DSB: Bakker niet te stuiten in Hengelo

66

Afgelopen weekend had in het Gelderse Hengelo alweer de derde wedstrijd plaats om het ONK Superstock. Naast het ONK was er door de organiserende vereniging Hamove een nieuwtje toegevoegd in de vorm van de Open X-treme, een drielanden cup (NL,B,D) die verreden wordt over drie wedstrijden en waaraan per deelnemend land maximaal 12 rijders aan de start komen. Deelname staat open voor motoren uit de Superstock klasse en er worden per wedstrijddag twee manches verreden, waarvan het gezamenlijk resultaat bepalend is voor het dagklassement. Naast aantrekkelijke geldprijzen per evenement, is er aan het einde van de series ook nog eens een aardig bedrag te verdelen op basis van de overall klassering. Een mooi initiatief dat naar de toekomst reglementair nog wel wat meer handen en voeten dient te krijgen, maar voor alsnog een succesformule lijkt te worden.

Voor John Bakker met de Suzuki GSX-R1000 derhalve een druk weekend, met dubbele trainingen en drie races op de wedstrijddag.
Een afgetekende overwinning in het ONK Superstock en een dubbele tweede plaats in de X-treme, zorgden ervoor dat de Terneuzenaar drie maal het podium mocht bestijgen en zich zo de plichtplegingen van de hostesses kon laten welgevallen.







Stuivertje wisselen in de trainingen
ONK: in de eerste vrije training pakte John al gelijk de pole. In de tweede training ging hij er echt voor zitten en liet daarbij een tijd neer zetten van 1min.53.7sec. Een voorsprong van 1.2 sec. op de tweede man. In de derde training dienden uiteindelijk de kaarten geschud te worden en met een beste tijd van 1min.53.6sec. bleef hij krap 0.2 sec. voor op zÕn naaste belagers uit het kampioenschap. Met de gerealiseerde tijd bleef John op deze trainingsdag overigens lange tijd de houder van het overall baanrecord t.o.v. vorig jaar! Pole dus voor Bakker op zondag.

Open X-treme: de eerste vrije training diende als een opwarmertje. Het werd toen al duidelijk dat Sebastiaan LeGrelle de te kloppen man was. In de tweede training reed John naar een voorlopige 2e startplaats en moest met een verschil van 0.9 sec. de eerder genoemde LeGrelle voor laten gaan.
Met op dat moment nog een kwalificatie voor het ONK voor de boeg werd besloten de derde training in de X-treme te laten schieten. Dit ter ontlasting van de onderarm, een probleem dat zich afgelopen races bij John manifesteerde, maar ook met het risico dat hij terug kon zakken in gridpositie. Mede gezien de minimale pauzes tussen de verschillende trainingen uiteindelijk een juiste beslissing.
En inderdaad werden de tijden in de laatste training scherper gezet, waardoor John kelderde naar een 6e startplaats, de derde rij.
(op basis van zÕn snelste tijd neergezet in de ONK training had hij dus theoretisch ook recht kunnen doen gelden op een 2e startplaats in elk geval een plaats op de eerste rij, Red.).

John na afloop van de trainingen: Òhet was een drukke dag voor ons. 2x 3 trainingen, waarvan ik er uiteindelijk aan 5 heb deelgenomen. Jammer van de 3e startrij in de X-treme. Ik hoop dat ik morgen weer een bliksemstart heb, zodat ik snel voorin zit en bij LeGrelle kan aanhaken. Als ik maar een fractie word opgehouden, dan ben ik Ôm waarschijnlijk kwijt. Inhalen is nog een ander verhaal, maar ja LeGrelle is wel ex-europees kampioen en heeft ook nog GPÕs gereden, mag ik het dan nu nog afleggen tegen hem? Trouwens hij heeft een rijstijl die zo voortkomt uit de stratenraces en Supermotard. Dat zijn ze in Nederland, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Engeland, niet gewend en ik ben dus benieuwd hoe dat afloopt. Kom ik goed weg met de start, dan moet ik de rest kunnen hebben, maar als ik LeGrelle kan volgen ben ik voor dit moment in mÕn carriˆ¬re wel tevredenÓ.

Warm-up: deze beperkte zich tot alleen de warm-up in de ONK klasse, een laatste check van rijder en materiaal. Alles bleek onder controle bij John en het team van Lowlands Racing/Dirk van Mol.
Snelste tijd in deze warm-up voor een zekere John Bakker

Dominerend in ONK race
Op de wedstrijddag, in tegenstelling tot vorig jaar, weer een strak blauwe hemel. Weer eens een leuk aantal bezoekers, zodat de rijders nog meer meekrijgen dan enkel landschaptaferelen met koeien, bomen en strobalen.
De eerste race in de X-treme klasse kwam John prima weg vanaf de derde startrij. Bij de eerste doorkomst lag hij daarmee al op een 2e plaats, met voor hem de reeds aangekondigde LeGrelle.
Het had even te lang geduurd om los te komen van de kop, waardoor LeGrelle al enige voorsprong had kunnen opbouwen in deze race. Voor John een prachtige tweede plaats en daarmee een opsteker voor de aanstaande ONK race en de tweede manche in de X-treme later op de dag.

ÒJa, mooi. Een extra warm-up voor de ONK race van dadelijk en het gaat goed met mÕn armenÓ, was John zÕn eerste commentaar bij aankomst.

Dan de ONK Superstock race, daar waar het gaat om de punten en om zo aan het eind van het seizoen een gooi te kunnen doen naar de titel van Nederlands kampioen Superstock.
Vanaf de pole positie had John natuurlijk een magnifiek vertrekpunt deze race. De start verliep wederom flitsend en door zÕn leidende positie van start tot finish wist John zÕn eerste startplaats om te zetten in de hoogste podium trede. Twee en drie werden respectievelijk Theunissen en Mentzen, nadat eerst genoemde de uiteindelijke nummer drie had kunnen verschalken in de laatste bocht. Die punten waren dus binnen.
Voor statistici: snelste ronde voor John Bakker met een tijd van 1min.52.6sec., voorsprong bij finish op de nummer twee bedroeg 9.6sec.en de gemiddelde snelheid lag op 156km/u.

Een eerste reactie van de coureur na afloop:ÓHier doen we het voor, hier hebben we voor gewerkt. Een fantastisch team, bedanktÓ .

Dan resteerde nog de tweede manche in de Open X-treme klasse, nu zou worden uitgemaakt hoe in Hengelo bij de premiˆ¬re de punten verdeeld zouden worden.
De startvolgorde was gelijk aan de eerste manche, dus Bakker op een zesde stek. John zÕn start was nu zo mogelijk nog beter dan al zÕn eerdere starts. Binnen enkele honderden meters wist hij door te stoten van de derde rij naar plaats twee, achterÉÉ.inderdaad weer LeGrelle. Laatst genoemde had van meet af aan al de kuierlatten genomen, waardoor John niet direct kon aanpikken. De onderlinge afstand tussen beide rijders was in elk geval beduidend minder dan in de eerste manche. Tegen het einde werd het gat zelfs kleiner, daarbij misschien enigszins geholpen door een opspelende blessure bij LeGrelle, opgelopen bij een schuiver in de eerdere race van de Supersport klasse.
Het was in deze race waar John Bakker in de laatste ronde zÕn tijd nog een keer aanscherpte tot 1min.52.4sec. Hiermee wist John de op ŽŽn na snelste rondetijd van het hele weekend neer te zetten. Zelfs de toppers uit de Supersport, nog steeds de koningsklasse in Nederland, moesten dit jaar toegeven aan de suprematie van de Superstock met de rijders Legrelle en Bakker!

ÒHeerlijk gevoel. De X-treme was voor ons een extra training en bedoeld om de organisatie te steunen in haar nieuwe initiatieven. MÕn start verliep prima en ik had de route om zo snel mogelijk bij LeGrelle te komen van te voren al uitgestippeld: tussen mÕn voorgangers door en buitenom de groep, over een oud oliespoor, proberen als een van de eersten bij de eerste haakse bocht te zijn. Dat lukte allemaal goed maar Sebastiaan was er al als een haas vandoor. Nu was het jammer dat de race niet nog een paar ronden langer duurde, want Sebastiaan had flink last van zÕn blessure. De verschillen in snelheid zijn overigens wel erg groot. Ofschoon er regelmatig blauwe vlaggen gegeven worden, weten de meeste de betekenis daar niet van ervaar ik en dat is knap gevaarlijk. Tot meerdere keren toe heb ik bij een ander bijna achterin gereden, waarvan zelfs een paar maal bij dezelfde geloof ikÓ, licht hij toe na een verdiend podium.

ÒKijk we hopen nu te hebben aangetoond dat John zÕn overwinning met grote voorsprong in Assen tijdens het World Superbike weekend vorig jaar en andere palmares niet een toevalstreffer waren. Daarmee hopende eindelijk de pessimisten en negativisten de mond te snoeren. We hebben het als team, en mede door onze partner Dirk van Mol, nu organisatorisch aardig op een rijtje.

We hopen ook dat de aansprekende resultaten van John nu eens een impuls zijn voor potenti‘le sponsors om ons te steunen. We hebben een Û 50 club, speciaal voor particulieren die John een warm hart toedragen, en verkoop van shirts, caps en posters voor de fans. Meer hierover op de site: www.lowlandsracing.com
We zijn onderweg, maar het financieel plaatje is nog niet sluitend, zeker niet wanneer we de rest van het jaar op dezelfde wijze willen blijven performen. Ofschoon bij ons Zeeuws Vlamingen toch gesproken mag worden van een licht Bourgondische inslag, wordt met het budget toch op calvinistische wijze omgegaan, daar zal het dus niet aan liggen. John bewijst nu wedstrijd na wedstrijd bij de Nederlandse top te horen en we hopen van ganser harte voor hem dat die erkenning zich dadelijk vertaalt naar het grotere werkÓ, een laatste toevoeging van het Lowlands Racing teammanagement.

Volgens optreden van John Bakker en Lowlands Racing: 17&18 mei a.s. tijdens de Internationale Ducati Clubraces op Assen. Speciaal voor deze gelegenheid op een Ducati 998S. De volgende ONK is weer een week later in Assen en daar rijden John en Ivan Batens (B) ook de 200 miles, een wedstrijd tellend voor WK Endurance.