Dubbelweekend : World Superbike Lausitzring en IDM-finale Hockenheim

138
Pepijn Bijsterboach | foto© BMW Racing Team

Voor ons Van Zon – Remeha –BMW Team volgden 2 weekends elkaar snel op. Het tweede weekend van september sloeg het World Superbike circus hun tenten op in Lausitzring waar Superbike IDM ook te gast was. Een weekje later stond de grote IDM finale in Hockenheim op het programma. Omdat Werner ook nog met Markus Reiterberger aan de slag is in datzelfde World Superbike waren het 2 heel hectische weken voor het team.

In samenspraak met BMW werd er tijdens de wedstrijd in Lausitzring nog geen vervanging voorzien voor de nog altijd geblesseerde Marco Nekvasil en Mathieu Gines. Mathieu had nog gehoopt om groen licht te krijgen van de dokter voor de finaleraces maar die kwamen nog net iets te vroeg. Hij was wel in de paddock om zijn teammaten aan te moedigen.







Voor de finalewedstrijd in Hockenheim werd het team dan wel verstrekt met Dominic Schmitter die in World Superbike actief is. Hij nam de superstock machine van Marco over.

Jan Bühn blikt tevreden terug op dit dubbel weekend.

“Het was wel leuk om in hetzelfde weekend te rijden als de grote jongens maar de weergoden strooiden serieus wat roet in het eten. Het waren echt heel moeilijke omstandigheden tijdens de trainingen en de wedstrijden.” vertelt Jan. “ Er is hier voor redelijk wat geld opgeplooid dit weekend. Niet alleen bij ons maar ook in het World Superbike vielen de rijders er bij bosjes af. Ik ben blij dat ik er in deze omstandigheden nog vrij goed uit kom. Ik heb veel naast de baan gestaan om te leren van de grote jongens. En dat heeft toch wel geholpen.”

Jan behaalde een 4e en een 5e plaats in de 2 IDM Superbike wedstrijden en bleef daarmee op een verdienstelijke 3e plaats in de tussenstand van superstock kampioenschap.

“Voor Hockenheim waren de omstandigheden terug veel beter en bovendien is dit mijn thuiswedstrijd. Ik woon maar op 15km van het circuit dus ik mag deze keer rekenen op heel veel supporters. “ lacht de sympathieke Duitser. Met plaats 3 in de kwalificatie mocht Jan tevreden zijn. In de eerste wedstrijd strandde Jan in het wiel van zijn teammaatje Pepijn op de 4e plaats maar in de afsluitende reeks van 2016 mocht hij samen met Danny De Boer en Luca Grünwald, als 3e, mee op het podium. “ Ik wil het team toch wel bedanken om mij de mogelijkheden te geven dit te bereiken. In mijn eerste jaar als 3e eindigen in het hoogstaand superstock kampioenschap is een superprestatie. Ik kijk alvast uit naar volgend jaar. Dit jaar waren de Yamaha’s misschien net iets sterker maar volgend jaar gaan we vol de strijd aan om de titel terug te pakken.”

Voor Pepijn Bijsterbosch was de dubbele confrontatie een mooie waardemeter. Hij had in Assen superveel vertrouwen getankt en wilde de superprestatie op zijn thuiscircuit nu verder zetten.

“Gelukkig is het weer hier veel beter” lacht de jonge Nederlander als hij in Hockenheim arriveert. “ Het circuit ligt me wel en ik heb hier altijd goed gereden. De set-up van de motor is hier nu wel anders als vorige week maar ik trek mijn plan wel. Het team  is super ervaren en levert me altijd een supergoede BMW af. De rest is aan mij. Samen rijden met World Superbike was op zich wel leuk maar het zorgde ook voor het slechtste tijdschema ever. Daarbovenop kwamen dan nog eens de verschrikkelijke weersomstandigheden. Niet echt leuk maar dit is nog altijd wat we het liefste doen van allemaal.”

Pepijn mocht in de eerste reeks al meteen mee op het podium. Na een 3e plaats in reeks 1 strandde hij in de 2e reeks op een verdienstelijke 4e plaats. De derde plaats had er ook hier in gezeten maar een gele vlag situatie, waarbij Pepijn niet mocht inhalen besliste er anders over…

Met een licht tegenvallende 6e plaats in de Superstock klasse moest Pepijn aan beide races beginnen. Uiteindelijk leverde dit een mooie 3e plaats op in de eerste reeks en een verdienstelijke 5e plaats in de 2e reeks. Daarmee beëindigd Pepijn het seizoen op een mooie 4e plaats.

“Voor mij is dit echt een mooi eindresultaat. Als ik het seizoen iets sterker zou kunnen aanvatten doe ik mee voor de podiumplaatsen op het einde van het seizoen. Maar dan weet ik meteen ook weer waarom ik in de winter er weer keihard tegenaan moet.”

Dominic Schmitter was er door teamchef Werner Daemen bij gehaald om zijn troepen te versterken tijdens de laatste wedstrijd.

“ Een hele nieuwe superbike opbouwen voor de laatste wedstrijd was bijna onmogelijk en dus hebben we in samenspraak met de motorsportafdeling van BMW besloten om een extra rijder in te zetten in de Superstock klasse. Ik ken Dominic vanuit het World Superbike waarin hij aantreedt met een Kawasaki ZX-10R en wilde eens kijken wat hij kon doen aan boord van onze BMW S1000RR.” vertelt de kleine generaal die een week voordien nog met zijn eigen Motorsportschool Zolder fietsteam op het podium stond tijdens de 12-Hours Cycling in Zolder. Ik moet zeggen dat het zeker niet tegenviel. Maar een val in de training bezorgde Dominic een kneuzing aan de schouder die hem teveel last bezorgde bij het rijden. Om zijn verder WK-seizoen niet te hypothekeren hebben we dan besloten Dominic niet te laten starten op zondag tijdens de wedstrijden.”

En zo zit het seizoen van het Van Zon – Remeha – BMW er weer op. Een seizoen waarbij de jammerlijke blessures van Marco en Mathieu de kansen op een nieuwe BMW-titel tot nul herleiden.

“We zijn de afgelopen jaren altijd van blessures gespaard gebleven maar dit jaar zaten we in de hoek waar de klappen vielen. “ blikt Werner terug. “ Dit is nu eenmaal eigen aan de sport maar het blijft jammer. Zonder die blessures hadden we in beide kampioenschappen mee gedaan tot het einde. Jan en Pepijn hebben het uitstekend gedaan. We wisten dat Jan een aanpassingsjaar ging nodig hebben om echt alles uit de BMW te halen. Dat moet hij volgend jaar wel laten zien. Pepijn heeft me meerdere keren heel aangenaam verrast en zowel hijzelf als zijn ganse entourage is een aanwinst voor het ganse team.”