DSB: Paasrace van Raymond van der Molen

244

Teveel rode vlaggen en te weinig punten ÒWanneer beleven we weer eens een weekend waarbij alles een beetje volgens plan verloopt?Ó, verzuchtte teammanager Erik, nadat alle Superstockdeelnemers op het parc fermŽ waren gedirigeerd omdat de race voor de derde keer was afgevlagd. Hij zal niet de enige zijn geweest die er zo over dacht. OkŽ, het nogal massaal toegestroomde publiek kreeg meer afwisseling dan het zich kon voorstellen, maar voor de meeste rijders waren drie rode vlaggen teveel van het goede. En dan die traumaheli en dat lange wachten eer de helikopter weer vertrok…

Raymond had op zaterdag een uitstekende eerste training gereden. De motor voelde goed, het weer werd beter (minder wind, hogere temperatuur) en de tijden zagen er goed uit. Na de tweede training concludeerde Ray dat de motor wat strakker kon worden afgesteld. Het mooiste zou zijn om dat nog even te checken tijdens een derde sessie, zoals bijvoorbeeld in een warming-up. Maar een warming-up op maandag zat er niet eens in. Een bomvol programma wilden SMA en KNMV afwerken, met als gevolg dat er maar tien ronden konden worden gereden. Nou, dat is uiteindelijk wel gelukt, maar omdat vele crashes leidden tot voortijdig zwaaien met rode vlaggen, moest de KNMV overgaan tot het toekennen van halve punten.
Reglementair is dat ongetwijfeld de juiste beslissing, maar de progressie van Raymond komt er niet mee tot uiting. Want ook nu weer reed Raymond sneller dan ooit. Op de lage 1:27-ers heeft hij inmiddels patent, maar op de zonnige racedag zat Ray al meteen goed in de 1:26 te rijden. Toen banden, motorfiets en coureur allemaal de juiste temperatuur hadden bereikt, dook Raymond naar een spectaculaire 1:25,6!
Daarmee staat Ray, steeds al te vinden in de kopgroep, op een mooie positie om de komende races grotere successen te gaan binnenhalen.