Home Blog

Valentino Rossi mist Gulf 12 Hours vanwege quarantaineplicht

valentino-rossi
Valentino Rossi | foto© Yamaha Racing

Valentino Rossi zal dit jaar niet deel kunnen nemen aan de Gulf 12 Hours. De Italiaan zou daar samen met halfbroer Luca Marini en beste vriend Alessio Salucci racen met een Ferrari 488 GT3, maar moet in quarantaine vanwege contact met een positief getest persoon. 

Dit weekend vindt de jaarlijkse Gulf 12 Hours plaats op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi, het circuit waar Nederlander Max Verstappen vorige maand nog op sensationele wijze zijn eerste Formule 1 titel in de wacht sleepte.

Dit jaar zouden Valentino Rossi, Luca Marini en Alessio Salucci wederom deelnemen aan deze 12 uurs race met een Ferrari 488 GT3. Vorig jaar eindigde het drietal nog als vierde in deze race. Al voordat Rossi zijn carrière als MotoGP coureur afsloot in november van het afgelopen jaar was al bekend dat hij dit jaar in actie zal komen in de autosport.

Zijn eerste race van 2022 zal dus nog even op zich moeten laten wachten aangezien de 42-jarige Italiaan in contact is geweest met een positief geteste persoon. Dit betekent dat halfbroer Marini en beste vriend Salucci de race samen met David Fumanelli, een 29-jarige Italiaanse autocoureur, zullen moeten voltooien.

In welke klasse van de autosport Valentino Rossi komend jaar zal uitkomen is nog niet bekend. Wel is bekend dat Luca Marini op 5 februari weer voor het eerst op zijn Ducati Desmocedici GP22 zal zitten, dan begint de eerste MotoGP test van het jaar op het Sepang International Circuit in Maleisië. Ook Alessio Salucci, beter bekend als ‘Uccio’, krijgt het over niet al te lange tijd al weer druk met de motorsport. De Italiaan is verantwoordelijk voor de Moto2 en Moto3 afdeling van het Mooney VR46 Racing Team waarvoor de eerste test op 22, 23 en 24 februari gepland staat in Portimão.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter

Bulega geopereerd aan onderarmen wegens compartimentsyndroom

Nicolò Bulega | © Randy van Maasdijk

Nicolò Bulega is geopereerd aan zijn onderarmen vanwege het compartimentsyndroom. Dit veel voorkomende syndroom, beter bekend als ‘arm-pump’ of ‘opgepompte onderarmen’ is te verhelpen met een relatief simpele ingreep.

Het motorsportseizoen is begonnen en niet geheel verassend zijn het de coureurs die zijn overgestapt naar een zwaardere machine die last krijgen van het compartimentsyndroom of ‘arm-pump’. Zo ook Nicolò Bulega, de regerend World Supersport kampioen die is opgeklommen naar het World Superbike seizoen. De Italiaanse rookie is momenteel de leider in het kampioenschap met drie podiumfinishes uit de eerste zes races, waaronder één overwinning tijdens de seizoensopener.

De 24-jarige Bulega heeft kennelijk al sinds het raceweekend in Australië last van opgepompte onderarmen en afgelopen weekend in Barcelona werd het erger. Daarom is besloten om onder het mes te gaan en dit probleem te verhelpen zodat het geen parten kan spelen in zijn strijd voor het kampioenschap.

Lees hieronder het officiële persbericht van Aruba.it Racing – Ducati:


Nicolò Bulega geopereerd aan compartimentsyndroom

Nicolò Bulega onderging vandaag een operatie in het Oglio Po ziekenhuis (Cremona), uitgevoerd door professor Alessio Pedrazzini om de kwestie van chronisch exertioneel compartimentsyndroom van de onderarm (arm-pump) aan te pakken.

Deze aandoening, die nu veel voorkomt in de motorwereld, is al aanwezig sinds afgelopen winter en verergerde tijdens de Australische ronde. Het verergerde afgelopen weekend in Barcelona, waar hevige pijn de prestaties van de regerend Supersport-wereldkampioen en huidige leider in de WK Superbike-stand dreigde te beperken.

Daarom is in overleg met het Aruba.it Racing – Ducati team besloten om Nicolò Bulega te opereren aan zijn rechter onderarm. De coureur heeft nu genoeg tijd om te herstellen van de operatie en om in de beste conditie te komen voor de derde ronde van het 2023 WorldSBK seizoen dat gepland staat voor 19-21 april op het TT Circuit in Assen, Nederland.


Zoals in het persbericht staat heeft Bulega nog drie weken de tijd om volledig te herstellen van deze operatie. In de praktijk is iets meer dan een week vaak al ruim voldoende voor herstel van een dergelijke ingreep.



Handige links Pirelli Catalunya Round Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Twan Smits met wildcard van start tijdens WK Superbike in Assen

twan-smits
Twan Smits - Assen 2023 | foto© Jan Timmerman

Na Senna van den Hoven en Dylan Czarkowski heeft ook Twan Smits een wildcard ontvangen voor de 2024 editie van de Nederlandse ronde van het WK Superbike in Assen. De Team Apreco coureur zal in het weekend van 19 t/m 21 april op het TT Circuit Assen uit gaan komen in de WorldSSP klasse.

Maar liefst drie Nederlandse coureurs zullen in het weekend van 19 t/m 21 april op het TT Circuit Assen hun opwachting gaan maken middels een wildcard optreden tijdens de Pirelli Dutch Round, de Nederlandse ronde van het WK Superbike. Nadat eerder al Senna van den Hoven en Dylan Czarkowski (beiden WorldSSP 300) hun deelname hadden aangekondigd kan nu ook Twan Smits zijn deelname aan het evenement bevestigen.

Lees ook: Wildcard voor Senna van den Hoven tijdens World Superbike in Assen
Lees ook: World Supersport 300 wildcard voor Dylan Czarkowski in Assen

Normaalgesproken rijdt Smits in de kleuren van Team Apreco in de voorste gelederen van het Duitse IDM Supersport kampioenschap maar nu mag men zich opmaken voor een leerzaam en enerverende thuisronde in het FIM World Supersport Championship.

De 19-jarige coureur en het in Culemborg gevestigde team hebben inmiddels al een productief testprogramma achter de rug ter voorbereiding op het komende IDM-seizoen. Zo werden er productieve testkilometers gemaakt op Circuit Ricardo Tormo in Valencia waar Smits gedurende de test constant progressie wist te boeken en de Yamaha YZF-R6 machine goed wist af te stellen. Maar alvorens het 2024 IDM seizoen van start gaat zal Smits naar nu bekend is geworden eerst nog aan de start verschijnen in het FIM Supersport World Championship. Een jongensdroom die uitkomt voor de coureur uit Steenwijk, rijden in een wereldkampioenschap en dat op het TT Circuit Assen en voor eigen publiek.

Twan Smits: “Na vorig jaar in Portimão voor het eerst in het FIM Supersport World Championship mee te hebben gedaan kijk ik enorm uit naar de wedstrijd in Assen. Het is onwijs gaaf om dit samen met mijn eigen Team Apreco te doen en dat voor het thuispubliek. De test in Valencia hebben we succesvol afgerond wat ons alle reden tot optimisme geeft. Op naar Assen in april.”

Team Apreco teammanager Kevin van Leuven: “Na een succesvol 2023 seizoen in het IDM heeft Twan laten zien dat zijn niveau de aansluiting bij het WK veld zeer zeker gevonden heeft. Na zijn wildcard in Portimão heeft hij al zijn potentieel laten zien op een voor hem vreemd circuit. Nu wordt het tijd om zich te meten met de wereldtop op ons vertrouwde TT Circuit Assen. We kijken er erg naar uit om als Team Apreco dit WK avontuur voor hem te kunnen faciliteren en voor het eerst op het WK toneel actief te zijn. Speciale dank aan Ten Kate Racing Products en alle andere betrokkenen die dit avontuur mogelijk maken!”

Alvorens de Pirelli Dutch Round in Assen van start gaat zal Smits dinsdag 2 april nog in actie gaan komen op het TT Circuit Assen, dit tijdens de jaarlijkse KNMV-trainingsdag. Tijdens deze dag zullen Smits en Team Apreco proberen een goede afstelling te vinden om zo in het weekend van 19 t/m 21 april tijdens hun wildcard optreden goed beslagen ten ijs te kunnen komen.

Volledig tijdschema Pirelli Dutch Round: Tijdschema WK Superbike Assen 2024



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Ducati management waarschuwt Bagnaia en Márquez na incident in Portimão

marquez-bagnaia
Marc Márquez - Francesco Bagnaia | foto© Jaco Veenstra

Terwijl Jorge Martin en Enea Bastianini het afgelopen weekend in Portimão Ducati een 1-2 bezorgden tijdens de MotoGP race van de Grande Prémio Tissot de Portugal, zorgden Francesco Bagnaia en Marc Márquez met hun incident tijdens de race voor de nodige kopzorgen binnen het Ducati management. Beide MotoGP sterren kregen na afloop dan ook het vriendelijke maar zeer dringende verzoek om in dit soort gevallen voorzichtiger te zijn.

Naast de winst van Jorge Martin en het sublieme optreden van MotoGP debutant Pedro Acosta zorgden ook regerend wereldkampioen Francesco Bagnaia en Marc Márquez zondagmiddag in Portimão ervoor dat ze in de schijnwerpers kwamen te staan tijdens de tweede MotoGP race van het seizoen. Het tweetal kwam vlak voor het einde van de wedstrijd namelijk met elkaar in aanraking in een gevecht voor de op dat moment vijfde plaats in de race.

Terwijl Bagnaia tijdens de race met de nodige problemen te kampen kreeg zag Márquez – die op dat moment sneller was – zijn kans schoon om de Italiaan in bocht vijf te passeren. Terwijl Márquez daarbij iets wijd ging greep Bagnaia zijn kans om zijn GP24 er meteen weer tussen te duwen op het moment dat Márquez terugkwam naar zijn lijn.

De meningen over wie de schuldige was en wat de oorzaak was, liepen sterk uiteen: voor veel MotoGP coureurs, experts en fans was het incident een typisch raceongeluk. De haantjes zelf dachten er ieder het zijne van, Bagnaia gaf Márquez de schuld en Márquez legde op zijn beurt weer de schuld bij Bagnaia. Voor beide hoofdrolspelers kwam er echter geen straf; de MotoGP-stewards classificeerden het incident net als vele anderen als een ‘race-incident’. Na afloop bleek dat beide hoofrolspelers zich daar ook in konden vinden nadat men samen een bezoek had gebracht aan de wedstrijdleiding.

Jorge Martin spinde met zijn winst uiteraard garen bij het voorval, hij wist immers 25 WK-punten uit te lopen op het tweetal die door het voorval beiden geen punten wisten te scoren al kwam Márquez ondanks de crash nog wel als zestiende over de finish. Maar tegenover Martin waren niet alleen Bagnaia en Márquez de grote verliezers, deze klap kwam misschien nog wel harder aan bij de verantwoordelijke mensen binnen Ducati.

Voorafgaand aan het seizoen werd er door menigeen al gekscherend gezegd dat het Ducati management in 2024 met het binnenhalen van een grote naam als Marc Márquez een zware kluif zou gaan krijgen aan het in de kruiwagen houden van hun acht MotoGP kikkers, dit aangezien het tenslotte allemaal haantjes zijn met eenieder hetzelfde doel voor ogen.

Na het voorval van afgelopen zondag waren de Ducati-bazen Claudio Domenicali en Gigi Dall’Igna er dan ook als de kippen bij om zowel Bagnaia als Márquez op het matje te roepen en beide mannen te wijzen op hun MotoGP ervaring en het feit dat ze in een dergelijke situatie voorzichtiger moeten zijn.

Claudio Domenicali: “Natuurlijk zijn we allemaal een beetje boos als dit soort dingen gebeuren, maar dat is gewoon racen. Maar met hun ervaring hadden ze voorzichtiger moeten zijn. Maar geen van beiden wilde in dit geval toegeven. Ze duelleerden hard en namen allebei veel risico, ook al ging het slechts om de vijfde plaats. Dat is nu achteraf natuurlijk makkelijk te analyseren. Maar als je op de baan bent en de adrenaline stroomt door je aderen, is alles anders.”

Gigi Dall’Igna steunde niet veel later de mening van de Ducati CEO.

Gigi Dall’Igna: “We staan ​​zonder enige twijfel opnieuw in de schijnwerpers, in alle opzichten. Aan de goede kant, [door de 1-2 van Jorge Martin en Enea Bastianini], maar ook aan de minder goede kant. Het was een uiterst ongelukkig incident dat hen beiden de kans ontnam om belangrijke WK-punten te verzamelen voor het rijderskampioenschap. Dit alles in een moeilijke race waarin ze geen van beiden voor de overwinning konden vechten. Elke andere opmerking of conclusie is in mijn ogen volkomen misplaatst.”

Ducati, maar ook de twee hoofdrolspelers hebben komende twee weken nog voldoende tijd om na te denken over het voorval aangezien de volgende ronde van het 2024 MotoGP wereldkampioenschap pas over een aantal weken op het programma staat, en wel in het weekend van 12 t/m 14 april op Circuit of the Americas in Austin, Amerika.



zs-728x90



Handige links Grande Prémio Tissot de Portugal:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

F1-eigenaar Liberty Media in ver gevorderd stadium voor overname Dorna

© motogp.com

Liberty Media, eigenaar van de Formule 1, lijkt dichterbij een overname van Dorna Sports. Het Spaanse bedrijf, dat onder andere de promotor is van de MotoGP en WorldSBK kampioenschappen, staat al enige tijd te koop en kan rekenen op veel interesse. 

De Formule 1 en de MotoGP onder hetzelfde dak; het leek aanvankelijk onmogelijk maar wellicht gaat het in de toekomst toch gebeuren. Naar verluidt is Liberty Media, het bedrijf dat in 2017 de Formule 1 kocht van CVC Capital, in gevorderde gesprekken om Dorna Sports over te nemen.

Lees: Formule 1 rechtenhouder Liberty Media aast op overname Dorna aandelen

Op woensdag berichtte de Financial Times over deze deal die naar verluidt over zo’n vier miljard euro gaat. Liberty Media, waarvan de telecom- en entertainmentgigant John Malone de voorzitter van is, lijkt op het punt te staan om Dorna Sports over te nemen nadat een bod van het rivaliserende TKO, geleid door Hollywood-grootheid Ari Emanuel, werd afgewend.

Ook Qatar Sports Investmets, de door de staat gesteunde groep die eigenaar is van onder andere Franse voetbalclub Paris Saint-Germain, had ook interesse getoond in Dorna en heeft gesprekken gevoerd met de huidige eigenaar Bridgepoint, het private equity bedrijf.

Het in Madrid gevestigde Dorna Sports biedt voor dergelijke bedrijven een unieke kans om zich in te kopen in een wereldwijde sport met lucratieve commerciële rechten. Zo promoot Dorna verschillende competities, waaronder de MotoGP en World Superbike kampioenschappen. Inclusief alle klassen en talentencups organiseert Dornat 251 races per jaar in twintig landen.

Een groot struikelblok is echter de regelgeving van de Europese Unie. Zo werd CVC Capital Partners in 2006 gedwongen om de MotoGP te verkopen als voorwaarde voor het kopen van Formule 1 nadat mededingingsautoriteiten van de EU bezwaren hadden geuit. CVC verkocht F1 in 2017 aan Liberty Media in een deal ter waarde van 8 miljard dollar.

Bridgepoint en de Canada Pension Plan Investment Board zijn op dit moment de grootste aandeelhouders van Dorna. Het management van Dorna, waaronder CEO Carmelo Ezpeleta, is ook aandeelhouder. Ezpeleta leidt Dorna al 30 jaar.

© motogp.com

Naar verluidt waardeert Liberty’s bod Dorna op meer dan 4 miljard euro, inclusief schulden. Een overeenkomst lijkt dichtbij te zijn maar een aankondiging kan tot volgende week worden uitgesteld, zo is in de Financial Times te lezen. Het kopen van de MotoGP zou Liberty Media, onder leiding van CEO Greg Maffei, de kans geven om te bewijzen dat het succes in het laten groeien van de populariteit van de Formule 1 geen toeval is geweest. Net als de F1 draait het MotoGP-bedrijfsmodel om uitzendrechten, betalingen van de organiserende circuits, sponsoring, corporate hospitality en merchandising.

Een groot onderdeel van de groei van de populariteit van de Formule 1 is het creëren van de Netflix-serie Drive to Survive. MotoGP probeerde het in 2022 met een vergelijkbare serie in samenwerking met Amazon maar dat werd vanwege meerdere redenen uiteindelijk geen succes.

Het bedrijfsresultaat van de Formule 1 steeg in 2023 met 64 procent naar 392 miljoen dollar ten opzichte van een jaar eerder, terwijl de inkomsten stegen van 2,5 miljard naar 3,2 miljard dollar. Dorna’s inkomsten bedroegen €483 miljoen in 2023.

Bridgepoint, dat al 18 jaar aandeelhouder is van Dorna, bezit ongeveer 40 procent van het bedrijf dat het in 2006 kocht voor een ondernemingswaarde van 550 miljoen euro. Het CPPIB kocht zijn belang van 39 procent in Dorna van Bridgepoint in 2012.

Of de soep daadwerkelijk zo heet gegeten wordt als die wordt opgediend is nog maar de grote vraag, zoals gezegd zal de Europese Unie er met een vergrootglas naar kijken. Het kan echter ook betekenen dat Liberty Media van plan is om de Formule 1 te verkopen waardoor het vrij zou zijn om de MotoGP over te nemen. Ook zou dit een strategie van Dorna Sports te kunnen zijn om met deze publiciteit de waarde van het bedrijf en de onderhandelingspositie enigszins op te krikken.

Wordt vervolgd …



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’


 

Opinie: Er moet per direct iets veranderen aan de World Supersport 300 klasse

Chaos tijdens de eerste World Supersport 300 race van afgelopen weekend in Barcelona | © Randy van Maasdijk

De World Supersport 300 klasse is één van de of misschien zelfs wel dé meest spectaculaire klasse in het WorldSBK kampioenschap, echter lijkt het steeds meer een loterij te worden wie er met de pole position of de overwinning vandoor gaat. Ook wat betreft talentontwikkeling heeft deze klasse sinds het ontstaan nauwelijks écht grote talenten voortgebracht. De klasse is per direct toe aan grote reglementswijzigingen, zo betoogt Racesport.nl redacteur Guido Fenneman.

Afgelopen weekend werd het nieuwe seizoen voor de World Supersport 300 klasse afgetrapt op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Vrijdagmiddag behaalde Julio García pole position op de Chinese Kove 321RR waarna de races op zaterdag en zondag werden gewonnen door respectievelijk Jeffrey Buis en Inigo Iglesias. In beide races kwam Iglesias als eerste over de finishlijn maar de Spanjaard werd in Race 1 bestraft voor het veroorzaken van een crash waardoor regerend wereldkampioen Buis als winnaar bestempeld werd.

Dit jaar is er een nieuw format voor de World Supersport en World Supersport 300 klassen waarbij ze slechts één vrije training hebben op vrijdagochtend en vrijdagmiddag al meteen moeten kwalificeren. Op zaterdag en zondag wordt dan hetzelfde programma afgewerkt met een tien minuten durende warm-up sessie in de ochtend en een race in de middag. Tot dusver is dit de meeste teams en rijders absoluut niet bevallen en is het ook tijdens de kwalificatie nog zoeken naar de juiste afstelling. Maar organisator DWO (Dorna WorldSBK Organization) wil het zo hebben, dus dan gebeurt het zo.

Vrijdagmiddag werd er dus ook gekwalificeerd door de World Supersport 300 coureurs en daar zagen we meteen weer wat de meeste mensen – inclusief de FIM Stewards – niet willen zien. Veel coureurs langzaam aan het rijden, wachten en omkijkend, op zoek naar een snelle coureur om te volgen en gebruik te maken van diens slipstream. Het leverde meerdere malen gevaarlijke situaties op met coureurs die bezig waren met een snelle ronde waarin ze zich door het vele langzaam rijdende verkeer moesten worstelen. Regerend wereldkampioen Jeffrey Buis was één van de coureurs die daardoor zijn snelle ronde niet goed af kon maken, enigszins ironisch behaalde de Spanjaard Julio García pole position door de Nederlander te volgen en gebruik te maken van zijn slipstream.

Het deed herinneren aan een jaar geleden op hetzelfde Circuit de Barcelona-Catalunya toen na enkele minuten in de World Supersport 300 kwalificatie de rode vlag werd gezwaaid. FIM Official António Lima riep toen alle coureurs op matje om ze vervolgens eens flink op hun donder te geven. Toen hij klaar was met zijn toespraak stonden de lichten alweer op groen terwijl de meeste coureurs nog terug moesten rennen naar hun motor; een bizarre situatie.

De World Supersport 300 coureurs op het matje geroepen door de FIM Stewards – Circuit de Barcelona-Catalunya 2023 | © Luca Gorini
De World Supersport 300 coureurs op het matje geroepen door de FIM Stewards – Circuit de Barcelona-Catalunya 2023 | © Vaclav Duska Jr.

Een jaar later en we zijn eigenlijk niets opgeschoten. De gevaarlijke capriolen en het eindeloze zoeken naar een slipstream is nog steeds aan de orde in de World Supersport 300 klasse. Het zorgt er vaak voor dat minder snelle coureurs – dankzij een slipstream – toch op de voorste rijen staan terwijl de écht snelle coureurs vaak gehinderd worden of geen goede rondetijd neer kunnen zetten omdat ze niet degene willen zijn die de voorop rijdt en daarmee de concurrentie helpt.

Spanning of sensatie?
Enfin, zaterdagmiddag was het tijd voor Race 1 waarin Inigo Iglesias na een spannende strijd uiteindelijk als eerste over de finish kwam. Hij zou echter een tijdstraf van drie seconden krijgen voor het veroorzaken van een crash in de laatste ronde. De Spanjaard viel daardoor terug naar de dertiende plaats en het betekende dat Jeffrey Buis de winnaar werd van Race 1. De Nederlander zei na afloop van deze eerste race van het seizoen dat hij weer even moest wennen aan de manier van racen in de World Supersport 300 klasse, de vele slipstreamduels en inhaalacties overvielen hem een beetje.

Zondagmiddag werd Race 2 verreden en deze werd nu wel echt gewonnen door Inigo Iglesias. Ruben Bijman werd de best geklasseerde Nederlander door als elfde te finishen, weliswaar op minde dan een seconde van de winnaar. Veneman eindigde buiten de top vijftien maar zou toch nog een punt scoren vanwege een penalty van een andere rijder, Buis scoorde ditmaal niet. Het grote probleem, waar per direct een einde aan moet komen, vond plaats in de voorlaatste ronde.

Vanwege het lange rechte stuk op het Circuit de Barcelona-Catalunya – en daarmee de perfecte gelegenheid om gebruik te maken van de slipstream – wilde geen van de coureurs vooroprijden. Veel coureurs in de kopgroep gingen van het gas af en keken om, sommigen zelfs met hun hand van het stuur af gebarend naar de andere rijders. Het was belachelijk om naar te kijken, zeer gevaarlijk en absoluut niet WK-waardig. Behalve de penalty’s voor het overschrijden van de track limits in de laatste ronde werden hiervoor geen straffen uitgedeeld.

(Aan het einde van onderstaande video is het benoemde moment te zien waar de coureurs van het gas gaan en niemand voorop wilt rijden.)

Dat is naar mijn mening een grote fout. Coureurs die anderen in gevaar brengen door tijdens een race, in een groep, ineens van het gas afgaan omdat ze niet voorop willen rijden verdienen zware straffen. Straffen als teruggezet worden op de grid of starten vanuit pit lane heeft geen zin, wat mij betreft verdient zoiets meteen een schorsing. Een coureur die een weekend thuis moet zitten terwijl zijn concurrenten racen leert er veel meer van dan als hij of zij achteraan moet starten. Daarnaast hebben we al vaker gezien dat een dergelijke straf, vooral in de WorldSSP 300 klasse, niet eens zoveel uitmaakt en een coureur alsnog kan winnen.

De manier waarop coureurs van heen en weer slingeren op het recht stuk om de slipstream te verbreken, de manier waarop er met twintig coureurs tegelijk geremd wordt voor dezelfde bocht en de manier waarop de coureurs in Race 2 allemaal van het gas gingen zorgden ervoor dat ik de race nauwelijks kon aanzien. Deels vanwege frustratie maar ook deels vanwege de wetenschap hoe snel en hoe ernstig het fout kan gaan in zulke grote groepen. Ook al is een coureur tijdens de trainingen 1 à 2 seconden per ronde langzamer, zodra de aansluiting met de kopgroep er is tijdens een race zijn er kansen. Een minder ervaren coureur, die op zo’n moment zijn kans ruikt, is dan eerder geneigd om onbezonnen risico’s te nemen en voor ongelukken te zorgen. Er zijn in de afgelopen jaren meerdere (Nederlandse) coureurs geweest die hebben aangegeven helemaal klaar te zijn met de manier van racen in het World Supersport 300 kampioenschap en zijn daardoor ook gestopt. Ik begrijp dat de organisatie graag spectaculaire races en spanning wil maar dat kan wat mij betreft ook op een andere manier.

Zo was de Moto3 race in Portimão afgelopen weekend namelijk ook zeer spannend terwijl de kopgroep daar uit slechts zes coureurs bestond. De vaardigheden van de coureurs in de Moto3 klasse werd veel meer beloond en het was duidelijk dat dit ook echt de zes beste rijders waren die het maximale van zichzelf en hun machine vroegen. In tegenstelling tot de WorldSSP 300 klasse waar vrijwel iedereen in de kopgroep kan blijven als ze maar een slipstream te pakken hebben op het rechte stuk, en de winnaar wordt bepaald door wie er op de juiste plaats het rechte stuk opkomt in plaats van wie er echt de beste coureur is.

Het is natuurlijk niet alleen maar te wijten aan de coureurs, zij zullen immers altijd alles doen om te winnen. Ook wordt er vanuit de teams en / of ouders te veel en te hard gepusht dat de (vaak jonge) coureur moet presteren. Velen hebben de droom dat hun kind de nieuwe Valentino Rossi, Marc Márquez of in dit geval Jonathan Rea of Toprak Razgatlioglu moet worden en hopen (meestal tevergeefs) dat dat via deze route nog gaat lukken. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid meer bij de organisatie en de regelgevers die moeten voorkomen dat dit soort dingen gebeuren.

Slingerend over de finish – Circuit de Barcelona-Catalunya | © Dorna

Oplossingen
Dat was een hele opsomming aan stevige kritiek, maar dan moet er natuurlijk ook een oplossing komen. Zoals ik eerder zei vind ik dat dat voornamelijk bij de organisatie (Dorna, FIM) ligt en met hun superieure (technische) kennis ten opzichte van dat van mij denk ik dat ze dat best kunnen. Maar ik zal vast een aantal voorstellen doen. De eerste, om het langzaam rijden en wachten tijdens de kwalificatiesessie te voorkomen, is de volgende.

Aangezien het qua tijd haast onmogelijk is om het ouderwetse Superpole format te gebruiken (waarbij de coureurs één voor één de baan op gaan en maar één snelle ronde mogen rijden) stel ik voor om de kwalificatie te baseren op een gemiddelde rondetijd van meerdere ronden. In plaats van dat alleen de snelste rondetijd geldt, zoals nu het geval is, wordt het gemiddelde genomen van bijvoorbeeld vijf ronden. Dit betekent dat een coureur vijf ronden lang vol gas moet gaan en dus niet kan wachten op een andere rijder. Combineer dit met een interval van bijvoorbeeld drie seconden tussen de rijders bij het verlaten van pit lane en je zorgt ervoor dat er ook geen groepjes ontstaan. De echte snelle rijders komen hiermee naar boven en zullen vooraan op de grid staan.

Om het voordeel van een slipstream drastisch te verminderen tijdens de races is een lastiger verhaal, en het slipstreamen is in essentie onderdeel van motorracen. Wat wel kan helpen is het verbieden van het aanpassen van de tandwielverhouding, of de teams te verplichten het hele weekend dezelfde tandwielverhouding te gebruiken en deze dus niet te veranderen voor een race.

Sowieso lijkt het me een goed idee om niet meer met 300cc machines (ook al is niet één van de gehomologeerde machines echt 300cc) te racen. Het zijn geen echte racers, vanwege het lage vermogen is het bijna overal vol gas, de snelle rijder wordt niet beloond voor zijn vaardigheden, de langzamere rijder kan alsnog relatief gemakkelijk aan blijven haken en tot slot klinken ze ook nog eens nergens naar.

Tot slot moet er, zoals eerder genoemd, ook veel zwaarder gestraft worden. Geen gridpenalty’s, pit lane starts of tijdstraffen maar keiharde schorsingen. Bij een eerste overtreding doet een coureur de volgende race niet mee, bij de tweede overtreding kan-ie een weekend thuisblijven en een derde overtreding betekent einde seizoen.

Talentontwikkeling
Toen de World Supersport 300 klasse in 2017 zijn intrede deed in het World Superbike kampioenschap waren de meeste mensen aanvankelijk lyrisch: grote kopgroepen, spannende races en zeer veel spektakel. Op dit moment was de Superstock 600 klasse al verdwenen en na 2018 zou ook de Superstock 1000 klasse verdwijnen uit de World Superbike paddock zodat dezelfde opzet als de MotoGP paddock gecreëerd kon worden met een kleinere, middel- en hoofdklasse. Het zou dus net als de Moto3 klasse een opstapklasse moeten zijn richting de klassen daarboven.

Sinds 2017 zijn de volgende coureurs kampioen geworden: Marc García, Ana Carrasco, Manuel González, Jeffrey Buis, Adrián Huertas, Álvaro Díaz en opnieuw Jeffrey Buis. Van deze coureurs rijden García en Buis nu nog steeds in de WorldSSP 300 klasse, gaat Ana Carrasco na een aantal teleurstellende jaren in de Moto3 klasse deelnemen aan het eerste seizoen van het WorldWCR (World Women’s Circuit Racing) kampioenschap en heeft Díaz na een jaar World Supersport geen WK-zitje meer. González werd meervoudig podiumfinisher in de World Supersport klasse en is inmiddels al met zijn derde seizoen in de Moto2 klasse bezig (afgelopen weekend behaalde hij in Portimão) zijn eerste pole position) terwijl Huertas bezig is met zijn tweede seizoen in de World Supersport klasse en afgelopen weekend in Barcelona zijn eerste overwinning behaalde. Naast deze twee Spanjaarden is Bahattin Sofuoglu de enige coureur afkomstig uit de WorldSSP 300 klasse die een World Supersport race heeft gewonnen.

Met die statistieken zou je kunnen stellen dat er maar weinig talent uit de World Supersport 300 klasse weet door te stromen naar de World Supersport of World Superbike klasse. In de huidige World Superbike klasse is geen enkele coureur afkomstig van de WorldSSP 300 klasse, in de World Supersport klasse zijn dat alleen Adrián Huertas, Tom Booth-amos (ook voormalig Moto3) en Bahattin Sofuoglu.

Vergelijk dat met de huidige MotoGP klasse en daar zijn het alleen Franco Morbidelli en Augusto Fernández die niet in de Moto3 klasse hebben gereden (wel allebei European Superstock 600). Aleix Espargaró, Marc Márquez, Johann Zarco en Takaaki Nakagami ook niet maar zij stammen nog uit het 125cc tijdperk. Kijk je naar de Moto2 klasse en dan zit deze ook vol met coureurs uit de Moto3 klasse of de Europese Moto2 klasse, de enige uitzondering is de eerdergenoemde Manuel González (2019 WorldSSP 300 kampioen) die uiteindelijk via de World Supersport klasse overstapte naar de Moto2.

Als je het European Superstock 600 kampioenschap als voorganger van de World Supersport 300 klasse wil beschouwen dan zie je het verschil met de volgende coureurs die van 2005 t/m 2015 kampioen werden in die klasse: Claudio Corti, Xavier Siméon, Maxime Berger, Loris Baz, Gino Rea, Jeremy Guarnoni, Jed Metcher, Michael van der Mark, Franco Morbidelli, Marco Faccani en Toprak Razgatlioglu. Coureurs die het uiteindelijk hebben geschopt tot World Supersport, World Superbike, Moto2 en MotoGP racewinnaars en kampioenen. Hier kun je nog talloze namen aan toevoegen die geen kampioen werden in de European Superstock 600 klasse maar van daaruit wel zijn opgeklommen naar de hogere klassen.

Laat ik vooropstellen dat ik absoluut respect heb voor alle rijders en teams die deelnemen aan het World Supersport 300 kampioenschap. Het vereist veel talent, discipline en werklust om te presteren op dit niveau en natuurlijk wordt er – zelfs met deze machines – nog steeds ontzettend hard gereden. Maar het gevoel dat dit geen goede opstapklasse is, en dat iemand hier niet per se een betere coureur van wordt, is sterker. Ik hoop allereerst dat er op tijd ingegrepen wordt om te voorkomen dat we nog meer ernstige incidenten in deze klasse gaan zien, daarnaast dat er ingegrepen wordt om een beter platform te bieden voor de jonge coureurs en ze beter voorbereiden op het racen met een Supersport of Superbike.

Ik wens alle deelnemers en betrokkenen een mooi, veilig, spannend en sportief World Supersport 300 seizoen toe en hoop dat de verantwoordelijken binnen de FIM en Dorna zich bewust zijn van de huidige situatie.

Guido Fenneman



Handige links Pirelli Catalunya Round Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Pedro Acosta maakt indruk: Dit is wat zijn MotoGP collega’s zeggen

pedro-acosta
Pedro Acosta | foto© Tech3 Racing

Pedro Acosta scoorde zondag in Portimão met de derde plaats zijn eerste MotoGP podium, en dat pas in zijn tweede Grand Prix weekend als coureur in de koningsklasse. Indrukwekkend, spectaculair en het bewijs dat de rest van het veld dit seizoen terdege rekening moet gaan houden met de regerend Moto2 wereldkampioen en MotoGP rookie. Onderstaand de reacties van een aantal van zijn huidige MotoGP collega’s.

Wat goed is komt snel, een gezegd dat zeker van toepassing is op de dit seizoen in de MotoGP klasse debuterende Pedro Acosta. De 19-jarige Spanjaard reed zondag in Portimão een dijk van een wedstrijd waarin hij als derde de finish passeerde.

Met slechts 19 jaar en 304 dagen werd Acosta daarmee de derde jongste coureur in de geschiedenis van de koningsklasse die een podiumklassering heeft weten te scoren. Enkel Randy Mamola (19 jaar en 261 dagen) en Eduardo Salatino (19 jaar en 274 dagen) waren jonger tijdens het behalen van hun eerste podium in de koningsklasse. Een prestatie van formaat waarmee hij niet alleen het publiek op de banken kreeg maar waarmee hij ook veel respect afdwong bij zijn collega MotoGP coureurs zo bleek uit de verschillende reacties na afloop van het weekend in Portimão.


Aleix Espargaró: “Ik weet niet wat hij zondagochtend als ontbijt heeft gegeten. Want zaterdag leken we nog enigszins op elkaar maar zondag kwam hij van een andere planeet. Hij is geweldig, de manier waarop hij rijdt, de manier waarop hij remt. Hij is geen groentje meer. Hij is ongelooflijk, hoe snel hij is. Iedereen zegt steeds dat Brad Binder een erg sterke coureur is – hij is dat in mijn ogen ook- maar het lijkt erop dat de KTM ook geen slechte motor is. Want hij [Acosta] vecht meteen voor de overwinning, te gek.”


Jack Miller: “Ik had tijdens de race geen schijn van kans om met te verdedigen. Brad en ik raakten elkaar op een gegeven moment bijna bij het aanremmen waardoor ik over de kurbstones moest met als gevolg dat de deur openstond voor Pedro. Pedro reed fantastisch. Toen hij ook eenmaal voorbij Brad was, trok hij de trekker pas echt over. Ik bedoel, Brad en ik moesten alles uit de kast halen, maar…..we hadden simpelweg geen antwoord op zijn versnelling.”


Marc Márquez: “Pedro gaat dit jaar geweldige dingen bereiken. Hij gaat podiums en overwinningen scoren en wie weet gaat hij uiteindelijk wel meedoen in de strijd voor de wereldtitel”


Augusto Fernandez: “Pedro wordt binnen het team behandeld als een fabriekscoureur. Ze zullen hem geen onderdelen afnemen die Brad en Jack wel hebben, maar dat heeft hij inmiddels ook verdiend.”


Brad Binder: “Bud, ik zeg je, toen hij me passeerde, dacht ik echt dat hij ging vliegen. Het is echt bijzonder. Als je hem ziet rijden, zie je pas echt hoe goed hij is. De manier waarop hij de motor onder controle heeft – hij heeft veel bochtsnelheid en pakt hem erg mooi op. Hij is echt een klasse apart. Dus… petje af voor hem. Hij verdient echt een podiumplaats. Ik denk dat één van mijn grootste zegeningen als coureur is dat ik altijd teamgenoten heb gehad die me echt hebben gepusht. Ik heb altijd goede teamgenoten gehad. Je kunt het zien als een zegen of een vloek, maar het is altijd heel goed voor me geweest. Samen kunnen we echt blijven pushen en proberen het hele KTM-project vooruit te helpen.”


Jorge Martin: “Ik was ook derde in mijn tweede race als MotoGP coureur. Het is echter voor mijn geen verrassing dat Pedro derde werd, want we wisten allemaal dat hij het talent heeft…”


Maar niet alleen zijn MotoGP collega’s zijn vol lof ook Red Bull GASGAS Tech3 teammanager Nicolas Goyon was na zondag na de race in Portimão ook vol lof over het optreden van zijn protegé

Nicolas Goyon: “Wat een ongelooflijk weekend hebben we gehad. Na de sprint van zaterdag wisten we dat Pedro een goed tempo had en dat hij met een goede start bij de koplopers zou kunnen blijven. Maar hij overtrof al onze verwachtingen! Hij reed een geweldige race en stal de show met zijn inhaalacties op Brad Binder, Marc Márquez en wereldkampioen Pecco Bagnaia. Hij is nog maar een rookie en het behalen van een podium in wat pas zijn tweede race in de MotoGP was, is echt een geweldige prestatie, zowel voor hemzelf als voor het hele Red Bull GASGAS Tech3-team. We zijn erg blij en het enige wat we kunnen doen is genieten van het moment, totdat de volgende ronde van het seizoen in Austin op het programma staat.”


Allemaal lovende woorden aan het adres van de GASGAS Tech3 Factory Racing coureur die dit seizoen nog tot aan de Grand Prix van Duitsland de tijd heeft om Márquez op te volgen als de jongste MotoGP winnaar uit de geschiedenis.



zs-728x90



Handige links Grande Prémio Tissot de Portugal:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

De Internationale wegracetopper van toen: Peter Öttl

peter-ottl
Peter Ötll | foto© Henk Teerink

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Peter Õttl.

Wie is Peter Öttl?

  • Naam: Peter Öttl
  • Bijnaam: –
  • Geboren op: 24-03-1965
  • Woonplaats: Ainring / Duitsland
  • Start wegrace carrière: 1982 motorcross – 1986 wegrace
  • Actief geweest in: 80- en 125cc Grand Prix
  • Aantal titels: 0
  • Einde wegrace carrière: 1997
  • Huidig beroep: manager Husqvarna Moto3 Factory Team en zoon Philipp in het WorldSBK

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Het was altijd al mijn droom om wegracecoureur te worden. Ik begon met motorcross toen ik 16 was, omdat dat het enige was wat ik zelf kon organiseren. In de MC leerde ik motorrijden. 4 jaar later vond ik een manier om over te stappen naar wegrace. Ik voelde meteen dat dit mijn sport was om het goed in te kunnen doen.

Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?

Dat zijn er veel, maar met Jorge Martinez heb ik mijn hele carrière gereden. Hij was een harde, maar eerlijke rijder.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Het beste gevoel had ik met mijn Bakker Rotax in 1991. Ik won er als privérijder mee in Mugello tegen alle fabrieksteams.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Vanaf het begin het oude TT Circuit Assen. Later ook Mugello en Laguna Seca. Dit soort circuits paste het beste bij mijn rijstijl.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Ik denk dat er niets vreemds of hilarisch was.

Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?

In Assen behaalde ik mijn eerste WK punten. Een jaar later mijn eerste podium en weer een jaar later pakte ik met een overwinning voor het eerst in mijn carrière de leiding in het wereldkampioenschap. 20 jaar later won mijn zoon zijn eerste race in Assen. Echt een speciale plek voor mij dus.

Het mooiste wat je aan racen hebt overgehouden:

Ik heb met veel leuke mensen samengewerkt.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik had geluk, want ik kreeg de mogelijkheid om in de motorsport actief te blijven. Ik heb gewerkt voor Husqvarna, KTM en Aprilia in diverse managementfuncties.  Ik was ook 15 jaar testrijder voor veel interessante projecten. In 2010 begon ik met mijn eigen wegraceteam in het IDM, later in CEV. In 2013 stapten we over naar het MotoGP wereldkampioenschap. Sinds 2016 heb ik mijn eigen team in de Moto3 categorie.

collin-veijer
Peter Öttl (l) Collin Veijer | foto© Randy van Maasdijk

Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?

Als teammanager van het Husqvarna Moto3 Factory Team en als manager van mijn zoon in het World Superbike ben ik nog steeds betrokken bij de sport.

Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?

Op onze huidige Husqvarna Moto3 en de Yamaha R1 SBK van mijn zoon zou ik wel graag eens willen rijden.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Ik heb respect voor iedereen.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Er zijn er een paar, maar Collin Veijer heeft de potentie om een groot coureur te worden.

Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?

Niet makkelijk, maar Marc Márquez en Jonathan Rea maken beiden een goede kans.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?

Wij als team en ik als persoon, ik zie geen mogelijkheid om invloed uit te kunnen oefenen op de ontwikkeling van de racerij. Dat betekent voor mij dat als je mee wilt doen, je de regels moet respecteren, zelfs als je er niet van houdt. Ik concentreer me op mijn werk en hoe ik dit het beste kan doen.

Wil je nog iets toevoegen?

Eerdere items:

  1. De Internationale wegracetopper van toen: Niall Mackenzie

collin-veijer



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

In de spotlight: ‘Ontdek de Ierse kustlijn’ motor groepsreis van Motoerit

motoerit

Heb je nog geen reisplannen gemaakt voor juni? Geen probleem, Motoerit heeft de perfecte reis voor jou! Sluit je aan bij de motor groepsreis ‘Ontdek de Ierse kustlijn’ waarbij je in 13 dagen door prachtige landschappen en langs de ruige kustlijnen van Ierland rijdt. Het spectaculaire landschap gecombineerd met de humor en de gezelligheid van het Ierse volk maakt Ierland een topbestemming voor de motorrijder!
Wat maakt deze reis zo bijzonder?

  • De reis wordt begeleid door onze half-Ierse reisleider Kevin. Zijn diepgaande kennis van het land en passie voor motorrijden zorgen voor een onvergetelijke reis.
  • Je toert over de legendarische ‘Wild Atlantic Way’, een adembenemende route langs de wilde Atlantische kust die op elke bucketlist van de motorliefhebber staat. Met zijn kronkelende wegen en prachtige vergezichten is dit een hoogtepunt van de reis!
  • Het belooft een onvergetelijk avontuur te worden! Je ontdekt de prachtige natuur en de gastvrije cultuur van dit bijzondere land. En uiteraard bezoeken we ook een Ierse pub voor een pint of een traditionele Irish Whiskey en live muziek. Een reis die je nog lang bij zal blijven!

Een groepsreis van Motoerit: Wat kan ik verwachten?
Bij onze motorgroepsreizen heb je totale vrijheid. Je bepaalt zelf hoe, wanneer en met wie je rijdt, want we rijden niet altijd samen. Zo beleef je je eigen avonturen, bepaal je je eigen tempo en kun je zelfs van de route afwijken als je dat wilt. Op zoek naar gezelschap, vrijheid en gemak? Kies dan voor een Motoerit motorgroepsreis. Je bent onder gelijkgestemden terwijl je toch je eigen weg gaat en avonturen beleeft.

Wanneer vertrekt de reis?
De 13-daagse groepsreis ‘Ontdek de Ierse kustlijn’ vertrekt op 9 juni 2024. Goed te weten: deze reis kent een gegarandeerd vertrek!

Boeken of meer informatie?
Ben je al helemaal enthousiast geworden over deze reis naar Ierland? Bekijk de reis hier.

Op zoek naar een motor groepsreis naar een andere bestemming? Neem dan snel een kijkje bij onze andere motorgroepsreizen.

De mooiste motorreizen boek je bij Motoerit
Als je bij Motoerit boekt, ga je op reis met dé motorreisspecialist voor je reizen door Europa. Sinds 1994 zijn wij bezig met het organiseren van de mooiste motorreizen. Onze motorreizen zijn geschikt voor iedereen. Alleenreizend, met vrienden of een kleine motorclub, het kan allemaal. Laat je inspireren op de Motoerit website.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Succesvolle onderarm operaties voor Ayumu Sasaki

ayumu-sasaki
Ayumu Sasaki | foto© Ayumu Sasaki insta

Na Filip Salac en Xavi Artigas is Ayumu Sasaki de derde Moto2 coureur die in het nog maar slechts twee Grand Prix weekenden tellende 2024 seizoen een operatie heeft ondergaan aan zijn onderarmen. De Japanner ondervond net als zijn twee collega coureurs hinder van het zogenaamde compartimentsyndroom (opgepompte onderarmen).

Filip Salac en Xavi Artigas moesten afgelopen weekend het Grand Prix weekend in Portimão aan zich voorbij laten gaan vanwege de operatie die men eerder had ondergaan vanwege de in de motorsport veel voorkomende blessure van opgepompte onderarmen. Het was voor Salac al de tweede operatie in enkele maanden tijd. De Tsjech meldde zich hierdoor al op voorhand af voor het evenement op het Autódromo Internacional do Algarve terwijl Artigas het vrijdag nog wel probeerde maar zich na de eerste dag alsnog afmeldde aangezien hij nog te veel hinder ondervond van het euvel.

Terwijl het tweetal nog herstellende is van de operatie is Moto2 debutant Ayumu Sasaki de derde coureur in het nog prille seizoen die te kampen kreeg met hetzelfde probleem. De Yamaha VR46 Master Camp coureur ondervond er afgelopen weekend op het Portugese circuit dusdanig veel hinder van dat hij maandag na afloop van het evenement besloot om zich direct te laten behandelen. De Japanner, in 2023 de teamgenoot van Collin Veijer binnen het LIQUI MOLY Husqvarna Intact GP team, onderging in tegenstelling tot zijn twee Moto2 collega’s een operatie aan beide onderarmen.

De operatie is inmiddels succesvol uitgevoerd en de Japanner is inmiddels begonnen aan het herstel en hoopt er zo over drie weken in Austin gewoon weer bij te kunnen zijn.

Ayumu Sasaki: “Nadat ik zondag tijdens de Grand Prix van Portugal de nodige problemen ondervond vanwege stijfheid in mijn onderarmen heb ik besloten om me direct te laten opereren om het probleem op te lossen. Vanaf nu ga ik me concentreren op mijn herstel, zodat ik klaar ben voor Amerika. Dank aan de Quiron Salud MotoGP-staf voor het organiseren van alles en aan Dr. Fofuria voor de succesvolle operatie.”

Naast bovengenoemde drie Moto2 coureurs ondervond ook MotoGP debutant en de revelatie van dit seizoen Pedro Acosta na het eerste Grand Prix weekend in Qatar de nodige problemen met zijn onderarmen. De Red Bull GASGAS lastte hierom een trainingspauze in na het openingsweekend van het seizoen. Gezien zijn optreden en verrassende derde plaats afgelopen zondag in de tweede MotoGP race van het seizoen lijken de problemen minder groot dan in eerste instantie werd gedacht, of beter gezegd er waren in Portimão absoluut geen tekenen te bekennen van fysiek ongemak.

Naast Sasaki hebben ook Salac en Artigas aangegeven er 100% vertrouwen in te hebben dat ze er over drie weken tijdens de derde Grand Prix van het seizoen in Austin gewoon weer bij zullen zijn.

collin-veijer



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

 

Kawasaki Promo Tour 2024 – De grootste Demo Ride Tour van Nederland

kawa=promo-2024

Vrijblijvend proefrijden op je favoriete Kawasaki. Dit jaar trekt de Kawasaki Promo Tour weer door het land om jou kennis te laten maken met jouw favoriete Kawasaki.Met maar liefst 18 verschillende modellen is het de grootste motor roadshow van het land. Met 28 officiële Kawasaki dealers verspreidt over het hele land is er ook bij u in de beurt een Kawasaki Promo Tour weekend. Dus wil je op een leuke en ongedwongen manier kennis maken met één van de nieuwe 2024 modellen? Ga dan naar www.kawasakipromotour.nl en reserveer on-line een vrijblijvende proefrit op het model naar keuze.

Pak deze kans en ervaar hoe het is om te rijden een van de nieuwe 2024 modellen zoals de Nieuwe Ninja ZX-4RR, Ninja ZX-6R, Z500, Ninja 500 en Eliminator 500. Naast de nieuwe 2024 modellen zijn ook 2024 uitvoeringen van bestaande modellen te reserveren voor een vrijblijvende proefrit. Denk aan de best verkochte naked bike van de afgelopen jaren de Z900, de avontuurlijke Versys modellen, de stijlvolle Retro modellen of een van de waanzinnige Supercharged modellen. Ook voor A2 rijders is keuze uit 4 verschillende motoren. Zie hieronder voor de lijst met beschikbare modellen.

BESCHIKBARE MODELLEN

Naked

✅ Z H2 SE

✅ Z900 SE

✅ Z900

✅ Z650

NEW Z500 (A2)

Adventure Touring

✅ Versys 1000 SE

✅ Versys 650

Sport Touring

✅ Ninja H2 SX SE

✅ Ninja 1000SX

✅ Ninja 650

Modern Classic

✅ Z900RS

✅ Z650RS

✅ W800 (A2)

Supersport

NEW Ninja ZX-6R

NEW Ninja ZX-4RR

NEW Ninja 00 (A2)

Urban Cruiser

✅ Vulcan S

NEW Eliminator 500 (A2)

HOE WERKT HET?
Bekijk de kalender op www.kawasakipromotour.nl en ontdek wanneer de Promo Tour bij een officiële Kawasaki dealer bij jou in de buurt is en reserveer gelijk online je proefrit op het door jou gewenste tijdstip. Vele weekenden is de Tour op 2 plaatsen tegelijk aanwezig.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

 

Mike Trimby krijgt ‘MotoGP Legend’ status

Mike Trimby | © motogp.com

Mike Trimby, oprichter en voormalig CEO van IRTA, zal in 2024 uitgeroepen worden tot MotoGP Legend. De Engelsman overleed vorig jaar plotseling tijdens de Grand Prix van San Marino en zal de eerste MotoGP Legend zijn die niet tot de Hall of Fame wordt toegelaten vanwege zijn prestaties als coureur.

Mike Trimby zal in 2024 worden uitgeroepen tot MotoGP Legend, als eerbetoon aan een leven gewijd aan het Grand Prix motorracen. Trimby was de oprichter en CEO van IRTA en werd daarmee een van de belangrijkste figuren in de geschiedenis van het Grand Prix motorracen en speelde een cruciale rol in de vorming van de sport die MotoGP is geworden. Om zijn bijdrage aan de sport te vieren wordt hij de eerste persoon die in de Hall of Fame wordt opgenomen, volledig vanwege zijn werk buiten het circuit.

Trimby begon zijn carrière als coureur en monteur in de jaren zestig. Hij begon zich echter al snel te ontpoppen als een sleutelfiguur buiten het circuit en aan het eind van de jaren zeventig had hij zich als zodanig gevestigd. In 1982 vroegen de rijders Trimby officieel om op te treden als hun vertegenwoordiger, iets wat een paar jaar later verder werd geformaliseerd met de oprichting van de International Road Racing Teams Association (IRTA) in 1986, met Trimby aan het roer.

Als belangenbehartiger van rijders en teams is de IRTA een centrale rol blijven spelen in de sport. De enorme vooruitgang op het gebied van veiligheid sinds de oprichting van de organisatie is voor een groot deel te danken aan het werk van Trimby, zijn vrouw Irene en de IRTA.

1992 markeerde ook het begin van de geweldige samenwerking tussen de FIM, IRTA en Dorna Sports, die ook veel te danken heeft aan de fundamenten die de IRTA in het decennium daarvoor heeft gelegd, door rijders en teams een stem aan tafel te geven. Trimby wordt opgenomen in de Hall of Fame tijdens een ceremonie tijdens de Britse Grand Prix op Silverstone, waarmee hij officieel een MotoGP Legend wordt.

Irene Trimby: “Mike zou zeer vereerd zijn geweest met het ontvangen van deze prestigieuze eer, en iedereen die hem kende weet dat hij het ook nooit verwacht zou hebben. Het is geweldig voor zijn werk en nalatenschap om op deze manier erkend te worden, hoewel ik zeker weet dat hij zich ook een beetje gegeneerd zou hebben als wij een ceremonie zouden organiseren en hem een trofee zouden geven! Het is ook iets heel speciaals voor mij, voor iedereen die nauw met hem heeft samengewerkt en iedereen die hem nog steeds erg mist. Heel erg bedankt.”

Carmelo Ezpeleta – CEO van Dorna Sports: “Mike’s bijdrage aan het Grand Prix motorracen is werkelijk monumentaal en we zijn er trots op dat we hem kunnen benoemen tot MotoGP Legend. Sinds het ontstaan van het concept MotoGP Legends gaat het om meer dan alleen cijfers. Er zijn geen criteria gebaseerd op simpele raceoverwinningen of het aantal kampioenschappen, het gaat om de bijdrage aan de sport – of dat nu buiten het circuit, op het circuit of een combinatie van beide is. Het is dan ook passend dat Mike de eerste is die alleen geëerd wordt voor zijn impact buiten het circuit, want zijn werk in deze sport was werkelijk ongeëvenaard. Het is een eer voor ons en voor mij om Mike op te nemen in de Hall of Fame. Hij wordt enorm gemist en we racen verder in zijn nagedachtenis.”

Mike Trimby voegt zich bij zijn mede MotoGP legendes in de Hall of Fame: Giacomo Agostini, Hugh Anderson, Hans-Georg Anscheidt, Kork Ballington, Max Biaggi, Alex Crivillé, Mick Doohan, Stefan Dörflinger, Andrea Dovizioso, Geoff Duke, Wayne Gardner, Mike Hailwood, Nicky Hayden, Jorge Lorenzo, Daijiro Kato, Eddie Lawson, Marco Lucchinelli, Randy Mamola, Anton Mang, Jorge ‘Aspar’ Martinez, Angel Nieto, Dani Pedrosa, Wayne Rainey, Phil Read, Jim Redman, Kenny Roberts, Kenny Roberts Jr, Valentino Rossi, Jarno Saarinen, Kevin Schwantz, Barry Sheene, Marco Simoncelli, Freddie Spencer, Casey Stoner, John Surtees, Luigi Taveri, Carlo Ubbiali en Franco Uncini.

Mike Trimby als deelnemer van de Isle of Man TT, hier ter hoogte van Ballaugh Bridge | © Trimby Archive


Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Adrenaline en analyse: succesvol wedden op racesport

racesport

Wedden op racesport is een fascinerende bezigheid voor fans. Dit komt onder andere doordat inzicht, passie en de drang naar adrenaline perfect samenkomen. Wedden op racesport is dan ook van alle tijden. Vroeger gebeurde het nog fysiek, bij de wedkantoren, maar tegenwoordig is het ook mogelijk om online te wedden op racesport. Dit gebeurt dan via sportwedden sites. Dit artikel biedt een diepgaand inzicht in het wedden op racesport. We leggen uit waar je dit kunt doen, wat de verschillende wedopties zijn en welke analysemethoden het mogelijk maken om weloverwogen weddenschappen te plaatsen.

Online wedden op racesport
Er zijn steeds meer online wedplatforms die het, 100% legaal, mogelijk maken om op een toegankelijke manier te wedden op racesport. Een voorbeeld hiervan is Ladbrokes. Dit platform staat bekend om het uitgebreide aanbod aan race-evenementen, gaande van Formule 1 tot MotoGP en zelfs lokale autoraces. Het biedt gebruikers de mogelijkheid aan om zowel vooraf als live in te zetten, met kansen die voortdurend worden bijgewerkt naarmate de race vordert.

Verschillende wedopties bij wedden op racesport
Op het gebied van racesportweddenschappen is de variëteit aan wedopties indrukwekkend. Men kan inzetten op de winnaar van een race, podiumplaatsen of zelfs op wie de snelste ronde rijdt. En het gaat nog verder dan dat. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om te wedden op het totaal aantal pitstops of op specifieke gebeurtenissen tijdens de race, zoals uitvallen of veiligheidsauto-interventies. Naast het wedden op individuele races, bieden sommige platforms ook de mogelijkheid om in te zetten op het kampioenschap als geheel. Het gaat dan bijvoorbeeld om het selecteren van de eindwinnaar of de constructeurskampioen.

Deze diversiteit aan wedopties stelt spelers in staat om hun weddenschappen te spreiden en te profiteren van hun kennis over de verschillende aspecten van de racesport. Bovendien bieden veel platforms de mogelijkheid aan om meerdere weddenschappen met elkaar te combineren. Hierdoor lopen de winsten op. Echter, deze strategie brengt ook een hoger risico met zich mee, aangezien alle onderdelen van de gecombineerde weddenschap correct moeten zijn om te winnen.

Analyseren en verantwoord wedden op racesport
Succesvol wedden op racesport vergt meer dan alleen geluk. Het vereist namelijk een grondige analyse en inzicht in de regels. Het bestuderen van de prestaties van teams en coureurs bij eerdere races is belangrijk, alsook het begrijpen van de circuitkenmerken en het op de hoogte blijven van de laatste nieuwsberichten over teams. Factoren zoals weersomstandigheden, de conditie van het circuit en zelfs de dynamiek binnen een team kunnen de uitkomst van een race aanzienlijk beïnvloeden. Technische aspecten kunnen dan weer doorslaggevend zijn.

Een analyse van de ontwikkeling van de auto gedurende het seizoen, inclusief updates en aanpassingen, is eveneens niet onbelangrijk. Hetzelfde geldt voor het analyseren van banden(strategieën) en de pitstopefficiëntie. Het is met andere woorden aan te raden om al deze factoren goed op te volgen. Tegelijkertijd is het van belang om alleen te wedden met geld dat je kunt missen, want ondanks al deze analyses blijft het risico op verlies reëel.

 

Finishpraat: Winnen met drie merken in WorldSBK

Toprak Razgatlioglu (54) - © WorldSBK

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Toprak Razgatlioglu is de zevende rijder die met drie merken in de World Superbike heeft gewonnen.

Het ging begin dit jaar tussen Toprak Razgatlioglu en Jonathan Rea wie de zevende rijder zou worden die op drie verschillende merken in de World Superbike wist te winnen. Razgatlioglu won voor zijn overstap naar BMW al met Kawasaki en Yamaha. Rea wist voordat hij aan zijn Yamaha-avontuur begon al met Honda en Kawasaki zeges te boeken. Voordat het seizoen begon leken de kansen redelijk gelijk te liggen tussen Razgatlioglu en Rea, maar dat is na twee raceweekenden een ander verhaal. Rea is met de Yamaha nog niet in de buurt gekomen van een podiumplaats, laat staan een overwinning. Sterker nog, de zesvoudig wereldkampioen wist in de zesde race van het seizoen (Race 2 in Barcelona) pas voor de eerste keer punten te scoren. Het werd op Phillip Island al snel duidelijk dat Razgatlioglu de beste papieren had om zich als zevende rijder aan het rijtje coureurs met zeges met drie merken in de World Superbike toe te voegen. Afgelopen zaterdag in Barcelona pakte de Turkse rijder zijn eerste zege in dienst van BMW. Het was de eerste zege in een hoofdrace van BMW sinds Chaz Davies in 2013. Michael van der Mark was de laatste winnaar voor BMW, hij won in 2021 de Superpole Race op Portimão. Een dag later pakte Razgatlioglu gelijk zijn tweede zege voor BMW na een geniale inhaalactie in de laatste bocht op Alvaro Bautista. Velen dachten op dit moment terug aan de beroemde inhaalactie van Valentino Rossi op Jorge Lorenzo tijdens de MotoGP race van 2009. Razgatlioglu heeft nu dus met drie verschillende merken gewonnen, maar wie waren de andere zes rijders? Opvallend; slechts één van deze zes rijders werd World Superbike kampioen.

De eerste rijder die deze prestatie neerzette was Stéphane Mertens. De Belg was erbij tijdens het eerste seizoen van het World Superbike kampioenschap in 1998 toen hij overkwam vanuit de 250cc Grand Prix klasse. Mertens reed met een Bimota en won twee races. Een jaar later reed hij met Honda en werd hij vice-wereldkampioen met vier zeges. Na twee seizoenen met Honda maakte Mertens in 1991 de overstap naar Ducati waarmee hij in Oostenrijk ook wist te winnen. Zo had de Belg winnen vier seizoenen al met drie verschillende merken gewonnen. Mertens zou nooit World Superbike kampioen worden. De tweede coureur in dit rijtje is de onlangs overleden Anthony Gobert. De Australiër won met Kawasaki meerdere keren, tijdens een wildcard optreden met Ducati en met Bimota in 2000. Ook Gobert werd nooit World Superbike kampioen. Troy Corser werd wel World Superbike kampioen, tweemaal zelfs. De Australiër werd wereldkampioen met Ducati en Suzuki. Daarnaast won hij ook nog races met Aprilia.

Eugene Laverty wist ook zeer snel met drie merken te winnen in de World Superbike. De Noord-Ier maakte in 2011 zijn debuut in de World Superbike en won in het eerste jaar met Yamaha. In de twee jaar erna won hij races met Aprilia. In 2014 won Eugene Laverty bij zijn debuut voor Suzuki, waardoor hij na drie jaar en één race al met drie merken in de World Superbike had gewonnen. Het zou tevens de laatste zege van Eugene Laverty in de World Superbike zijn. Chaz Davies werd nooit wereldkampioen Superbike – wel driemaal tweede in de eindstand – maar won wel met drie verschillende merken. Davies won races met Aprilia, BMW maar veruit het meeste met Ducati. De laatste in dit rijtje heeft niet met drie, maar met vier verschillende merken gewonnen; Marco Melandri. De Italiaan werd 125cc wereldkampioen, 250cc wereldkampioen, vice-wereldkampioen MotoGP en werd ook vicewereldkampioen Superbike. Daarnaast won Melandri met Yamaha, BMW, Aprilia en Ducati in de World Superbike. Een zeer bijzondere prestatie!

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Loris Veneman (P15) en Jeffrey Buis (P17) over hun tweede race in Barcelona

Jeffrey Buis (1) en Loris Veneman (7) in actie tijdens Race 2 op het Circuit de Barcelona-Catalunya | © Randy van Maasdijk

Loris Veneman en Jeffrey Buis zijn zondagmiddag in Race 2 voor de World Supersport 300 klasse respectievelijk als vijftiende en zeventiende geëindigd. Net als in Race 1 streden beide coureurs voor de overwinning maar zat het ditmaal in de laatste ronde niet mee. 

Nadat de eerste World Supersport 300 race van 2024 werd gewonnen door regerend wereldkampioen Jeffrey Buis op zaterdagmiddag was het zondagmiddag tijd voor de tweede race op het Circuit de Barcelona-Catalunya. In een hectische strijd, zoals we dat in deze klasse gewend zijn, kwam Inigo Iglesias opnieuw als eerste over de streep en werd hij ditmaal wel echt bestempeld als de winnaar.

Ruben Bijman was de best geklasseerde Nederlander op de elfde plaats en het leek erop dat zowel Loris Veneman als Jeffrey Buis geen punten zouden scoren, echter profiteerde de MTM Kawasaki van een penalty voor een andere coureur en schoof hij op naar de vijftiende positie. Na zijn overwinning in Race 1 zou Jeffrey Buis in deze race niet scoren, ondanks dat staat hij met zijn 25 punten derde in het kampioenschap.

Loris Veneman – P15: Dat was een van de gekste weekenden ooit. Ik heb nog nooit twee zulke gekke races gereden dus ik ben blij dat we een top 5-klassering en 12 punten voor het klassement hebben gehaald. Aan de andere kant ben ik niet tevreden omdat ik in Race 2 bijna op de perfecte plaats lag, maar door wat er gebeurde in de voorlaatste ronde kon ik niets anders doen dan één punt pakken nadat ik wijdging in het grind. We hadden wat moeite met de kwalificatie en het nieuwe format maakte het allemaal wat gecompliceerder, maar we hebben het juiste potentieel en dat gaan we laten zien in Assen voor mijn thuisrace.”

Jeffrey Buis – P17: “Over het geheel mogen we tevreden zijn over het verloop van het weekend in Barcelona. Het was het eerste raceweekend op de KTM-machine samen met Team Freudenberg. Dat is altijd spannend en aftasten waar je staat ten opzichte van de rest. Uiteindelijk ben ik toch blij, helemaal met de overwinning in de eerste wedstrijd. Dit geeft vertrouwen voor de volgende races maar na de tweede wedstrijd weten we wel waaraan we moeten werken. Hieraan gaan we tijdens de eerstvolgende test werken om zodoende nog stappen in de goede richting te maken. Bedankt aan het team voor dit weekend, op naar de volgende wedstrijd.”

De volgende ronde van het World Supersport 300 kampioenschap wordt verreden in het weekend van 19 t/m 21 april op het TT Circuit Assen.



Handige links Pirelli Catalunya Round Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Pedro Acosta (P3): “Dit is pas het begin, maar nu rustig zien te blijven”

pedro-acosta
Pedro Acosta | foto© Red Bull Content Pool

Het was pas zijn tweede MotoGP race, maar het was MotoGP debutant Pedro Acosta die zondag de show stal op het Autódromo Internacional do Algarve in Portugal. De GASGAS Tech3 Factory Racing reed een nagenoeg vlekkeloze MotoGP race waarin hij achter Jorge Martin en Enea Bastianini als derde de finish passeerde en zo zijn eerste MotoGP podium wist te scoren.

Dat Pedro Acosta dit seizoen voor een verrassing zou gaan zorgen daar waren de kenners al over eens. Maar het was nogal verrassend dat het 19-jarige Spaanse talent dit zondag al in zijn tweede (zondag) wedstrijd voor elkaar kreeg door als derde de finish te passeren en daarmee op een leeftijd van slechts 19 jaar en 304 dagen zijn eerste MotoGP podium te scoren.

Na zijn sterke optreden in Qatar begon het weekend in Portimão voor Acosta echter niet helemaal naar wens. Zo mistte hij tot zijn eigen ongenoegen vrijdag met de elfde rondetijd rechtstreekse plaatsing voor Q2.

Pedro Acosta: “We moeten niet vergeten dat ik vrijdag nog buiten de top 10 stond. Het weekend was een bijzondere uitdaging voor mij omdat het mijn eerste keer was dat ik hier op een MotoGP-motor reed. Daardoor liep ik de eerste dag behoorlijk ver achter.”

Maar zaterdag in Q1 stond de GASGAS Tech3 Factory Racing er gewoon en plaatste hij zich alsnog om even later in Q2 een verdienstelijke zevende startplaats af te dwingen. Het was het begin van een indrukwekkend optreden, zo sloot hij zaterdag de Sprint af met een zeer verdienstelijke zevende plaats om vervolgens zondag tijdens de 25-ronden tellende race vanaf de zevende plaats op de grid een dijk van een wedstrijd te rijden. Met een aantal prachtige inhaalacties op o.a. Francesco Bagnaia en Marc Márquez stormde hij door het veld naar voren om uiteindelijk als derde de finish te passeren nadat in de laatste ronde de voor hem rijdende Maverick Viñales te kampen kreeg met een onwillige Aprilia en met een lelijke val uit de wedstrijd werd gekegeld.

Pedro Acosta: “Ik voelde me gewoon op mijn gemak tijdens het inhalen. Het gevoel voor het voorwiel en het vertrouwen bij het inhalen doen me veel denken aan mijn Moto3-tijden en mijn jaren als coureur in de Red Bull MotoGP Rookies Cup. Direct na de start van de race voelde de motor veel beter aan dan zaterdag, daarnaast voel ik me beter op mijn gemak tijdens de langere hoofdrace omdat deze voor mij natuurlijker aanvoelt dan een korte Sprint. We hebben onze banden dit keer goed gemanaged en we hebben veel goede inhaalacties gedaan. Waar ik echter het meest van genoot, was Pecco Bagnaia, omdat ik veel tijd achter hem heb gereden en hierdoor veel van hem heb kunnen leren.

Ik weet van mezelf dat ik niet de gemakkelijkste persoon ben gedurende een raceweekend. Maar het team doet fantastisch werk door mij te helpen. Je kunt je niet voorstellen hoeveel ze ‘s avonds en ‘s nachts werken. De volgende ochtend krijg ik een lange lijst met gegevens onder ogen met daarin details waar ik me nog kan verbeteren. Ik ben hen daar enorm dankbaar voor. Het was een geweldig weekend voor ons, maar we moeten nu vooral zorgen om met beide benen op de grond te blijven staan, want er zijn nog veel meer nieuwe circuits om te leren. Elk circuit waar we vanaf nu komen brengt veel vragen met zich mee. We moeten ontspannen, het wordt een lang seizoen. We gaan ons nu richten op het volgende Grand Prix weekend en proberen om ook in Austin weer een goede race te kunnen rijden.”

Met slechts 19 jaar en 304 dagen is Acosta de derde jongste coureur in de geschiedenis van de koningsklasse die een podiumklassering heeft weten te scoren. Enkel Randy Mamola (19 jaar en 261 dagen) en Eduardo Salatino (19 jaar en 274 dagen) waren jonger tijdens het behalen van hun eerste podium in de koningsklasse. Acosta verdrong zondag Marc Márquez (20 jaar en 49 dagen) van de derde plaats op deze lijst. De GASGAS Tech3 Factory Racing coureur heeft daarnaast nog tot aan de Grand Prix van Duitsland dit seizoen de tijd om Márquez op te volgen als de jongste MotoGP winnaar uit de geschiedenis. Of dit gaat lukken is natuurlijk nog maar de vraag, maar na deze tweede MotoGP race van het seizoen in Portimão staat niemand er meer vreemd van te kijken als hem dat gaat lukken.



zs-728x90



Handige links Grande Prémio Tissot de Portugal:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Glenn van Straalen (P10): “We gaan de goede kant op, ik kijk uit naar Assen”

Glenn van Straalen in actie tijdens Race 2 op het Circuit de Barcelona Catalunya | © Randy van Maasdijk

Glenn van Straalen is zondagmiddag als tiende geëindigd in de tweede World Supersport race in Barcelona. De Nederlander moest vanaf de 21e positie op de grid komen maar wist dankzij een sterk racetempo en een goede start veel plaatsen goed te maken.

Nadat het eerste raceweekend van 2024 in Australië er voor Glenn van Straalen eentje werd om gauw te vergeten werd het weekend in Barcelona een stuk positiever afgesloten. De 21e tijd in de Superpole sessie was zeker geen onderdeel van de planning maar in de races kwam de 23-jarige coureur sterk terug te komen.

Na een veertiende plaats in Race 1 verbeterde Van Straalen die prestatie in Race 2 door als tiende over de streep te komen. Samen met Pata Yamaha Ten Kate Racing teamgenoot Stefano Manzi, die de race uiteindelijk zou winnen, had hij de strategie om met de hardere achterband later in de race naar voren te komen. Zover zou het aanvankelijk niet komen vanwege een rode vlagsituatie maar in de herstart over zes ronden maakte de Nederlander een zeer goede start en schoof hij direct meerdere posities op. Met een tiende plaats scoorde hij zes punten en was het een goede voorbereiding op het eerstvolgende raceweekend in Assen in het weekend van 19 t/m 21 april.

Glenn van Straalen – P10: “Het was een hele goede race, ik denk dat de rode vlag in ons voordeel was. Ik kon hierdoor nog meer plaatsen goedmaken en rijden waar we horen te rijden. Na de rode vlag maakte ik een goede start en wist ik in de eerste ronde verder naar voren te komen. Ik ben blij dat we nu de goede kant opgaan en kijk er natuurlijk naar uit om over een paar weken in Assen te rijden. Felicitaties aan Stefano en het team, ze hebben het fantastisch gedaan.”

Kervin Bos – Pata Yamaha Ten Kate Racing teammanager: “Dit was een hele goede zondag voor het Pata Yamaha Ten Kate Racing team met de eerste overwinning van het jaar voor Stefano Manzi en Glenn van Straalen die van P21 op de grid uiteindelijk als tiende weet te finishen. We zagen vrijdag al dat de snelheid van Glenn iedere dag beter wordt en hij iedere dag groeit, we hadden alleen de pech dat het in de kwalificatie net niet de juiste kant op viel. Hij heeft zijn hoofd koel gehouden, de druk weerstaan en zich stap voorstap volgens plan hersteld.

Hij heeft het heel goed gedaan en daar ben ik heel blij mee en trots op. Het was mooi om te zien dat er zoveel partners van het team aanwezig waren en nu gaan we op naar Assen. Daar gaan we prachtige dingen organiseren en voordat het zover is hebben we ook nog twee testdagen dus we kijken daar met vertrouwen naar uit.”

Het Pata Yamaha Ten Kate Racing team zal op 2 en 3 april testen op het TT Circuit Assen voorafgaand aan de derde ronde van het World Superbike kampioenschap in het weekend van 19 t/m 21 april.



Handige links Pirelli Catalunya Round Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Michael van der Mark (P4): “Een fantastisch weekend voor het team, heel tevreden met de verbeteringen van de BMW”

Michael van der Mark in actie tijdens Race 2 - Circuit de Barcelona-Catalunya | © Randy van Maasdijk

Michael van der Mark werd zondag zesde en vierde in respectievelijk de Superpole Race en Race 2 op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Samen met teamgenoot Toprak Razgatlioglu bezorgde hij werkgever BMW het beste weekend tot dusver sinds de terugkeer in 2019.

De emoties bij het ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team waren zaterdagmiddag duidelijk zichtbaar toen Toprak Razgatlioglu zijn pole position van eerder op de dag om wist te buigen naar een overwinning. De eerste sinds Michael van der Mark in 2021 (Superpole Race, Portimão) en de eerste in een volledige race sinds Chaz Davies in 2013 (Race 2, Nürburgring). Van der Mark kon in die race ook goed meekomen maar zou in de tweede helft te maken krijgen met hevige bandenslijtage waardoor hij als negende eindigde. Ondanks dat was de Nederlander er in parc fermé bij om het feestje samen met zijn team te vieren.

Michael van der Mark en Toprak Razgatlioglu | © Randy van Maasdijk

Zondagochtend werd de tien ronden lange Superpole Race verreden en deze werd opnieuw gewonnen door Razgatlioglu. Het was misschien wel één van de beste World Superbike races in de geschiedenis van het kampioenschap, vooral vanwege de fantastische manoeuvre van de Turkse coureur in de laatste bocht. Van der Mark streed in deze race opnieuw vooraan mee en wist uiteindelijk als zesde over de streep te komen.

Zondagmiddag werd het weekend afgesloten met Race 2 over twintig ronden en Van der Mark had duidelijk geleerd van de eerste race. Hij ging zuinig met zijn banden om en wist naarmate de race vorderde af te rekenen met Alex Lowes en Remy Gardner waardoor hij opschoof naar de vijfde positie. Een valpartij van Andrea Iannone zorgde ervoor dat de Nederlander zonder moeite naar de vierde positie kwam en daar finishte hij uiteindelijk, niet ver achter Razgatlioglu.

Michael van der Mark: “Eerlijk gezegd denk ik dat het voor het hele team een fantastisch weekend is geweest. Dit was een van onze slechtste circuits en om Toprak twee overwinningen, nog een podium en de pole position te zien pakken was geweldig. Ik had zelf dit weekend ook een paar hele sterke resultaten dus ik ben echt blij, echt tevreden met de verbeteringen op de motoren.

Eerlijk gezegd was P6 in de Superpole Race al heel goed maar vierde worden in Race 2 was een grote opluchting voor me. Het is mooi om te zien dat ik weer op een heel goed niveau zit en ik ben gewoon heel blij met het hele weekend. Ik denk dat het het hele team een grote boost geeft, en ook voor mij, voor de volgende race in Assen, waar ik erg naar uitkijk. Nu weten we tenminste hoe goed het pakket kan zijn.”

Marc Bongers, de Nederlander die het BMW project in het World Superbike kampioenschap al zolang aanvoert, was uiteraard ook zeer te spreken over de resultaten van het weekend.

Marc Bongers – BMW Motorrad Motorsport Director: “Voordat we hierheen kwamen hoopten we nog een podium te kunnen claimen. Dat was het doel na een goede test vorige week maar we zagen ook dat de Ducati’s extreem sterk waren. Vier trofeeën pakken met pole position, twee overwinningen en een podium is absoluut geweldig. Eerlijk gezegd ben ik sprakeloos. Het is ontzettend goed voor het project en ik kijk zelfs verder uit naar de rest van het seizoen, wat me meer vertrouwen geeft.

Niet alleen Toprak, ook Michael heeft het fantastisch gedaan met een vierde plaats in de kwalificatie op zaterdag, een zesde plaats in de Superpole Race van vanochtend en een zeer sterke vierde plaats in Race 2. Het is welverdiend, ik geniet nu gewoon van het moment. Het is erg emotioneel, dit weekend had alleen maar hoogtepunten. We hebben de afgelopen jaren genoeg downs gehad, dus het is goed om door het tranendal te komen.”

Marc Bongers en Toprak Razgatlioglu | © Randy van Maasdijk

Deze goede resultaten van Van der Mark en BMW komen voor de Nederlander op een perfect moment met het eerstvolgende raceweekend op het TT Circuit Assen, in het weekend van 19 t/m 21 april.



Handige links Pirelli Catalunya Round Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Interview Johann Zarco: “Ik voelde me nog steeds gewild”

Johann Zarco koos er halverwege 2023 voor om niet in te gaan op een nieuw aanbod van Ducati maar te kiezen voor een nieuwe tweejarige deal bij Honda. Aan de vooravond van de Portugese Grand Prix sprak Frank Weeink met de Fransman over zijn toch wel opmerkelijke keuze en nieuwe uitdaging bij het Castrol Honda LCR Team. Met dank aan Ziggo Sport.



zs-728x90



Handige links Grande Prémio Tissot de Portugal:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Collin Veijer (P6): “Ik denk dat we een goede race hebben gereden”

collin-veijer
Collin Veijer | foto© Intact GP

Collin Veijer is zondag op het Autódromo Internacional do Algarve als zesde geëindigd in de Moto3 race van de Grande Prémio Tissot de Portugal. Ondanks dat de 19-jarige Staphorster altijd graag meer wil was hij dit keer tevreden met zijn prestatie op het Portugese circuit.

Collin Veijer kende dit weekend een moeizame start van het weekend in Portimão. Met name het vinden van een goede set-up op de nieuwe Pirelli banden zorgden voor Veijer en zijn LIQUI MOLY Husqvarna Intact GP crew voor de nodige hoofdbrekens op vrijdag en zaterdag waarbij het afgelasten van de vrije training op vrijdagochtend zeker niet meehielp.

Gedurende het weekend wist Veijer zich echter beetje bij beetje te herpakken, hetgeen zaterdagochtend resulteerde in dertiende rondetijd in Training 2 en een rechtstreekse plaatsing voor Q2. In Q2 wist de LIQUI MOLY Husqvarna Intact GP coureur zich opnieuw flink te verbeteren met als resultaat een zesde startplaats voor de zondag te verrijden race.

Ondanks dit bleef het zondag voor de race voor de Moto3 coureurs een beetje een bandenpoker, een bandenpoker die voor de nodige stress zorgde bij de teams en coureurs. Veijer verloor vanaf de tweede startrij bij de start een aantal posities, maar gedurende de race wist hij zich goed staande te houden en op eigen kracht twee keer een gaatje te dichten naar de groep voor hem om zich uiteindelijk lange tijd in de voorste groep te kunnen handhaven.

In de slotfase viel de kopgroep van zes nog uit elkaar en streed Veijer in de laatste ronde voor de vierde plaats in de race. De eerder inspanningen hadden echter dusdanig veel van zijn Pirelli banden gevergd dat het de laatste paar ronden overleven was, hetgeen duidelijk werd in de laatste bocht en de run naar de finish waar Veijer David Alonso en Joel Kelso nog nipt langszij zag komen en hij als zesde de finish passeerde.

Collin Veijer (P6): “Ik denk dat we een goede race hebben gereden. Ik voelde me behoorlijk sterk en kon een paar keer een gaatje dichten naar de groep voor me. Vooral in de eerste sectie voelde ik me erg sterk. We hadden het echter een beetje moeilijk in sectoren drie en vier, waar ik soms een klein gaatje moest laten vallen naar de anderen. Maar we hebben een goede race gereden, zelfs op een circuit dat ik niet de meest makkelijke vind op de kalender. Hoe dan ook, we hebben het deze keer goed gedaan en goede beslissingen genomen samen met het team. We kunnen deze informatie meenemen naar de volgende race in Amerika en kijken of we het daar beter kunnen doen.”

Na het uitvallen van de Argentijnse Grand Prix staat het volgende Grand Prix weekend van het seizoen pas over drie weken op het programma, de Grand Prix van de Verenigde Staten die in het weekend van 12 t/m 14 april zal worden verreden op Circuit of the Americas in Austin.

CV95 merchandise verkrijgbaar in de Racesport.nl/shop

*Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en verzendkosten.



zs-728x90



Handige links Grande Prémio Tissot de Portugal:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Bendsneyder (P16) en Van den Goorbergh(P19) over hun Portugese Moto2 race

zonta-bo-port-24
Zonta van den Goorbergh (84) en Bo Bendsnedyer (64) | foto© Rafa Marodan

Bo Bendsneyder en Zonta van den Goorbergh hebben zondag de Grande Prémio Tissot de Portugal afgesloten met respectievelijk de zestiende en negentiende plaats in de race. Niet de posities waar de twee Nederlanders vooraf op hadden gehoopt. Onderstaand de reacties van het tweetal na afloop van de race.

Bo Bendsneyder voltooide de race zondag net buiten de punten. Hoewel de race niet verliep zoals verwacht, zijn het team en de rijder gefocust op het verbeteren van het gevoel voor de volgende ronde van het seizoen in Austin, waar ze hopen de prestaties van vorig jaar weer terug te krijgen.

Bo Bendsneyder (P16): “Het was een moeilijke race. Ik had geen goed gevoel tijdens de race, dus we hebben niet het resultaat behaald waar we op hoopten. Nu gaan we naar Amerika, waar we hopen het beter te doen. We blijven werken om ons best te doen in Austin.”

Ook Van den Goorbergh maakte in de openingsfase van de race posities goed en was niet ver verwijderd van de punten. In de slotfase zakte de achttienjarige Nederlander iets terug en passeerde hij de finish als negentiende waardoor hij geen punten bij mocht schrijven.

Zonta van den Goorbergh (P19): “We verlaten Portugal zonder punten en dat had ik voorafgaand aan het weekend zeker niet gedacht. We hebben wel veel bruikbare informatie voor de toekomst verzameld en een aantal lessen geleerd. Het was een hele moeilijke race en ik kwam niet in een ritme, ik kon niet rijden zoals ik dat wilde. Daardoor werd het een steeds lastiger verhaal in de race en dat is nu even zuur. Nu is het tijd om nog harder te trainen en ons klaar te maken voor de race in de Verenigde Staten waar we weer willen meestrijden voor de posities waarvan we weten dat we er kunnen staan.”

Na het uitvallen van de Argentijnse Grand Prix staat het volgende Grand Prix weekend van het seizoen pas over drie weken op het programma, de Grand Prix van de Verenigde Staten die in het weekend van 12 t/m 14 april zal worden verreden op Circuit of the Americas in Austin.



zs-728x90



Handige links Grande Prémio Tissot de Portugal:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig