De Ducati Club Race staat op het punt van beginnen. Tientallen Ducati’s van allerlei cilinderinhouden en bouwjaren gaan naar Assen om op het TT Circuit te worden ingezet in één van de vele klassen die daar dit weekend in actie komen. Maar niet in alle klassen komen Ducati’s aan de start. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de zijspannen.

De spannen van de coureurs op de drie wielen worden zonder uitzondering aangedreven door motorblokken van Japanse herkomst. Het merendeel van de zijspannen is voorzien van een blok van 1000cc, maar enkele combinaties rijden met een blok van 600cc. Dat zijn de rijders die aan het wereldkampioenschap deelnemen, want daarin is de maximale cilinderinhoud op 600cc gesteld. Het spreekt vanzelf dat op een snel circuit als Assen de 600cc-combinaties in het nadeel zijn ten opzichte van de 1000cc-combinaties. Maar met scherp stuurwerk kan dat nadeel voor een deel teniet worden gedaan.

Tot de coureurs die weten hoe ze met een zijspan over het circuit moeten gaan behoort zonder enige twijfel voormalig wereldkampioen Bennie Streuer. Hij treedt aan op een 600cc-Kawasaki met zijn Franse bakkenist Kevin Rousseau. Interessant is de deelname van zijn vriendin Ilse de Haas, die als het nodig is ook als bakkenist van Streuer kan fungeren. Dat was aan het begin van het seizoen het geval toen Rousseau vanwege een blessure niet in de bak kon stappen. De Haas rijdt met Ferry Segers. Kees Endeveld was vroeger de passagier van Bennie Streuer, maar al weer enkele jaren geleden besloot hij zelf te gaan rijden. Samen met Jeroen Remmé komt hij dit weekend aan de start. Ook hij rijdt met een 600cc-combinatie.

Omdat het gaat om wedstrijden voor het Open Nederlands Kampioenschap (ONK) trekt deze competitie ook buitenlandse deelnemers. Naast de Nederlanders hebben zich teams uit België, Frankrijk, Zwitserland, Duitsland, Finland en Engeland aangemeld, evenals een Sloveens/Oostenrijks duo.

Omdat er in Nederland weinig startgelegenheid voor de zijspannen is, treden zij in meerdere landen aan om te strijden voor ONK-punten. De eerste race was op 12 mei op de Varsselring van het Gelderse Hengelo, afgelopen zondag werd er gereden op de Duitse Lausitzring. En nu dit weekend staan er zondag twee races over tien ronden op het programma (starts om kwart over elf en half vijf). Drukke tijden dus voor de zijspannen die nu dus drie weekends achter elkaar in actie komen. En dan is er een maand rust voor wat betreft het ONK. In het IDM-programma van de races op Zolder (22/23 juni) is een plek ingeruimd voor de zijspannen. Ook de volgende drie wedstrijden zijn gekoppeld aan het IDM, Internationale Deutsche Meisterschaft. Er wordt gereden in het Duitse Schleiz (27/28 juli), het Tsjechische Most (10/11 augustus) en Assen (8 september). In Assen wordt één race gehouden, bij alle andere wedstrijden staan twee races gepland. De laatste wedstrijd is bij de IDM-races op het circuit van het Duitse Hockenheim (28/29 september). Nog niet bekend is of daar één of twee keer wordt gereden.

Ducati Club Race, 24-26 mei 2019, TT Circuit Assen

Volledig tijdschema 2019 editie Ducati Club Race: Tijdschema-2019