Home Blog

Oliver Bayliss tekent bij PTR Factory Triumph Racing

oli-bayliss
Oli Bayliss | foto© PTR Factory Triumph Racing

Oli Bayliss zal in 2025 actief blijven als coureur in het FIM Supersport World Championship. De Australiër – zoon van WorldSBK legende Troy Bayliss – heeft hiervoor een contract getekend bij PTR Factory Triumph Racing waar hij de teamgenoot wordt van de Brit Tom Booth-Amos.

De naam van Troy Bayliss is onlosmakelijk verbonden met Ducati en het leek erop dat het lot van Bayliss zijn zoon Oli ook verbonden was met het bedrijf Borgo Panigale. Maar de werkelijkheid is anders, na twee jaar op een Ducati actief te zijn geweest in het FIM Supersport World Championship verruild Bayliss junior in 2025 zijn Panigale V2 in voor een Triumph Street Triple RS 765.

Oli Bayliss maakte zijn debuut als coureur in het FIM Supersport World Championship in de kleuren van het Italiaanse Barni Racing. Vervolgens stapte de jonge Australiër over naar het D34G Racing-team van voormalig WorlSBK coureur Davide Giugliano. Giugliano koos voor 2025 echter voor de Nederlander Glenn van Straalen en de jonge Spanjaard Eduardo Montero. Bayliss moest hierdoor op zoek naar een nieuwe werkgever en heeft deze inmiddels gevonden. De Australiër gaat komend seizoen aan de slag bij PTR Factory Triumph Racing.

supporter-728-90-3

Tot op heden heeft Bayliss junior als coureur in het FIM Supersport World Championship het geluk nog niet aan zijn zijde. De 21-jarige Australiër kende niet alleen veel pech maar kreeg ook een aantal keren te maken met fysiek ongemak. Begin dit jaar blesseerde hij zijn pols, waarna hij vervolgens in Donington tijdens de Superpole lelijk ten val kwam en een pittige schouderoperatie moest ondergaan in Australië. Bayliss moest hierdoor meerdere races missen waardoor er uiteindelijk niet meer in zat dan een veertiende plaats in de eindstand van het kampioenschap. In 2025 hoopt Bayliss junior revanche te kunnen nemen, niet meer op een Ducati maar op een Triumph.

Bayliss krijgt in het door Simon Buckmaster geleidde team de Brit Tom Booth-Amos als teamgenoot. Voor Booth-Amos wordt het zijn tweede seizoen in dienst van het team.



Vanaf heden te bestellen in de Racesport.nl/shop, de 2025 Racesport.nl Grand Prix kalender

 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

De Nederlandse wegracetopper in de dop: Casper Pennings

casper-pennings
Casper Pennings | foto© Nico Schneider

Als klein wegraceland blazen we met wereldtoppers als Michael van de Mark, Glenn van Straalen, Jeffrey Buis, Loris Veneman, Bo Bendsneyder, Zonta van den Goorbergh, Collin Veijer en vele anderen een aardig potje mee op WK niveau. Maar wie gaan deze genoemde namen in de toekomst opvolgen? In deze rustige winterperiode zullen we een aantal jonge – en aanstormend Nederlandse wegracetalenten in de schijnwerpers zetten in de rubriek: “De Nederlandse wegracetopper in de dop”. Onderstaand het verhaal van Casper Penning.

supporter-728-90-3

Wie is Casper Pennings?

  • Naam: Casper Pennings
  • Bijnaam: heb ik nog niet
  • Geboren op: mei 2011
  • Woonplaats: Leersum
  • Opleiding & school: Nxt Maarsbergen, VMBO
  • Start wegrace carrière: 2020
  • Actief geweest in: Pocketbike NK junior B (2019:6e, 2020:3e), Molenaar NSF100 (2021: beste rookie) Ohvale 110 (2021: EK en Nederlands kampioen), Ohvale 160 MiniGP (2023: 3e in Duitsland, 2024:1e in Nederland, 2e in Duitsland).
  • Actief in 2025: Ohvale 190 (MiniGP) en trainen op de Honda NSF 250R.

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Ik ben altijd gek geweest op alles met wielen. Daarom wilde graag een keertje karten. Helaas bleek ik daarvoor veel te klein. Bij Race-Kids kon je ook op een pocket bike rijden. Dat mocht ik voor een keertje proberen. Dat werd nog een keertje en nog een keertje…

Wat maakt de wegracesport voor jou zo bijzonder?

De snelheid.

Wie zijn op dit moment voor jou de belangrijkste personen binnen de sport?

Papa, Scott Deroue en al mijn race vrienden.

casper-penning
Casper Penning | foto© Nico Schneider

Wat zie jij zelf als je sterkste punten als coureur?

Goed kunnen inhalen. Laat remmen. En heel vloeiend rijden.

Wat zijn de punten waar je jezelf als coureur nog graag zou verbeteren?

Dit jaar bij de start merk ik dat ik soms plaatsen verlies die ik weer moet inhalen. Inhalen is superleuk, maar vooraan blijven is misschien makkelijker. Op de motor blijven zitten helpt misschien ook.

Wat zijn jouw ambities binnen de sport?

Als ik heel veel geluk heb: MotoGP World Champion!

Wat is jouw favoriete circuit en waarom?

Spa-Francorchamps en Albaida: beide hebben hoogteverschil en het zijn vermoeiende banen. Dit maakt het racen interessant.

Wie is jouw grote voorbeeld, idool en waarom?

Deniz Öncü, hij heeft een mooie rijstijl en is interessant om te kijken.

Tot slot, er is een potentiële sponsor die op zoek is naar een jong wegracetalent om deze de komende jaren financieel te ondersteunen. Er zijn vijf kandidaten. Hoe ga jij deze sponsor ervan overtuigen dat jij voor hem de meest geschikte kandidaat bent?

Bij elk kampioenschap waar ik aan heb meegedaan (soms meerdere per jaar, in meerdere landen) heb ik in de top gereden. Ik heb bewezen dat ik dus met de top van mijn klasse(s) mee kan doen. Ik zet mij daar met behulp van familie en ook dankzij mijn school helemaal voor in.
Ik zal de sponsor dus vertellen over wat ik nu heb bereikt en hoe ik met behulp van de sponsor kan verder groeien.
Mijn leven draait nu om de motorsport en het is mijn ultieme passie. Ik zal de sponsor daarin meenemen zodat de sponsor een onderdeel van ons team is. Ik wil tijdens een presentatie de sponsor het enthousiasme en de lol van de motorsport laten beleven, zodat de sponsor voelt daar een onderdeel van te zijn.

Eerdere items:

5. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Timo Suos
4. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Ruben Nijland
3. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jaylen Korporaal

2. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jay-Jay den Hoed
1. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Levi Flier



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

 





MTM Kawasaki in 2025 met Gennai, Thompson, Svoboda en Fernandez

mtm-kawasaki-2025
V.l.n.r. Carter Thompson, Mirko Gennai, Petr Svoboda en Roberto Fernandez | foto© Kawasaki Racing

Het Belgische MTM Kawasaki zal in 2025 met maar liefst vier coureurs aan de start verschijnen in het FIM Supersport 300 World Championship. Mirko Gennai blijft het team trouw en krijgt de talentvolle Australiër Carter Thompson als teamgenoot terwijl Petr Svoboda en de jonge Spaanse Roberto Fernandez het Kawasaki Junior Team by MTM zullen vormen.

MTM Kawasaki heeft haar rijdersbezetting voor komend seizoen rond. Teameigenaar Ludo Van Der Veken heeft besloten om in het laatste seizoen van de FIM Supersport 300 klasse zijn team uit te breiden met een juniorteam, een team dat onder de naam Kawasaki Junior Team by MTM aan de start zal verschijnen.

Binnen het reguliere team begint Mirko Gennai in 2025 aan zijn tweede seizoen bij MTM Kawasaki, met als doel het werk dat hij in 2024 begon af te maken. De jonge Australiër Carter Thompson zal de Italiaanse coureur vergezellen. De pas 17 jaar geworden Thompson nam in 2024 al aan vier raceweekenden in de klasse deel, en niet onverdienstelijk aangezien hij een pole en twee podiumplaatsen wist te scoren. Thompson zal in 2025 dus zijn debuut als fulltime coureur in de klasse gaan maken.

De nieuwe tak van het Belgische team, het Kawasaki Junior Team by MTM zal gevormd worden door Petr Svoboda, de Tsjech die in 2024 een moeilijk seizoen kende in de klasse vanwege een vervelende en langdurige blessure, en het jonge Spaanse talent Roberto Fernandez die na een aantal wildcard optredens in 2024 het komende seizoen zijn debuut als fulltime coureur in de klasse gaat maken.

supporter-728-90-3

Ludo van Der Veken, MTM Kawasaki teameigenaar: “Eindelijk kunnen we onze plannen voor 2025 onthullen en ik ben erg blij met de line-up die we in de World Supersport 300 gaan hebben. Ik ben blij dat we Mirko hebben kunnen bevestigen, want we hebben samen een heel sterk eerste jaar gehad. Daarnaast hebben we een sterke jonge rijder aan het team toegevoegd, namelijk Carter Thompson, die in zijn eerste wedstrijden in de World Supersport 300 al op het podium stond.
Ik ben ook erg blij dat ik nog twee rijders mag verwelkomen in onze familie met het Kawasaki Junior Team by MTM, met Petr Svoboda, die al een race heeft gewonnen in dit kampioenschap en een groot potentieel heeft, en Roberto Fernandez die zijn debuut maakt bij ons en ik weet zeker dat hij nog veel kan groeien tijdens dit eerste seizoen samen met ons. Ik wil al onze sponsors en partners bedanken en in het bijzonder Kawasaki Europe voor de grote steun in dit project”

Mirko Gennai: “Ik ben erg blij dat ik mijn overeenkomst met MTM Kawasaki kan verlengen en voor een tweede jaar bij een team kan blijven. Dit seizoen hebben we drie overwinningen en sterke resultaten behaald, maar door een beetje pech hebben we niet meer kunnen bereiken, maar ik heb er alle vertrouwen in dat we in 2025 heel sterk zullen zijn. Ik heb een heel goed gevoel bij het hele team, ik ben nu gewend aan de Kawasaki Ninja 400 en ik kijk er echt naar uit om aan mijn tweede seizoen met het team en Kawasaki te beginnen en te proberen mijn carrière in de Supersport 300 op een hoog niveau af te sluiten.”

Carter Thompson: “Ik ben blij dat ik deel mag uitmaken van het MTM Kawasaki team voor het FIM World SuperSport 300 kampioenschap in 2025. Ik kijk enorm uit naar deze kans en naar de samenwerking met het team. Ik hoop elke race het beste uit onszelf te halen, met zoveel mogelijk overwinningen en podiumplaatsen als maar mogelijk is. Ik kan niet wachten om met het team aan 2025 te beginnen. Ik kijk ernaar uit.”

Roberto Fernandez: “Ik ben erg enthousiast en dankbaar voor de geweldige kans die ik heb gekregen en om mijn debuut te maken als vaste rijder in het FIM World Supersport 300 kampioenschap voor het Kawasaki Junior Team by MTM. Dit is een droom die uitkomt, ik kan echt niet wachten en ik zal me elke race 100% geven en er alles aan doen om het team zo goed mogelijk te vertegenwoordigen. Ik voel me er klaar voor en kan niet wachten om aan dit nieuwe hoofdstuk te beginnen. Laten we ervoor gaan!”

Petr Svoboda: “Het is heel goed voor me om mijn carrière in de Supersport 300 voort te zetten en bij het Kawasaki Junior Team by MTM te komen. Ik ken de Kawasaki’s erg goed en ik kom bij het beste team in deze categorie. Het is dus al een heel mooi startpunt, dus ik kan niet wachten om met het team samen te werken en het beste van mezelf te geven op de baan. Ik herstel momenteel van mijn blessure en het gaat steeds beter met me. Ik concentreer me dus op training en herstel en ik ben erg enthousiast om aan deze nieuwe uitdaging in mijn carrière te beginnen”

De eerste ronde van het 2025 FIM Supersport 300 World Championship wordt verreden in het weekend van 28 t/m 30 maart, plaats van handeling is het Autodromo Internacional do Algarve in Portugal.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Jorge Navarro keert in 2025 als fulltime coureur terug in Moto2

jorge-navarro
Jorge Navarro - Catalunya 2024 | foto© Randy van Maasdijk

Na twee seizoenen actief te zijn geweest in het FIM Supersport World Championship keert Jorge Navarro in 2025 terug als vaste coureur in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. De Spanjaard heeft hiervoor een contract getekend bij Forward Racing.

Onlangs presenteerde het Klint Forward Racing Team de namen van Alex Escrig en Xavi Artigas op de voorlopige Moto2 deelnemerslijst voor 2025. Maar zoals bekend besloot Artigas onlangs het team te verlaten en komend seizoen in de kleuren van GASUp Racing (Preicanos Racing) van start te gaan in het FIM Moto2 European Championship.

Na het vertrek van Artigas moest het Klint Forward Racing Team dus op zoek naar een vervanger, en deze heeft men gevonden in naam van Jorge Navarro. Een toch wel verrassende keuze aangezien de Spanjaard onlangs al door het Verdnatura Orelac Racing Team aangekondigd was als de coureur voor haar 2025 FIM Supersport World Championship campagne.

supporter-728-90-3

Na twee seizoenen keert Navarro in 2025 dus terug in de klasse waarin hij ook van 2017 t/m 2022 als fulltime coureur actief was.

Jorge Navarro: “Ik ben erg blij met deze kans: Ik heb de uitdaging aangenomen omdat ik geloof in dit project en ik ben ervan overtuigd dat we met mijn ervaring en snelheid onze motoren naar de posities kunnen brengen die ertoe doen. Ik kan niet wachten om met het werk en het seizoen te beginnen. Ik wil Forward en titelsponsor Klint bedanken voor het vertrouwen dat ze in mij hebben gesteld: Ik zal het beste van mezelf geven.”

Het Klint Forward Racing Team is niet nieuw voor Navarro, zo verscheen hij in 2024 al diverse keren in de kleuren van het team aan de start in de Moto2 klasse als invaller of met een wildcard. Tijdens het voorlaatste Grand Prix weekend van het seizoen in Maleisië verraste Navarro daarnaast in de klasse als invaller voor de geblesseerde Joe Roberts. Navarro scoorde zaterdag op de American Racing machine zijn eerste Moto2 pole om vervolgens op zondag in de race als tweede de finish te passeren.

Opvallend
De keus van Navarro kan en mag best wel opvallend worden genoemd. De afgelopen tijd steken er namelijk veelvuldig geruchten de kop op dat zowel Preicanos Racing (nu weer GAS-Up) als ook Forward Racing moeten vrezen voor hun twee Moto2 startplaatsen. Velen vragen zich dan ook af waarom Navarro – die een goed WorldSSP op zak had – zich in een dergelijk avontuur durft te storten. Daarnaast is het opvallend dat Artigas het team onlangs verliet en koos voor een nieuw avontuur, uitgerekend bij Preicanos Racing, het team dat de afgelopen dagen ook niet op een hele leuke manier in het nieuws was.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Finishpraat: Einde racecarrière voor Rob Hartog

Team Hartog viert het behalen van de FIM Europe Supersport Cup in 2018 | Foto credit: Team Hartog
Team Hartog viert het behalen van de FIM Europe Supersport Cup in 2018 | Foto credit: Team Hartog

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Deze editie gaat over de racecarrière van Rob Hartog.

Nederlands kampioen Supersport, Europees kampioen Supersport en derde in de eindstand van de IDM Superbike. Het zijn prestaties waar maar weinig Nederlandse coureurs aan kunnen tippen. Het gaat over Rob Hartog. De neef van de ‘Witte Reus’ beëindigde eind 2024 zijn racecarrière. Het werd helaas geen afscheid die Rob had verdiend. Vanwege een schorsing mocht hij de laatste IDM-ronde niet rijden. Tijdens de voorlaatste race op de Nürburgring werd Rob zo woedend nadat hij door Martin Vugrinec van de motor werd gereden, dat hij de Kroaat in de grindbak een schop verkocht. Een incident dat totaal niet past bij Rob’s karakter. De uitbarsting kwam voort uit het feit dat het niet de eerste keer was dat Vugrinec een dergelijke actie op de baan uitvoerde. Een ‘dure’ uitbarsting, omdat het tevens Rob zijn laatste moment als actief coureur bleek te zijn.

Rob verdiende een veel beter afscheid. Vanwege pittige blessures in 2023 en 2024 ging de race carrière van de 32-jarige coureur als een nachtkaars uit. Zijn prestaties in 2024 pasten niet bij de successen die hij eerder behaalde. De eerste keer dat ik van Rob Hartog hoorde moet in 2013 zijn geweest. Een jaar eerder was hij kampioen geworden in de SuperCup 600 van de OW Cup. De volgende stap was de Dutch Supersport klasse. In het eerste jaar scoorde Rob nog weinig aansprekende resultaten, maar een jaar later groeide hij door tot een titelkandidaat. Samen met Chris Nobel en Davy Thoonen streed hij voor de Nederlandse titel. Het trio deed weinig voor elkaar onder. Na een bizarre ontknoping waarbij Nobel en Thoonen in de laatste bocht ten val kwamen werd Rob Dutch Supersport kampioen. Wat extra knap was; hij deed dit vanaf het begin met zijn eigen Team Hartog.

In 2015 stapte Rob – nog steeds met zijn eigen team – over van Suzuki naar Kawasaki en ging hij rijden in het EK Superstock 600 kampioenschap. Hij maakte snel progressie op internationaal niveau en werd tiende in de eindstand. Rob zijn carrière zat tot dat moment in een constant stijgende lijn, maar vanaf 2016 werden goede met mindere goede jaren van elkaar afgewisseld. Rob stapte in 2016 over naar de FIM Superstock 1000 klasse. Het werd geen succes. Na een moeizaam jaar was hij blij om een jaar later terug te keren naar Supersport-klasse waar hij ging rijden in de FIM Europe Supersport Cup binnen de WK-klasse. Nog steeds gebeurde dit met zijn eigen Team Hartog. Met de Kawasaki ZX-6R kende Rob een heel goed jaar. Hij sloot het jaar af met een knappe achtste plaats in Jerez en eindigde als tweede van de FIM Europe Supersport Cup rijders. Een jaar later pakte Hartog overtuigend de titel in de FIM Europe Supersport Cup. Het was een heel goed jaar waarin hij zich zeer regelmatig kon meten in de top-tien van het WK-veld. En dat met zijn kleine eigen team met beperkte financiële middelen. Ik had de eer om dat jaar – als hun mediaman van Team Hartog – een aantal mee te reizen naar de WorldSBK-evenementen. Naast goede prestaties was er altijd een uitstekende sfeer in het uiterst gastvrije familieteam. De BBQ’s op zaterdagavond waren zeer gezellig.

De laatste drie seizoenen reed Rob Hartog voor Team SWPN in de IDM Superbike | Foto credit: Damon Teerink

Door de goede prestaties kreeg Team Hartog het (financieel) voor elkaar om een volledig WK-seizoen te rijden in 2019. Dit kostte wel zeer veel moeite, omdat het om enorme bedragen ging. Helaas leverden alle inspanningen – financieel en qua tijd – niet het gewenste resultaat op. Tijdens de eerste ronde op Phillip Island in Australië liep Rob een vervelende blessure op. De kwetsuur zou de coureur uit Abbekerk voor een groot deel van het seizoen achtervolgen. Mede daardoor kwam hij niet in de buurt van zijn resultaten van een jaar eerder. Het was voor Team Hartog simpelweg financieel niet haalbaar om nog een jaar WK te rijden. Het familieteam hield op te bestaan en Rob ging zelf verder. De eerste twee jaren zonder zijn eigen familieteam waren lastig. Rob vond voor 2020 onderdak bij een MV Agusta team in de British Supersport. Het werd geen succes. Het team had het technisch niet goed voor elkaar en vanwege de coronapandemie had Rob weinig mogelijkheden om zich voor te bereiden op de uitdagende banen in Engeland. Een jaar later ging hij naar het IDM Supersport om daar te rijden met een Kawasaki. Hartog begon als titelkandidaat, maar zijn Kawasaki bleek niet goed genoeg om daar enige kans op te maken. Na een tegenvallende periode in zijn carrière bleef Rob vastberaden om te laten zien wat hij kon. Hij kreeg een nieuwe kans bij Team SWPN op een Yamaha R1M in de IDM Superbike. Deze Nederlandse samenwerking pakte heel goed uit. Rob was gelijk snel op een Superbike en eindigde achter Markus Reiterberger en Florian Alt op een knappe derde plaats in het sterke IDM Superbike kampioenschap. Een prestatie van formaat in zijn eerste seizoen, wat naar meer smaakte. Rob wilde er graag een goed vervolg aan geven met Team SWPN, maar een crash tijdens een deelname aan de 24 uur van Le Mans (WK Endurance) zorgde ervoor dat hij nauwelijks een IDM-race zou rijden. Begin 2024 raakte hij nogmaals geblesseerd. Inmiddels is Rob een trotse vader geworden en focust hij zich op zijn maatschappelijk carrière.

Als mediaman heb ik al zeer goed samengewerkt met Rob. Wanneer je hem een vraag stelde kreeg je altijd een open en oprecht antwoord, ook juist in de periodes toen het wat minder ging. Dat laatste gebeurt niet zo vaak. Bedankt Rob voor de mooie jaren in de motorsport en veel succes in je maatschappelijke carrière!

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

De Nederlandse wegracetopper in de dop: Timo Suos

timo-suos
Timo Suos | foto© Mariska Grob

Als klein wegraceland blazen we met wereldtoppers als Michael van de Mark, Glenn van Straalen, Jeffrey Buis, Loris Veneman, Bo Bendsneyder, Zonta van den Goorbergh, Collin Veijer en vele anderen een aardig potje mee op WK niveau. Maar wie gaan deze genoemde namen in de toekomst opvolgen? In deze rustige winterperiode zullen we een aantal jonge – en aanstormend Nederlandse wegracetalenten in de schijnwerpers zetten in de rubriek: “De Nederlandse wegracetopper in de dop”. In deze editie: Yamaha R3 Cup powered by KicXstart coureur Timo Suos.

supporter-728-90-3

Wie is Timo Suos?

  • Naam: Timo Suos
  • Bijnaam: Geen
  • Geboren op: 22 april 2008
  • Woonplaats: Kapel Avezaath Buren
  • Opleiding & school: Havo 4
  • Start wegrace carrière: 2019
  • Actief geweest in: Minibike Junior B, NSF100, Junior Supermoto 85, Yamaha R125 Cup, Yamaha R3 Cup
  • Actief in 2025: Yamaha R3 of R7 Cup

Hoe ben je destijds in aanraking met de wegrace sport?

Arie Molenaar hield in 2018 een beursdag waar je kon rijden op een minibike. Na een paar rondjes op de minibike had ik de snelheid te pakken en wilde ik niets anders meer! In 2019 ben ik voor het eerst NK Minibike Junior B gaan rijden.

Wat maakt de wegracesport voor jou zo bijzonder?

Allereerst de vriendschap met de jongens waar ik al jaren mee aan het racen ben. Daarnaast de uitdaging om steeds sneller te gaan en beter te worden. Het competitiegevoel, strijden voor de overwinning.

Wie zijn op dit moment voor jou de belangrijkste personen binnen de sport?

Natuurlijk mijn vader en moeder samen met mijn sponsors die het racen mogelijk maken. Daarnaast het team van de Yamaha BluCru Cup met hun begeleiding.

timo-suos
Timo Suos | foto© Mariska Grob

Wat zie jij zelf als je sterkste punten als coureur?

Ik heb geen spanning voor de start, mijn starts zijn bijna altijd sterk. Dit is een geruststelling als ik minder goed kwalificeer. Fysiek en mentaal word ik steeds sterker, waar de R3 in het begin van het seizoen zwaar aanvoelde, lijk het nu meer een NSF100. Op de baan is laat remmen, uitremmen en een hoge bochtensnelheid een sterkt punt.

Wat zijn de punten waar je jezelf als coureur nog graag zou willen verbeteren?

Slimmer kwalificeren. De perfecte afstelling van de motor hebben met behulp van data.

Wat zijn jouw ambities binnen de sport?

MotoGP of World Superbike gaan rijden is het uiteindelijke doel. Het uitstippelen van de weg daar naar toe heb ik wel hulp bij nodig.

Wat is jouw favoriete circuit en waarom?

Circuito do Estoril in Portugal, daar heb ik in oktober in de Yamaha R3 Super Finale gereden met de beste rijders uit de R3 cup. Dat was een geweldige ervaring en strijd op iedere centimeter op de baan. Ik ben heel trots dat ik als Rookie 10e ben geworden en de snelste tijd heb neergezet.

Wie is jouw grote voorbeeld, idool en waarom?

Mijn grote voorbeeld is Valentino Rossi omdat het in mijn ogen de beste motogp rijder blijft door al zijn overwinningen en het doorzettingsvermogen dat hij heeft.

Tot slot, er is een potentiële sponsor die op zoek is naar een jong wegracetalent om deze de komende jaren financieel te ondersteunen. Er zijn vijf kandidaten. Hoe ga jij deze sponsor ervan overtuigen dat jij voor hem de meest geschikte kandidaat bent?

Het zou heel erg mooi zijn als ik uitgekozen word omdat dat de doorgroei mogelijk zou maken voor mij. Ik heb de afgelopen jaren mooie resultaten behaald en altijd mijn best gedaan om bovenaan te staan. Ook tijdens de R3 Superfinale een mooi resultaat behaald met een snelste tijd van het hele weekend wat laat zien dat ik ook bij de top hoor. Ik blijf mezelf verbeteren om fysiek maar ook mentaal sterker te worden en goede resultaten kan behalen en hopelijk ook de top!

Eerdere items:

4. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Ruben Nijland
3. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jaylen Korporaal
2. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jay-Jay den Hoed
1. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Levi Flier



Vanaf heden te bestellen in de Racesport.nl/shop, de 2025 Racesport.nl Grand Prix kalender

 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

MIR Racing Cup: Pole en podiums voor Luuk de Vries in Cartagena

luuk-de-vries
Luuk de Vries (r) op het podium - foto© XanderTukker Productions

Voor de laatste wedstrijd van het seizoen bij de MIR Racing Cup reisde Luuk de Vries Motorsport af naar het zuidelijk gelegen Cartagena. Gezien er een wedstrijdweekend ingehaald werd mochten de coureurs aantreden voor een extra druk weekend, trainingsdagen op donderdag en vrijdag en racedagen op zaterdag en zondag. De derde plaats in het eindklassement zou nog haalbaar zijn voor de jonge Nederlander.

De donderdagmiddag sloot Luuk de Vries af met een flinke crash, waardoor er een hoop werk voor de avonduren gepland stond. Op vrijdagochtend stond de Moto5 machine er weer netjes bij en kon De Vries de spreekwoordelijke puntjes op de “i” gaan zetten alvorens hij de zaterdagochtend zou starten met twee kwalificaties.

De temperatuur was goed en zo ook het gevoel van De Vries, de eerste kwalificatie werd afgesloten met een vierde tijd, maar het echte spektakel zou op zich laten wachten tot de tweede kwalificatie. Constant was De Vries te vinden in de top 3 van de tijdlijst, maar toen de vlag gevallen was leek het erop dat de snelle Spanjaard Victor Cubeles door opnieuw een verbetering de pole op zou eisen, maar niets was minder waar. Er moest nog een iemand over de streep komen en dat was De Vries, met een persoonlijke verbetering van 0,3 sec. wist de jonge coureur uit Lunteren zijn allereerste pole position te pakken in Spanje! Een super prestatie en een betere uitgangspositie voor de races bestaat niet. In de laatste twee ronden werden er problemen met de koppeling geconstateerd, dus voor de zekerheid werd er kort voor de eerste race nog een nieuwe koppeling geplaatst.

Race 1
Vanaf pole starten is toch even anders en zeker met een nieuwe koppeling, De Vries wordt verrast en vertrekt met een wheely. Hij wordt terugverwezen naar plaats twee en later plaats drie. Er wordt een kopgroep gevormd van drie coureurs en het racetempo ligt extreem hoog, de Spanjaard Miguel Roig kan aansluiten, maar kan het de top 3 op dat moment niet moeilijk maken. De Vries probeert diverse keren een inhaalactie te plaatsen bij de Pool Kupczynski, maar hij kan niet uit de slipstream komen. Na een race op hoog niveau komt De Vries als derde over de streep, op 0,133 sec! Opnieuw een podium en de overwinning komt steeds dichterbij, op naar race 2.

Race 2
Een betere start en opnieuw met de kopgroep wegrijden is het plan. Opnieuw komt De Vries de eerste ronde door op een derde plaats en er wordt een kopgroep gevormd van dezelfde vier coureurs als in race 1. Het inhalen blijft een lastig punt deze dag en hierdoor wordt De Vries even terugverwezen naar plaats vier, waar de kopgroep ook wordt uitgebreid naar vijf coureurs strijdend voor de podiumplaatsen. Uiteindelijk komt De Vries nét te kort voor het podium en wordt vierde!

Een mooie dag met een pole position, een podium en een mooie vierde plaats, waardoor De Vries de vierde plaats in het eindklassement alvast heeft veiliggesteld. Op naar de zondag!

De zondag ziet er hetzelfde uit als de zaterdag, twee kwalificaties gevolgd door twee races, wat tevens de laatste races zullen zijn voor De Vries op zijn Moto5. De zondag startte een stuk kouder dan de zaterdag en zo kwamen de coureurs nog niet in de buurt van de op zaterdag verreden tijden in de eerste kwalificatie. Ondanks de korte tijd tussen de twee kwalificaties wordt de temperatuur al een stuk beter, waardoor de tijden in de tweede kwalificatie een heel stuk beter zijn. De Pool Kupczynski en de Spanjaard Cubeles weten zelfs opnieuw het baanrecord te verbreken met de Moto5 en De Vries kan hierin niet mee. Mede door wat gripproblemen en een minder gevoel blijft hij steken op een 5e tijd en mag de races dus ook vanaf tweede rij aanvangen.

Race 3
Goed starten vanaf de vijfde plaats en mee met de kopgroep, want dat kon zaterdag ook. Na gekozen te hebben voor een andere vertanding moet De Vries meer hebben aan de slipstream. Zijn start is erg goed, hij gaat als derde de eerste bocht in en er ontstaat opnieuw een kopgroep van vier coureurs. Voor de neutrale toeschouwer is dit misschien wel de mooiste wedstrijd van het seizoen, want het is constant stuivertje wisselen voor de snelle coureurs. De Vries weet tot tweemaal toe de koppositie te pakken en zelfs een gaatje te slaan, maar helaas wordt hij op het rechte stuk terugverwezen naar de staart van de groep. In de laatste ronde heeft De Vries een plan, maar dit pakt anders uit dan verwacht waardoor hij nét naast het podium grijpt. Ondanks dat is een vierde plaats én de snelste raceronde in zo’n gave race iets om trots op te zijn.

Race 4
Weer een goede start brengt De Vries meteen op een tweede positie en kan samen met twee andere coureurs de strijd aan gaan voor de overwinning. Na twee ronden weet de Pool Kupczynski een gat te slaan en weg te rijden waardoor er twee coureurs overblijven voor de strijd om plaats twee, de kleine Miguel Roig en Luuk de Vries. De twee jonge coureurs maken er een heel mooi gevecht van samen in deze laatste wedstrijd en geven elkaar niets toe. De Vries weet dat hij de strijd niet gaat winnen zodra hij als leider het rechte stuk op gaat, dus laat de Spanjaard passeren in de voorlaatste bocht. Een plan waar heel veel vertrouwen uitspreekt, maar wat ook fantastisch uitpakt! De Vries wordt heel knap de tweede en heeft gestreden voor wat hij waard was.

Een seizoen waarin opnieuw heel veel geleerd, maar vooral genoten is. Meerdere “front-row starts”, een pole position, 5 podiums én een hele knappe vierde plaats in het eindklassement is iets om heel trots op te zijn. Nu is het zaak om te rusten, maar vooral optimaal voorbereiden op volgend seizoen.

De Vries Motorsport wil van de gelegenheid gebruik maken om alle sponsoren, vrienden, familie en iedereen die Luuk dit seizoen gevolgd en/of gesteund heeft te bedanken.



Vanaf heden te bestellen in de Racesport.nl/shop, de 2025 Racesport.nl Grand Prix kalender

 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Nieuw binnen de Scorpion collectie: de EXO-TECH Evo Onyx Carbon

scorpion
Scorpion EXO-TECH Evo Onyx Carbon

Nieuw in de Modular line-up van Scorpion EXO is de Scorpion EXO-TECH Evo Onyx Carbon.

Met de Onyx Carbon positioneert Scorpion zich nadrukkelijk aan de bovenkant van de markt. Dit blijkt al uit het zeer lage gewicht van 1250 gram, wat uitzonderlijk licht is voor een systeemhelm. Daarbovenop staat ook de afwerking op een eenzame hoogte. Dit blijkt niet enkel uit carbon helmschaal, maar ook de rest van de afwerking. Zo is de schaal niet enkel uitgevoerd in carbon, maar is deze qua vorm verder fijngeslepen in de windtunnel. Een aerodynamisch design is hiervan het gevolg, wat het draagcomfort uiteraard alleen maar ten goede komt. Scorpion houdt hierbij uiteraard ook rekening met de luchtstromen door de helm. Zo zijn de ventilatieopeningen tactisch geplaatst, om op deze manier warmte en vocht eenvoudig af te voeren. Iedere rit is daardoor een verkoelende en droge ervaring.

Aan de binnenkant van de helm gaat de hoge mate van afwerking uiteraard verder. De bekleding van de EXO-Tech Evo Onyx Carbon is laser gesneden naar de standaard van Scorpions 3D Contour Fit. Dit zorgt voor een betere mate van comfort, maar ook voor de perfecte pasvorm. Doordat de bekleding is uitgevoerd in KwikWick II Liner, is deze ook nog eens antimicrobiologisch en vochtafvoerend. De bekleding zelf is dan ook nog eens voorzien van het KwikFit systeem, waardoor ook brildragers een comfortabele ervaring hebben en de bril eenvoudig op- en af kunnen zetten. Vanzelfsprekend is de bekleding eenvoudig te verwijderen en daardoor uit te wassen of te vervangen.

Verder kent de Evo Onyx Carbon de hoge uitrusting die u van Scorpion gewend bent. Zo is de helm voorzien van het EverClear Spiedview Sun Visor. Dit zonnevizier heeft een anticondenslaag tegen het belsaan en is eenvoudig te bedienen met de schuifknop aan de zijkant van de EXO-Tech Evo Onyx Carbon. Het vizier zelf is daarbovenop nog eens Pinlock MaxVision geschikt, waarbij Scorpion uiteraard de Pinlock 120XLT MaxVision standaard meelevert.

De Onyx Carbon is verder nog voorzien van voorbereiding voor het EXO-Com bluetooth communicatiesysteem. Zo is er aan de binnenzijde van de helm een uitsparing voorzien ten behoeve van de speakers.

Uiteraard voldoet de EXO-Tech Evo Onyx Carbon aan de laatste ECE R22.06 veiligheidsstandaard. De helm is hierbij ook voorzien van een dubbele homologatie. Wat er in de praktijk op neerkomt dat de helm voldoet aan de ECE R22.06 in zowel open als gesloten toestand.

  • Maatvoering: XS tot en met XXL (in twee verschillende buitenmaten)
  • Prijs Onyx: €529,90
  • Kleur: Black
  • Garantie: 5 jaar

Over Scorpion
Scorpion EXO™ biedt zeer complete collecties helmen binnen de segmenten Racing, Full Face, Flip Back, Modular, Open Face, Adventure en Off-Road. Door samenwerking met de beste rijders ter wereld van de MotoGP tot Enduro, weet Scorpion EXO™ wat de motorrijder zoekt in een helm. Dit blijkt wel uit de nieuw geopende tweede fabriek in Vietnam. Productie en in-house ontwikkeling van de motorhelmen zorgt voor de perfecte combinatie tussen veiligheid en kwaliteit. Zeer exclusieve en creatieve helm designs, ontworpen door topontwerpers vanuit de gehele wereld, maken dat Scorpion EXO™ een winnende combinatie te pakken heeft.

Scorpion EXO™ is beschikbaar via een uitgebreid dealernetwerk.

Over Trophy
Trophy BV is al sinds 2006 een vertrouwd gezicht. Door de jaren heen hebben we met ons team een uitgebreid dealernetwerk opgebouwd in de Benelux en Duitsland. Dit is mede te danken aan ons vakkundige personeel en servicegerichte instelling. Hierdoor garanderen wij een optimale samenwerking met u als dealer. Ons merkenportfolio van Scorpion helmen, Bering motorkleding, Segura motorkleding en Bagster zadels sluit dan ook naadloos aan bij onze ambitie in het bieden van kwaliteit, innovatie en design.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Indi Schunselaar in 2025 opnieuw van start in FIM Yamaha R3 bLU cRU World Cup

indi-schunselaar
Indi Schunselaar | foto© Randy van Maasdijk

Indi Schunselaar zal in 2025 opnieuw aan de start verschijnen in de FIM Yamaha R3 bLU cRU World Cup. Het wordt voor de 14-jarige coureur uit Bilthoven zijn tweede seizoen in de klasse welke in het bijprogramma verreden wordt van een aantal Europese FIM Superbike World Championship weekenden.

De FIM Yamaha R3 bLU cRU World Cup is onderdeel van het FIM Superbike World Championship en staat open voor coureurs tussen de 14 en 20 jaar oud. Een zeer competitieve klasse waarin op gelijkwaardig materiaal wordt gestreden door coureurs uit Europa, Azië, Australië en Zuid-Amerika.

De Nederlandse eer werd in 2024 hooggehouden door Indi Schunselaar. De 14-jarige coureur wist in zijn debuutseizoen al een aantal top tien klasseringen te behalen, dit ondanks dat alle circuits nieuw waren voor de jonge Nederlander. Met de ervaring van het eerste seizoen op zak heeft Schunselaar besloten om ook in 2025 als coureur actief te blijven in de klasse.

Het 2025 seizoen start voor de FIM Yamaha R3 bLU cRU World Cup coureurs op18 maart met een pre-season test op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Vervolgens staan eind maart de eerste twee races op het programma tijdens de World Superbike ronde in Portimão. Daarna zijn er races in Misano, Donington Park, Balaton Park, Motorland Aragon waarna begin oktober de seizoensafsluiter in Estoril is. De FIM Yamaha R3 bLU cRU World Cup races worden live gestreamd via het Yamaha Racing YouTube kanaal.

Schunselaar zal naast zijn Europese avontuur ook uitkomen in de Yamaha R3 bLU cRU Benelux Cup.

supporter-728-90-3



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Pedro Acosta solliciteert bij Ducati vanwege financiële crisis bij KTM

pedro-acosta
Pedro Acosta | foto© Red Bull Content Pool

Pedro Acosta zal in 2025 in de kleuren van het Red Bull KTM Factory Racing Team zijn opwachting gaan maken in de koningsklasse. De in 2024 in de koningsklasse debuterende Spanjaard is zelfs in het bezit van een meerjarig KTM-contract, maar de financiële crisis bij de Oostenrijkse motorenfabrikant zorgt voor de nodige onrust bij de toekomstige MotoGP-superster. Volgens diverse Italiaanse en Spaanse media kijken Acosta en zijn management op dit moment al naar andere opties buiten de Oostenrijkse fabrikant.

De kritieke financiële situatie waarin KTM zich bevindt houdt de gemoederen flink bezig, ook binnen de MotoGP paddock worden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten gehouden.

Vanuit Oostenrijkse bedrijf, dat midden in een herstructureringsplan zit om zichzelf te redden van een faillissement, is echter steevast te horen dat de huidige situatie geen gevolgen heeft voor o.a. het MotoGP-project. Dat echter niet iedereen overtuigd is van deze woorden moge duidelijk zijn.

Volgens berichten van het Italiaanse GPOne heeft Pedro Acosta zich namelijk al gemeld bij Ducati en geïnformeerd naar de mogelijkheden. Volgens het doorgaans goed ingelichte Italiaanse medium heeft Acosta’s persoonlijk manager, Albert Valera, onlangs al de eerste gesprekken gevoerd met de Italiaanse fabrikant.

supporter-728-90-3

Het lijkt er dus op dat Valera en Acosta zich voorbereiden op een worst-case scenario en nu al op zoek te gaan naar andere mogelijkheden buiten KTM, in dit geval bij Ducati. Ook Dorna CEO Carmelo Ezpeleta zou zich al bemoeid hebben met deze situatie, logisch aangezien Dorna niet graag zal zien dat een supertalent als Acosta buiten boot dreigt te vallen en verloren zal gaan voor het kampioenschap.

Voor een zitje binnen het Ducati Lenovo Team lijkt Acosta echter niet in aanmerking te komen, dit aangezien Francesco Bagnaia als ook Marc Márquez tot het einde van het seizoen 2026 vastliggen. Er wordt inmiddels al gefluisterd dat, als de nood aan de man komt, Acosta door Ducati zal worden ondergebracht bij het Pertamina Enduro VR46 Racing Team. Franco Morbidelli heeft weliswaar een contract op zak bij VR46 Racing Team, maar dit betreft slechts een éénjarige deal. Als de Italiaan in 2025 ondermaats presteert, kan Ducati besluiten Morbidelli niet opnieuw te contracteren en hem te vervangen door Acosta. Mocht de nood eerder aan de man zijn, dan zal er iets anders geregeld moeten worden en zou dat zo maar eens ten koste kunnen gaan van dezelfde Morbidelli.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 




De Nederlandse wegracetopper in de dop: Ruben Nijland

ruben-nijland
Ruben Nijland | foto© Damon Teerink

Als klein wegraceland blazen we met wereldtoppers als Michael van de Mark, Glenn van Straalen, Jeffrey Buis, Loris Veneman, Bo Bendsneyder, Zonta van den Goorbergh, Collin Veijer en vele anderen een aardig potje mee op WK niveau. Maar wie gaan deze genoemde namen in de toekomst opvolgen? In deze rustige winterperiode zullen we een aantal jonge – en aanstormend Nederlandse wegracetalenten in de schijnwerpers zetten in de rubriek: “De Nederlandse wegracetopper in de dop”. In deze editie: het wegracetalent uit het Overijsselse Nijverdal Ruben Nijland.

supporter-728-90-3

Wie is Ruben Nijland?

  • Naam: Ruben Nijland
  • Bijnaam: Heb ik niet
  • Geboren op: 17 juni 2009
  • Woonplaats: Nijverdal
  • Opleiding & school: CSG Reggesteyn Kader BWI
  • Start wegrace carrière: 2017
  • Actief geweest in: Minibike Junior A&B, Coppa Italië, MiniGP Nederland, MiniGP Oostenrijk, WK Valencia, Europees Kampioenschap, KTM Cup
  • Actief in 2025. NTC (o.v.b. van de loting) anders wordt het de ETC of ITC

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?  

Ik was met mijn vader bij Ten Kate Motoren in Nieuwleusen op een open dag en daar stond een minibike, ik ging erop zitten en bleef zitten. Pas toen mijn vader beloofde dat ik een keer in het echt mocht racen stapte ik ervan af.

Wat maakt de wegracesport voor jou zo bijzonder?

Zodra ik op de motor stap voel ik me vrij, dit is mijn passie, daar waar ik voor leef!

Wie zijn op dit moment voor jou de belangrijkste personen binnen de sport?

Dat zijn mijn vader en moeder elke race zijn zij erbij. Maar ook Wim Tamerus die vanaf november de monteur is van mijn Honda NSF. Colin Velthuizen staat mij als ervaren coureur bij, daar waar mogelijk. En als laatste mijn twee zussen als grootste fans en supporters!

ruben-nijland
Ruben Nijland | foto© Damon Teerink

Wat zie jij zelf als je sterkste punten als coureur?

Laat remmen en hoge bochten snelheden.

Wat zijn de punten waar je jezelf als coureur nog graag zou verbeteren?

Het beter gebruiken van de achterrem en meer gevoel krijgen met het afstellen van de motor.

Wat zijn jouw ambities binnen de sport?

Eerst naar de Redbull MotoGP Rookies Cup, vanuit daar naar de Moto3, Moto2 om uiteindelijk bij de MotoGP uit te komen.

Wat is jouw favoriete circuit en waarom?

Mijn twee favoriete banen zijn de kartbaan bij Motorland Aragon in Spanje en de Wachauring in Oostenrijk. Deze circuits hebben een hoge bochtensnelheid en late rempunten.

Wie is jouw grote voorbeeld, idool en waarom?

Valentino Rossi, omdat het een doorzetter is en hij veel voor de sport heeft betekend.

Tot slot, er is een potentiële sponsor die op zoek is naar een jong wegracetalent om deze de komende jaren financieel te ondersteunen. Er zijn vijf kandidaten. Hoe ga jij deze sponsor ervan overtuigen dat jij voor hem de meest geschikte kandidaat bent?

De potentiële sponsor zal ik meenemen in mijn wegracecarrière tot nu toe, hierdoor zal hij beseffen dat ik een echte doorzetter ben. De motorsport mijn enige en echte droom is waar ik alles voor laat. Natuurlijk neem ik hem ook mee in het traject dat wij uitgestippeld hebben om ons doel en daarmee de top te bereiken!

Eerdere items:

3. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jaylen Korporaal
2. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jay-Jay den Hoed
1.
De Nederlandse wegracetopper in de dop: Levi Flier



Vanaf heden te bestellen in de Racesport.nl/shop, de 2025 Racesport.nl Grand Prix kalender

 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

 

Ducati CEO Claudio Domenicali: “Het zal lastig worden om dit MotoGP team in 2025 te managen”

claudio-domenicali
V.l.n.r. Luigi Dall’Igna, Claudio Domenicali, Francesco Bagnaia en Mar Márquez | foto© Ducati Corse

Ducati huldigde enkele dagen terug haar 2024 kampioenen tijdens het “Campioni in festa” in Bologna. Tijdens het evenement blikte Ducati CEO Claudio Domenicali terug op het 2024 MotoGP-seizoen en liet hij zijn licht schijnen op het komende seizoen waarin het Ducati Lenovo Team gevormd wordt door Francesco Bagnaia en Marc Marquez.

Het Paviljoen 39 gevestigd in de Bologna Fiere stond de afgelopen week in het teken van het “Campioni in festa”, het kampioensfeest waar Ducati samen met de fans de successen vierde die men afgelopen seizoen op de circuits wist te behalen. 2024 was wederom een fantastisch seizoen, zo wist men 19 van de 20 races te winnen in de koningsklasse – alleen door een fout van Marc Márquez in Austin wist Aprilia coureur Maverick Viñales deze race te winnen – en wist men drie wereldtitels in de wacht te slepen (rijders, team en constructeur).

Er was dus genoeg te vieren tijdens het evenement en ook voor 2025 lijkt de zon opnieuw te gaan schijnen voor de Ducati, dit ondanks dat men de onlangs tot MotoGP wereldkampioen gekroonde Jorge Martin en Enea Bastianini ziet vertrekken naar respectievelijk Aprilia en KTM. Volgens Ducati CEO Claudio Domenicali was 2024 het meest succesvolle seizoen tot nu toe

Claudio Domenicali: “Inderdaad, het meest succesvolle seizoen ooit voor Ducati. De prestaties op de baan waren opnieuw geweldig, maar we mogen niet vergeten dat dit het resultaat is van het werk van veel mensen. Het mooiste is om het te vieren met de familie, met al onze medewerkers.”

Er blijft enige bitterheid over voor Jorge Martin, die met het startnummer 1 zal vertrekken en in 2025 op een Aprilia actief zal zijn. Een hypothese waar de afgelopen zomer terdege rekening mee werd gehouden, maar de wens om Marc Márquez in het officiële team te kunnen onderbrengen was te groot en te interessant om te laten schieten.

Claudio Domenicali: “Niemand zou ooit willen dat de kampioen van team wisselt, maar zo gebeurde het nu eenmaal, maar wie weet wat er over twee jaar zal gebeuren. We mogen een terugkeer nooit uitsluiten. We proberen altijd relaties op te bouwen met de sterkste coureurs, onze relatie eindigt heel goed, we houden van al onze coureurs. Hij waardeerde het dat we hem tot het einde van het seizoen hebben gesteund… Dus we zullen zien.”

supporter-728-90-3

Zoals al gezegd zal Márc Marquez in 2025 de nieuwe teamgenoot worden van Francesco Bagnaia binnen het Ducati Lenovo Team, een sterk rijdersduo dat samen maar liefst elf wereldtitels op hun naam heeft staan.

Claudio Domenicali: “Francesco en Marc, het zijn twee megakampioenen. Met twee van dit soort kampioenen binnen een team zal het voor ons een uitdaging worden om een dergelijk complex team op de juiste wijze te managen. Het zijn net supersonische vliegtuigen, moeilijk te besturen, maar met geweldige prestaties. Hun snelheid is voor velen onbereikbaar en het potentieel is waanzinnig. Het zal ook afhangen van het werk dat onze rivalen doen. Iedereen werkt aan verbetering en velen beschikken over faciliteiten die wij niet hebben (meer banden, meer testdagen). Dus vroeg of laat zullen ze ons bereiken. Maar goed, wij zijn erg gepassioneerd in onze werkwijze. We hanteren een zeer wetenschappelijke aanpak, maar wel eentje met een humanistische relatie tussen team en coureur. We hebben hele goede mensen, maar ook een goed werkend systeem. Vroeg of laat zullen de anderen ons kunnen verslaan.”

In 2025 zal Ducati niet meer met acht maar ‘slechts’ met zes machines aan de start verschijnen. Het Pramac Racing Team zal na 20 jaar samenwerking met Ducati het komende seizoen in zee gaan met Yamaha. Ook zullen er in tegenstelling tot de afgelopen jaren geen vier maar ‘slechts’ drie Ducati fabrieksmachines beschikbaar komen, machines die bemand gaan worden door Bagnaia, Márquez en Fabio Di Giannantonio die een GP25 machine zal bemannen in de kleuren van het Pertamina Enduro VR46 Racing Team.



Vanaf heden te bestellen in de Racesport.nl/shop, de 2025 Racesport.nl Grand Prix kalender

 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

FIM Awards: Molenaar NSF100 Cup ontvangt FIM Trophy for the Future

carla-molenaar
Carla Molenaar | foto© Jesper Veldhuizen

Op Palma de Mallorca vond zaterdagavond de uitreiking van de FIM Awards plaats. Tijdens het gala event zette de FIM (Federation Internationale de Motocyclisme) de 2024 kampioenen in alle aangesloten motorsport disciplines in het zonnetje en worden er diverse andere prijzen uitgereikt. Tijdens deze prijsuitreiking was er een prachtige onderscheiding voor de Nederlandse Molenaar NSF100 Cup. Organisator Carla Molenaar mocht namelijk de prestigieuze Trophy for the Future in ontvangst nemen, een geweldige blijk van waardering voor 15 jaar Molenaar NSF100 Cup.

De FIM bracht onlangs het nieuws naar buiten dat de Molenaar NSF100 Cup genomineerd was voor de FIM Trophy for the Future. De FIM roemde het doel van de Nederlandse talenten cup: jong talent ontdekken en ontwikkelen door ze een eerlijk en gelijkwaardig platform te bieden om op te strijden. Met gelijkwaardig materiaal, dat door de organisatie beheerd en getransporteerd wordt, tegen een vaste vergoeding op een laagdrempelige maar competitieve manier jonge rijders de kans geven deel te nemen aan de Cup. De FIM noemde tweevoudig World Supersport 300 kampioen Jeffrey Buis, Loris Veneman, Ruben Bijman, Scott Deroue, Livio Loi, Bo Bendsneyder en Zonta van den Goorbergh als talenten die uit de Cup voortkwamen.

Recent ontving organisator Carla Molenaar het heuglijke nieuws dat de Molenaar NSF100 Cup uit de genomineerden als winnaar was gekozen. Samen met haar man Arie reisde Carla op zaterdag 7 december af naar Palma de Mallorca om de prijs tijdens het gala overhandigd te krijgen. In de spotlights greep ze het moment aan om iedereen die de cup een warm hart toedraagt te bedanken.

Carla Molenaar: “Het is een grote eer om deze erkenning te ontvangen voor al het werk dat is verzet sinds Arie en ik in 2009 deze cup zijn gestart. We hebben vele rijders uit deze cup op deze plek hun prijzen in ontvangst zien nemen en dat is een enorme waardering voor ons werk. Ik wil mijn dank uitspreken aan de FIM voor deze erkenning en aan onze sponsoren en de KNMV die altijd in ons concept zijn blijven geloven. Last but not least wil ik onze vrijwilligers bedanken, die zich net zoals wijzelf altijd voor 100% hebben ingezet. Daardoor konden in de afgelopen 15 jaar meer dan 150 jonge rijders zichzelf verder ontwikkelen.”

Molenaar NSF 100 Championship
Het Molenaar NSF 100 Championship biedt jongens en meisjes van 9 tot en met 13 jaar de kans om op een laagdrempelige, professionele manier te motorracen. Onder begeleiding van een KNMV MT trainer wordt er aandacht besteed aan alle facetten van de motorsport: van techniek tot voeding en van conditie tot mentale kracht. En dat alles in een gezellige sfeer waar ruimte is voor persoonlijke aandacht en waar discipline belangrijk is.

supporter-728-90-3



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jaylen Korporaal

jaylen-korporaal
Jaylen Korporaal | foto© Track Dudes

Als klein wegraceland blazen we met wereldtoppers als Michael van de Mark, Glenn van Straalen, Jeffrey Buis, Loris Veneman, Bo Bendsneyder, Zonta van den Goorbergh, Collin Veijer en vele anderen een aardig potje mee op WK niveau. Maar wie gaan deze genoemde namen in de toekomst opvolgen? In deze rustige winterperiode zullen we een aantal jonge – en aanstormend Nederlandse wegracetalenten in de schijnwerpers zetten in de rubriek: “De Nederlandse wegracetopper in de dop”. In deze editie: het Rotterdamse talent Jaylen Korporaal.

Wie is Jaylen Korporaal?

  • Naam: Jaylen Korporaal
  • Bijnaam: Jaylen
  • Geboren op: 16-02-2010
  • Woonplaats: Rotterdam
  • Opleiding & school: VMBO TL
  • Start wegrace carrière: 2018
  • Actief geweest in: KNMV- Coppa Italia – CIV
  • Actief in 2025: Northern Talent Cup en als het past in het schema MiniGP 190 Nederland

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Ik ben met m’n vader naar een motorbeurs geweest toen ik 8 jaar oud was, en daar kon ik een keer rijden op een minibike. Dat ging vervolgens van een keer per maand, naar heel Europa door.

Wat maakt de wegracesport voor jou zo bijzonder?

De snelheid en het close racing dat vind ik echt tof. Maar sowieso het hele avontuur vind ik leuk. 

Wie zijn op dit moment voor jou de belangrijkste personen binnen de sport?

M’n pa en Arnold de Roo. Mijn pa die mij in alles steunt en Arnold die mij deze unieke kans geeft en daar zelf heel veel tijd in steekt. En natuurlijk al mijn sponsoren, want zonder hun zou dit allemaal niet mogelijk zijn.

jaylen-korporaal
Jaylen Korporaal

Wat zie jij zelf als je sterkste punten als coureur?

Ik ben een late remmer, en ik kan de bocht heel kort afdraaien. En ik denk dat inhalen ook wel tot m’n sterkste punten behoort.

Wat zijn de punten waar je jezelf als coureur nog graag zou verbeteren?

Ik wil het gebruiken van m’n achterrem verder verbeteren.

Wat zijn jouw ambities binnen de sport?

Ik ga proberen zover mogelijk te komen, maar m’n eerste doel is de Red Bull MotoGP Rookies Cup te halen.

Wat is jouw favoriete circuit en waarom?

Modena (Italië), omdat het een groot snel circuit is en grote circuits liggen mij goed.

Wie is jouw grote voorbeeld, idool en waarom?

Marc Márquez, omdat hij geen opgever is!

Tot slot, er is een potentiële sponsor die op zoek is naar een jong wegracetalent om deze de komende jaren financieel te ondersteunen. Er zijn vijf kandidaten. Hoe ga jij deze sponsor ervan overtuigen dat jij voor hem de meest geschikte kandidaat bent?

Ik zou deze sponsor en de andere 4 rijders uitnodigen tijdens een trainingsdag en laten zien wie de snelste is. 

Bedankt voor het lezen van mijn interview.

De Nederlandse wegracetopper in de dop
Deze rubriek hebben we in het leven geroepen om de jonge Nederlandse aanstormende wegracetalenten ook eens in het daglicht te zetten en een platform te geven zodat ze zichzelf kunnen presenteren aan het grote Nederlandse publiek. De talenten vullen zelf de door de Racesport.nl redactie aan hun gestuurde vragenlijst in en kiezen hierbij zelf twee foto’s (actie en portret) zodat de bezoekers een goed beeld krijgen van hetgeen waar zij zich mee bezighouden en wat hun doelen zijn. De komende periode zullen we zo’n 20 talenten op deze manier in de schijnwerpers zetten.

Eerdere items:

  1. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Levi Flier
  2. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jay-Jay den Hoed


Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Lorenzo Baldassarri keert in 2025 terug in MotoGP paddock

lorenzo-baldassarri
Lorenzo Baldassarri | foto© WRP by SKM-Triumph

Lorenzo Baldassari zal na een uitstapje van drie seizoenen in de WorldSBK paddock in 2025 terugkeren als coureur in de MotoGP paddock. De Italiaan heeft hiervoor een contract getekend bij het Duitse Dynavolt Intact GP waar hij komend seizoen de teamgenoot wordt van Hector Garzo en uit gaat komen in het FIM Enel MotoE World Championship.

Voor Lorenzo Baldassarri komt er na drie seizoenen een einde aan zijn avontuur als coureur in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap. De 28-jarige Italiaan kwam in 2022 over vanuit de Moto2 klasse en kende meteen de nodige successen in de WorldSSP categorie. Baldassarri eindigde tijdens zijn debuutseizoen als tweede in de eindstand van het kampioenschap achter de Zwitser Dominique Aegerter. Vanwege zijn sterke optreden kreeg Baldassarri voor 2023 een WorldSBK zitje aangeboden bij het Franse GMT94. Dit werd geen succes en al na een jaar keerde de Italiaan terug in de WorldSSP categorie. Ook dit werd geen succes, Baldassarri begon het seizoen bij Orelac Racing Verndnatura maar werd hier halverwege het seizoen vervangen door Jorge Navarro. Opvallend genoeg kon Baldassarri het seizoen afmaken bij WRP by SKM-Triumph, het team waar even daarvoor Navarro was opgestapt. Al deze perikelen kwamen de prestaties van Baldassarri zeker niet ten goede en het 2024 seizoen werd dan ook afgesloten met slechts 28 gescoorde WK-punten en een teleurstellende 21e plaats in de eindstand van het kampioenschap.

Een nieuw zitje in het FIM Supersport World Championship zat er dan ook niet in voor Baldassarri. Maar als er één deur dichtgaat dan gaat er vaak een andere open en dit was in het geval van Baldassarri niet anders. Het Dynavolt Intact GP MotoE Team was na het vertrek van Lucas Tulovic op zoek naar een nieuwe teamgenoot voor Hector Garzo, de coureur die in 2024 in de kleuren van het team de wereldtitel wist te veroveren en heeft deze gevonden in Baldassarri, de 2011 winnaar van de prestigieuze Red Bull MotoGP Rookies Cup, 12-voudig podiumfinisher in de Moto2 klasse en winnaar van de 2022 runner-up titel in het WorldSSP.

Na een teleurstellend verlopen 2024 seizoen keert Baldassarri nu dus terug naar de MotoGP paddock om zijn carrière voort te zetten in het volledig elektrische wereldkampioenschap op de Ducati V21L machine.

supporter-728-90-3

Lorenzo Baldassarri: “Ik kan niet wachten om aan het nieuwe seizoen te beginnen, want ik ben klaar voor een nieuwe uitdaging. Ik heb voor de MotoE gekozen omdat de competitie elk jaar beter, sneller en dichterbij komt en het spektakel fantastisch is. Ik heb er een tijdje over nagedacht, zelfs toen ik nog in World Superbike zat en terugging naar de Supersport-categorie, maar nu is deze kans op mijn pad gekomen met Dynavolt Intact GP. Nadat ze vorig jaar wereldkampioen zijn geworden, zijn ze duidelijk een succesvol team in de Moto3, Moto2 en vooral in de MotoE. Ik kan niet wachten om te beginnen en te wennen aan de nieuwe motor. Het belangrijkste doel is om vanaf de eerste races zo competitief mogelijk te zijn. Ik hoop dat we kunnen strijden voor racezeges. Ik zal zeker veel leren van de wereldkampioen van vorig jaar, Hector Grazo, die in het verleden al mijn teamgenoot was. Mijn doel is om me te blijven verbeteren en elke keer dat ik het circuit op ga sneller te zijn. Ik ben erg gemotiveerd voor deze nieuwe uitdaging.”

Met Baldassarri en Garzo vertrouwt Dynavolt Intact GP opnieuw op een sterk rijdersduo om in 2025 mee te strijden voor topposities.

Baldassarri maakt zijn officiële MotoE-debuut op 10 mei tijdens de Grand Prix van Frankrijk.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Hervé Poncharal positief gestemd ondanks financiële problemen bij KTM

hervé-poncharal
Hervé Poncharal | foto© Randy van Maasdijk

Hervé Poncharal, Tech3 Racing teameigenaar, heeft zijn licht laten schijnen over de aanhoudende geruchten rondom de financiële problemen bij KTM en de mogelijke gevolgen ervan voor het Moto-programma en zijn team. De Fransman is en blijft optimistisch gestemd, en dit ondanks de meest vreemde verhalen die hem ter ore komen.

Tech3 Racing is met twee teams vertegenwoordigd binnen het MotoGP wereldkampioenschap, een team in de Moto3 als ook in de MotoGP categorie. Was het team in 2024 nog actief in de bekende rode GASGAS kleuren, in 2025 zal zowel het Moto3 als ook het MotoGP team weer te bewonderen zijn in de bekende oranje/blauwe KTM Red Bull kleuren. Teameigenaar Hervé Poncharal zal de afgelopen tijd als belangrijke speler binnen de KTM-structuur dan ook met meer dan gemiddelde belangstelling de ontwikkelingen gevolgd hebben die er momenteel gaande zijn bij de Oostenrijkse motorenfabrikant.

Poncharal gaat er echter vanuit dat de KTM MotoGP-activiteiten voor 2025 volgens plan zullen verlopen, ondanks de bredere financiële herstructurering van KTM. De Fransman heeft volgens eigen zeggen tijdens de laatste Grand Prix van het seizoen in Barcelona de bevestiging hiervoor gekregen tijdens meeting met de leiding van KTM (KTM Factory Racing) waar naast Hubert Trunkenpolz en Pit Beirer namen KTM Factory Racing ook Dorna CEO Carmelo Ezpeleta aanwezig was.

Hervé Poncharal: “De KTM raceafdeling zal geen hinder ondervinden van de financiële problemen van de Pierer Group.”

Volgens Poncharal gaan de voorbereidingen voor 2025 zonder onderbrekingen door. Zo zijn de twee Tech3 Racing MotoGP crewchiefs Alberto Giribuola (Enea Bastianini) en Manu Cazeaux (Maverick Viñales) de laatste weken al volop betrokken bij de voorbereidingen op het komende MotoGP seizoen op de Oostenrijkse thuisbasis van KTM in Munderfing. De data voor de assemblage van de motoren zijn vastgesteld en zelfs de logistieke elementen, zoals de transporten voor de tests in Maleisië, zijn zoals gebruikelijk afgehandeld. Ook de Moto3-activiteiten van KTM blijven onaangetast: de 2025 frames zijn volgens Poncharal zelfs al geleverd.

supporter-728-90-3

Poncharal erkende de ernst van KTM’s penibele financiële situatie, maar benadrukte de robuuste structuur van de racedivisie en de sterke steun van Red Bull.

Hervé Poncharal: “KTM zit zeker in de problemen, maar het houdt niet op te bestaan.”

Terwijl de MotoGP-paddock zich opmaakt voor het 2025 MotoGP seizoen, blijft Poncharal optimistisch gestemd over KTM. Hij heeft zijn zinnen gezet op de eerste MotoGP testdagen van het jaar in Sepang en de kansen voor Tech3 en KTM. Ondanks dat de reguliere MotoGP coureurs in december en januari niet mogen testen en het interne ontwikkelingswerk in Oostenrijk even stilligt werkt het KTM MotoGP testteam deze twee maanden onverminderd door aan de voorbereidingen op het 2025 MotoGP seizoen en verdere doorontwikkeling van de huidige KTM RC-16. Zo is het team deze dagen in Jerez de la Frontera neergestreken voor een meerdaagse MotoGP test.

Met Enea Bastianini en Maverick Viñales binnen zijn eigen Tech3 Racing en Pedro Acosta en Brad Binder in de kleuren van het Red Bull KTM Factory Racing is Poncharal er heilig van overtuigd dat in 2025 de zon weer gaat schijnen voor KTM.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jay-Jay den Hoed

jayjay-den-hoed
JayJay den Hoed | foto© Mariska Grob

Als klein wegraceland blazen we met wereldtoppers als Michael van de Mark, Glenn van Straalen, Jeffrey Buis, Loris Veneman, Bo Bendsneyder, Zonta van den Goorbergh, Collin Veijer en vele anderen een aardig potje mee op WK niveau. Maar wie gaan deze genoemde namen in de toekomst opvolgen? In deze rustige winterperiode zullen we een aantal jonge – en aanstormend Nederlandse wegracetalenten in de schijnwerpers zetten in de rubriek: “De Nederlandse wegracetopper in de dop”. In deze editie: Regerend Yamaha R125 kampioen Jay-Jay den Hoed.

Wie is Jay-Jay den Hoed?

  • Naam: Jay-Jay den Hoed
  • Bijnaam: El matador (de stier)
  • Geboren op: 21-08-2010
  • Woonplaats: s-Gravenhage
  • Opleiding & school: Stichting po
  • Start wegrace carrière: eind 2018
  • Actief geweest in: Yamaha R125 cup
  • Actief in 2025: Yamaha R3 cup

supporter-728-90-3

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?  

Vroeger was ik altijd al een adrenaline junkie. Ik vond snelheid altijd al mijn ding en eind 2018 kwam mijn vader met iemand in contact die aan wegracesport deed. Dus toen hij vroeg of ik een keertje mee wilde. Natuurlijk zei ik gelijk ja, zo ben in ik in aanraking gekomen met de wegracesport.

Wat maakt de wegracesport voor jou zo bijzonder?

Ik vind motoren sowieso al mijn ding, en als je erop kan rijden dan helemaal. Het gaat snel, de adrenaline die je krijgt en het winnen natuurlijk.

jayjay-den-hoed
JayJay den Hoed | foto© Mariska Grob

Wie zijn op dit moment voor jou de belangrijkste personen binnen de sport?

Mijn vader, mijn familie en de sponsoren want zonder deze mensen kan ik mijn droom niet waarmaken. Mijn vader is echt de beste vader, want hij regelt alles, hij staat er altijd voor me, hij sleutelt aan de motor voor me en hij betaalt alles voor de motorsport voor me. Mijn familie steunt me altijd en dat vind ik super fijn!

Wat zie jij zelf als je sterkste punten als coureur?

Ik zie mijn sterkste punten in de bochten want als ik de motor moet omgooien in de bocht gebruik ik mijn gas, en niet mijn lichaam en ook sowieso mijn wilskracht omdat ik er altijd voor wil gaan!

Wat zijn de punten waar je jezelf als coureur nog graag zou verbeteren?

Ik ga fysiek meer trainen, conditie en kracht maar daar ben ik al mee bezig. Ik train 4x in de week nu.

Wat zijn jouw ambities binnen de sport?

Mijn ambities zijn om volgend jaar in de Yamaha R3 cup in de top 3 te eindigen, en later of in het World Superbike (WorldSSP300, WorldSSP of de WorldSBK) te komen of in de MotoGP (Moto3, Moto2 of MotoGP).

Wat is jouw favoriete circuit en waarom?

Mijn favoriete circuit is Veldhoven omdat het een vloeiend circuit is, het is ook één van mijn sterkste circuit daarom vind ik het mijn favoriete circuit.

Wie is jouw grote voorbeeld, idool en waarom?

Mijn idool is Collin Veijer, ik vind hem echt mijn idool omdat hij is super soepel, rustig en sterk met zijn rijstijl en dat doe ik ook daarom is hij mijn idool.

Tot slot, er is een potentiële sponsor die op zoek is naar een jong wegracetalent om deze de komende jaren financieel te ondersteunen. Er zijn vijf kandidaten. Hoe ga jij deze sponsor ervan overtuigen dat jij voor hem de meest geschikte kandidaat bent?

Ik zou het echt geweldig vinden als u mij kiest! Het is mijn droom om door te groeien in de motorsport en te blijven strijden op het hoogste niveau. De afgelopen twee jaar heb ik laten zien wat ik kan: in 2023 werd ik kampioen in de Honda NSF 100 Cup en dit jaar rookie-kampioen én algemeen kampioen in de Yamaha R125 Cup.
Motorsport is echt mijn passie, en ik geef alles om mezelf te blijven verbeteren. Ik train hard, leer van elke race, en ben vastberaden om mijn doelen te bereiken. Een samenwerking met u zou een enorme kans zijn om mijn dromen verder waar te maken, en ik hoop dat ik kan laten zien dat ik de juiste keuze ben.

De Nederlandse wegracetopper in de dop
Deze rubriek hebben we in het leven geroepen om de jonge Nederlandse aanstormende wegracetalenten ook eens in het daglicht te zetten en een platform te geven zodat ze zichzelf kunnen presenteren aan het grote Nederlandse publiek. De talenten vullen zelf de door de Racesport.nl redactie aan hun gestuurde vragenlijst in en kiezen hierbij zelf twee foto’s (actie en portret) zodat de bezoekers een goed beeld krijgen van hetgeen waar zij zich mee bezighouden en wat hun doelen zijn. De komende periode zullen we zo’n 20 talenten op deze manier in de schijnwerpers zetten.

Eerdere items:

De Nederlandse wegracetopper in de dop: Levi Flier



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

2025 Red Bull MotoGP Rookies Cup kalender

jurrien-van-crugten
Jurrien van Crugten | foto© NTC

De Red Bull MotoGP Rookies Cup organisatie heeft een eerste voorlopige kalender voor het seizoen 2025 vrijgegeven. Het seizoen omvat een zevental raceweekenden en in totaal 14 races. Opvallend is dat de jonge talenten in 2025 niet in het bijprogramma van de Motul TT Assen in actie gaan komen.

De Red Bull MotoGP Rookies Cup begint in 2025 aan haar negentiende seizoen in de geschiedenis. Het 14 races tellende seizoen gaat eind april (26-27 april) van start in het Spaanse Jerez om vervolgens via Le Mans, Aragon, Mugello, de Sachsenring, de Red Bull Ring in het weekend van 13-14 september afgesloten te worden op het Misano World Circuit Marco Simoncelli.

De jonge talenten zullen we in tegenstelling tot afgelopen jaar eind juni niet in actie zien komen tijdens de 94e editie van de Dutch TT. Naast de drie vaste categorieën (Moto3, Moto2 en MotoGP) vormen in 2025 komen vooralsnog alleen de FIM Enel MotoE coureurs het bijprogramma.

supporter-728-90-3

Voorlopige 2025 Red Bull MotoGP Rookies Cup kalender:

  • 26, 27 en 28 maart, Jerez, Spanje – Officiële test
  1. 26-27 april, Jerez, Spanje
  2. 10-11 mei, Le Mans, Frankrijk
  3. 07-08 juni, Aragon, Spanje
  4. 21-22 juni, Mugello, Italië
  5. 12-13 juli, Sachsenring, Duitsland
  6. 16-17 augustus, Spielberg, Oostenrijk
  7. 13-14 september, Misano, Italië

Jurrien van Crugten
Nadat we het de afgelopen twee seizoenen zonder Nederlandse deelname moesten doen zal Jurrien van Crugten in 2025 de Nederlandse eer hoog gaan houden in de Red Bull MotoGP Rookies Cup. Van Crugten kreeg een startplaats toegewezen op basis van zijn in 2024 behaalde titel in de Nothern Talent Cup.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 




Preicanos Racing Moto2 avontuur voorbij en eindigt in de rechtszaal

Preicanos-racing
Raúl Castañeda (l) en Edu Perales (r) | foto© GAS Up Racing

Er komt al na een half seizoen een einde aan het avontuur van Preicanos Racing als team in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Het team, de voormalig werkgever van Bo Bendsneyder, gaat in 2025 weer verder onder de naam GAS-UP Racing-team. De oprichter van het SAG Racing-team (later GAS-UP) Edu Perales en Raúl Castañeda (Preico Jurídicos CEO) zijn in een juridische strijd verwikkeld en treffen elkaar binnenkort in de rechtszaal.

Met nog slechts een paar weken te gaan tot eind 2024 en de al ingegane verplichte winterstop kwam er vrijdag 6 december groot – maar voor velen geen verrassend – nieuws uit Spanje. Het Preicanos Racing Team, sinds een half jaar actief als team in de Moto2 klasse nadat men in de week voorafgaand aan de Motul TT Assen het Spaanse Stop And Go (SAG Team) had overgenomen, zal in 2025 weer verder gaan onder de naam GAS-UP Racing.

In juni 2024 nam Raúl Castañeda de leiding over van Stop And Go (SAG Team) en noemde zijn nieuwe speeltje het Preicanos Racing Moto2 Team. Met een ambitieus project met onlangs nog gedane technische versterkingen van Toni Elías en Giovanni Sandi (crewchief) en de integratie van jonge talenten als Xavi Artigas en Harrison Voight in de FIM JuniorGP competitie wees alles op een veelbelovende toekomst.

Echter, na afloop van het seizoen in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap met Jaume Masiá en Dani Muñoz – laatstgenoemde verving Bo Bendsneyder, die halverwege het seizoen het team moest verlaten – zijn er onverwachte spanningen ontstaan tussen Castañeda en Perales, die uiteindelijk hebben geleid tot een juridisch geschil. De kern van het probleem ligt volgens ingewijden in de eigendomsrechten van de twee Moto2 startplaatsen. Castañeda nam in juni 2024 de activiteiten van het team over in de veronderstelling dat hij daarbij ook automatisch de licenties van de twee startplaatsen in zijn bezit zou krijgen. Castañeda kwam er onlangs echter achter dat deze nog steeds op naam van Perales stonden via zijn bedrijf Stop&Go. Gezien de vermeende weigering van Perales om ze over te dragen – wat juridisch gezien ook helemaal niet kan zonder toestemming van de IRTA – nam Castañeda de beslissing om per direct zijn handen van het Moto2 project af te trekken en zijn toevlucht te nemen tot juridische stappen.

supporter-728-90-3

Castañeda is dus per direct opgestapt waardoor de verantwoordelijkheid weer volledig in handen is van Perales, die nu moet beslissen over de toekomst van het team, dat inmiddels al weer omgedoopt is tot GasUp Racing. De impact van dit dispuut is inmiddels zelfs al zichtbaar want op de sociale netwerken en de website van het team is het logo van Preicanos Racing al verdwenen en vervangen door GasUp Racing.

Het conflict tussen Castañeda en Perales zal nu worden overgedragen aan de Spaanse rechtbanken, die zullen bepalen wie gelijk heeft in deze contractuele verwarring. Voorlopig is het Preicanos Racing Moto2 Team-project beëindigd en maakt plaats voor een team dat tijdelijk weer GasUp Racing heet. Of we GasUp Racing in 2025 ook daadwerkelijk aan de start zullen zien verschijnen is nog maar de vraag, helemaal gezien een eerder bericht waarin te lezen is dat Dorna Sport op termijn het aantal Moto2 startplaatsen terug wil brengen van 30 naar 26. Gezien het verleden van beide heren zal het niemand verbazen dat de Spaanse rechtenhouder de zoveelste soap van deze twee heren aangrijpt om nu eindelijk eens de daad bij het woord te voegen en deze ‘onbetrouwbare’ zakenmannen voor eens en altijd uit de paddock te verwijderen.

Masia en Muñoz
Jaume Masià en Daniel Muñoz zijn de twee coureurs die voor 2025 door het team aangemeld zijn en vermeld staan op de eerste voorlopige Moto2 startlijst voor komend seizoen. Insiders weten ons echter ook al enige tijd te melden dat er achter de schermen hard gewerkt wordt om een ander team te vinden voor Masia, puur vanwege het feit dat de 2023 Moto3 wereldkampioen nog liever vandag dan morgen weg wil bij het team en niets liever zou willen dan bij een ander Moto2 team zijn carrière voort te zetten. Of deze ontwikkelingen al een voorteken zijn van hetgeen nu wereldkundig is……..het zou zo maar eens kunnen.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

MotoGP organisatie wil in de toekomst minder Moto2 teams

carlos-ezpeleta
Carlos Ezpeleta | foto© Randy van Maasdijk

Het Moto2 startveld binnen het MotoGP wereldkampioenschap bestaat nog steeds uit 30 coureurs verdeeld over 15 teams. Maar als het aan MotoGP rechtenhouder Dorna Sport ligt gaat daar op termijn verandering in komen en zullen er enkele teams moeten vertrekken.

Het MotoGP wereldkampioenschap bestaat al sinds jaar en dag uit drie vaste categorieën, te weten de Moto3, Moto2 en MotoGP klasse. Met 30 coureurs is de Moto2 klasse momenteel de best bezette categorie terwijl de Moto3 en MotoGP categorie wordt gevormd door respectievelijk 26 en 22 coureurs.

Als het aan MotoGP rechtenhouder Dorna Sport ligt dan komt hier op termijn verandering in zo heeft Carlos Ezpeleta (sportief directeur) in een interview met het Duitse Speedweek laten weten. Met name in de Moto2 klasse zal het aantal startplaatsen teruggebracht moeten worden, maar op termijn lijkt een gelijkwaardig startveld van 12 teams en 24 coureurs voor alle drie de categorieën de ideale situatie.

Carlos Ezpeleta: “Eén ding is duidelijk: we hebben alle drie de Grand Prix klassen hoog in het vaandel staan. Tegelijkertijd moeten we, door ons te concentreren op de MotoGP, het doel nastreven om het Moto2 startveld te verkleinen en gelijk te trekken met het huidige Moto3 startveld. Maar we hebben het ook over aanpassingen op de lange termijn om dichter bij de visie van de MotoGP van de toekomst te komen.”

Het moge duidelijk zijn voor MotoGP rechtenhouder Dorna op iets langere termijn drie keer een startveld van 12 teams en 24 coureurs de ideale situatie is. Dat deze situatie niet van vandaag op morgen gerealiseerd kan worden en dat hier momenteel niet de hoogste prioriteit ligt zal niemand verbazen.

Carlos Ezpeleta: “Ik benadruk dat alle klassen een zeer hoge status hebben en dat we ons netwerk met groot respect moeten behandelen. Een team minder betekent ook dat er mensen hun baan verliezen, dit soort zaken mogen we niet onderschatten. Een inkrimping van de teams op de korte termijn is dan ook niet in ons belang.
Tegelijkertijd accepteren we al enige tijd geen nieuwe aanvragen voor teams, ondanks dat we deze regelmatig ontvangen voor alle klassen. Maar het is ook een feit dat als één van de huidige teams niet meer in staat is om in het seizoen volgens de geldende criteria te fungeren, wij op dit moment geen financiële steun kunnen bieden.”

supporter-728-90-3

Nu is niet Dorna maar IRTA primair verantwoordelijk voor. De IRTA-selectiecommissie beoordeelt de prestaties en beslist of de teams wel of niet blijven en geven hun goedkeuring over de door de teams voorgestelde coureurs. Dit geldt voor zowel de Moto3- als ook de Moto2 klasse. In de koningsklasse, hebben de teams daarentegen een vijfjarig contract, een contract dat wordt gesloten tussen de fabrikant en de organisator. Met andere woorden, de Moto3 en Moto2 teams komen jaarlijks een nieuwe samenwerking met de IRTA overeen en niet met Dorna.

Carlos Ezpeleta: “Als het om strategie gaat, staan ​​we op gelijke voet met de IRTA en we hebben ook regelmatig contact met de selectiecommissie. De hele situatie wordt hier besproken. De teamvereniging (IRTA) bepaalt welk team er in de paddock staat.”

Bovengenoemde discussie was de afgelopen maanden regelmatig het gesprek van de dag binnen de MotoGP paddock. Met name de situatie rond Bo Bendsneyder en het zeer onprofessionele gedrag van zijn werkgever Preicanos Racing zorgde voor de nodige onrust. Ondanks dat er diverse signalen waren dat het Spaanse Moto2 team er in 2025 niet meer bij zou zijn lijkt in deze kwestie de soep niet zo heet gegeten te worden als deze werd opgediend aangezien de naam van het team gewoon weer prijkt op de eerste voorlopige startlijsten voor komend seizoen.

Uit de woorden van Ezpeleta junior kunnen en mogen we echter wel opmaken dat men een dergelijke situatie in de toekomst niet snel weer zal accepteren en een team bij de minste of geringste miskleun solliciteert naar een exit uit de MotoGP paddock. Ook de teams die hun hoofd financieel niet langer boven water kunnen houden zijn hiermee gewaarschuwd en moeten dus op hun hoede zijn. Met name dit laatste kan zomaar eens op korte termijn de nekslag worden voor een aantal teams en voor een natuurlijke oplossing gaan zorgen. Het is namelijk een publiek geheim dat momenteel slechts enkele Moto3 en Moto2 teams hun huishoudboekje op orde hebben en financieel gezond zijn. Het merendeel van de teams in de twee lichtere categorieën hebben moeite met het vinden van het benodigde budget, hun begroting sluitend te krijgen en zich op een financieel gezonde manier staande te houden in de paddock.



Vanaf heden te bestellen in de Racesport.nl/shop, de 2025 Racesport.nl Grand Prix kalender

 

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig