Ducati Clubrace 2004: John Bakker uit op sportieve revanche.

192

Naast het reguliere ONK kampioenschap 2004, waarin John op de R1 van het YAMAHA Ð GS Racing Team na twee races aan de leiding gaat, is er een ŽŽnmalig optreden dit jaar zijn met de Ducati in de 2004 editie van de Ducati Clubraces op 8 en 9 mei a.s. Na de TT en het WK Superbike het grootste motorrace evenement op Assen, een vol wedstrijdprogramma met diverse klassen en de nodige randanimatie, zoals een onderdelenmarkt. Voor Terneuzenaar en Nederlands kampioen Superstock John Bakker staat er een uitdaging op het programma. Een sportieve revanche op de uitslag van 2003, toen een dubbelzege door pech aan zÕn neus voorbij ging. Dit jaar tweemaal aan de start in de Sound of Thunder op een Ducati 999S.

Na een afgetekende overwinning afgelopen jaar in de German Sound of Thunder, moest John hetzelfde weekend in de International Sound of Thunder afrekenen met pech en genoegen nemen met een derde plaats. Absoluut geen slechte prestatie, maar er had meer in gezeten. Des temeer een prima prestatie als je weet dat John aantrad met de Ducati 998S waarmee hij in 2002 het EK Superstock reed, nu echter in een redelijk standaard trim: standaard gearing en uitlaat. Vanonder het stof gehaald, lucht in de banden en brandstof erin en dan gaan voor de 2003 editie van de Ducati Clubraces. Inmiddels was voor het ONK seizoen na jaren de Ducati verruild voor een motor uit het land van de reizende zon, maar nog ŽŽn keer schitteren met de Òoude liefdeÓ blijft natuurlijk een uitdaging. De klasse van de combinatie John Bakker/Ducati werd de eerste race onderstreept door een voorsprong aan de finish van maar liefst 25 seconden. De tweede race leek dezelfde kant op te gaan door ronde na ronde zÕn voorsprong op de concurrentie te vergroten. Toen sloeg het pechduiveltje toe in de laatste ronde en voor de laatste bocht. Na het terugschakelen voor de Ramshoek bleef de versnelling vastzitten (erfenis van EK Imola 2002?). De nummers twee en drie konden het gat dichten en John ging uiteindelijk nog als derde over de streep.







De leider in het ONK Superstcok 2004 aan het woord: ÓNa afloop van de eerste trainingen had ik het gevoel dat de motor niet vooruit kwam. De tijden lieten echter zien dat het best goed ging. Bij de tweede race had er ook een overwinning in gezeten, maar helaas, het blijft een mechanische sport. We hadden inmiddels het 57mm uitlaatsysteem van de 998S verkocht en iemand in de paddock wilde ons wel zoÕn systeem beschikbaar stellen, geeft voor de zekerheid toch wat extra vermogen, maar dit werd door de concurrent geboycot. Misschien was ik hierdoor nog meer gemotiveerd om alles uit de kast te halen en te laten zien dat stijgende lijn eind 2002, na alle pech dat seizoen, geen toeval was. Later heb ik dat met het binnenhalen van de ONK Superstock titel nog eens bewezen denk ikÓ.

Nu in 2004 is het tijd om op wat jonger materiaal de strijd aan te gaan binden met de concurrentie. Op voorstel van de voormalige tuner van het team, Ducati Store Herzele, neemt John plaats op een 999S. Na de nodige aanpassingen, waarbij onze nog immer goede contacten met Ducati Corse geen onbelangrijke rol hebben gespeeld, moet John in staat zijn met deze machine te scoren. Het motorisch- en rijwielgedeelte werden aangepast naar Superstock normen en de verwachtingen zijn dus hoog gespannen.

ÒToen ik vorige zomer in een dip zat ten gevolge van nare race omstandigheden, vroeg Jackie (Ducati Store Herzele, red.) me of ik zin had om voor te rijden tijdens de circuitdagen van enkele Store dealers uit Belgi‘. Ik reed die dagen in Frankrijk op een aantal verschillende typen Ducati, maar met een vrijwel standaard 999 had ik het beste huwelijk. Ik kreeg de smaak weer te pakken, dit was weer fun. Ook hervond ik toen de drive om het ONK seizoen winnend te kunnen afsluiten. Gedurende die dagen ook kwam het plan boven om misschien in 2004 weer eens gezamenlijk iets te gaan doen met de Clubraces. Ik treed aan met mÕn oude team Lowlands Racing en we proberen er ook nog wat gezelligs van te maken het weekend, want dat hoort ook bij de ClubraceÓ.

Nadat de laatste testen zijn afgewerkt, de puntjes op de i gezet, is er voor John maar ŽŽn doel tijdens de Ducati Clubraces 2004: scoren! Verdere info op: www.john-bakker.com