DSB: Voor het achtse ONK van het jaar reisden we wederom af naar het nationale circuit te Assen.

111

Deze keer een bijzonder gelegenheid, met op het programma div. auto en kart wedstrijden. Zaterdag 3 augustus werden de trainingen verreden, die verliepen helaas niet zoals gehoopt. Voorgaande keren kon ik steeds mijn p.r. op het circuit van Assen verbeteren. Helaas deze keer strande ik op 0,6 sec (1:27,29).

De trainingen
De eerste training voelde alles vreemd aan, we hadden moeite met de voorkant van de motorfiets (korte stuuracties waren erg zwaar) en de achterband wou de eerste training zijn eigen gang gaan.
Voor de tweede training werd er niets veranderd, maar hopen dat het gewoon weer even wennen was en dat het nu beter zou gaan. Eerste rondje uit de pits ging het al mis. De motorfiets voelde nog steeds hetzelfde aan (hoewel de achterband nu wel meer naar mij wou luisteren), halve wegen het eerste rondje draaide het motorblok “maar” 11 duizend toeren en dus zo’n 2,5 duizend minder als normaal.
Vanzelfgesproken reden we meteen naar de pits, waar werd geconstateerd dat het power valve systeem een boutje was kwijt geraakt en dus niet goed meer functioneerde. Met nog zo’n 17 minuten te gaan had Jarno het probleem opgelost en werd ik weer de baan opgestuurd. Jammer genoeg werden onze eerste paar rondjes belemmerd doordat we in het “verkeer” zaten. Met nog een paar minuten te gaan hadden we vrijbaan en konden we eindelijk weer richting de 1:26, dat redde ik helaas niet en bleef steken op een tijd van 1:27,29 goed voor een 9e startplaats, maar om eerlijk te wezen was ik er niet echt blij mee. Gang zat er nog niet in en dus had ik er ook geen lekker gevoel bij.







De wedstrijd
Onze wedstrijd was om 11:00 en al met al had ik er toch best zin in. De start ging erg netjes en bij het aanremmen van de eerste bocht lag ik vijfde achter Henk van de Lagemaat.
Einde van de veenslang passeerden we Jaap Hogeveen en tegen het einde van de eerste rondje hadden we Hans Smees en Jarno Boesveld ook al te pakken. Twee rondjes kon ik die tweede plaats vasthouden, totdat Rob Filart op de Aprilia ons einde veenslang passeerde en twee rondjes later de Fin Lausletho ook op gang kwam. Nu zaten we in de strijd om de vierde plaats en dat ging lekker. Hans Smees en Jarno Boesveld draaien normaal gesproken tijden van 1:26,0 (duidelijk sneller als mijn snelste tijd), maar het verschil was niet groot genoeg om mij binnen een paar rondjes in de halen.
In de negende ronde werd de wedstrijd voor mij grotendeels beslist. Met ons groepje kwamen we twee achterblijvers tegen, van het jaar hebben we toch best veel geluk gehad met achterblijvers. Dus ging ik ervoor om ze in mijn voordeel te gebruiken, Hans Smees ging naast mij van het gas af om zich goed te possioneren en ik zag mijn kans om de achterblijvers in de halen en ruimte te creeren t.o.v. de rest van het groepje. Helaas wou de voorkant van de motorfiets niet meewerken en moest ik het gras kiezen. Links naast mij zag ik het groepje mij al passeren. Met zo’n 220 km/h door het gras besloot ik toch het gas erop te zetten om zo min mogelijk tijd te verliezen. Einde van de veenslang konden we de baan weer op en de eerste paar bochten deed ik toch even voorzichtig aan voor eventuele vieze banden. zoals het welis vaker kan lopen in het leven: Gegokt en …..verloren
Hans Smees en Jarno Boesveld waren los en het enige dat we nog konden was proberen in de buurt te komen van Allard Kerkhoven. Met nog ÂŽÂŽn ronde te gaan passeerden we Allard en reden in een mooie laatste rondje naar de 6e plaats. Mooi punten erbij en als altijd weer veel geleerd op zo’n raceweekend. In het klassement staan we nog op de 5e plaats (het wordt echter met nog drie wedstrijden te gaan nog wel erg spannend)