DSB: Na traan en een lach: eerste overwinning John Bakker

81

Na uiteindelijk twee trainingen op zaterdag onder haast arctische omstandigheden wist John Bakker een plaats op de eerste startrij te bemachtigen. Met een derde tijd had hij al gelijk weer van zich doen spreken bij deze seizoensopener van het ONK wegraceseizoen 2003. Een tweede podiumplaats werd uiteindelijk nog een eerste plaats, waardoor met zÕn eerste optreden en op een nieuwe motor de trend voor het seizoen 2003 is gezet. Maar het seizoen is nog jong en lang.

De eerste keer dat John officieel aantrad met de nieuwe Suzuki GSX-R1000, wist hij in de eerste trainingssessie een tweede tijd te realiseren. In de tweede training moest hij zÕn meerdere erkennen in Wim Theunissen, een oude rot uit o.a. het WK Supersport, en waarmee John in het verleden al regelmatig een robbertje heeft gevochten in de ONK Supersport, toen nog op een Ducati.







Naast Theunissen (met een lage 1min.26sec) werd de eerste startrij gecompleteerd door 2 ÒmakkersÓ uit het EK
Superstock van vorig jaar (De Vries en Saelens), waarmee de ervaring en kwaliteit zich enigszins aftekende t.o.v. van de rest van het veld.

Na een perfecte start nam John resoluut de pole en begon zÕn voorsprong op de rest van het veld gestaag uit te bouwen. Op relatief veilige afstand achter hem leverden Theunissen (Horssen) en Vleugels (B) slag om plaats twee en drie.

Maar naarmate de race vorderde begon de pijn in John zÕn onderarmen op te spelen, iets waarvan hij sinds de training van afgelopen donderdag al last had. Waarschijnlijk een combinatie van overbelasting ten gevolge van de straffe wind en kou.

In de laatste ronde was hierdoor een riante voorsprong gedecimeerd tot nog ÒslechtsÓ 1½ seconde en de concurrentie kwam snel naderbij. In de voorlaatste ronde had het pitbord nog voldoende reserve aangegeven, waarop John wat gas terugnam. Een zwart scenario ontrolde zich, want in close finish kwam stalgenoot Koen Vleugels hem op de meet voorbij met .0.1 seconde voorsprong! Bijna was ook Theunissen er nog mee overheen gegaan, maar die moest uiteindelijk genoegen nemen met een derde plaats. Een vierde man volgde pas op bijna 13 seconden van de kopgroep.
ÒIk kon nog amper het stuur vasthouden en gas geven, zoÕn last had ik van mÕn armen. Had ik me beter bewust geweest van de minimale voorsprong op de anderen, dan had ik nog wel even doorgegaanÓ, aldus een enigszins teleurgestelde John Bakker.

Een mooier cadeau kon tuner Dirk van Mol op zÕn 40e verjaardag niet wensen denken we. Er stonden immers twee coureurs uit zijn stal op de plaatsen 1 en 2 van het ereschavot, waaronder zÕn nieuwste aanwinst uit Terneuzen: John Bakker.

Toch zou er later nog verandering komen in de classificatie. De motor van Vleugels bleek te weinig explosafe in de tank te hebben, een sponsachtig materiaal dat ontploffing van de tank bij een crash moet voorkomen. Gevolg was een diskwalificatie voor de nummer 1. John kreeg zo alsnog een eerste plaats in de schoot geworpen. Eigenlijk wel verdiend als je vanaf de start tot aan de finishlijn aan kop ligt en de snelste rondetijd in de Superstock klasse laat noteren, 1min. 25.7sec.

Pikant detail is nog dat Koen Vleugels maar enkele ONK wedstrijden kan rijden dit jaar vanwege zÕn verplichtingen in de internationale Boxercup en tijdens de 24 uren van Francorchamps deze zomer o.a. samen met John het endurance team van Van Mol zal vormen.

John na afloop: ÒMÕn rijden is uiteindelijk beloond, maar een eerste plaats aan de finish had toch wat meer glans gegeven. Zeker nu het ten koste van Koen ging. Het zal nog spectaculair worden dit jaar want er zijn toch zoÕn man of vijf in de Superstock die de dienst uit gaan maken. Maar we moeten de stratencircuits nog krijgen en ook daar zijn er een paar akelig snel verwacht ik. Voor mij was het mÕn eerste wedstrijd op de Suzuki en ik moest toch weer wennen op Assen. Koen reed met zÕn EK motor van vorig jaar en is er maximaal mee vertrouwd en daar moet ik nog verder aan gaan werken de komende tijd. Snelheid en vermogen zitten in elk geval wel goedÓ.

De eerste 25 punten zijn binnen, de concurrentie is gewaarschuwd, en we kijken nu al reikhalzend uit naar het komend paasweekend.