Drievoudig World Superbike kampioen Troy Bayliss heeft officieel bekend gemaakt dat hij in 2018 zijn comeback gaat maken als actief coureur. De inmiddels 48-jarige Australiër gaat van start in het Yamaha Motor Finance Australian Superbike Championship (ASBK) als coureur van zijn eigen DesmoSport Ducati team.

Troy Bayliss heeft woensdag 13 december middels een officieel persbericht bekend gemaakt dat hij in 2018 zijn comeback zal maken als actief coureur. De populaire Australiër zal van start gaan in het nationale Australische wegracekampioenschap, het kampioenschap waarin hij voor het laatst uitkwam in het seizoen 1997 alvorens hij begon aan een glansrijke internationale carrière.

Bayliss zal gebruik maken van een 1299 Panigale R Final Edition en uit gaan komen voor zijn eigen DesmoSport Ducati team.

“Het was een situatie die we voor het eerst overwogen toen Callum (Spriggs) afgelopen seizoen gewond raakte. Sindsdien heb ik de motor zelf getest en heb ik veel kilometers gemaakt. Aanvankelijk wilde ik een andere jonge coureur op onze fiets zetten, maar na het rijden voelde ik me genoodzaakt om zelf de strijd aan te gaan in het kampioenschap en de nog op mijn erelijst ontbrekende Australische Superbike titel te winnen. Ik heb absoluut het gevoel dat ik een nog een aantal onvoltooide zaken heb. Ik heb nog het nodige werk te doen op het gebied van fitness, maar na het testen van de fiets en het rijden ervan op het Adelaide Motorsport Festival, heb ik het gevoel dat ik deze taak zeker aan kan “.

Beluister het hele verhaal en de beweegreden uit de mond van Bayliss zelf via onderstaande audiolink:


DesmoSport Ducati team

Bayliss startte zijn DesmoSport Ducati team voor aanvang van het seizoen 2016. Mike Jones werd, de ASBK kampioen van 2015, werd aangetrokken als rijder. Met fabrieksonderteuning van Ducati werd Jones vijfde in de eindstand. Jones maakte vervolgens de overstap naar het STK1000 kampioenschap waarna Callum Spriggs in 2017 aangetrokken werd als coureur. Deze samenwerking verliep niet geheel naar wens vanwege blessureleed.

Na deze blessure ontstonden er al geruchten dat Bayliss voornemens was om in 2018 zelf weer op de motor te stappen en op jacht te willen gaan naar de ASBK titel, een titel die nog ontbreekt op de erelijst van de drievoudig World Superbike kampioen en voormalig MotoGP racewinnaar. Bayliss maakte woensdag zelf een einde aan deze geruchten door wereldkundig te maken dat hij zijn comeback gaat maken als fulltime ASBK coureur.

Troy Bayliss
Bayliss zijn ASBK carrière begon in 1996, een seizoen waarin hij op een Kawasaki als derde eindigde in het kampioenschap. Voor het seizoen 1997 stapte hij over naar Suzuki om in dat seizoen als tweede te finishen. Zonder titel op zak reisde Bayliss in 1998 naar Europa waar hij in 1998 op een Ducati van start ging in het British Superbike kampioenschap. In zijn tweede seizoen wist hij in het prestigieuze Britse wegracekampioenschap de titel te behalen. Na een kort uitstapje in 2000 naar Amerika debuteerde de Australiër in 2000 in het World Superbike kampioenschap als vervanger van de op dat moment geblesseerde Carl Fogarty.

Tijdens zijn eerste volledige WorldSBK seizoen wist Bayliss meteen de wereldtitel te veroveren, iets dat hij een jaar later nogmaals wist te herhalen. Met twee World Superbike titels op zak werd de overstap gemaakt naar het MotoGP wereldkampioenschap. In de drie seizoenen dat Bayliss actief was in de koningsklasse (2003,2004 en 2005) wist hij in zijn eerste seizoen met een zesde plaats zijn beste eindklassering te scoren.

In 2006 keerde Bayliss terug naar het World Superbike kampioenschap om uiteindelijk aan het einde van het seizoen 2008 zijn afscheid aan te kondigen en terug te keren naar zijn geboorteland Australië. In het seizoen 2006 keerde Bayliss echter nog wel een keer als wildcard coureur terug in de koningsklasse, niet onverdienstelijk want in de wedstrijd waar Nicky Hayden tot MotoGP wereldkampioen werd gekroond (Valencia 2006) zorgde Bayliss voor een daverende sensatie door deze laatste MotoGP race van het seizoen op zijn naam te schrijven.

Na een aantal jaren geen races meer te hebben gereden zorgde Bayliss aan het begin van het 2015 seizoen opnieuw voor een verrassing door als 46-jarige tijdens de eerste twee World Superbike weekenden (Phillip Island en Thailand) als invaller op te treden van de geblesseerde Davide Giugliano binnen het officiële Ducati fabrieksteam. Met een derde, vierde, vijfde en zevende plaats in de vier verreden wedstrijden een prestatie van formaat. Ondanks deze uitstekende prestaties besloot de Australiër af te zien van verdere deelname aan het kampioenschap en terug te keren naar zijn familie.

Na twee seizoenen als teameigenaar opgetreden te hebben blijkt het racebloed nu echter opnieuw te kruipen waar het niet kan gaan en zal de inmiddels 48 jarige Bayliss zijn comeback maken als coureur.

Druk seizoen familie Bayliss
Volgend jaar wordt het een druk jaar voor de familie Bayliss, want Bayliss senior’s terugkeer in het ASBK valt samen met het optreden van zijn getalenteerde 14-jarige zoon Oli. Bayliss junior zal namelijk opnieuw van start gaan in de Supersport 300 klasse van het ASBK als coureur van het Cube Racing team.

 

Lees ook:  Word Racesport.nl supporter en maak kans op fantastische prijzen