Voor de FIM Enel MotoE World Cup en de door Triumph aangedreven Moto2 klasse staat vrijdag, zaterdag en zondag de eerste officiële wintertest op het programma. De nieuwe elektrisch aangedreven en middenklasse van het MotoGP wereldkampioenschap komen in actie op het circuit van Jerez.

2019 luidt het begin in van een nieuw tijdperk in de MotoGP paddock, want de Moto2 klasse verwelkomt Triumph als hun nieuwe motorleverancier, terwijl een gloednieuwe elektrische raceserie zijn langverwachte debuut maakt: de FIM Enel MotoE World Cup.

Nadat de MotoGP klasse eerder deze week in Valencia hun voorbereidingen voor 2019 al in gang heeft gezet, is het nu tijd voor de rijders uit de middenklasse om hun nieuwe machines te leren kennen op het Circuito de Jerez – Angel Nieto. Na het overstappen van 2018 wereldkampioen Francesco Bagania, runner-up Miguel Oliveira, racewinnaar Fabio Quartararo en Rookie of the Year Joan Mir naar de koningsklasse zullen er nieuwe talenten op staan die de strijd aan gaan met de podiumfinishes en overwinningen.

Kunnen bekende gezichten als Alex Marquez (EG 0,0 Marc VDS), zijn nieuwe teamgenoot Xavi Vierge, Brad Binder (Red Bull KTM Ajo), Luca Marini (SKY Racing Team VR46), Lorenzo Baldassarri (Pons HP40) en Marcel Schrotter (Dynavolt Intact GP) de uitdaging aangaan? De Jerez Test zal ons, als de weersomstandigheden ons goed gezind zijn, de eerste aanwijzingen geven wie het er best en snelst goed overweg kan met de nieuwe Triumph-machines. Maar ze hebben te maken met hevige concurrentie…..

Moto3 wereldkampioen Jorge Martin maakt zijn Moto2 debuut met het Red Bull KTM Ajo-team. Collega debutant en tweede in het 2018 Moto3 wereldkampioen Fabio Di Giannantonio (Speed Up Racing) maakt kennis met zijn Triumph-machine, net als de Red Bull KTM Tech 3-teamgenoten Marco Bezzecchi en Philipp Ottl. Italianen Enea Bastianini (Italtrans Racing Team) en Nicolo Bulega (SKY Racing Team VR46) vervolledigen de spannende rookie lineup die vanuit de lichtste klasse overkomen.

De Brit Jake Dixon (Angel Nieto Team) is een andere debutant terwijl Tom Luthi na twee jaar actief te zijn geweest in de koningsklasse bij Dynavolt Intact GP terugkeert in de Moto2 klasse. Ook kijken we natuurlijk uit naar de eerste meters van Bo Bendsneyder op de nieuwe NTS RW Racing GP machine. Veel zullen we deze test echter niet mogen en kunnen verwachten van de Nederlander. Bendsneyder zal vrijdagochtend in Jerez namelijk voor het eerste weer op een Moto2 machine stappen na zijn in Japan opgelopen beenblessure. Deze eerste test zal voor Bendsneyder – die nog verre van fit is en zich nog steeds op krukken voortbeweegt – dan ook meer in het teken staan van het maken van de zo belangrijke kilometers dan voor het rijden van snelle rondetijden.

tom-luthi

Tom Lüthi | foto© Intact GP

FIM Enel MotoE World Cup
Alle 18 coureurs zullen in Jerez aanwezig zijn om hun nieuwe Energica Ego Corsa machine voor het eerst te testen. Namen als Alex De Angelis (Alma Pramac Racing), Maria Herrera (Angel Nieto Team), LCR E-Team’s Randy de Puniet, Sete Gibernau (Pons Racing), Trentino Gresini MotoE’s Lorenzo Savadori, de Britse coureur Bradley Smith (One Energy Racing) en Mike Di Meglio (EG 0,0 Marc VDS) vormen de best wel een sterke line-up voor het komend seizoen, maar wie zal het sterkst beginnen?

Regen
Vooralsnog zullen we vrijdagochtend nog niet veel actie zien op de baan, het regent namelijk in Jerez. De verwachting is dat er sowieso voor de middag weinig tot geen rijders naar buiten zullen gaan.

 

Handige links Moto2 en MotoE test Jerez:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag