te hebben om weer de oude te worden en de verwachting te hebben zijn oude niveau weer terug te vinden mits hij een aantal weken de tijd krijgt om, zonder de druk van het rijden van een race, te herstellen beginnen steeds meer mensen te twijfelen aan de woorden van de vijfvoudig wereldkampioen.

Dorna CEO Carmelo Ezpeleta is één van de mensen die met lede ogen aanschouwt dat één van zijn oogappels zo ver van de wal is afgedreven en geen schim meer is van de coureur die tot een paar jaar terug elk seizoen nog één van de coureurs was die één of meerdere overwinningen wist te scoren en meestreed voor de wereldtitel. In een gesprek met de collega’s van Autosport riep de Spaanse baas Lorenzo dan ook op om snel een beslissing te nemen met het oog op zijn toekomstige carrière.

Carmelo Ezpeleta: “Ik denk dat Lorenzo een beslissing moet nemen. Ik kan heel goed met hem opschieten en vind hem een aardige vent, maar hij moet nadenken over wat hij met zijn leven wil doen. Als blijkt dat zijn rug te veel pijn doet na de crashes tijdens de Barcelona-tests en op het TT Circuit Assen, dan is dat alles. Jorge moet gaan nadenken over de vraag of hij terug kan keren op zijn oude niveau en de Lorenzo kan zijn die we allemaal kennen, voor zichzelf en voor het kampioenschap. Ik vind het niet leuk als een coureur van het kaliber Lorenzo op de 19e plaats staat in de tussenstand van het kampioenschap. Let wel, ik denk niet dat hij op dit moment meer kan doen dan hij laat zien. Jorge kennende geeft hij altijd alles maar momenteel is dat dus niet genoeg om fatsoenlijke prestaties te behalen.”

Lorenzo heeft in het verleden bij eerdere ernstige blessures laten zien over een ongelofelijk veerkracht te beschikken. Hoe en wat het ook moge zijn, of het te maken heeft met de naweeën van zijn ernstige rugblessure, zijn leeftijd, het niet overweg en kunnen wennen aan de voor hem nieuwe Honda RC213V, hij mentaal het niet meer op kan brengen er zal op korte termijn toch iets moeten gebeuren, dit ondanks een nog tot aan het einde van het volgende seizoen doorlopend contract.

Noch Honda, nog zijn Repsol Honda Team en zoals uit bovenstaande uitspraken blijkt ook Dorna zal deze gang van zaken niet heel lang meer blijven accepteren. Wie doet wat, wie heeft de oplossing, wie grijpt als eerste in of wie hakt er als eerste een knoop door? We gaan het de komende weken allemaal meemaken.

 

Handige links Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App