EK Teamverslagen 125cc

89

Assen Tijdens de Vrijdag in het bijprogramma van de TT verreden EK 125cc wegrace wedstrijden heeft Ronald Beitler van het MARO Racing team uit Ens beslag op de 27e plaats weten te leggen. Hij werd hiermee de tweede Nederlander. De wedstrijden werden gedomineerd door de Italiaanse en spaanse rijders maar echter gewonnen door de Duitser Dario Giuseppetti.

Er waren op donderdag middag en avond drie trainingen gepland, een probleem was echter dat deze trainingen dusdanig kort achter elkaar plaatsvonden dat er weinig tijd was om b.v. banden te wisselen of om een nieuwe zuiger te monteren. Het was dus heel belangrijk om voor die tijd de goede keuzes te maken. Het was voor Ronald de eerste keer dat hij op het 6 km lange internationale circuit zou rijden. Er waren 63 rijders voor de 125cc ingeschreven en er mochten er echter maar 45 starten, dat betekende dat er dus 18 rijders af moesten vallen. In de tweede en laatste kwalificatie training ging het erom of Ronald zich bij de eerste 45 zou weten te handhaven. Dat lukte gelukkig ruimschoots, hij sloot de laatste training af op een 33e plaats met een tijd van 2.20.1. In de totaal stand stond Ronald nu op de 36e plaats en dat betekende dat hij van de negende startrij mocht vertrekken. Ronald had tijdens de trainingen last van zweetdruppels die van zijn voorhoofd rolde en in zijn ogen terechtkwamen. Een bezoekje aan de Arai service bracht een oplossing die tijdens de wedstrijd perfect zou blijken te werken. (bedankt Arai).







Vrijdag in de namiddag om half zes ging de wedstrijd van start onder werkelijk prachtige weercondities. De taluds en tribunes waren ondanks het late tijdstip nog steeds goed gevuld met motorsport liefhebbers die gebleven waren om het EK spektakel te volgen. Ronald had een goede start en het was een mooi gezicht om de grote groep van 45 rijders te zien vertrekken. De eerste ronde kwam Ronald op de 26e plaats door wat betekende dat hij in de eerste ronde tien plaatsen winst gepakt had. Het lukte hem echter niet om het groepje voor hem bij te houden omdat hij op de rechte stukken niet in de slipstream kon bijblijven. Na een paar ronde werd Ronald op het rechte stuk door twee volgende rijders ingehaald, kortom een moeilijke opgave om zijn plaats vast te houden. Ook toen de Haan voorbij kwam zag Ronald helaas geen kans om aan te pikken mede omdat hij op het kritieke moment een foutje maakte. Op een gegeven moment kon Ronald toen hij door Jordi Planas gepasseerd werd aan pikken in de slipstream. In de GT pakte Ronald hem weer terug en het leek een leuk gevecht te worden totdat de Spanjaard plotseling te langzaam de stekkenwal doorging en Ronald die er vlak achter zat aan de noodrem moest trekken om een botsing te voorkomen. Door deze actie raakte Ronald de aansluiting kwijt en moest de laatste ronden alleen afleggen. Uiteindelijk eindigde Ronald op een keurige 27e plaats en was daarmee de tweede Nederlander achter Harold de Haan. We hebben een hoop ervaring opgedaan, en een ding is duidelijk, we komen qua materiaal duidelijk te kort. Wat het niveau van de EK rijders betreft, ligt het niveau van de toppers wel iets hoger.

MARO Racing Team

zie ook onze homepagina www.maroracing.com

Andere EK Teamverslagen zullen zeker volgen