Home Blog

Valentino Rossi mist Gulf 12 Hours vanwege quarantaineplicht

valentino-rossi
Valentino Rossi | foto© Yamaha Racing

Valentino Rossi zal dit jaar niet deel kunnen nemen aan de Gulf 12 Hours. De Italiaan zou daar samen met halfbroer Luca Marini en beste vriend Alessio Salucci racen met een Ferrari 488 GT3, maar moet in quarantaine vanwege contact met een positief getest persoon. 

Dit weekend vindt de jaarlijkse Gulf 12 Hours plaats op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi, het circuit waar Nederlander Max Verstappen vorige maand nog op sensationele wijze zijn eerste Formule 1 titel in de wacht sleepte.

Dit jaar zouden Valentino Rossi, Luca Marini en Alessio Salucci wederom deelnemen aan deze 12 uurs race met een Ferrari 488 GT3. Vorig jaar eindigde het drietal nog als vierde in deze race. Al voordat Rossi zijn carrière als MotoGP coureur afsloot in november van het afgelopen jaar was al bekend dat hij dit jaar in actie zal komen in de autosport.

Zijn eerste race van 2022 zal dus nog even op zich moeten laten wachten aangezien de 42-jarige Italiaan in contact is geweest met een positief geteste persoon. Dit betekent dat halfbroer Marini en beste vriend Salucci de race samen met David Fumanelli, een 29-jarige Italiaanse autocoureur, zullen moeten voltooien.

In welke klasse van de autosport Valentino Rossi komend jaar zal uitkomen is nog niet bekend. Wel is bekend dat Luca Marini op 5 februari weer voor het eerst op zijn Ducati Desmocedici GP22 zal zitten, dan begint de eerste MotoGP test van het jaar op het Sepang International Circuit in Maleisië. Ook Alessio Salucci, beter bekend als ‘Uccio’, krijgt het over niet al te lange tijd al weer druk met de motorsport. De Italiaan is verantwoordelijk voor de Moto2 en Moto3 afdeling van het Mooney VR46 Racing Team waarvoor de eerste test op 22, 23 en 24 februari gepland staat in Portimão.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter

Hoogtepunten vrijdag Dutch Pirelli Round Assen (video)


In bovenstaande video de hoogtepunten van de eerste twee vrije trainingen (WorldSBK) tijdens de Pirelli Dutch Round op het TT Circuit Assen.



Handige links Pirelli Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 





Oranje boven voor Glenn van Straalen en Pata Yamaha Ten Kate Racing in Assen

glenn-van-straalen
Glenn van Straalen | foto© Randy van Maasdijk

Het Pata Yamaha Ten Kate Racing team heeft vrijdagavond een speciale kleurstelling gepresenteerd van de Yamaha R6 waarmee Glenn van Straalen dit weekend tijdens de tweede en derde dag van de Pirelli Dutch Round op het TT Circuit Assen in actie zal komen.

Glenn van Straalen: “Ik vind de speciale kleurstelling heel gaaf. Het is echt mooi geworden en ik ben blij met het resultaat. Het is natuurlijk een heel bijzonder raceweekend hier op het TT Circuit Assen en ik denk dat we nu wel op gaan vallen. Ik wil alle sponsoren, partners en verdere betrokkenen van zowel het team als van mijzelf bedanken en ik kijk er naar uit om dit weekend voor het Nederlandse publiek te racen.”

Kervin Bos – Pata Yamaha Ten Kate Racing teammanager: “Het raceweekend in Assen is voor ons natuurlijk altijd heel speciaal. Zoals we de laatste jaren gedaan hebben proberen we iedere keer weer iets bijzonders te doen voor onze thuisrace. Dat doen we dit jaar niet met beide rijders maar hebben we hier in Assen iets speciaals met Glenn en zullen we dat in Misano doen met Stefano. We zijn daar enorm trots op en het maakt onze thuisrace daardoor nog net iets specialer. Het feit dat we dit jaar weer aan de start staan met een Nederlander maakt het een uniek verhaal. We zijn blij dat we dit samen met Glenn kunnen doen en kijken uit naar de twee races op het TT Circuit Assen dit weekend.”

Naast het onthullen van deze speciale kleurstelling in de paddock van het TT Circuit Assen ontvingen vijf klanten van Ten Kate Racing Products hun Yamaha R1 GYTR Pro, een limited edition motorfiets ter ere van het 25-jarig bestaan van de Yamaha R1. Er worden slechts 25 stuks geproduceerd van deze machine die vrijwel identiek is aan de R1 waarmee onder andere Jonathan Rea deelneemt aan het World Superbike kampioenschap. De zesvoudig wereldkampioen was erbij om deze bijzondere motorfietsen te overhandigen aan hun eigenaren.

De eerste World Supersport race op het TT Circuit Assen over achttien ronden gaat zaterdagmiddag om 15:15 uur van start. Race 2 begint zondagmiddag ook om 15:15 uur.



Handige links Pirelli Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

NTC pole in Assen voor Thias Wenzel, Jurrien van Crugten vierde

jurrien-van-crugten
Jurrien van Crugten (36) | foto© Rene Vos

Thias Wenzel heeft vrijdagmiddag in Assen de eerste Northern Talent Cup pole van het seizoen voor zich opgeëist. De Duitser was tijdens de kwalificatie op een nat TT Circuit Assen het snelst voor Alessandro Binder en Tobias Kitzbichler. Jurrien van Crugten werd op de vierde plaats de best geklasseerde Nederlander.

De Northern Talent Cup coureurs komen dit weekend in Assen voor hun eerste raceweekend van het seizoen uit in bijprogramma van de Pirelli Dutch Round. Vrijdag stonden er voor de jonge talentvolle coureurs twee vrije trainingen en een kwalificatie op het programma, drie sessies die alle drie op een kletsnat TT Circuit Assen werden verreden.

Nadat Tobias Kitzbichler vrijdag aan het einde van de middag als snelste coureur uit de twee vrije trainingen aan de 30 minuten durende kwalificatie mocht beginnen leek de Zwitser tot aan de laatste minuut van de kwalificatie ook op de pole af te steven. Niets bleek minder waar, in de allerlaatste ronde doken zowel de Duitser Thias Wenzel als ook zijn landgenoot Alessandro Binder nog onder zijn tot dan toen snelste rondetijd.

De eerste NTC pole van 2024 werd dan ook een prooi voor Wenzel voor Binder en Kitzbichler terwijl Nederlander Jurrien van Crugten op de vierde plaats de best geklasseerde Nederlander werd. Levin Phommara completeerde vrijdagmiddag de top vijf.

Tom Kuil kwalificeerde zich als achttiende terwijl Kyano Schoo en Delano Greven respectievelijk de drieëntwintigste en vierentwintigste rondetijd op de klok wisten te zetten. Schoo en Greven moeten echter nog even geduld hebben en op clementie rekenen van de wedstrijdleiding om dit weekend aan de races deel te mogen nemen, beide landgenoten wisten zich helaas niet binnen de gestelde tijdslimiet van 115% te kwalificeren.

Zaterdagmiddag om 16:20 uur komen de NTC-coureurs in Assen opnieuw in actie tijdens hun eerste race van het weekend, en het seizoen.



Handige links Pirelli Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Manzi en Van Straalen bezorgen Ten Kate Racing 1-2 tijdens WorldSSP kwalificatie in Assen

glenn-van-straalen
Glenn van Straalen | foto© Rene Vos

Stefano Manzi heeft vrijdagmiddag in Assen de pole voor zich opgeëist tijdens een door regen gekenmerkte World Supersport Superpole sessie. Teamgenoot Glenn van Straalen maakte het succes voor Pata Yamaha Ten Kate Racing compleet door achter zijn teamgenoot de tweede startplaats veilig te stellen. De Spanjaard Adrian Huertas kwalificeerde zich achter het in Nederlandse dienst rijdende duo als derde.

Evenement: Pirelli Dutch Round
Circuit: TT Circuit Assen
Categorie: World Supersport
Tijd: 16:00 – 16:40 uur
Sessie: Superpole
Omstandigheden: Bewolkt, vervolgens regen en dus kletsnatte baan, 9°C

Na een kletsnatte vrije training eerder op de dag begonnen de WorldSSP coureurs vrijdagmiddag ook op een nog grotendeels nat TT Circuit Assen aan hun 40 minuten durende Superpole. Gedurende de eerste helft van de sessie droogde de baan weliswaar enigszins op, maar halverwege de sessie begon het opnieuw te regenen.

Het waren Stefano Manzi en Glenn van Straalen die precies op het juiste moment op slicks naar buiten waren gestuurd door hun Pata Yamaha Ten Kate Racing crew. Net op het moment dat het tweetal naar de plaatsen 1 en 2 op de tijdlijst was gekomen was daar de regen. Het werd vervolgens ook niet meer droog waardoor de eerste twee startplaatsen op de grid dit weekend een prooi werd voor het in Nederlandse dienst rijdende duo.

Terwijl Manzi en Van Straalen precies op het juiste moment op de juiste plaats waren was dat anders voor Can Oncu, de Kawasaki coureur maakte net voor de regen kwam een fout in zijn outlap met een crash tot gevolg. Nog voordat zijn beschadigde Kawasaki terug was in de pitbox was de regen daar, sterker nog Oncu kwam de rest van de sessie niet meer in actie met als gevolg dat hij dit weekend in Assen twee keer van de laatste plaats op de grid aan de race moet beginnen.

Veel coureurs probeerden in het tweede deel echter nog wel hun eigen snelste rondetijd aan te scherpen, en sommigen slaagden daar ook nog wel in aangezien ze nog geen echte snelle rondetijd op de klok hadden weten te zetten in het eerste deel van de sessie. Opvallend daarbij was dat met name in de eerste twee sectors nog wel snelle rondetijden op de klok werden gezet, maar vervolgens bleek het dusdanig nat op de rest van het circuit gezien de sectortijden.

Het was dus Manzi die de pole voor zich opeiste voor teamgenoot Van Straalen, Adrian Huertas, Marcel Schrötter en Niki Tuuli terwijl de dit weekend met een wildcard aan de start verschijnende Twan Smits net als Manzi en Van Straalen maximaal profiteerde van de ervaring van Ten Kate Racing en zich mede hierdoor op een uitstekende negende plaats wist te kwalificeren.

Uiteindelijk wisten zich slechts 20 van de 34 coureurs binnen de officiele tijdlimiet te kwalificeren.

Uitslag:

  1. Stefano Manzi – Yamaha | 1’45.203
  2. Glenn van Straalen – Yamaha | +0,990
  3. Adrian Huertas – Ducati | +1,048
  4. Marcel Schrötter – MV Agusta | +2,224
  5. Niki Tuuli – Ducati | +2,247

9. Twan Smits – Yamaha | +3,414
32. Wiljan van Wikselaar – Ducati | +10,182

Klik hier voor de volledige uitslag

Volgende sessie: Warm-up
Tijd: Zaterdagochtend 09:50 uur



Handige links Pirelli Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Bautista sluit eerste dag op wisselvallig TT Circuit Assen als snelste af, Van der Mark negende

Álvaro Bautista - TT Circuit Assen | © Randy van Maasdijk

Álvaro Bautista heeft de eerste dag van de Nederlandse World Superbike ronde op het TT Circuit Assen afgesloten met de snelste rondetijd. De Spanjaard reed vrijdagmiddag in het begin van de tweede vrije training de snelste tijd voordat het flink begon te regenen. Thuisrijder Michael van der Mark eindigde deze eerste dag in Assen als negende. 

Evenement: Pirelli Dutch Round
Circuit: TT Circuit Assen
Categorie: World Superbike
Tijd: 15:00 – 15:45 uur
Sessie: FP2
Omstandigheden: Bewolkt, 10°C

Op een bewolkt TT Circuit Assen werd vrijdagmiddag de tweede 45-minuten durende vrije training verreden voor de World Superbike klasse. Na veel regenval aan het begin van de middag was de baan vrijwel volledig opgedroogd en konden de coureurs met slicks aan hun tweede sessie van de dag beginnen. Wel stond er een behoorlijk stevige wind dus de omstandigheden waren zeker niet ideaal.

Met iets minder dan 17 minuten op de klok werd de rode vlag gezwaaid omdat een luchtkussen in de Stekkenwal niet goed gepositioneerd stond. Op dat moment begon het ook flink te regenen waardoor de rondetijden van eerder in de sessie, op een droge baan, niet meer verbeterd zouden worden.

Het was Álvaro Bautista die op dat moment met een 1’35.473 de snelste rondetijd in handen had voor Toprak Razgatlioglu en Remy Gardner. Michael van der Mark, die op de baan veel samen te zien was met zijn teamgenoot, stond achtste op de tijdlijst.

In de slotfase gingen alle coureurs nog wel de baan op om de omstandigheden te checken maar vanzelfsprekend werden de eerder gereden rondetijden op droog asfalt niet meer geëvenaard.

Uitslag:

  1. Álvaro Bautista – Ducati | 1’35.473
  2. Toprak Razgatlioglu – BMW | +0,277
  3. Remy Gardner – Yamaha | +0,354
  4. Michael Rinaldi – Ducati | +0,446
  5. Jonathan Rea – Yamaha | +0,449

9. Michael van der Mark – BMW | +0,654

Klik hier voor de volledige uitslag

Volgende sessie: FP3
Tijd: Zaterdagochtend 09:00 uur



Handige links Pirelli Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

FIM EWC 24h Le Mans: YART Yamaha overtuigend naar pole

yart-yamaha-lemans
YART Yamaha (1) | foto© FIM EWC

Het FIM Endurance World Championship beleeft dit weekend in Le Mans de start van het 2024 seizoen. Zaterdagmiddag 20 april om 15.00 uur wordt de vlag gezwaaid waarna 48 coureurs naar hun motoren sprinten om te beginnen aan de 24 uur van Le Mans. De kwalificatietrainingen zitten er inmiddels op. Het Oostenrijkse YART Yamaha kwam het best uit de winterslaap en starten deze wedstrijd van pole.

Het FIM Endurance World Championship bestaat dit 2024 seizoen uit 4 wedstrijden. Naast deze 24 uur van Le Mans worden er 8 uren races gereden op Spa-Francorchamps (8 juni) en Suzuka (21 juli) waarna het seizoen wordt afgesloten met een tweede iconisch 24 uurs evenement, de Bol d’Or, die op 14 september van start zal gaan. Er wordt wederom gestreden in 3 verschillende klassen, de FIM EWC klasse waarin van alles en nog wat aan de motoren gedaan mag worden, de meer standaard gerichte Superstock klasse en de zogenaamde special klasse voor een soort van eigenbouw machines. In die laatste klasse rijden echter met Metiss en Teamrossobordeaux maar 2 motorfietsen mee.

YART Yamaha zijn de regerend wereldkampioenen en komen dit seizoen wederom aan de start met Niccolò Canepa, Marvin Fritz en Karel Hanika. Zij gaan normaal gesproken wederom hoge ogen gooien in dit kampioenschap. De concurrentie is echter hevig met Yoshimura SERT Motul Suzuki (Gregg Black, Etienne Masson en Dan Linfoot), FCC TSR Honda France Racing (Josh Hook, Mike di Meglio en Alain Techer), Honda Viltais Racing (Florian Alt, Steven Odendaal en Leandro Mercado) en het BMW Motorrad World Endurance team (Ilya Mikhalchik, Sylvain Guintoli en Markus Reiterberger). De genoemde YART-concurrenten starten in Le Mans in de genoemde volgorde op de plaatsen 2 t/m 5 en komen allen uit in de FIM EWC categorie. Webike Trickstar en Tati Team Beringer gaan als zesde en zevende van start.

Het eerste Superstock team is het National Motos Honda team dat naar een negende plaats overall trainde. Het Tecmas MRP BMW Racing team trainde zich naar de elfde plaats overall en de tweede plaats in de Superstock klasse. Direct daarachter klasseerde het Chromeburner-RAC41-Honda team met naast Chris Leesch en Jesko Raffin ook Wayne Tessels in de gelederen. Het team dacht afgelopen seizoen tot een uur na de Bol d’Or de titel in de Superstock categorie te hebben gegrepen. Op dat moment kwam de desillusie in de vorm van diskwalificatie. Bij het nameten van de tankinhoud bleek deze namelijk een fractie te groot te zijn. Het team zal daarom zeker op zoek gaan naar revanche.

Luca de Vleeschauwer, staat als vierde rijder op de lijst bij het Pitlane Endurance team. De snelle Belgische coureur versloeg in de trainingen echter zijn 3 teamgenoten. In de EWC klasse mogen er maar 3 rijders per team deelnemen aan de race. De teams kunnen tot zo’n 3 uur voor de start de rijdersbezetting nog wijzigen. In de Superstock klasse mogen met ingang van dit jaar 4 rijders per team aan de race deelnemen.

Dat de Endurance wereld een vreemde wereld kan zijn ondervond Milan Merckelbagh. De Limburger zat afgelopen woensdag op school toen hij een telefoontje ontving van zuiderbuur Bram Lambrechts met de vraag of hij binnen het JMA Racing Action Bike Team een geblesseerde rijder kon vervangen. Merckelbagh bedacht zich geen moment en reisde spoorslags af naar Le Mans. Enkele trainingen, op de voor hem volledig vreemde Suzuki, verder toonde hij zich de snelste van zijn team en leverde dat een zevenendertigste startplaats overall en een eenentwintigste startpositie in de Superstock klasse op.

Klik hier voor de volledige uitslagen



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Seabright pakt WorldSSP 300 pole op opdrogend TT Circuit Assen, Veneman vierde

Loris Veneman - TT Circuit Assen | © Randy van Maasdijk

Fenton Seabright heeft vrijdagmiddag zijn eerste pole position behaald in de World Supersport 300 klasse op het TT Circuit Assen. De Engelsman was het snelst op een opdrogende baan voor Aldi Satya Mahendra en Petr Svoboda. Loris Veneman was de best geklasseerde Nederlander met de vierde rondetijd. 

Evenement: Pirelli Dutch Round
Circuit: TT Circuit Assen
Categorie: World Supersport 300
Tijd: 14:10 – 14:35 uur
Sessie: Superpole
Omstandigheden: Bewolkt en natte baan, 9°C

Na hevige regenbuien was de baan nat bij aanvang van deze Superpole sessie voor de World Supersport 300 klasse. De coureurs gingen dan ook met regenbanden de baan op maar al vrij gauw, zoals we gewend zijn van het TT Circuit Assen, ontstond er een droog spoor.

Hierdoor werden er in de slotfase door sommige coureurs slicks gemonteerd, of in de meeste gevallen een regenband voor en een slick achter. Het kwam aan op de laatste seconden in deze sessie en het was Fenton Seabright die met een 1’55.372 pole position opeiste. Het is zijn eerste pole position in de World Supersport 300 klasse.

Achter Seabright kwalificeerde gedeeld WK leider Aldi Satya Mahendra zich als tweede voor Petr Svoboda met daarachter de best gekwalificeerde Nederlander Loris Veneman op P4 voor Galang Hendra Pratama en Samuel di Sora.

Regerend wereldkampioen Jeffrey Buis was op weg naar een goede klassering maar ging uiteindelijk onderuit in de Ossebroeken, hij zal zaterdagmiddag vanaf P10 moeten starten. Ruben Bijman kwalificeerde zich als zestiende, Senna van den Hoven als 24e en Dylan Czarkowski als 31e.

Uitslag:

  1. Fenton Seabright – Kawasaki | +1’55.372
  2. Aldi Satya Mahendra – Yamaha | +0,016
  3. Petr Svoboda – Kawasaki | +0,176
  4. Loris Veneman – Kawasaki | +0,804
  5. Galang Hendra Pratama – Yamaha |+1,047

10. Jeffrey Buis – KTM | +1,469
16. Ruben Bijman – Kawasaki | +1,942
24. Senna van den Hoven – Kawasaki | +3,068
31. Dylan Czarkowski – Yamaha | +3,679

Klik hier voor de volledige uitslag

Volgende sessie: Warm-up
Tijd: Zaterdagochtend 09:30 uur



Handige links Pirelli Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Pirelli Dutch Round: Liveresults Vrijdag

tt-circuit-assen

Dit weekend is het FIM Superbike World Championship te gast op het TT Circuit Assen voor de derde ronde van het seizoen. In onderstaand LIVE blog kunt u vrijdag gedurende de eerste dag realtime alle uitslagen vinden. Tevens zullen we in dit blog ook de resultaten plaatsen van het FIM EWC en WK zijspannen in Le Mans. 
De verslagen van de sessies zullen gedurende de dag in een afzonderlijk verslag gepubliceerd worden. U kunt deze pagina de gehele dag open laten staan, de pagina ververst automatisch.



Handige links Pirelli Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Mahendra, Öncü en Razgatlioglu het snelst tijdens regenachtige ochtendsessies in Assen

Toprak Razgatlioglu - TT Circuit Assen | © René Vos

Aldi Satya Mahendra (WorldSSP 300), Can Öncü (WorldSSP) en Toprak Razgatlioglu (WorldSBK) waren vrijdagochtend het snelst tijdens de eerste vrije trainingen onder regenachtige omstandigheden op het TT Circuit Assen. 

Evenement: Pirelli Dutch Round
Circuit: TT Circuit Assen
Categorie: WorldSSP 300, WorldSBK en WorldSSP
Tijd: 09:40 – 12:00 uur
Sessie: FP1
Omstandigheden: Bewolkt met natte baan, 12°C

WorldSSP 300
Op een nog grotendeels natte maar langzaam opdrogende baan was het de Indonesische coureur Aldi Satya Mahendra, tevens gedeeld leider in het kampioenschap, die met mooie rondetijd van 1’55.555 als snelste eindigde voor David Salvador en Phillip Tonn. Jeffrey Buis was kort daarachter de snelste Nederlander met de vierde rondetijd.

Uitslag WorldSSP 300:

  1. Aldi Satya Mahendra – Yamaha | 1’55.555
  2. David Salvador – Yamaha | +0,585
  3. Phillip Tonn – KTM | +0,856
  4. Jeffrey Buis – KTM | +0,991
  5. Loris Veneman – Kawasaki | +1,052

12. Ruben Bijman – Kawasaki | +2,086
24. Senna van den Hoven – Kawasaki | +4,363
25. Dylan Czarkowski – Yamaha | +4,880

Klik hier voor de volledige uitslag

WorldSBK
De World Superbike coureurs waren eerst nog wat huiverig om het deels natte TT Circuit Assen op te gaan maar toen Toprak Razgatlioglu liet zien dat je prima met slicks kon rijden duurde het niet lang voordat er meer coureurs volgden. Voorzichtigheid was wel geboden, met name op de kerbstones die het regenwater nog wat langer vasthielden.

Met een 1’35.684 was Toprak Razgatlioglu uiteindelijk het snelst voor Alex Lowes en tweevoudig wereldkampioen Álvaro Bautista. Michael van der Mark kende een solide start en klokte de zevende rondetijd.

Uitslag WorldSBK:

  1. Toprak Razgatlioglu – BMW | 1’35.684
  2. Alex Lowes – Kawasaki | +0,290
  3. Álvaro Bautista – Ducati | +0,587
  4. Remy Gardner – Yamaha | +0,598
  5. Jonathan Rea – Yamaha | +0,604

7. Michael van der Mark – BMW | +0,721

Klik hier voor de volledige uitslag

WorldSSP
Vlak voor aanvang begon het weer licht te regenen op het TT Circuit Assen waardoor een groot deel van de coureurs besloot binnen te blijven. Can Öncü durfde het aan om met slicks de baan op te gaan maar nadat hij de snelste rondetijd op de klok zette besloot de Turkse coureur gauw zijn pitbox weer op te zoeken aangezien het gestaag doorregende.

Dankzij de 1’44.919 die hij al vroeg in de sessie reed was Öncü het snelst voor Niki Tuuli en Ondrej Vostatek. Glenn van Straalen was de snelste Nederlander met de zesde rondetijd.

Uitslag WorldSSP:

  1. Can Öncü – Kawasaki | 1’44.919
  2. Niki Tuuli – Ducati | +1,436
  3. Ondrej Vostatek – Triumph | +2,602
  4. Oli Bayliss – Ducati | +2,891
  5. Tom Edwards – Ducati | +4,569
  6. Glenn van Straalen – Yamaha | +6,615

9. Twan Smits – Yamaha | +7,057
34. Wiljan van Wikselaar – Ducati | +20,525

Klik hier voor de volledige uitslag

Volgende sessie: WorldSSP 300 Superpole
Tijd: Vrijdagmiddag 14:10 uur



Handige links Pirelli Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 




Casper Pennings wint openingsronde MiniGP Netherlands serie op Junior Track in Assen

casper-pennings
Casper Pennings | foto© Damon Teerink

Casper Pennings was donderdag tijdens de openingsronde van het MiniGP Netherlands serie in Assen de ongeslagen rijder. Hij wist namelijk beide wedstrijden op zijn naam te schrijven in twee prachtige wedstrijden.

Op donderdag 18 april stond de eerste wedstrijd van het MiniGP-kampioenschap op het programma. Dit gebeurde op de Junior Track in Assen voorafgaand aan het WorldSBK-event op het TT Circuit Assen.

Iets voor negen uur kwamen alle jonge coureurs bij een voor de briefing. Nog eenmaal werd alles doorgesproken alvorens de actie daadwerkelijk begon. Dit jaar start de MiniGP Netherlands serie met Ohvale 160cc machines en tijdens de wedstrijd in Assen zagen we een twaalftal coureurs die de strijd aan gingen. Het was een drukke dag, want er werden twee vrije trainingen verreden en vervolgens twee kwalificaties die de startposities bepaalden voor de wedstrijden. Aan het begin van de middag werden twee races verreden in het bijzijn van de Dorna, de organisatie achter het MotoGP en WorldSBK-kampioenschap.

Om 12:30 gingen de lichten op groen voor de allereest wedstrijd van het seizoen. Met een ruim startveld doken de coureurs de eerste bocht in en was het direct vechten voor de posities. Casper Pennings wist zich gedurende de trainingen al sterk te laten zien en dat deed hij ook in de eerste wedstrijd. Hij reed ruim aan de leiding en had een grote voorsprong op zijn concullega’s. Hij passeerde de finish als winnaar en mag zich de eerste winnaar van de MiniGP Netherlands serie van 2024 noemen. Achter hem zagen we Douwe Douma en Milan Hunneman die op hun plaats keurig tweede en derde wisten te worden. Daarachter zagen we ook mooie gevechten met onder andere Dean van den Berg, Merdan Karabulut en Ole Saeuberlich die elkaar niks prijsgaven. Of te wel een prachtige aftrap van het MiniGP seizoen.

Voorafgaand aan de tweede wedstrijd zagen we een boel mediabelangstelling. Zo was de Dorna aanwezig met een filmploeg op de startopstelling voor race twee die om 13:30 van start ging. Maar ook zagen we onze Nederlandse toppers uit de Northern Talent Cup evenals tweevoudig wereldkampioen Supersport 300 Jeffrey Buis. Een hele eer voor de coureurs van de MiniGP, die hiermee een tandje erbij deden. Na een knappe tweede race zagen we eveneens Casper Pennings die hiermee zijn tweede overwinning van de dag op zijn naam wist te schrijven. Wederom gevolgd door Douwe Douma en Milan Hunneman. Overal in het veld werd er hard gevochten voor de posities, hiermee sluit het de serie het eerste raceweekend af met een goed gevoel.

Klik hier voor de volledige uitslagen

Eind volgende maand is de MiniGP Netherlands serie terug. Want op zondag 26 mei rijdt het kampioenschap hun tweede wedstrijdweekend van het seizoen. Dit gebeurt in Veldhoven op Circuit De Landsard.



Handige links Pirelli Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Yamaha R3 bLU cRU World Cup: Zijn naam is Schunselaar, Indi Schunselaar

indi-schunselaar
Indi Schunselaar | foto© Mariska Grob

Dit weekend tijdens het WK Superbike in Assen komen ook de Yamaha R3 bLU cRU World Cup coureurs in actie. Onder de deelnemers één landgenoot, de 14-jarige Indy Schunselaar uit Bilthoven. Wie is Indi Schunselaar?

Met zijn 14 jaar is Indi Schunselaar de jongste coureur van het FIM R3 bLU cRU World Cup veld. De coureur uit Bilthoven maakte op zesjarige leeftijd kennis met de minibikes bij RACE-KIDS. In 2021 was de tijd rijp om de competitie aan te gaan in de minibikes Junior B, waarna hij in 2022 de overstap maakte naar de Molenaar NSF100 Cup. Met zijn lange postuur was hij de kleine NSF al snel ontgroeid en in 2023 koos Indi voor de Yamaha R125 Cup. Tegelijk reed hij vrije trainingen op de Yamaha R3 en dat ging hem zo goed af dat hij in juli besloot om als gastrijder deel te nemen aan de Yamaha R3 Benelux Cup races in Assen.

Zijn vuurdoop was op een nat TT circuit Assen, op een Yamaha R3 die beschikbaar was gekomen doordat een deelnemer besloot door te stromen naar de Yamaha R7 Cup. Op een voor hem onbekende motor reed Schunselaar al direct naar een vierde tijd in de eerste kwalificatie, die nog onder droge omstandigheden werd verreden. Vlak voor de eerste race openden de hemelsluizen zich en daardoor begon Indi aan zijn allereerste race op regenbanden, iets waar hij nog geen ervaring mee had. Hij liet zich daardoor niet uit het veld slaan en finishte knap als vijfde. Een dag later deed hij er op een droge baan nog een schepje bovenop en kwam hij als derde over de finish. Met een podiumplaats in zijn debuutwedstrijd liet hij zien helemaal klaar te zijn voor de R3 Cup. Tijdens de laatste wedstrijd van het seizoen in Assen scherpte hij zijn PR nog verder aan. Er werd daarop besloten om in 2024 deel te nemen aan zowel de Yamaha R3 Benelux Cup als de FIM R3 bLU cRU World Cup.

Indi, succes dit weekend tijdens je thuiswedstrijd op het TT Circuit Assen.



Handige links Pirelli Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Column Glenn van Straalen: “Een thuisrace is mooi maar gelukkig is het er maar één per jaar!”

Glenn van Straalen | © Randy van Maasdijk

De columns van enkele Nederlandse prominenten die actief zijn op het wereldtoneel van de motorsport zijn ook in 2024 weer te lezen op Racesport.nl. Eén van die prominenten is Glenn van Straalen, hij rijdt dit seizoen voor het Pata Yamaha Ten Kate Racing team in de World Supersport klasse. In deze column bespreekt de 23-jarige Van Straalen over de voorbereidingen die allemaal getroffen worden voorafgaand aan de thuisrace op het TT Circuit Assen.


Ik denk dat we wel helemaal klaar zijn voor het raceweekend in Assen. We hebben een hele mooie hospitality opgebouwd waar we onze gasten kunnen ontvangen en het is de thuisrace voor het Pata Yamaha Ten Kate Racing team dus. Natuurlijk ben ik heel blij dat ik een thuisrace heb maar aan de andere kant ben ik stiekem ook wel een beetje blij dat het er maar eentje is, er komt toch wel meer bij kijken dan een andere wedstrijd.

Het organiseren van een hospitality
Voor zo’n weekend is het eerst een kwestie van mijn sponsoren benaderen en peilen hoeveel animo er is om langs te komen gedurende het weekend. Daar speel je vervolgens op in met het opbouwen van de hospitality en begint het met een gesprek met de organisatie die ons gelukkig een hele mooie plek op de paddock heeft gegeven. We hebben twee Expendable trailers staan met een grote tent erbij en een mooie bijkomstigheid voor mij is dat veel van mijn sponsoren in de tulpen zitten.

Voor wie tijdens een World Superbike weekend op het TT Circuit Assen wel eens in de paddock is geweest zal ongetwijfeld de vele tulpen gezien hebben. Ook alle buitenlanders die in de WorldSBK paddock werken hebben het erover dus dat is wel leuk om te zien, wat dat betreft maken we er een echt Nederlands feestje van. Er komt dus echt wel veel bij kijken om zoiets te organiseren, maar als je op WK-niveau rijdt moet je je sponsoren ook wel iets moois kunnen bieden.

Media
Ook waren er de laatste tijd natuurlijk veel media-activiteiten maar de mensen van het team en de mensen om mij heen organiseren dat allemaal goed. Vooral vlak voor het raceweekend is het allemaal ‘effe dit’ en ‘effe dat’ dus dan moet alles van tevoren wel goed gepland zijn zodat we ons strak aan het schema kunnen houden. Er zitten ook genoeg leuke activiteiten bij en natuurlijk hoort het er allemaal bij als je in het WK rijdt.

Racen
De weersverwachtingen zijn nog een beetje wisselvallig voor het weekend maar voorlopig lijkt het droog te blijven. Het wordt ook wel redelijk koud dus dat betekent dat we de zachtste band al niet kunnen gebruiken, wat dat betreft maakt dat de keuze makkelijk voor iedereen. We hebben hier een paar weken geleden getest in zowel droge als natte omstandigheden dus ik denk dat het voor ons niet zoveel uitmaakt wat voor weersomstandigheden we krijgen.

Ik kan er nog niet veel over onze speciale kleurstelling kwijt maar ik denk dat we goed gaan opvallen dit weekend. Het is echt mooi geworden en ik ben blij met het resultaat.

Hopelijk tot ziens in Assen dit weekend!
Glenn van Straalen


Lees hier de vorige columns:
37. Column Collin Veijer: “De nieuwe motor is echt heel goed”
36. Column Wilco Zeelenberg: “Acosta verrast, en we zagen een andere Márquez in Qatar”
35. Column Collin Veijer: “Mijn doel, het dit seizoen beter doen dan in 2023”
34. Column Michael van der Mark: “Het is goed dat Toprak dezelfde feedback geeft als ik”
33. Column Wilco Zeelenberg: “Dit was de meest hectische periode die ik ooit heb gehad”
32. Column Glenn van Straalen: “Het hebben van een snelle teamgenoot gaat mij sterker maken”
31. Column Michael van der Mark: “Collin heeft een geweldige prestatie geleverd, ik had het stiekem al verwacht”
30. Column Collin Veijer: “Als ik dit weekend weer kan winnen dan zal ik dat doen, ik kom hier om te winnen”
29. Column Wilco Zeelenberg: “Het mooist is om de wereldtitel pas in Valencia te behalen, het wordt een echte titanenstrijd”
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”



Handige links Pirelli Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Naast Pedrosa ook MotoGP wildcard voor Savadori en Bradl in Jerez

stefan-bradl
Stefan Bradl | foto© HRC

Niet alleen Dani Pedrosa zal over een week tijdens de Spaanse Grand Prix met een MotoGP wildcard aan de start verschijnen, ook Lorenzo Savadori (Aprilia) en Stefan Bradl (Honda) zullen op het Spaanse circuit aan de start verschijnen middels een wildcard.

Het MotoGP startveld zal volgende week tijdens de vierde Grand Prix van het seizoen op Circuito de Jerez Angel Nieto geen tweeëntwintig maar vijfentwintig coureurs tellen. Nadat eerder KTM Dani Pedrosa al had ingeschreven met een wildcard hebben nu Aprilia en Honda het voorbeeld van de Oostenrijkers gevolg en Lorenzo Savadori en Stefan Bradl ingeschreven middels een wildcard.

De Spaanse Grand Prix, de Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España wordt verreden in het weekend van 26 t/m 28 april.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Jonathan Rea hoopvol in Assen na dramatische seizoenstart: “Ons moment komt eraan”

Jonathan Rea - TT Circuit Assen | © Guido Fenneman

Jonathan Rea heeft tot dusver een zeer lastig seizoen met het Pata Yamaha Prometeon WorldSBK team. De zesvoudig wereldkampioen ziet het zelf echter nog niet zo somber in en wijdt de resultaten voornamelijk aan de ongunstige kalender van 2024.

Komend weekend wordt de derde World Superbike ronde van 2024 verreden op het TT Circuit Assen. Zesvoudig wereldkampioen heeft maar liefst 17 wedstrijden weten te winnen op het Nederlandse circuit en alleen in 2009 (zijn eerste jaar in de World Superbike klasse) stond hij niet op het podium in Assen.

Na de ongekende succesjaren met Kawasaki is Rea dit jaar overgestapt naar het Pata Yamaha Prometeon WorldSBK team maar na twee raceweekenden heeft de Noord-Ier pas acht punten gescoord, deze kwamen allemaal vanwege de achtste plaats in Race 2 in Barcelona. Hiermee heeft hij al 79 punten achterstand op WK leider Nicolò Bulega en lijkt een gedroomde zevende wereldtitel nu al heel ver weg.

Toch ziet Rea het allemaal nog niet zo somber in en verwacht hij dit weekend in Assen betere resultaten.

Jonathan Rea: “Assen is een circuit dat ik goed ken en ik heb er een goed gevoel bij om er weer te zijn. Ik weet wat er nodig is om snel te zijn hier maar ik moet wel eerst de Yamaha leren begrijpen en weten waar het potentieel is. Alles wijst erop dat we hier een goed weekend zouden moeten hebben.

Als ik de start van het seizoen analyseer dan is het gewoon jammer hoe de kalender ingedeeld is. Met zulke grote gaten tussen de races heb ik het gevoel dat we al een half seizoen hebben gehad maar het zijn pas twee raceweekenden. Dan waren het ook nog eens twee raceweekenden waar de banden een grote rol van betekenis hebben gespeeld. In Phillip Island hadden we de verplichte pitstop halverwege de race en in Barcelona konden de sterke punten van de Yamaha niet volledig benutten. Bij het uitkomen van de bochten veel tractie meenemen, op de rand van de band, is waar de Yamaha sterk is maar daar was het juist een kwestie van banden sparen.

Assen is een iets normaler en gebruikelijker circuit. Gedurende de jaren heb ik hier wat trucjes geleerd maar ik doe al zolang mee dat andere rijders deze inmiddels ook al hebben gevonden. Ik ben benieuwd hoe dit weekend zal gaan. Het zal mij heel goed uitkomen als we morgen droge omstandigheden hebben. Het is namelijk heel lastig om op een circuit te rijden met een nieuwe motor en dat de eerste dag dan regenachtig is. Het vooruitzicht ziet er niet geweldig uit maar uiteindelijk is dat hetzelfde voor iedereen. Morgen zal het cruciaal zijn om een goed gevoel te creëren met de machine en mijn vertrouwen op te bouwen.”

Waar lagen dan de problemen tijdens de eerste raceweekenden? Was het de dynamiek in het team, het niet kennen van de Yamaha YZF-R1 of het niet (snel genoeg) kunnen reageren op problemen?

Jonathan Rea: “Het is lastig om te zeggen. Werken met een nieuwe crew en leren hoe iedereen werkt is iets dat stap voor stap gaat, dat heeft tijd nodig. Ik geloof in iedereen binnen Yamaha, het zijn allemaal geweldige en intelligente mensen.

De relatie die ik had met mijn vorige crew chief duurde negen jaar, ook daar hadden we in het begin wat groeipijn. Uiteindelijk begrepen we elkaar haast telepathisch, als ik bij wijze van spreken zei dat ik linksaf wilde gaan dan wist hij precies hoever ik linksaf wilde gaan. Als je dan met een nieuwe crew gaat werken is het heel lastig voor hen om mij meteen te begrijpen. Ik merkte in de voorgaande races dan ook dat ik veel tijd in de pitbox doorbracht tijdens sessies en probeerde om uit te leggen wat ik voelde met de motor. Dat is nieuw voor mij maar dat kan ook weer een probleem opleveren, als een coureur teveel praat dan creëer je wellicht meer problemen op technisch vlak. Dit proces heeft gewoon even tijd nodig. Als je die situatie koppelt met de problemen van Phillip Island en een aantal crashes dan is het gewoon heel lastig om alles samen te brengen. Toch heb ik het gevoel dat ons moment eraan komt.”

Nadat hij van 2015 tot en met 2023 samenwerkte met Pere Riba als crew chief is hij dit jaar verbonden aan Andrew Pitt.

Jonathan Rea: “Pere Riba en Andrew Pitt lijken meer op elkaar dan je je zou kunnen voorstellen. De werklust van Andrew is ongekend, hij is altijd druk met van alles en daarnaast ook uiterst competitief. Hij zoekt altijd naar verbeteringen en pusht de crew om hun best te doen. Maar datzelfde geldt voor Pere. Het grootste verschil is dat ik negen jaar met Pere gewerkt heb, soms hoefden we niet eens wat te zeggen.

Als je bijvoorbeeld naar Toprak kijkt heeft hij zijn crew chief en eerste monteur meegenomen. Maar zij moesten dan weer een compleet nieuwe motor leren kennen. Zou het voor mij een voordeel geweest zijn als ik Pere nu naast me had zitten? Ik weet het niet. Misschien wat betreft de communicatie en mij begrijpen, maar hij zou dan niet veel weten van de R1. Mijn relatie met Andrew is heel goed en ik vertrouw ook volledig op Yamaha, het gaat goedkomen. We moeten ook een beetje geloof houden.”

De World Superbike coureurs komen vrijdagochtend om 10:20 uur voor het eerst in actie op het TT Circuit Assen.



Handige links Pirelli Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

De Internationale wegracetopper van toen: Fabien Foret

fabien-foret
Fabien Foret -seizoen 2001 | foto© Henk Teerink

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Fabien Foret.

cmsnl.com
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!


 

Wie is Fabien Foret?

  • Naam: Fabien Foret
  • Bijnaam: FF99
  • Geboren op: 29-01-1973
  • Woonplaats: Angoulême, Frankrijk
  • Start wegrace carrière: 1994 125cc Frans kampioenschap
  • Actief geweest in: 125cc, Frans Supersport, Frans Superbike, WorldSSP, FIM EWC
  • Aantal titels: 2x Frans kampioen, 1x WorldSSP wereldkampioen (2002 Ten Kate Racing)
  • Einde wegrace carrière: 2017
  • Huidig beroep: persoonlijke coach Jonathan Rea

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Ik reed in mijn geboorteplaats veel op een bromfiets, een vriend van mij heeft me overgehaald om om te gaan brommerracen en zo is het allemaal begonnen. In 1994 reed ik vervolgens mijn eerste volledige seizoen in de 125cc.

Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?

Dat zijn er heel veel maar als ik er eentje mag dan is het een gevecht tijdens een WorldSSP race in 2004 met Karl Muggeridge in Silverstone. Na de race hadden we beiden overal zwarte strepen op onze motorpakken, zo vaak hadden we elkaar geraakt. Dit is een race die me altijd wel is bijgebleven

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

De motorfiets waarmee je het meest gewonnen hebt zou je dan automatisch zeggen, en dat is de Honda van Ten Kate Racing. Ik kan niet echt zeggen dat dit de beste motorfiets is geweest, er zijn meerdere goede machines waarop ik gereden heb. Maar de Honda CBR 600 is wel de machine waar ik dan ook de beste herinneringen aan heb.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Phillip Island, dat is wel een heel speciaal circuit. Mijn vrouw is Australische dus ik heb veel links met het circuit, ik mocht er altijd graag rijden en heb er ook veel goede resultaten weten te behalen.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Dat was in het begin van mijn WorldSSP carrière. Ik won in Monza, één van mijn favoriete circuit. Bij het ingaan van de laatste bocht wist ik de leiding over te nemen, een beetje ook omdat ik nagenoeg geen remmen meer had. Het ging dan ook gepaard met een angstig moment, maar ondanks dit ging het goed in de laatste bocht. Na de race bleek dat ik helemaal geen remblokken meer over had, en het om in vaktermen te blijven ijzer op ijzer was.

Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?

Ja natuurlijk, alleen al om mijn tijd bij Ten Kate. Ik weet nog heel goed dat ik voor de eerste keer won op het TT Circuit Assen en ze me na afloop een paar klompen gaven waarmee ik naar het podium moest. Dat was wel een unieke ervaring, zulke dingen blijven je natuurlijk altijd blij. Daarnaast was het de thuisrace van Ten Kate Racing, ook dat maakte het vaak wel heel speciaal.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Als coureur word je wel gevormd zeg maar. Het nooit opgeven, ervoor blijven gaan ondanks tegenslagen dat zijn wel dingen waar je de rest van het leven veel profijt van hebt.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik ben binnen de sport actief gebleven als persoonlijk begeleider van Jonathan Rea en daarnaast ben binnen de FIM EWC actief als teamcoördinator van KM99.

Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?

Zie vorige antwoord

Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?

Als ik er nu eentje mocht kiezen, de Yamaha R1.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Jonathan Rea, niet alleen omdat ik voor hem werk en we goede vrienden zijn. Ik heb heel veel respect voor hem coureur die al heel veel bereikt heeft, hij is nog steeds heel erg fit, weet als geen ander om te gaan met tegenslagen en ik ben er dan ook van overtuigd dat we hem binnenkort weer gaan zien vlammen.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Ook hier kan ik Jonathan noemen, maar we kunnen op dit moment niet om Toprak [Razgatlioglu] heen. Wat hij laat zien is gewoon heel erg goed, hij kan het verschil maken. Het is gewoon prachtig om te zien dat mannen als hij, maar ook bv een Pedro Acosta, als rijder het verschil nog kunnen maken binnen onze sport. Dat is gewoon prachtig om te zien.

Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?

In de MotoGP zet ik mijn kaarten op Jorge Martin. In de WorldSBK zou ik Jonathan natuurlijk graag wereldkampioen zien worden maar we moeten heel eerlijk zijn dat hij het op dit moment nog niet makkelijk heeft. Een moeilijke, moeilijke deze laatste maar dan ga ik toch voor Nicolo Bulega.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?

We weten allemaal inmiddels dat Formule 1 eigenaar Liberty Media grootaandeelhouder is geworden van Dorna. Zij zullen op termijn de sport gaan veranderen, daar ben ik wel zeker van. Misschien is het een idee om de MotoGP klasse op zichzelf te laten gaan. Er wordt immers al gesproken over mogelijke races samen met de Formule 1. De Moto2 en Moto3 moeten dan ergens ondergebracht worden. Waarom niet de WorldSBK samen met de Moto2 en Moto3 als een nieuw en eigen kampioenschap. De fabrikanten laten het nu een beetje afweten wat betreft de WorldSSP categorie, dus dit kan in mijn ogen wel een oplossing zijn.

Wil je nog iets toevoegen?

Eerdere items:



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Michael van der Mark: “Mijn doel dit weekend is om voor het podium te vechten”

Michael van der Mark | © BMW Motorrad Motorsport

Michael van der Mark hoopt komend weekend weer op het podium te kunnen staan voor de Nederlandse fans op het TT Circuit Assen. Na een sterke seizoenstart lijken hij en de BMW M 1000 RR er klaar voor te zijn om dit weekend voor de prijzen mee te doen.

Komend weekend wordt de derde ronde van het World Superbike kampioenschap verreden op het TT Circuit Assen. Nadat Nicolò Bulega in Australië de openingsrace van het seizoen won was het Alex Lowes die op zondag beide races wist te winnen. Vervolgens zorgde Toprak Razgatlioglu voor sensatie door in Barcelona op zaterdag in Race 1 zijn eerste overwinning voor de Duitse fabrikant te behalen. Dat bekrachtigde hij op zondagochtend nog eens met een fenomenale overwinning in de Superpole Race waarna regerend wereldkampioen ‘s middags aan de haal ging met de zege in Race 2.

Daarmee hebben we zes races al vier verschillende winnaars gezien met drie verschillende merken. Voeg daar Andrea Locatelli met een podiumfinish in Australië op de Yamaha aan toe evenals Danilo Petrucci en Andrea Iannone (2x) die al op het podium hebben gestaan waardoor het duidelijk is dat het World Superbike startveld dit seizoen enorm aan elkaar gewaagd is.

Michael van der Mark had een enigszins moeizame seizoenstart in Australië maar kwam in Barcelona zeer goed voor de dag met een vierde tijd in de Superpole sessie waarna hij in de races achtereenvolgend negende, zesde en vierde werd. Het is inmiddels zo’n 2,5 jaar geleden dat de Nederlander voor het laatst op het podium stond (Indonesië, 2021) en het is al vijf jaar geleden dat hij in Assen op het podium stond (2019, Race 1 en Race 2) maar de huidige vorm van zowel Van der Mark als de BMW M 1000 RR lijken erop te wijzen dat dat dit weekend weer mogelijk is.

Michael van der Mark: “Het is heel fijn om naar Assen te komen, mijn thuisrace, en ik denk dat we daar op het juiste moment komen. We hebben al twee hele sterke raceweekenden gehad voorafgaand aan Assen kwamen en dat is altijd goed, dus ik kijk ernaar uit. Het wordt een druk weekend voor me met veel vrienden en familie maar het is geweldig. Het is maar één keer per jaar dus ik zal ervan genieten. Ik denk dat we nu hebben laten zien dat de basis van de motor echt goed is en dat we echt competitief kunnen zijn. Mijn doel voor het weekend is om voor de podiumplaatsen te vechten en het zou fantastisch zijn om in mijn thuisronde op het podium te staan.”

Teamgenoot Toprak Razgatlioglu schat zichzelf nog niet zo hoog in en heeft wellicht een aantal tips nodig op het TT Circuit Assen van Van der Mark.

Toprak Razgatlioglu: “Ik ben erg blij om weer terug te komen naar Assen. We weten nog niet hoe het weer zal zijn, het is daar altijd een beetje moeilijk. Het ziet ernaar uit dat het koud wordt en misschien gaat het regenen; we zullen zien. Het is de thuisrace van Michael en misschien kan hij me een beetje helpen want het is mijn eerste keer met BMW en Michael is daar altijd sterk, dus misschien kan hij me helpen met wat lijnen en wat data.

We werken altijd samen en daar ben ik erg blij om. Mijn doel is om weer voor het podium te vechten, maar ik ben er voor het eerst met de BMW M 1000 RR en misschien is mijn gevoel heel goed en zal ik voor de overwinning vechten. We zullen het zien tijdens het raceweekend. Over het algemeen ben ik blij en omdat het Michael’s thuisrace is, hoop ik dat we samen op het podium eindigen. Ik ben er klaar voor, ik blijf elke dag trainen en vooral de afgelopen vijf dagen heb ik twee of drie keer per dag getraind. Ik voel dat ik klaar ben om te vechten en iedereen in het team werkt hard. Dit is ook een goede motivatie voor mij. We hebben het tot nu toe erg goed gedaan en ik denk dat we dat in Assen ook kunnen. We zullen het zien tijdens het raceweekend.”

BMW Motorrad Motorsport directeur Marc Bongers hoopt op vergelijkbare resultaten als in Barcelona.

Marc Bongers, directeur BMW Motorrad Motorsport: “Assen is altijd iets speciaals. Het circuit heeft een lange geschiedenis en het enthousiasme van de fans is er altijd groot. De eerste twee raceweekenden van het seizoen zijn uitstekend verlopen en daarom komen we met veel optimisme naar Assen. We hebben op circuits die ons niet per se liggen laten zien hoe competitief de BMW M 1000 RR is, niet alleen met de overwinningen en podiumplaatsen van Toprak, maar met goede resultaten voor ons hele WorldSBK team. We rusten echter niet op onze lauweren, maar werken er met z’n allen hard aan om deze weg in Assen voort te zetten. De afgelopen races hebben opnieuw bevestigd hoe krap het is in WorldSBK, maar ons doel is om ook in Assen kanshebbers te zijn in het topveld.”

De World Superbike coureurs komen vrijdagochtend om 10:20 uur voor het eerst in actie op het TT Circuit Assen.



Handige links Pirelli Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Rijderswissel Acosta-Miller in het seizoen volgens KTM nog niet aan de orde

Pedro Acosta voor Jack Miller in Qatar | © GASGAS / Polarity Photo

De verbluffende resultaten van Pedro Acosta tijdens de eerste drie Grand Prix weekenden zorgen inmiddels al voor de nodige speculaties. Zo dook afgelopen weekend in Austin het gerucht op dat de jonge Spanjaard binnenkort al door KTM ten koste van Jack Miller overgeplaatst zou gaan worden naar Red Bull KTM Factory Racing. KTM heeft inmiddels gereageerd op deze geruchten.

Pedro Acosta heeft na drie Grand Prix weekenden als MotoGP coureur al twee podiumklasseringen op zijn naam staan. De jonge Spanjaard in door KTM ondergebracht bij het Red Bull GAGAS Factory Racing Tech3 team, maar het goede optreden van Acosta heeft wel tot de nodige speculaties geleidt dat hij binnenkort wel eens ten koste van Jack Miller overgeplaatst zou kunnen worden naar het officiële KTM-fabrieksteam.

Maar niets blijkt minder waar zo heeft KTM-motorsportdirecteur Pit Beirer in gesprek met Motorsport-Magazin. Ondanks dat KTM deze mogelijkheid contractueel gezien wel degelijk heeft gaat dit voorlopig nog niet gebeuren, een wisseling gedurende het seizoen is dan ook nog niet aan de orde.

Pit Beirer: “Pedro’s prestaties zijn een absolute sensatie. Maar nee, dat is voor ons geen optie. Alle vier onze coureurs in de MotoGP hebben fabriekscontracten. We zijn dan ook niet gebonden aan een specifiek team. Vanuit contractueel oogpunt is er geen enkele hindernis om iets te veranderen. Maar los van dit is het nog steeds volkomen absurd om gedurende het seizoen aan zulke veranderingen te denken.”

Het optreden van Acosta heeft er echter wel voor gezorgd dat de prestaties van de overige drie KTM (GASGAS) coureurs in de schaduw zijn komen te staan. Geen van de andere drie coureurs komt in de buurt van het niveau van de jonge Spanjaard en dat zorgt wel voor de nodige kopzorgen binnen de KTM-familie.

Pit Beirer: “Daar zijn we zeker niet tevreden mee. Jack is af en toe een beetje uit zijn doen, maar hij heeft de afgelopen winter ijverig getraind en is fysiek in een betere conditie dan ooit tevoren. Hij probeert zich gewoon weer omhoog te werken. Ik vind het heel erg leuk. Brad kwam naar Austin met een gebroken teen, wat natuurlijk niet helpt op dit extreem moeilijke circuit. Maar het seizoen is nog lang en we moeten voor elk punt vechten omdat Brad nog steeds op een goede positie staat in de tussenstand van het kampioenschap. Het is nu belangrijk voor ons om Brad zo snel mogelijk weer in zijn normale vorm te krijgen.”

Op dit moment is het zo dat met name Binder kan profiteren van het sterke optreden van Acosta, de Zuid-Afrikaan heeft namelijk al een aantal keren aangegeven dat hij de behoefte heeft aan een sterke teamgenoot.

Pit Beirer: “Dat helpt Brad enorm. Hij was vaak onze enige coureur die in vorm was en het was voor hem, ons of iemand anders niet duidelijk in hoeverre dit aan de rijder of de motorfiets te wijten was. Nu hebben we een tweede coureur die goed presteert. Dan is het veel gemakkelijker om te analyseren waar de zwakke punten liggen en waar we moeten verbeteren. Dus dat zal ons zeker een stuk sterker maken. We zullen doorgaan met het winnen van momentum!”

Over ruim een week in het MotoGP wereldkampioenschap voor de vierde ronde van het seizoen te gast op Circuito de Jerez Angel Nieto. Volgens vijfvoudig wereldkampioen Jorge Lorenzo het circuit waar Acosta zijn eerste MotoGP overwinning gaat scoren. Het zou toch wat zijn …



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’


 




Het 2024 FIM JuniorGP seizoen gaat beginnen, slechts 1 Nederlander in de ETC klasse

kiyano-veijer
Kiyano Veijer | foto© Rafa Marrodan

Dit weekend gaat op het Misano World Circuit Marco Simoncelli in Italië het 2024 JuniorGP seizoen van start. Dit jaar zijn er met de JuniorGP (Moto3), Moto2 ECh, Stock ECh en European Talent Cup (ETC) wederom vier klasses. In de European Talent Cup zien we de enige vaste Nederlander in dit kampioenschap, Kiyano Veijer het jongere neefje van Moto3 coureur Collin Veijer.

JuniorGP
Van de top vijf van vorig seizoen zijn er twee coureurs die ook dit jaar weer uit zullen komen in de JuniorGP. Alvaro Carpé en Adrián Cruces worden daarmee gezien als de belangrijkste titelkandidaten. Ze krijgen wel te maken met een groot talent wat overkomt uit de ETC, namelijk Maximo Quiles, de jonge Spanjaard heeft in 2021 en in 2023 de European Talent Cup op zijn naam geschreven en zal dit seizoen uitkomen voor het Estrella Galicia 0,0% Racing Team.

Er keren ook coureurs terug op de grid die al voorin mee hebben gestreden en podia hebben behaald. Het CFMoto Aspar Team zal aan de start verschijnen met Alessandro Morosi en Marcos Uriarte, beide hebben al WK ervaring. Eddie O’Shea, een Brit is ook één van de coureurs om in de gaten te houden.

Moto2ECh
In de Moto2ECh klasse zien we veel bekenden van het WK Moto3, Moto2 en Supersport terug. Vorig jaar kende Alberto Surra een uitstekend eerste jaar op een Moto2 machine en hij zal dit jaar voor de titel willen gaan. Daarbij krijgt hij concurrentie van Alberto Ferrández die vorig jaar midden in het seizoen overkwam van de ETC klasse en meteen indruk maakte op zijn Boscoscuro. Roberto Garcia is ook een gevaarlijke tegenstander, hij heeft al meerdere podia behaald in deze klasse.

De Stock ECh kampioen Daniel Munoz komt dit jaar met het GAS Racing Team in de Moto2ECh uit. Borja Gomez werd eind vorig jaar vervangen in het WK en hij komt dit jaar uit in deze klasse. Lorenzo Fellon en Kaito Toba komen over van het WK Moto3. Naast zijn World Supersport verplichtingen zien we Jorge Navarro hier ook aan de start verschijnen. Voor komend weekend in Misano staan ook de namen van Alex Escrig en Mattia Pasini op de startlijst.

European Talent Cup
In de ETC klasse zien we met Kiyano Veijer de enige vaste Nederlander aan de start. Hij komt dit seizoen opnieuw uit voor het Ernst Dubbink Eveno Racing Team. De gehele top zes van het 2023 kampioenschap heeft de klasse verlaten waardoor er dit jaar kansen liggen voor nieuwe coureurs. David Gonzalez, Jesús Torres, Pau Alsina en Valentin Perrone zijn dan namen waar we op kunnen rekenen. Zij hebben in voorgaande seizoenen al laten zien voorin het veld mee te kunnen strijden.

Outsiders voor dit kwartet zijn de British Talent Cup kampioen Amanuel Brinton en de Italiaans kampioen Giulo Pugliese. Yvonne Cerpa is een dame die dit jaar de eer voor de vrouwen hoog gaat houden.

Stock ECh
De Yamaha R3 BLu CRu Cup kampioen Iker Garcia zal dit jaar uitkomen in de Stock ECh klasse. Er wordt veel van hem verwacht maar hij zal te maken krijgen met de snelle Andy Verdoïa en Dino Iozzo die al meerdere malen hebben bewezen voor de podium plekken te vechten en te behalen. Adrián Rodriguez en Borja Jimenez hebben in het verleden al goede resultaten laten zien en zij hopen dit jaar de volgende stap te kunnen zetten en zich in deze strijd te mengen.

De kwalificatie sessies staan voor zaterdag op het programma, iedere klasse heeft twee sessies. De races zullen op zondag plaatsvinden startende om 11:00 uur met de JuniorGP klasse. De Junior GP en ETC hebben twee races op het programma terwijl de Moto2 ECh en de Stock ECh het met één race moeten doen dit weekend.

Het wordt weer een seizoen waarin nieuwe namen op gaan staan en de kans is groot dat we in de toekomst veel zullen horen van dit jonge talent. Vaak zien we uit dit kampioenschap ook de vervangers komen voor geblesseerde WK rijders, kortom een interessant kampioenschap dat gratis en live te volgen is op het FIM Junior GP Youtube kanaal.



Handige links FIM JuniorGP Misano:

Tijdschema en volledige uitslagen
Live Timing
Live video races
Fotoverslag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Pirelli Dutch Round: Een druk en vol programma op het TT Circuit Assen

michael-van-der-mark
Michael van der Mark | foto© BMW Motorrad

Van vrijdag 19 t/m zondag 21 april staat het TT Circuit Assen in het teken van de Nederlandse ronde van het FIM Superbike World Championship, de Pirelli Dutch Round. Met maar liefst vijf wedstrijd categorieën wordt het een druk en vol programma met volop actie.

Na het Phillip Island Grand Prix Circuit en Circuit de Barcelona Catalunya staat komend weekend in Assen de derde ronde van het 2024 FIM Superbike World Championship seizoen op het programma. Op het TT Circuit Assen komen niet alleen de drie vaste categorieën in actie maar zullen naast de WorldSBK, WorldSSP en WorldSSP 300 klasse ook de coureurs uit de Yamaha R3 bLU cRU Cup en de Northern Talent Cup acte de préséance geven, kortom een heel druk wedstrijdprogramma en drie dagen volop actie.

WorldSBK
Nicolo Bulega komt als leider in de tussenstand van het kampioenschap naar Assen. De Aruba.it Ducati Racing coureur – die na vorig raceweekend een armpump operatie onderging – heeft na twee wedstrijdweekenden 87 WK punten achter zijn naam staan, 12 meer dan zijn teamgenoot Alvaro Bautista en Kawasaki Racing WorldSBK coureur Alex Lowes die een gedeelde tweede plaats bezetten in de tussenstand.

Maar vele ogen zullen in Assen gericht zijn op het ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team duo Toprak Razgatlioglu en Michael van der Mark. Razgatlioglu, die momenteel de vierde plaats bezet in de tussenstand – heeft met zijn optreden laten zien dat de BMW M 1000 RR een flinke stap gemaakt heeft dit seizoen. Zo wist de talentvolle Turk in Catalunya Race 1 winnend af te sluiten en eindigde hij in Race 1 met een derde plaats op het podium, iets dat naar meer smaakt en Razgatlioglu is dan ook vastberaden om in Assen opnieuw te schitteren. Iets dat ook Van der Mark voor ogen heeft op zijn thuiscircuit. De Nederlander is dan ook vastberaden om na alle tegenslagen van de afgelopen twee jaar op zijn favoriete TT Circuit Assen weer voor een podiumklassering mee te gaan strijden.

WorldSSP
Met het Nederlandse Pata Yamaha Ten Kate Racing en de deelname van maar liefst drie Nederlandse coureurs in deze klasse, te weten Glenn van Straalen en de in Assen met een wildcard aan de start te verschijnen Twan Smits en Wiljan van Wikselaar, kunnen we in deze klasse ook het nodige vuurwerk verwachten.

De Italiaan Yari Montella komt als leider in de tussenstand naar Assen maar de op de derde plaats en in Nederlandse dienst rijdende Stefano Manzi zal in Assen veel zo niet alles aangelegen zijn om zijn achterstand van 11 punten weg te werken. Manzi testte onlangs met zijn Pata Yamaha Racing team onlangs nog twee dagen op het TT Circuit Assen om zich op deze manier zo goed als mogelijk voor te bereiden op het evenement. Ook zijn teamgenoot Glenn van Straalen zal na zijn sterke optreden van vorig jaar in Assen – de Nederlander eindigde vorig jaar in Race 1 als derde – er alles aan willen doen om zijn iets minder goede start van het seizoen goed te maken tijdens zijn thuiswedstrijd. De coureur uit het Noord-Hollandse Hoogkarspel is er dan ook op gebrand om zaterdag of zondag in Assen op het podium te eindigen.

Voor Smits en Van Wikselaar staat het evenement in Assen met name in het teken om ervaring op te doen tussen ‘s werelds beste Supersport coureurs. Voor regerend Dutch Supersport kampioen Van Wikselaar wordt het zijn WorldSSP debuut, Smits daarentegen mocht in 2023 – in Portimâo – al eens als invaller optreden in de klasse. Voor de coureur uit Steenwijk wordt het derhalve zijn tweede WorldSSP optreden zij het niet dat het wel de eerste keer is dat hij aan zal treden in de kleuren van zijn eigen Team Apreco, het team waarmee hij normaalgesproken actief is in het IDM.

WorldSSP 300
Voor de WorldSSP coureurs wordt het in Assen hun tweede raceweekend van het seizoen, dit nadat in Australië alleen de WorldSBK- en WorldSSP coureurs aan de start verschenen. Bravo Iglesias komt als leider in de tussenstand naar Assen. De Spanjaard scoorde tijdens de eerste ronde van het seizoen 28 WK punten, drie meer dan Aldi Satya Mahendra en Jeffrey Buis die gedeeld tweede staan in de tussenstand.

Regerend wereldkampioen Jeffrey Buis, die de eerste race van het seizoen op Circuit de Barcelona Catalunya wist te winnen, zal er echter op gebrand zijn om voor zijn thuispubliek te schitteren. De coureur uit Steenwijkerwold, die dit seizoen aan de start verschijnt op een KTM RC 390 R in de kleuren van het Duitse Freudenberg KTM-PALIGO Racing, kan echter op flinke Nederlandse concurrentie rekenen want ook zijn voormalig MTM Kawasaki teamgenoot Loris Veneman liet in de eerste twee races van het seizoen al zien met de snelsten mee te kunnen. Hetzelfde geldt voor Ruben Bijman, de derde vaste deelnemer in het veld die dit seizoen uitkomt voor het Franse Team Flembbo-PL Performances. Beide heren scoorden in Catalunya al een top tien klassering in het zeer competitieve veld en dat zal ongetwijfeld naar meer smaken met hun thuisrace voor de boeg.

Maar de drie genoemde vaste Nederlandse deelnemers krijgen in Assen gezelschap van nog eens twee landgenoten. Senna van den Hoven en Dylan Czarkowski hebben voor de Pirelli Dutch Round namelijk een wildcard ontvangen. Voor deze twee normaalgesproken in het IDM acterende coureur staat het evenement in Assen met name in het teken van ervaring op doen in de klasse.

Bijprogramma
Maar liefst twee categorieën vormen in Assen het bijprogramma, namelijk de Northern Talent Cup en de Yamaha R3 bLU cRU Cup. In de Yamaha R3 bLU cRU Cup, die ook in Catalunya deel uitmaakte van het wedstrijdprogramma, houdt Indy Schunselaar de Nederlandse eer hoog. In de Northern Talent Cup, die komend weekend in Assen hun eerste raceweekend van het seizoen rijden, zien we met Tom Kuil, Jurrien van Crugten, Kyano Schoo en Delano Greven maar liefst vier Nederlandse talenten in actie komen.

Volledig tijdschema 2024 editie Pirelli Dutch Round:

Vrijdag 19 april

  • 09:00-09:25 uur: Northern Talent Cup Eerste vrije training
  • 09:40-10:05 uur: WorldSSP300 Vrije training
  • 10:20-11:05 uur: WorldSBK Eerste vrije training
  • 11:20-12:00 uur: WorldSSP Vrije training
  • 12:15-12:40 uur: Yamaha R3 bLU cRU Vrije training
  • 13:30-13:55 uur: Northern Talent Cup Tweede vrije training
  • 14:10-14:35 uur: WorldSSP300 Superpole
  • 15:00-15:45 uur: WorldSBK Tweede vrije training
  • 16:00-16:40 uur: WorldSSP Superpole
  • 16:55-17:20 uur: Yamaha R3 bLU cRU Superpole
  • 17:35-18:05 uur: Northern Talent Cup Kwalificatie

Zaterdag 20 april

  • 09:00-09:20 uur: WorldSBK Derde vrije training
  • 09:30- 09:40 uur: WorldSSP300 Warm up
  • 09:50-10:00 uur: WorldSSP Warm up
  • 11:00-11:15 uur: WorldSBK Superpole
  • 11:50-12:30 uur: Yamaha R3 bLU cRU Race 1
  • 12:45-13:10 uur: WorldSSP300 Race 1
  • 14:00-14:45 uur: WorldSBK Race 1
  • 15:15-16:00 uur: WorldSSP Race 1
  • 16:20-16:50 uur: Northern Talent Cup Race 1

Zondag 21 april

  • 09:00 – 09:10 uur: WorldSBK Warm up
  • 09:20 – 09:30 uur: WorldSSP300 Warm up
  • 09:40 – 09:40 uur: WorldSSP Warm up
  • 11:00-11:40 uur: WorldSBK Superpole race
  • 11:50-11:20 uur: Yamaha R3 bLU cRU Race 2
  • 12:45-13:30 uur: WorldSSP300 Race 2
  • 14:00-14:45 uur: WorldSBK Race 2
  • 15:15-16:00 uur: WorldSSP Race 2
  • 16:20-17:00 uur: Northern Talent Cup Race 2

tt-worldsbk-2024



Handige links Pirelli Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

 

Motul opent eerste Lifestyle pop-up shop in hartje Assen: 18 april feestelijke opening

motul-assen
Motul Lifestyle pop-up shop | foto© Club Motul

Donderdag 18 april wordt in het centrum van Assen de allereerste Motul Lifestyle pop-up shop geopend. Gedurende de openingsdag is er van alles te doen rondom deze wereldwijde Motul primeur in de Drentse hoofdstad!

Assen staat dit weekend in het teken van de Nederlandse ronde van het FIM Superbike World Championship. Maar alvorens vrijdag op het TT Circuit Assen de motoren worden gestart is er aanstaande donderdag al volop actie en van alles te beleven o.a. in de binnenstad van de Drentse hoofdstad.

Op donderdag 18 april opent Motul namelijk in de binnenstad van Assen namelijk haar allereerste Motul Lifestyle pop-up shop. Alvorens de officiële opening rond de klok van 17:30 uur plaats zal vinden staan er al tal van activiteiten gepland. Zo kunnen de kids vanaf 14:00 uur een ritje maken op de Motul skelterbaan. Vanaf 16:00 uur zijn er een aantal prachtige MotoGP- en WorldSBK machines te bewonderen en is er safety car van dichtbij te aanschouwen.
Na de officiële opening is er o.a. een presentatie van het TT-Festival, een Motul fashion show en zorgt een live DJ voor de sfeer tijdens een Meet and Greet met een zestal coureurs die komend weekend op het TT Circuit Assen actief zijn. Zo kun je er donderdag handtekeningen scoren van Loris Veneman (MTM Kawasaki), Alex Lowes (Kawasaki Racing Team), Axel Bassani (Kawasaki Racing Team), Xavi Vierge (Team HRC), Iker Lecuona (Team HRC) en Marcel Schrötter (MV Agusta Reparto Corse).

Na deze feestelijke dag opening zal de Motul Lifestyle pop-up shop tot 22 juni aanstaande in Assen gehuisvest blijven. U kunt er terecht voor een breed assortiment lifestyle producten zoals; Motul t-shirts, jassen, caps, sweaters, vesten en diverse merchandise artikelen als sleutelhangers, paraplu’s, stickers, wandklokken etc. etc. Tevens is er een beperkt assortiment onderhoudsartikelen en olie- en smeermiddelen te verkrijgen.

De openingstijden zijn als volgt:

  • Dinsdag t/m donderdag: 10:00 – 18:00 uur
  • ⁠Vrijdag: 10:00 – 21:00 uur
  • Zaterdag: 10:00 – 17:00 uur
  • Zondag en maandag: gesloten)

Locatie: Weierstraat, op de kruising Vaart en Markt (naast het pannekoekenschip).

Na vertrek uit Assen op 22 juni zal de Motul Lifestyle pop-up shop een tour door Europa gaan maken.

tt-worldsbk-2024



Handige links Pirelli Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig