Dorna gaat MotoGP sprint races invoeren, coureurs reageren gemengd

4231
Start MotoGP race Silverstone | © Dorna

Vanaf 2023 zullen er sprint races worden ingevoerd voor de MotoGP klasse. Dat schemerde vrijdag tijdens de eerste dag van de Oostenrijkse Grand Prix op de Red Bull Ring door en werd niet door alle coureurs met even veel blijdschap ontvangen. 

Het traditionele format voor de MotoGP klasse met een eerste en tweede vrije training op de vrijdag, een derde en een vierde vrije training met aansluitend de twee kwalificatiesessies op de zaterdag en een warm-up en race op de zondag gaat op de schop.







Vanaf 2023 zullen er sprint races komen voor de MotoGP klasse. Dit wordt een extra race die over de helft van de afstand van de gebruikelijke race wordt verreden en waar dan ook de helft van de punten mee te verdienen zijn. In het World Superbike kampioenschap bestaat de ‘Superpole Race’ sinds 2019 en deze wordt over tien ronden verreden, in het Formule 1 kampioenschap wordt een sprint race bij slechts een drietal Grand Prix weekenden verreden.

Officieel is dit nog niet bekendgemaakt door Dorna maar er is al een persconferentie aangekondigd op zaterdagochtend met Dorna CEO Carmelo Ezpeleta, IRTA President Hervé Poncharal en FIM President Jorge Viegas. Of deze sprint race tijdens ieder MotoGP weekend zal worden verreden of dat er een selectie zal worden gemaakt is nog niet bekend.

Op vrijdagmiddag na afloop van de twee vrije trainingen vonden de media debriefs met alle MotoGP coureurs plaats en werd dit onderwerp natuurlijk uitvoerig besproken. De meerderheid van de coureurs had nog niets gehoord van Dorna of IRTA over het invoeren van deze sprint races en nam dus pas voor het eerst kennis tijdens deze debriefs. Dat resulteerde niet alleen in verbaasde gezichten maar ook in bijzondere reacties, zowel positief als negatief.

Allereerst de positieve reacties. Jack Miller en Johann Zarco waren met afstand de grootste (en enige echte) voorstanders van het invoeren van de sprint races, Maverick Viñales zag het ook wel zitten.

Jack Miller: “Ik ben fan, een extra mogelijkheid om een bonus te verdienen [door het behalen van een podium of overwinning]. Maar zonder gekheid, waarom zouden we het niet proberen? We mogen best wel eens wat veranderen, ik denk dat een sprint race een nieuw element toevoegt. In een kortere race kun je als rijder meer risico nemen en hoef je je geen zorgen te maken over bandenslijtage, brandstofverbruik of je eigen fysieke gesteldheid. In veel races is de rijder de limiet omdat je niet een hele race lang volledig kunt pushen, in een halve race is dat al een ander verhaal. Ik denk dat we het best kunnen proberen en dan aan het eind van het jaar evalueren. Het zal een mooie toevoeging zijn en ongetwijfeld zullen de fans het geweldig vinden met spectaculaire races.”

Johann Zarco: “Ik denk dat het een mooie uitdaging is. Het zal interessant zijn en het zorgt voor een mooie show voor de fans. Het is mooi om te zien bij de Superbikes dus waarom niet in MotoGP? We moeten wel onze manier van de race voorbereiden veranderen, maar het zal interessant zijn.”

Maverick Viñales: “Ik weet het niet zo goed, ik heb nog nooit een sprint race gedaan. In World Superbike is het heel leuk en uiteindelijk moeten we ervoor zorgen dat de fans ervan genieten. Ik denk dat het wel gaaf is, zachte banden en tien ronden lang time attack. Het zal vast mooi worden.”

Dan de twijfelaars. Veel coureurs hadden het nieuws net pas gehoord en konden daardoor nog geen echte mening vormen.

Joan Mir: “Ik wist niet dat er een sprint race zou komen. Ik denk dat het voor de show beter is met meer races en dat er op zaterdag meer entertainment is dan alleen maar de kwalificatie. Verder weet ik het nog niet echt, ik moet erover nadenken. Uiteindelijk hou ik van racen dus zal het geen groot probleem zijn. We zullen zien.”

Jorge Martin: “Vandaag heb ik er voor het eerst iets over gehoord en ik ben er niet heel blij mee. Niet alleen voor mij maar ook voor de monteurs en iedereen binnen het team is het veel extra werk. Het maakt het extra uitdagend en stressvol, maar aan de andere kant is het voor de show interessant en beter voor de MotoGP in z’n geheel.”

Brad Binder: “Ik heb er net pas van gehoord. Het is wat het is, als Dorna dit besluit maakt dan hebben ze er vast een reden voor. Laten we het proberen.”

Alex Rins: “Ik weet het niet zo goed. Nu met de Suzuki zou het een goed idee kunnen zijn maar volgend jaar … Om eerlijk te zijn is het goed zoals het nu is. Eén race is genoeg, één moment van adrenaline is genoeg voor een weekend.”

Enea Bastianini: “Het is mogelijk om de sprint race te doen maar we moeten eerst meer horen in de Safety Commission. In de huidige MotoGP hebben we al een heel lang kampioenschap met veel races en het maakt het zeker niet makkelijker om nog een extra race in te voeren. Als ik nu ja of nee zou moeten zeggen, dan zeg ik waarschijnlijk nee. Misschien verandert mijn mening na de meeting.”

Luca Marini: “Het is een interessant onderwerp, we zullen zien. Het eerste dat in me opkomt is dat de kwalificatie nu nog belangrijker is omdat je maar de helft van de tijd hebt om je positie op de grid goed te maken. Iedereen zal volle bak pushen en er is nauwelijks bandenslijtage. Ook zal het belangrijk zijn om thuis geen risico’s te nemen en ongelukken te voorkomen, want als je één weekend mist mis je meteen twee races. Dit is belangrijk voor het kampioenschap en ik hoop dat ze dan in ieder geval niet nóg meer races aan de kalender toevoegen.”

Pecco Bagnaia: “Ik wil eerst horen wat de andere rijders ervan vinden. We moeten erover praten in de Safety Commission want het is een verrassing voor mij, ik wist er nog niet van. Ik denk dat het wel een probleem gaat zijn want bepaalde races, bijvoorbeeld Austin, zijn al zo veeleisend op zowel fysiek als mentaal vlak. Om daar dan twee races te moeten rijden is teveel van het goede. We zullen het erover moeten hebben. In de laatste jaren worden er steeds meer raceweekenden toegevoegd en dat vergt veel op fysiek en mentaal vlak, om deze extra races dan ook nog toe te voegen is teveel.”

En natuurlijk waren er ook coureurs die het absoluut niet zagen zitten. Deze waren dan ook het meest uitgesproken en vertelden precies waarom zij dit geen goed plan vinden.

Fabio Quartararó: “Ik denk dat het een heel stom plan is. De race is op zondag. Ik weet niet waarom we er ook eentje zouden willen op zaterdag, ze hebben ons niets gevraagd. Daarnaast doen we zoveel moeite om de race van zondag voor te bereiden en als we ieder weekend een extra race zouden hebben is het echt teveel.”

Pol Espargaró: “Het grappige is dat wij als rijders nog niets officieel weten, ik had verwacht dat ze ons daarover eerst zouden informeren. In de Safety Commission [bijeenkomst iedere vrijdag van een Grand Prix weekend] hebben we het normaal gesproken over dit soort zaken maar misschien gaan ze het aankondigen zonder ons er iets over te vertellen. Ik had het fijner gevonden als we het van hen [Dorna / IRTA] hadden gehoord en niet via de pers. Daarnaast denk ik dat we met twee races extra risico gaan nemen terwijl we nog steeds dezelfde baan hebben met hetzelfde salaris. Extra races betekent extra risico. Ik weet dat ze het in het WK Superbike ook doen maar de MotoGP is sneller en zonder twijfel gevaarlijker. Als je me vraagt of ik het een goed idee vind zeg ik nee. Of het beter voor de show is, we zullen zien. Het is dubbel risico voor ons dus ik ben er niet kapot van.”

Fabio di Giannantonio: “Ik denk dat het grote bullshit is. Er wordt geprobeerd om Formule 1 of WorldSBK te kopiëren terwijl we al twintig races per jaar doen. Een raceweekend kost je in totaal al een week en we hebben er al zoveel en daarnaast zijn er circuits waar het al heel zwaar is om één race te doen. Als je dan op zaterdag nog een race toevoegt is wat mij betreft grote bullshit. Daarnaast kun je meerdere races missen als je crasht. Ik denk als je meer races tijdens een raceweekend wilt zullen we minder raceweekenden moeten hebben.

Ik denk hoe meer we deze richting op gaan, hoe meer we een rijdersvakbond nodig hebben. Dorna en IRTA bepalen allerlei zaken voor ons maar wij zijn degenen die uiteindelijk de baan opgaan. Wij krijgen arm pump, blessures en dat soort zaken. Ik denk dat dit het juiste moment is om zo’n rijdersvakbond op te richten zodat wij ook wat te vertellen hebben in dit soort besluitvormingen.”

Aleix Espargaró: “Ik vind het geen goed idee. Ik wil er graag meer van horen van Dorna want ik heb het net pas gehoord, ik denk niet dat dat de juiste gang van zaken is. Alle respect naar het WK Superbike maar dat is een heel ander verhaal dan de MotoGP. Met het huidige systeem van de vrije trainingen en daarna de kwalificaties is al heel lastig want als het in één van de sessies regent, zoals hier, is het heel lastig om een goede setting te krijgen. Nu zullen ze onze trainingstijd verder reduceren en moeten we racen op zaterdag en dat maakt het nog moeilijker. Begrijp me niet verkeerd, ik hou van racen, maar ik denk niet dat het een goed idee is.”

Marco Bezzecchi: “Ik heb er ook van gehoord vandaag en als je het mij vraagt is het geen goede keuze, ik vind het geen goed idee. Wat de MotoGP voor mij mooi maakt is dat de race zondagmiddag om 14:00 uur is en dat je met een extra race op zaterdag die magie verliest. In de Superbikes doen ze het altijd al maar voor mij is de MotoGP beter met één race. Een volledige race en daarbij nog eens een halve race op een MotoGP machine, misschien moeten ze [Dorna / IRTA] het zelf maar eens proberen …”

Tot slot Andrea Dovizioso, de enige van de huidige MotoGP coureurs die weet dat hij niet mee zal doen aan de sprint races omdat hij bezig is met zijn één na laatste Grand Prix.

Andrea Dovizioso: “Ik zou graag meer weten want ik wil niet roepen voordat ik de details weet. In de Safety Commission zullen ze erover praten en ik denk wel dat het belangrijk is om ook de mening van de rijders mee te nemen in dit besluit. Misschien hebben ze niet overal aan gedacht en vertellen de rijders iets waar ze nog geen rekening mee hebben gehouden.”

Daarnaast werd de ervaren Italiaan, met name door Fabio di Giannantonio, gevraagd om de voorzitter te worden van de genoemde rijdersvakbond. Enigszins verrassend zei de Italiaan daar geen ‘nee’ op.

De officiële aankondiging zal zaterdagochtend om 11:45 uur komen wanneer de officiële persconferentie belegd wordt. Ongetwijfeld zal er dan meer duidelijk worden over de precieze opzet, wel moge het duidelijk zijn dat de meningen in de MotoGP paddock behoorlijk zijn verdeeld …




ziggo-sport




Handige links CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Podium MotoGP
  • Podium MotoGP
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • Outlap Motogp
  • Crash #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22 &
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22 & #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V & #30 Takaaki Nakagami - (JPN) - LCR Honda IDEMITSU - Honda RC213V
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22 & #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21 & #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • Start MotoGP
  • Opstellen MotoGP
  • Tribune fans
  • Redbull Airshow
  • Redbull Airshow
  • Redbull Airshow
  • Redbull Airshow
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex & #35 Somkiat Chantra - (THA) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex & #35 Somkiat Chantra - (THA) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex & #35 Somkiat Chantra - (THA) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex & #19 Lorenzo Dalla Porta - (ITA) - Italtrans Racing Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - RW Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • Start Moto2
  • Start Moto2
  • Opstellen Moto2
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Sterilgarda Husqvarna Max - Husqvarna FR 250 GP & #24 Tatsuki Suzuki - (JPN) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #AUSTRIANGP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Sterilgarda Husqvarna Max - Husqvarna FR 250 GP
  • KTM Tribune
  • #28 Izan Guevara - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #44 David Munoz - (SPA) - BOÈ SKX - KTM RC 250 GP
  • LongLap #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Sterilgarda Husqvarna Max - Husqvarna FR 250 GP
  • LongLap #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Sterilgarda Husqvarna Max - Husqvarna FR 250 GP
  • 1e doorkomst Moto3
  • Opstellen Start Moto3
  • #95 Collin Veijer - NED - Redbull Rookie Cup - KTM RC250 Rookie Cup
  • #95 Collin Veijer - NED - Redbull Rookie Cup - KTM RC250 Rookie Cup
  • #51 Eric Granado - (Brazil) - LCR E-Team
  • #77 Dominique Aegerter - (SWI) - Dynavolt Intact GP MotoE
  • #77 Dominique Aegerter - (SWI) - Dynavolt Intact GP MotoE
  • #21 Mattia Casadei - (ITA) - Pons Racing 40
  • #38 Bradley Smith - (GBR) - Withu GRT RNF MotoE Team
  • #38 Bradley Smith - (GBR) - Withu GRT RNF MotoE Team
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - RW Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Sterilgarda Husqvarna Max - Husqvarna FR 250 GP
  • #7 Dennis Foggia - (ITA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #28 Izan Guevara - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #16 Andrea Migno - (ITA) - Rivacold Snipers Team - Honda NSF 250RW
  • #95 Collin Veijer - NED - Redbull Rookie Cup - KTM RC250 Rookie Cup
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - RW Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP21
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #95 Collin Veijer - NED - Redbull Rookie Cup - KTM RC250 Rookie Cup
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • Senna Agius
  • #33 Rory Skinner - (Scotland) - America Racing - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - RW Racing GP - Kalex
  • #23 Marcel Schrotter - (DEU) - Liqui Moly Intact GP - Kalex
  • Taiga Hada
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #42 Alex Rins - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #6 Stefan Bradl - (DEU) - Team HRC - Honda RC213V
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • Aleix Espargaró
  • Brad Binder
  • Maverick Viñales
  • Fabio Quartararo
  • Pre event persconferentie
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Red Bull Ring paddock - donderdag
  • Red Bull Ring paddock - donderdag
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #32 Lorenzo Savadori - (ITA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP21
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #44 David Munoz - (SPA) - BOÈ SKX - KTM RC 250 GP
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - Speed Up Racing - Boscoscuro
  • #7 Dennis Foggia - (ITA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #10 Diogo Moreira - (BRA) - MT Helmets MSI - KTM RC 250 GP
  • #28 Izan Guevara - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #67 Alberto Surra - (ITA) - Rivacold Snipers Team - Honda NSF 250RW
  • Pol Espargaró
  • Mika Kallio - GASGAS
  • Mika Kallio - GASGAS
  • 2023 GASGAS Factory Racing




Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter