Ducati met Bautista en Bulega in beide klassen het snelst tijdens test op Phillip Island

2401
Álvaro Bautista - Phillip Island Grand Prix Circuit | © Ducati Corse

Álvaro Bautista en Nicolò Bulega hebben de tweedaagse officiële test op het Phillip Island Grand Prix Circuit als snelste afgesloten. De twee Aruba.it Racing – Ducati teamgenoten noteerden op dinsdag in respectievelijk de WorldSBK en WorldSSP klasse de snelste rondetijden.

Bautista, die vanaf het begin sterk was, liet zien dat hij wederom de te kloppen man is. Hij opende de dag met een 1’30.272 in FP1, op dat moment de snelste tijd van de test. Bautista concentreerde zich op zijn werk voor het weekend en de set-up van de nieuwe Ducati Panigale V4 R stond hoog op zijn agenda. Aan de andere kant van de Aruba.it Racing – Ducati pitbox zette Michael Ruben Rinaldi zijn sterke voorseizoen op voortreffelijke wijze voort.







De 27-jarige Italiaan boekte opnieuw vooruitgang en stond de hele dag sporadisch bovenaan de tijdlijsten. Nadat hij op dag één “enkele tienden” miste, zette Rinaldi in FP1 zijn snelste tijd van de test neer, ruim onder de pole-tijd van 2022. De enige smet op zijn palmares was een kleine crash in bocht 10 (MG Corner), maar hij kwam er zonder al te grote problemen weer bij. Rinaldi’s derde plaats op de gecombineerde tijdlijsten van de test is duidelijk.

Voor Yamaha was het opnieuw een positieve dag voor Andrea Locatelli (Pata Yamaha Prometeon WorldSBK), want hij werd tweede in de ochtendsessie nadat hij de overeenkomstige sessie op dag één had aangevoerd. Locatelli, die het grootste deel van FP2 op dag twee in de top twee reed, bleef werken zoals hij op dag één had gedaan en deed korte racesimulaties tijdens beide twee uur durende sessies, waardoor hij als beste Yamaha eindigde. Teamgenoot Toprak Razgatlioglu had een relatief rustige dag terwijl hij zijn zoektocht naar meer grip aan de achterkant voortzette, ondanks een goede laatste run op de openingsdag. Razgatlioglu was vijfde in FP1, maar zakte aan het eind van FP2 naar de tiende plaats, waarmee hij zesde werd op de gecombineerde tijdlijst en als derde Yamaha geklasseerd stond.

Na een dag met gemengde gevoelens op dag één was Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team WorldSBK) opnieuw de beste Kawasaki-coureur. Hij werd vierde in de ochtendsessie terwijl hij gedurende de dag veel ronden reed. Hij concentreerde zich op het stuurgedrag van de Kawasaki ZX-10RR waarbij sector drie een zwak punt was, terwijl hij ook met gebruikte racebanden bleef werken. Met nog minder dan 30 minuten van het voorseizoen te gaan ging Rea in bocht 4 (Miller Corner) voor de tweede keer onderuit in deze officiële test. Hij kwam weer terug in de pitstraat en eindigde als vierde, waarbij zijn FP1-tijd zijn beste was. Teamgenoot Alex Lowes was slechts twaalfde in de ochtendsessie en vijftiende aan het eind van de dag, dus er is nog werk aan de winkel voor de Brit die in 2020 een race wist te winnen in zijn eerste weekend als Kawasaki rijder.

Dominique Aegerter (GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team) was in sublieme vorm en noteerde de tweede tijd in FP2 en eindigde als vijfde algemeen. Daarmee eindigde de Zwitser binnen een seconde van de top drie in de middag en kortbij de top tien in de ochtend, terwijl hij een lange run afwerkte nadat hij dag één had doorgebracht met het testen van verschillende onderdelen en elektronica. Het was een fantastische dag voor Aegerter’s teamgenoot Remy Gardner, die de laatste sessie na 30 minuten kortstondig aanvoerde en het grootste deel ervan tweede was. Als negende in het algemeen klassement maar nog steeds sterk met een vijfde plaats in FP2, heeft de Australiër laten zien waartoe hij in staat is. Een technisch probleem aan het einde van de dag was de enige smet op een verder sterke eerste twee dagen WorldSBK actie op eigen bodem voor Gardner.

Er was meer reden om te glimlachen voor Philipp Oettl (Team GoEleven), die bleef schitteren op de zevende plaats en die begon te wennen aan de 2023 Ducati. Hetzelfde kon niet worden gezegd van Axel Bassani (Motocorsa Racing) en Danilo Petrucci (Barni Spark Racing Team), die ondanks dat ze de test respectievelijk op P10 en P11 afsloten, samen crashten in bocht 4 (Miller Corner), wat de eerste rode vlag van FP2 op dag twee opleverde. Beiden waren op de been, maar werden voor controle naar het medisch centrum gebracht.

Na een moeilijke eerste dag voor Honda met geen enkele vertegenwoordiging in de top tien, was het ‘s ochtends ook niet de sterkste start. Xavi Vierge (Team HRC) kwam zwaar ten val in bocht 8 (Hayshed) en hoewel hij in orde was, kreeg de motor het zwaar te verduren. Even later stond teamgenoot Iker Lecuona stil op het circuit tussen bocht 4 en bocht 6, maar hij kon terugkeren naar de pits en eindigde hij de ochtend op P7. In de middag ging Vierge als eerste naar buiten om er zeker van te zijn dat de motor in orde was en om de verloren tijd van FP1 goed te maken. Lecuona ging ook het circuit op en was aan het eind van de rit zevende, en daarmee de snelste Honda. Het doel was voor beide coureurs om het nieuwe chassis beter voor hen te laten werken.

In het BMW-kamp was het Michael van der Mark (ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team) die het voor elkaar kreeg om in de top tien door te breken met nog minder dan een uur te gaan van de pre-season test. Garrett Gerloff (Bonovo Action BMW) was slechts 17e in de sessie maar werd 13e algemeen, terwijl Scott Redding ‘s ochtends 14e en ‘s middags 12e werd. Hij concentreerde zich op het afstellen van de nieuwe M 1000 RR voor Phillip Island en hoopt dat hij tijdens het weekend zelf nog meer stappen kan maken om zijn doel van de top zes te halen. Loris Baz werd 16e waarbij de top zestien minder dan anderhalve seconde van elkaar verwijderd waren.

Verder crashte Lorenzo Baldassarri (GMT94 Yamaha) in FP2 waardoor de tweede rode vlag van de sessie werd getoond in bocht 6 (Siberia) en zijn motor naar verluidt in brand vloog. Hij reed op dat moment een persoonlijke beste ronde. Tom Sykes (Kawasaki Puccetti Racing) kwam voor de tweede keer in evenveel dagen ten val in bocht 4 (Miller Corner), dit keer met meer schade aan de motor waarbij hij uiteindelijk als negentiende eindigde. Achter hem in FP2 maakte Oliver Konig (Orelac Racing VerdNatura) er drie Kawasaki’s van buiten de top tien, net voor Hafizh Syahrin (MIE Racing Honda) en teamgenoot Eric Granado.

World Supersport
In een wervelende vertoning op de tweede dag staat Nicolo Bulega in de schijnwerpers bij de start van de eerste ronde van 2023. De laatste testsessie van het voorseizoen is achter de rug voor het FIM Supersport World Championship 2023 waarbij Nicolo Bulega (Aruba.it Racing WorldSSP Team) als favoriet het eerste weekend van het jaar ingaat. Met de snelste tijd van de week tot nu toe in de WorldSSP-klasse zat de #11 Ducati-coureur onder het bestaande ronderecord terwijl hij zich klaarmaakt om het op te nemen tegen een aantal felle tegenstanders.

Bulega heeft de hele week tot nu toe bovenaan gestaan in de WorldSSP, maar vandaag was de dag waarop hij comfortabel sneller leek dan wie dan ook, met bijna een halve seconde voorsprong op zijn naaste rivaal. De Italiaanse coureur reed meer dan 60 ronden op weg naar de eerste plaats, waarbij hij landgenoot Stefano Manzi (Ten Kate Racing Yamaha) en Can Oncu (Kawasaki Puccetti Racing) voorbleef. Manzi had een achterstand van 0,446 seconde op Bulega, maar was de enige Yamaha-rijder binnen de top acht, terwijl de Turkse coureur zijn top drie-status consolideerde.

Federico Caricasulo (Althea Racing Team) noteerde de vierde tijd ondanks een crash eerder op de dag, maar hij was in orde en hoopt dat hij in de aanloop naar de ronde weer mee kan doen voor de prijzen. Yari Montella (Barni Spark Racing Team) was de volgende op de vijfde plaats, maar net als Manzi en Oncu voor hem vertrouwde hij op zijn FP1-tijd. Zesde werd Raffaele De Rosa (Orelac Racing VerdNatura), een andere Ducati en een andere Italiaan, die op dag twee zijn tijd met drie tienden van een seconde verbeterde van FP1 naar FP2.

Oli Bayliss (D34G Racing), die de Australische vlag in de klasse draagt, werd zevende op de gecombineerde tijdlijst en was consistent in zijn rondetijden tijdens de sessies. Slechts 0,049s verschilde zijn FP1-tijd ten opzichte van zijn FP2-tijd, en de #32 heeft het voor de seizoensstart duidelijk beter getroffen dan 12 maanden geleden. Op de achtste plaats voor Triumph was de Finse ster Niki Tuuli (Dynavolt Triumph) in goede vorm nu hij zich verder aanpast aan het Britse merk en team. Nicholas Spinelli (VFT Racing Yamaha) maakte goede stappen, waarbij de rookie ‘s middags 0,997s sneller was dan ‘s ochtends voor de negende plaats, terwijl 2021 WorldSSP300-kampioen Adrian Huertas (MTM Kawasaki) de top tien completeerde ondanks een technisch probleem.

Buiten de top tien waren er nog meer namen te vinden waarvan succes wordt verwacht. Glenn van Straalen (EAB Racing Team) werd 11e, net voor Valentin Debise (GMT94 Yamaha). Andrea Mantovani (Evan Bros. WorldSSP Yamaha Team), die ‘s ochtends in bocht 12 met flinke snelheid onderuitging, was de volgende Yamaha-coureur. De Duitse rookie Marcel Schrötter (MV Agusta Reparto Corse) stond 14e bij de het vallen van de finishvlag terwijl hij zich voorbereidt op zijn fulltime debuut, terwijl mede-rookie en nieuwkomer uit de Moto2 klasse Jorge Navarro (Ten Kate Racing Yamaha) 15e werd en crashte in bocht 4. De Thaise rookie Apiwatch Wongthanon (Yamaha Thailand Racing Team) werd 16e voor Bahattin Sofuoglu (MV Agusta Reparto Corse). Sofuoglu kwam laat ten val, waardoor met nog zes en een halve minuut te gaan in de laatste sessie de rode vlag werd getoond.

De Schot John McPhee (Vince64 by Puccetti) werd 18e en boekte goede vooruitgang tijdens de tweede dag van Phillip Island. Anupab Sarmoon (Yamaha Thailand Racing Team) werd 19e, terwijl Harry Truelove (Dynavolt Triumph) zijn aanpassing aan Triumph in 2023 voortzette. Adam Norrodin (MIE-MS Racing Honda Team) en teamgenoot Tarran Mackenzie maakten de ranglijst compleet, waarbij Mackenzie in de loop van de dag geen ronden meer reed.

Het eerste WorldSBK weekend van 2023 gaat komend weekend van start met twee vrije trainingen voor beide klassen op vrijdag. Zaterdag is er voor beide klassen een Superpole sessie en een eerste race, waarna er op zondag twee WorldSBK races en één WorldSSP race verreden worden.

Handige links WorldSBK & WorldSSP Test – Phillip Island 2023:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag

  • Xavi Vierge
  • Team GoEleven
  • Ten Kate Racing
  • Tom Sykes
  • Remy Gardner
  • Supersport FP2
  • Phillip Island Circuit
  • Pirelli
  • Oliver König
  • Öhlins
  • Iker Lecuona
  • Jonathan Rea's crash damage
  • Glenn van Straalen
  • Eugene Laverty
  • Federico Caricasulo
  • Dominique Aegerter
  • Can Öncü-Toprak Razgatlıoğlu
  • Álvaro Bautista- Michael Ruben Rinaldi
  • Álvaro Bautista
  • Alex Lowes ZX10R
  • Dominique Aegerter
  • Hoog bezoek
  • Jonathan Rea
  • Garrett Gerloff
  • Michael van der Mark
  • Jorge Navarro
  • Federico Cariscasulo
  • Glenn van Straalen
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • Michael Ruben Rinaldi
  • Alex Lowes
  • Toprak Razgatlioglu
  • Ten Kate Racing Yamaha
  • Michael van der Mark
  • EAB Racing Team
  • Glenn van Straalen
  • Nicolo Bulega
  • Stefano Manzi
  • Jorge Navarro
  • Michael van der Mark
  • Alvaro Bautista
  • Jonathan Rea