Regerend MotoGP wereldkampioen Jorge Martin staat mogelijk voor een vroegtijdig vertrek bij Aprilia, ondanks een nog doorlopend contract tot eind 2026. Volgens het doorgaans goed ingelichte autorsport.com heeft de Spanjaard zijn huidige werkgever Aprilia laten weten gebruik te willen maken van een optie om het contract voortijdig te beëindigen.
Contractclausule maakt vertrek mogelijk
Hoewel MotoGP-contracten officieel bijna altijd voor twee seizoenen worden gesloten, bevatten ze vaak clausules die tussentijdse beëindiging mogelijk maken. Martin is daarin geen onbekende: zijn overstap van KTM naar Ducati in 2021 werd destijds ook mogelijk dankzij een dergelijke ontsnappingsclausule.
In het geval van Aprilia zou de clausule gekoppeld zijn aan Martin’s klassering in de tussenstand van het kampioenschap, maar door zijn zware blessure – waaronder elf gebroken ribben en een klaplong – heeft hij tot nu toe nauwelijks kunnen rijden. Het in het contract vermeldde meetpunt zou na zes Grand Prix weekenden zijn, en dat was dus afgelopen weekend tijdens de Michelin Grand de France in Le Mans.
Teleurstellende start voor Aprilia
Martin’s afwezigheid heeft Aprilia Racing tot nu toe geen goed gedaan. Marco Bezzecchi toonde in de voorbereiding nog potentie met de nieuwe RS-GP, maar worstelt sinds de start van het seizoen met instabiliteit bij het insturen en uit accelereren. Daar komt bij dat de technische leiding bij Aprilia inmiddels in handen is van Fabiano Sterlacchini, een voormalig Ducati en KTM-man, die Romano Albesiano aan het begin van het 2025 seizoen opvolgde.
Opmerkelijk
Na Pedro Acosta, de KTM-coureur die de afgelopen tijd veelvuldig in verband wordt gebracht met een mogelijk vroegtijdig vertrek bij de Oostenrijkers, is Martin de tweede MotoGP coureur die de publiciteit zoekt en zijn contract vroegtijdig wil ontbinden. Nu kennen de twee Spanjaarden elkaar uiteraard erg goed, maar het is daarnaast wel toevallig dat beiden hun zakelijke belangen – naast Aleix Espargaró en Tony Arbolino – laten behartigen door het Spaanse managementbureau Playmaker Agency van Albert Valera. Nu is het natuurlijk de grote vraag of het plan uit de hoge hoed komt van Valera of Martin. Feit is wel dat Valera opnieuw de aandacht op zich weet te vestigen en ondanks dat Martin nog steeds langs de kant staat hij een dag na de Franse Grand Prix wel alle aandacht weet te trekken. Dat vervolgens de Spaanse journalist Germán Garcia Casanova (auto- en motorsport.com) maandag het nieuws publiceerde maakt het verhaal nog smeuïger en opmerkelijker. Johan Cruijff zou in dit geval gezegd hebben, dit lijkt wel verdacht veel op een plan.
Mogelijke alternatieven voor Martin
Een terugkeer naar Pramac Racing zou een mogelijkheid zijn, zeker aangezien Jack Miller slechts een éénjarig contract heeft en er zelfs geruchten de ronde doen dat Miguel Oliveira al na één seizoen moet vertrekken, en dat ondanks een tweejarig en nog tot aan het einde van 2026 doorlopend Yamaha contract. Ook Honda is in beeld; zij kunnen Martin mogelijk direct een fabriekszitje bieden, met Luca Marini’s contract dat eind dit jaar afloopt. Beide fabrikanten boeken progressie, maar zijn nog niet op het niveau van Ducati.
Voor Martin speelt wellicht ook de lange termijn mee. In 2027 veranderen de technische reglementen drastisch, met onder andere 850cc-blokken, beperkingen op aero en ride-height devices, en nieuwe Pirelli-banden. Honda, maar ook Yamaha lijken zich al sterk op die nieuwe fase voor te bereiden.
Wat als Martin vertrekt?
Voor Aprilia zou het vertrek van Martin een gevoelige klap zijn. Het merk positioneerde zich juist als aantrekkelijke optie voor topcoureurs. Een logische interne vervanger zou Ai Ogura zijn, nu actief voor satellietteam Trackhouse Racing MotoGP. Andere opties zijn Luca Marini en Jack Miller, die op de rijdersmarkt het meest wankelen. Verder zou Aprilia mogelijk bij KTM kunnen shoppen, afhankelijk van de financiële situatie bij de Oostenrijkse motorenfabrikant.
Toch doorgaan?
Volgens autosport.com zou Martin Aprilia nog enige tijd willen geven om met een competitieve motor te komen. Maar of dat de relatie herstelt, is zeer de vraag. Ondanks dat Aprilia van mening is dat Martin vanwege zijn blessure niet zomaar kan vertrekken en men juridisch voldoende power heeft om hem aan zijn contract te houden en te behouden voor het merk Aprilia is het de vraag of men dit na de houding van de Spanjaard en zijn management nog wel moet willen. Een vertrek lijkt op dit moment realistischer dan een voortzetting, de krater die een dergelijke bom heeft veroorzaakt strijk je namelijk niet zomaar weer even vlak.
Opgevallen
Eén ding is ons vrijdag wel opgevallen in Le Mans, terwijl het vrijdagavond al vrij rustig was in de paddock van het Franse circuit troffen we tot onze verbazing daar Martin in gezelschap van zijn manager. Het meest opvallende was dat Martin gekleed was in vrijetijdskleding (camping smoking) en niet in zijn Aprilia teamkleding zoals gebruikelijk is tijdens een Grand Prix weekend. Nu kunnen we ons er iets bij voorstellen dat de Spanjaard het liefst zo anoniem mogelijk het circuit wilde verlaten – in Le Mans moet je bij het verlaten van het circuit naar de P1 parking door het publiek, en die waren er toen al in grote getale – maar opvallend was het zeker nu deze geruchten zich de ronde doen.
↓Tijdschema en volledige uitslagen Michelin Grand Prix of France↓
Handige links Michelin Grand Prix of France:
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’