De laatste jaren was het vaak pet met het weer tijdens de TT van Assen met als gevolg onderbroken races of wedstrijden op een kletsnatte baan. Tijdens de TT van 1939, de laatste editie voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in Nederland, was het ook van dat hondenweer, nadat het in 1936 op de wedstrijddag ook al geregend had. In de 500cc klasse ging de Duitser Georg Meier (foto) met de overwinning aan de haal.

Het zijn die ochtend twee nationale uurraces (125-250cc en 350-500cc), die als eerste op het programma staan. De eerste van deze twee races wordt in de stromende regen verreden, waarbij de overwinning gaat naar J.J. BovŽe (Eysink) bij de 125ccÕs en Henk Vink Sr. (Velocette) is de sterkste bij de kwartliters.
Jan Veer (Velocette) boekt de overwinning bij de 350ccÕs, na een spannend gevecht met Joop van Doren. Bij de halveliters zijn er uiteindelijk drie man, die strijden om de zege: Piet van Aartsen, Piet Knijnenburg en Jaap Roest. Gedurende de race komen Van Aartsen en Knijnenburg samen ten val, maar Van Aartsen (Triumph) springt snel weer op zijn motor, waardoor hij de race alsnog wint, voor Roest en Knijnenburg.

Na de twee nationale uurraces is het de beurt aan de grote kanonnen, de drie internationale klassen (250-, 350- en 500cc), die Õs middags gelijktijdig hun race rijden. Bij de start van deze race was het even droog, maar toen de race eenmaal een tijdje aan de gang was, begon het bij start/finish alweer zachtjes te regenen, terwijl het in de buurt van Hooghalen reeds met bakken uit de hemel kwam.

Bij de kwartliters komt de Italiaan Omobono Tenni aan het vertrek met de Moto Guzzi om de Duitse DKWÕs het leven zuur te maken, die in de vijf jaren daarvoor de race bij de 250ccÕs tijdens de Asser TT hebben gewonnen. Tenni gaat er gedurende de race direct als een speer vandoor en hij heeft al gauw een voorsprong opgebouwd van vijf minuten op de DKW van Ewal Kluge. Als het begint te regenen, schroeft Tenni het tempo alleen nog maar verder op in plaats van het wat kalmer aan te doen. Even later gaat de Italiaan bij Laaghalerveen onderuit en pas na enige minuten te hebben gemarteld met zijn machine, krijgt hij de Moto Guzzi weer op gang. Kluge heeft in de tussentijd zijn achterstand ten opzichte van Tenni ruimschoots goedgemaakt en de Duitser wint daarmee alsnog de race; de zesde achtereenvolgende overwinning voor DKW in de 250cc klasse in Assen. Lo Simons (Excelsior) wordt op de zesde plek als beste Nederlander afgevlagd.

In de 350cc klasse gaat de overwinning ook naar DKW in de persoon van de Duitser Wˆ_nsche. De beste Nederlander vinden we opnieuw terug op een zesde positie; Willy van Gent op een Velocette.

Bij de halveliters is Norton de grote afwezige en het zijn de Italiaan Dorino Serafini (Gilera) en Georg Meier (BMW), die de race domineren. Meier zou aanvankelijk ook niet aan de start verschijnen op het TT-circuit, die eerder dat jaar nog de Senior TT op het eiland Man had gewonnen, omdat hij de overstap had gemaakt naar de autosport. De tweede man bij de renstal van BMW, Karl Gall, komt in Engeland echter ten val en hij overlijdt even later aan de gevolgen van deze crash. Omdat Gilera in Assen met twee toprijders aan de start verschijnt, wil ook BMW beslagen ten ijs komen en daarvoor weten ze Meier alsnog te strikken om een BMW te besturen naast de wat minder ervaren Ludwig Kraus.
Meier en Serafini voeren samen in een moordend tempo het veld aan in Drenthe in de 500cc-race van 1939, waarbij ronden worden gereden met een gemiddelde snelheid van meer dan 150km/u. Al snel zijn de Duitser en de Italiaan meer dan een halve minuut weggereden van de concurrentie. Als het begint te regenen en de coureurs reeds een pitstop hebben gemaakt, gaat Serafini constant in de aanval bij Meier, nadat de Gilera-rijder al die tijd achter de Duitser heeft gereden. Bij deze inhaalpogingen van Serafini raken beide rijders meerdere malen buiten de baan, waarbij ze met een hoop moeite alsnog de macht over hun machines weten te behouden op het natte gras. Meier wordt dit gevecht op een gegeven moment te gevaarlijk en de Duitser laat Serafini dan ook lopen. De Italiaan gaat echter gewoon door met het tempo verder op te schroeven op de natte baan. Hij zet in deze fase van de wedstrijd zelfs nog de snelste ronde van de race neer. Serafini heeft inmiddels een voorsprong van zoÕn anderhalve minuut opgebouwd ten opzichte van Meier, totdat het in de op ŽŽn na laatste ronde mis gaat voor de Italiaan in de bocht bij de Oude Tol. Daar komt Serafini met zijn Gilera opnieuw in het gras terecht en dit keer slaagt hij er niet in de controle over zijn machine te bewaren. Zijn Gilera raakt zo zwaar beschadigd, dat deze niet verder kan en Meier krijgt de overwinning daarmee op een presenteerblaadje. Toch pakt Gilera nog wel de tweede plaats met de tweede man binnen het team, Vailati. Jaap Fijma (Velocette) wordt op de zesde plaats als beste Nederlander afgevlagd.

Daarmee waren het dus allemaal Duitsers, die dat jaar met de overwinning aan de haal gingen in de drie internationale races. Na de TT van 1939 moeten de motorsportliefhebbers in Nederland wachten tot 1946, wanneer er weer een TT in Assen wordt verreden, nadat de Tweede Wereldoorlog tot een einde is gekomen. Dat jaar zijn het enkel en alleen coureurs van eigen bodem, die aan de start verschijnen, maar vanaf 1947 is de TT weer internationaal.

Tekst: Asse Klein, asse@racesport.nl
Bron foto: www.ozebook.com