De onderhandelingen tussen Ducati en Andrea Dovizioso aangaande een verlenging van het aan het einde van dit seizoen aflopende contract lijken maar niet te willen vlotten. Partijen kunnen het niet eens worden over met name de financiën en de impasse lijkt inmiddels zo groot dat de 34-jarige Italiaan een sabbatical in 2021 als een serieuze optie ziet.

Ducati bevestigde onlangs Jack Miller voor 2021als coureur voor het officiële Ducati MotoGP team, maar de tweede plaats binnen het team is tot op heden nog steeds niet ingevuld. De onderhandelingen hierover lopen al enige tijd en Andrea Dovizioso wordt door Ducati nog steeds gezien als de belangrijkste kandidaat, dit ondanks dat de gesprekken met Dovizioso en zijn persoonlijk manager Simone Battistella verre van vlotjes verlopen.

Met name de huidige economische situatie (corona) en een ingekorte MotoGP kalender hebben ertoe geleidt dat Ducati Corse een pas op de plaats moet maken wat betreft haar activiteiten binnen het MotoGP wereldkampioenschap. Deze financiële onzekerheid zorgt ervoor dat ook de vergoedingen behorende bij de nieuwe rijderscontracten flink omlaag zullen moeten. Jack Miller lijkt hier inmiddels mee akkoord te zijn gegaan maar Dovizioso en met name Battistella – die in de MotoGP paddock bekend staat als een gewaardeerd manager maar tevens als een keiharde onderhandelaar – lijken voet bij stuk te willen houden en niet mee te willen gaan in het voorstel van Ducati.

In de nieuwste editie van de MotoGP podcast liet Battistella onlangs weten dat de onderhandelingen inderdaad in een impasse zitten maar dat niet alleen het financiële gedeelte van het nieuwe contract het struikelblok is. Ducati heeft nu aangegeven pas de gesprekken weer te willen heropenen als er een aantal wedstrijden van de hernieuwde MotoGP kalender zijn verreden. Mochten deze gesprekken echter opnieuw tot niets leiden dan is een jaartje er tussenuit voor Dovizioso een serieuze optie volgens Battistella.

Simone Battistella: “Als Ducati niet aan de voorwaarden van Andrea wil voldoen dan gaat hij liever niet met hen verder. Een jaartje er tussenuit is momenteel een serieuze optie voor hem. Andrea denkt er zeker nog niet aan om te stoppen, hij voelt zich goed, sterk en is in vorm. Maar aan de andere kant, als er geen project is die je interessant vindt en je niet het goede gevoel hebt dan moet je bereid zijn om te wachten totdat deze optie er wel is. Dat houdt niet in dat hij gaat stoppen, het houdt in dat hij geen team heeft om voor te racen en dat hij gaat wachten tot dat voor hem interessante project er wel is.”

Battistella bevestigde in hetzelfde gesprek eveneens dat er onlangs gesprekken zijn gevoerd met KTM over een eventuele overstap naar de Oostenrijkse motorenfabrikant.

Simone Battistella: “We hebben inderdaad met KTM gesproken, maar we kwamen er al snel achter dat de condities om samen te werken er niet waren. Het waren dan ook maar een paar korte gesprekken, we kwamen snel tot de conclusie dat daar geen toekomst was voor Andrea.”

Mocht de deal met Ducati er niet komen dan resten er niet veel andere opties voor Dovizioso, die momenteel hersteld van een operatie aan een gebroken sleutelbeen welke hij opliep bij een crash tijdens een regionale motorcross wedstrijd, aangezien zowel de fabrieksteams van Honda, Yamaha, KTM als ook Suzuki hun rijdersbezetting voor 2021 al rond hebben. De enige mogelijkheid om nog een MotoGP fabriekszitje te bemachtigen naast Ducati is bij Aprilia, deze kans achten we echter heel erg klein gezien de eisen van Dovi04 en zijn manager.

Maakt Battistella zijn naam als keiharde onderhandelaar waar, gaat Ducati alsnog overstag of is het dreigen met een sabbatical een onderdeel van het ‘poker’ spel? Over een aantal weken – de verwachting is gedurende of na de twee Grand Prix weekenden op de Oostenrijkse Red Bull Ring – wordt het allemaal duidelijk wie er het laatste woord heeft.

 




Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek of door onderstaande QR-code te scannen.* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App