HomeMotoGPMotoGPDucati in verlegenheid na onthulling Bagnaia-test met VR46- Racing GP24

Ducati in verlegenheid na onthulling Bagnaia-test met VR46- Racing GP24

De geheimzinnigheid van Ducati over de motor die Francesco Bagnaia dit seizoen gebruikt, heeft geleid tot irritatie en speculaties in de paddock. Tijdens de onlangs verreden MotoGP test in Misano reed de tweevoudig wereldkampioen namelijk wel degelijk met de GP24 machine van Franco Morbidelli – iets wat Ducati en Bagnaia aanvankelijk ontkenden.

Francesco Bagnaia testte onlangs op het Misano World Circuit Marco Simoncelli met de motor waarmee Franco Morbidelli dit seizoen actief is bij het Pertamina Enduro VR46 Racing Team, dezelfde machine die de Italiaan vorig jaar zelf gebruikte. Het doel van het probeersel op maandag na afloop van het Grand Prix weekend in Misano: opnieuw vertrouwen vinden na een moeizame seizoensstart. Een week later presteerde de tweevoudig wereldkampioen opvallend in Motegi door zowel de pole, de Sprint en de race te winnen.

Ducati en Bagnaia hielden echter vol dat er slechts “oude onderdelen” getest waren. Bagnaia zei destijds: “Het punt is dat we tijdens de Misano-test verschillende dingen probeerden die me in het verleden meer zelfvertrouwen gaven. Maar vraag de rest maar aan Gigi [Dall’Igna].”

Het waren niet de Ducati engineers of managers, maar Uccio Salucci – teambaas van VR46 Racing – die vrijdag in Mandalika open kaart speelde voor de camera van motogp.com: “Pecco heeft maandag in Misano onze fiets geprobeerd, de motor van Morbidelli. Daarna stond deze gewoon weer in onze box.”

Die bekentenis schoot bij Ducati Corse duidelijk in het verkeerde keelgat. Teammanager Davide Tardozzi reageerde vervolgens zichtbaar geïrriteerd bij de Spaanse tv-zender DAZN.

Volgens de MotoGP-regels mag Bagnaia tijdens een Grand Prix weekend geen 2024-spec motor gebruiken. Enkel losse componenten kunnen daarentegen wel getest worden. Cruciaal is echter de krachtbron zelf: een aangepaste krukas geeft de GP25 een andere dimensie bij het ingaan van de bocht, iets waar Bagnaia veel moeite mee heeft. Hij kan hier pas veranderingen in brengen als de homologatie voor 2026 een feit is.

Dat Marc Márquez met dezelfde machine in 2025 het kampioenschap domineert, vergroot de controverse. Ducati zou zonder gezichtsverlies kunnen toegeven dat de GP25 niet bij Bagnaia’s rijstijl past, maar kiest ervoor de kwestie te omzeilen en zich te verschuilen.

Bagnaia liet vrijdag na afloop van de dag op het Pertamina Mandalika International Circuit tijdens zijn media debrief doorschemeren er schoon genoeg van te hebben. “Ik ben de coureur, ik wil me concentreren op het rijden. Wat de technische kant betreft moet je bij Gigi zijn. Ik doe niet meer mee aan dit spel,” aldus een getergde Italiaan die de eerste dag in Indonesië afsloot met een teleurstellende zeventiende rondetijd achter zijn naam.

De situatie brengt Ducati in een lastig parket. Terwijl Bagnaia publiekelijk steeds bozer wordt, blijven de Ducati Corse bazen de boel verbloemen. De grote vraag is hoelang de wijze heren uit Borno Panigale zich kunnen blijven verschuilen, hoe lang Bagnaia het nog accepteert dat hij zo aan het lijntje wordt gehouden. Het is voor Ducati natuurlijk makkelijk praten nu men met superster Marc Márquez dit seizoen nagenoeg alles wint, de extreem getalenteerde Spanjaard wel om de problemen heen weet te rijden en in Motegi al tot 2025 wereldkampioen werd gekroond. Maar dit laat onverhoopt dat een beetje meer respect naar hun voormalige oogappel wel op zijn plaats zou zijn.

Dat uitgerekend Salucci vrijdag in Motegi zijn VR46 Riders Academy protegé in bescherming nam zal intern bij Ducati zeker het nodige stof doen opwaaien, helemaal omdat VR46 Racing onlangs ook al flink tegen het zere been aanschopte van de Ducati managers door te roepen dat zij een tweede GP 26 machine voor komend seizoen geweigerd hadden en Alex Márquez (de Spanjaard krijgt komend seizoen de beschikking over een dergelijke machine bij Gresini Racing) in feite dus de tweede keus was voor Ducati. Dat dit verhaal niet helemaal klopt en iets anders in elkaar steekt zal niemand verbazen, maar dat het de onderlinge relatie op scherp heeft gezet werd vrijdag in Indonesië wel duidelijk.



cv-merchandise





18 – MotoGP Indonesië 2025
03:00 - 03.35
Moto3
Eerste vrije training
03:50 - 04:30
Moto2
Eerste vrije training
04:45 - 05:30
MotoGP
Eerste vrije training
07:15 - 07:50
Moto3
Training
08:05 - 08:45
Moto2
Training
09:00 - 10:00
MotoGP
Training




Handige links Pertamina Grand Prix of Indonesia:

Volledig tijdschema en uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag



  • Collin Veijer
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Marc Márquez
  • Raul Fernandez
  • Collin Veijer
  • Marc Bezzecchi
  • Luca Marini
  • Manuel Gonzalez
  • Francesco Bagnaia
  • Fermin Aldeguer
  • Pre event persconferentie
  • Pre event persconferentie
  • Pre event persconferentie
  • Fabio Quartararo
  • Marc Marquez
  • Franco Morbidelli
  • Joan Mir
  • Francesco Bagnaia



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd