Ducati’s MotoGP fabrieksteam: Wordt het Jorge Martin of Enea Bastianini?

4119
Jorge Martin (89) en Enea Bastianini (23) tijdens de MotoGP race op het Circuit of the Americas | © Dorna

Wie is in 2023 en 2024 de teamgenoot van Pecco Bagnaia in het fabrieksteam van Ducati in de MotoGP klasse? Die vraag doet al een tijdje de ronde maar de Italianen lijken een besluit genomen te hebben. 

Het probleem waar het management van Ducati mee zit is een probleem waar alle fabrikanten in de MotoGP klasse jaloers op zijn, wellicht KTM uitgezonderd aangezien zij een vergelijkbaar probleem hebben. De Italiaanse motorenfabrikant heeft een aantal ontzettend getalenteerde coureurs in de gelederen, maar er kan er maar één de teamgenoot zijn van Pecco Bagnaia in het fabrieksteam.







In de tweede helft van 2021 waren Bagnaia en de Ducati Desmocedici GP21 een gouden combinatie. In de laatste zes races van het jaar behaalde de Italiaan vijf keer pole position op rij en won hij er vier. Dit zorgde ervoor dat Bagnaia voorafgaand aan het seizoen tot titelfavoriet gebombardeerd werd, iets dat tot nu toe nog niet echt uitgekomen is. Er werd veel werk verricht om de GP22 beter te maken dan de GP21, maar het vele testwerk dat Bagnaia tot voor kort moest verrichten zorgde voornamelijk voor frustratie.

Echter had Bagnaia voor de start van het seizoen al een nieuw contract getekend bij Ducati Corse en zal hij sowieso tot en met 2024 fabriekscoureur in de MotoGP klasse zijn voor de Italiaanse fabrikant. De grote vraag die na de contractverlenging volgde was dan ook meteen wie dan volgend jaar zijn teamgenoot is. Blijft het Jack Miller, wordt het Jorge Martin of misschien toch Enea Bastianini?

Het moge duidelijk zijn dat het in ieder geval één van deze drie coureurs gaat worden. Ducati heeft al aangegeven dat ze alleen tussen bestaande Ducati coureurs gaan kiezen en geen aanbiedingen zullen doen aan coureurs die momenteel in dienst zijn van een andere fabrikant.

Verder lijkt de kans voor een coureur als Johann Zarco vrijwel nihil, de Fransman is met zijn 31 jaar een stuk ouder dan Martin en Bastianini en heeft tijdens zijn eerste optreden in een fabrieksteam (Red Bull KTM Factory Racing) een niet al te beste indruk achtergelaten. Alhoewel de Fransman zeer gewaardeerd wordt binnen Ducati, en Pramac Racing teameigenaar Paolo Campinoti heeft gezegd dat hij Zarco koste wat kost bij zijn team wil houden, lijkt het uiterst onwaarschijnlijk dat Zarco de stap gaat maken naar het Ducati Lenovo Team. Sterker nog: een langer verblijf in de MotoGP wordt voor de Fransman inmiddels al met vraagtekens omringd. Een mogelijke stap naar het World Superbike kampioenschap wordt vaak genoemd in combinatie met de naam Zarco.

Dan de huidig Ducati Lenovo Team coureur: Jack Miller. De Australiër is zeer geliefd bij de Italianen, mede dankzij zijn immer eerlijke en oprechte opmerkingen. Waar zijn Zuid-Europese medecoureurs soms nog wel eens iets mooier willen inpakken dan het is, of een lastig gesprek liever uit de weg gaan, is Miller recht voor zijn raap en neemt hij geen blad voor de mond.

Toch lijkt er weinig toekomst voor Miller te zijn bij het Ducati Lenovo Team. De Australiër gaf onlangs na de race in Austin al aan dat hij het geen probleem vindt om terug te keren naar het Pramac Racing team. Hij wil graag op een Ducati blijven zitten in de MotoGP klasse en de rol als een soort van testrijder vervullen zoals hij dat in het verleden ook succesvol deed. Miller was de eerste die zaken als het ‘holeshot-device’ op zijn machine gemonteerd kreeg voordat deze uiteindelijk belandden op de machines van Andrea Dovizioso en Danilo Petrucci die destijds de fabriekscoureurs waren.

Echter heeft Miller ook al te kennen gegeven dat hij niet om een zitje in de MotoGP klasse verlegen zit. Mocht Ducati hem geen contract aanbieden voor 2023 dan zegt de Australiër dat hij over meerdere opties beschikt. Zijn naam wordt veelvuldig in verband gebracht met Suzuki. Het zou een mogelijkheid zijn als Joan Mir besluit zijn heil ergens anders te zoeken, bijvoorbeeld bij het Repsol Honda Team. Gezien de huidige vorm van Alex Rins lijkt het onwaarschijnlijk dat de Japanners van de sympathieke Spanjaard af willen, sowieso wil Suzuki het liefst hun huidige twee rijders behouden.

Dan Enea Bastianini. De Italiaan is bezig met zijn tweede seizoen in de MotoGP klasse en heeft in 2022 twee van de vier races gewonnen. Vorig jaar moest hij het nog doen met een Ducati MotoGP machine van 2019 maar dit jaar beschikt hij over de 2021 machine waar Pecco Bagnaia, Jack Miller en Jorge Martin vorig jaar allemaal mee wisten te winnen.

Bastianini heeft de machine meteen naar zijn hand weten te zetten en was in Qatar de sterkste. Voor velen was dat een behoorlijke verrassing maar in Austin was de Italiaan het hele weekend sterk en wist hij uiteindelijk met overtuiging zijn stempel op de wedstrijd te drukken. Met name zijn manier van omgaan met de banden, waar ook Jack Miller flink van onder de indruk was, zorgt ervoor dat hij vooral in de slotfase van de races weet toe te slaan.

Maar is het genoeg om de teamgenoot te worden van Pecco Bagnaia in het fabrieksteam? De Italiaan is misschien minder explosief dan Jorge Martin over één ronde en rijdt weliswaar op de volledig doorontwikkelde GP21, zijn intelligente en doordachte manier van racen is een sterk punt waar veel coureurs alleen maar van kunnen dromen. Kan Bastianini dit jaar echt meedoen voor de wereldtitel of zullen de 2022 machines in de loop van het seizoen een flinke stap maken met de ontwikkeling?

De naam van Bastianini wordt ook al in verbinding gebracht met Honda maar het lijkt erop dat de Italiaan het liefst bij Ducati blijft. De vraag is dan of hij en zijn befaamde manager Carlo Pernat een plaats bij Pramac Racing accepteren. Het moge duidelijk zijn dat de minimale eis is dat Bastianini in 2023 op het nieuwste Ducati materiaal rijdt, maar een fabrieksteam is toch altijd een stap boven een satellietteam, hoe goed dat team ook is.

Alles lijkt momenteel te wijzen op Jorge Martin die zich in 2023 Ducati fabriekscoureur mag noemen. De Spanjaard kwam in 2021 met veel spektakel in de koningsklasse en behaalde al in zijn tweede MotoGP weekend een pole position en een podiumfinish. Vervolgens raakte Martin zwaar geblesseerd dankzij een crash in Portimão, maar na de zomerpauze wist hij een race te winnen in zijn debuutjaar op de Red Bull Ring. Uiteindelijk behaalde Martin in 2021 vier keer pole position en eindigde hij vier keer op het podium, in 2022 heeft hij al twee poles en een podiumfinish achter zijn naam staan.

Wellicht zijn alle contracten al lang getekend en wacht Ducati met het aankondigen tot hun thuisrace op Mugello aan het einde van mei, misschien brengen ze het grote nieuws naar buiten in één van de eerstvolgende Europese races in Portimão of Jerez. Volgens voormalig Ducati MotoGP coureur Jorge Lorenzo in een interview met motorsport.com is alles al rond en wordt Jorge Martin de teamgenoot van Pecco Bagnaia.

Het zal dus niet al te lang meer duren voordat Ducati bekendmaakt hoe ze hun luxeprobleem hebben opgelost. Het lijkt een lastige klus om al hun huidige, zeer getalenteerde coureurs aan boord te houden maar wellicht lukt het de Italiaanse motorenfabrikant met het argument dat de Desmocedici één van de beste, zo niet de beste machine in het MotoGP veld is.

Het ‘Silly Season’ is tot nu toe nog behoorlijk rustig geweest, maar wie weet zitten er nog wel een aantal grote verrassingen aan te komen …




ziggo-sport




Handige links Grande Prémio Tissot de Portugal:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag





  • Miguel Oliveira
  • Miguel Oliveira
  • Miguel Oliveira
  • Miguel Oliveira
  • 07 Barry Baltus
  • 64 Bo Bendsneyder
  • 84 Zonta Van Den Goorbergh
  • 04 Andrea Dovizioso
  • 05 Johann Zarco
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 25 Raul Fernandez
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 32 Lorenzo Savadori
  • 33 Brad Binder
  • 36 Joan Mir
  • 40 Darryn Binder
  • 41 Aleix Espargaro
  • 42 Alex Rins
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaro
  • 49 Fabio Digiannantonio
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 87 Remy Gardner
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez
  • Moto2 QP top 3
  • 20 Lorenzo Fellon, 53 Deniz Oncu, 64 Mario Suryo Aji_JGE9479
  • 05 Johann Zarco, 36 Joan Mir, 41 Aleix Espargaro_JGE9498
  • Collin Veijer RBR race 1
  • Collin Veijer RBR race 1
  • Collin Veijer RBR race 1
  • Collin Veijer RBR race 1
  • Collin Veijer RBR race 1
  • Collin Veijer RBR race 2
  • Collin Veijer RBR race 2
  • Collin Veijer RBR race 2
  • Collin Veijer RBR race 2
  • 09 Jorge Navarro, 13 Celestino Vietti, 16 Joe Roberts
  • 09 Jorge Navarro, 13 Celestino Vietti, 16 Joe Roberts
  • 16 Joe Roberts
  • Barry Baltus (7)
  • Zonta van den Goorbergh (84)
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • 64 Bo Bendsneyder
  • Moto3 podium
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP podium
  • Fabio Quartararo




Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter