DSB: Persbericht team Molenaar Sachsenring

54

Nadat storm en noodweer (zie elders op deze site) vrijdagnacht het voormalige Oost Duitsland teisterden, was de temperatuur fiks gedaald. Van de 35 graden op vrijdagmiddag, was het 15 graden koeler geworden. ÒDat pakte zowel voor het vermogen van mijn Honda en ook voor mijzelf beter uit. Het ging vandaag dan ook niet verkeerd. Ik had een hoge 1.29-er willen rijden, maar dat lukte net niet.

Ik zat in de laatste fase van de 2e tijdtraining vlak achter Talmacsi en Koyama, ging in de eerste bocht wat wijd, maar kon redelijk bijblijven. Aan het einde van die ronde brak mijn machine van achteren ietsje weg, waardoor ik van het gas af moest, anders had de slotronde de snelste geweest en had ik er een paar tiende vanaf kunnen rijden en daarmee ook zoÕn vijf plaatsen op de startgrid kunnen winnenÓ, opent Schouten, die zowel in de vrije ochtendtraining als in de 2e tijdtraining een halve seconde vooruitgang wist te boeken. ÒDe vering is nog niet optimaal, maar het rijden ging een stuk beter. Voor vanmiddag hadden we de versnellingsbak iets korter gegeared, waardoor ik op de snelle stukken iets sterker was. Maar de achtervering is verre van optimaal. Ook zijn we er nog niet uit qua bandenkeuze. De zachte compound functioneerde vanmiddag goed, maar die houdt het geen hele race-afstand vol. Morgen zal ik onder deze temperaturen dus voor een harder compound moeten kiezen. Die zal ik zondagmorgen in de warm-up training nog uittesten. Ik hoop dat we nog iets vinden om de veringsproblemen te kunnen verbeteren. De motor beweegt nu enorm en is niet stabiel genoeg. Daardoor verlies ik in de snelle bochten te veel terrein en tijdÓ, weet Schouten, die direct na de training driftig in conclaaf ging met veringspecialist Tim de Bot en zijn monteurs Hans Spaan en Robert Dorrestein om te achterhalen waar die ÔonrustÕ in zijn ÔstaartÕ (zoals Schouten dat fraai formuleerde) mee verholpen kan worden. ÒMisschien moeten we zowel de achter- als de voorvering aanpassenÓ, besluit Raymond, die daarmee nog een grote aanpassing voor de racedag in petto zou hebben.







125cc Wildcardrijder Hugo van den Berg verbeterde zich eveneens in beide sessies op zaterdag. In de 2e vrije training op zaterdagmorgen boekte de 15-jarige Aprilia-rijder een vooruitgang van 1,3 seconden, iets dat hij in de 2e tijdtraining nog eens dunnetjes overdeed met een progressie van 0,4 seconde, goed voor een 40e startplaats in zijn 3e GP. ÒDe kwalificatie is weer gehaald, nu weer een vracht ervaring opdoen in de race, waarin ik hopelijk een betere start heb dan in de voorgaande GP-optredensÓ, aldus Van den Berg.

Jakub Smrz kelderde van de 14e naar de 18e plaats op de startgrid, na een minder goed verlopen 2e trainingsdag. Op de Mickey Mouse baan wilde het team wat veringsafstelling uittesten, maar dat pakte tijdens de vrije training niet goed uit. ÒDaardoor kwam ik niet aan mijn tijd van vrijdag, terwijl de omstandigheden (koeler) een betere tijd hadden moeten opleveren. Ik draaide een rondetijd die 0,8 langzamer was dan vrijdag toen het 35 graden was. Slecht dus. Maar we hebben daarna de setting van vrijdagmorgen weer teruggebouwd. Dat ging wel een stuk beter, maar we hebben eigenlijk een volle training op het verkeerde paard gewed en daarmee wat achterstand opgelopen. Jammer, maar we hebben wel goed nieuws ook. De proefstarts die ik gemaakt heb gaan allemaal perfect. Er zijn wat aanpassingen gedaan en de koppeling voelt goed aan en werkt formidabel. In de afgelopen GPÕs stond ik vaak op de 3e of 4e startrij, maar kwam ik slecht van mijn plek. Nu sta ik iets verder naar achteren, maar heb ik vertrouwen in de start. Voorgaande GPÕs kwam ik na de eerste ronde maar wat vaak als allerlaatste door. Als dat morgen goed, zeg beter gaat, dan zitten er toch WK-punten inÓ, hoopt ÒKubaÓ.

De 2e Nederlandse wildcardrijder, Patrick Lakerveld, die dankzij zijn goede prestaties in het Europees Kampioenschap in aanmerking kwam voor een GP-start, kwam net een fracie van een seconde tekort voor zijn kwalificatie voor de 250cc race. Op 0,1 seconde van de 107% limiet was het een zure appel voor Lakerveld, die tijdens de eind juni verreden TT van Assen de EK 250xcc race verkoos boven de GP-start voor eigen publiek.