Dit jaar is het veertig jaar geleden dat Suzuki de RG500 presenteerde en waar zou je dat bijzondere feit beter kunnen vieren dan tijdens de Bikers’ Classics op Spa-Francorchamps. De Belgische Grand Prix van 1977 ging dankzij winnaar Barry Sheene de geschiedenis in als de snelste Grand Prix ooit. Philippe Coulon zette dat weekend de snelste pole position ooit en samen met nog vele andere RG500-rijders is hij van 4 tot en met 6 juli weer te zien op Spa-Francorchamps.
Het 14,1 kilometer lange Spa-Francorchamps was al sinds 1956 het snelste circuit op de Grand Prix-kalender. De race van 1977 zette echter nieuwe maatstaven. Een jaar voor die historische race toonden de Suzuki's al hun snelheid op de omloop in de Ardennen toen de RG-rijders John Williams, Barry Sheene en de Nederlander Marcel Ankoné de podiumplaatsen bezetten. Sheene schonk Suzuki aan het eind van 1976 haar eerste 500 cc-wereldtitel. In 1977 kwam Sheene als regerend kampioen en WK-koploper naar Spa-Francorchamps en de populaire Engelsman was vastbesloten om de winst te pakken die hem een jaar eerder door de vingers geglipt was. Maar de pole position kwam terecht bij Philippe Coulon. De Zwitserse Suzuki-coureur klokte een sensationele tijd van 3.50,90 min, met een gemiddelde snelheid van 220,147 km/u. Het was de snelste pole-ronde in de geschiedenis, een record dat nog steeds in de boeken staat. Bovendien was het Coulons eerste en enige pole position in zijn Grand Prix-carrière.<br /> <br /> <strong>Recordbrekers</strong><br /> Op de wedstrijddag was Coulon echter geen partij voor Sheene. Die startte vanaf de tweede plaats, met een tijd die bijna anderhalve seconde langzamer was dan Coulon. Sheene bleek echter nog reserves aan te kunnen spreken in de race over tien ronden. De Heron/Suzuki-coureur reed 11,3 seconden voor Steve Baker op de Yamaha gecontroleerd naar de winst, zijn vijfde race-zege van het seizoen en bovendien zijn enige overwinning op Spa-Francorchamps. Sheenes snelheid was fenomenaal: zijn gemiddelde race-snelheid bedroeg 217,370 km/u en daarmee werd de Grand Prix van België van 1977 de snelste Grand Prix in de historie. Daarnaast klokte Sheene ook de snelste raceronde ooit toen hij het 14,1 kilometer lange circuit in 3.50,30 minuten rondde met een ongelooflijke gemiddelde snelheid van 220,721 km/u. Ook deze twee records werden nooit verbroken.<br /> <br /> Philippe Coulon finishte die race als zesde vóór Wil Hartog. Beide rijders zijn inmiddels vaste gasten geworden op de Bikers' Classics. De Britse Suzuki-verzamelaar Steve Wheatman zal de mannen andermaal van materiaal voorzien. Coulon stapt op een RG500 MK10 uit 1986 en Hartog, winnaar van de Belgische Grand Prix in 1978, krijgt dit jaar de beschikking over een RG500 MK5 uit 1980. <br /> <br /> Kijk voor meer informatie over de Bikers' Classics op <a target="_blank" href="http://www.bikersclassics.be/">http://www.bikersclassics.be/</a>
<strong>Loeiend hard op de Bikers' Classics met Eagles Road !</strong><br /> Een Bikers' Classics zonder concert zou geen echte Bikers' Classics zijn ! Op zaterdagavond 5 juli gaat het stuiven in Spa-Francorchamps, niet alleen in maar ook aan de voet van de Raidillon !<br /> <br /> Op de piste zijn het de deelnemers van de 4 Hours of Spa Classic die zorgen voor de ambiance, op het podium kunnen we daarvoor rekenen op Eagles Road.<br /> <br /> Zoals gebruikelijk heeft onze partner, Marc Ysaye (Classic 21) een groep uitgekozen die van wanten weet. Een Hard Rock en Hair Metal Tribute cover band.<br /> <br /> Eagles Road en Axel Rosembloom keren terug naar de hits die de fameuze Whisky-a-gogo nachten in Los Angeles opluisterden. U duikt terug in de jaren '80 op de Sunset Strip met Whitesnake, Guns’n’Roses, Van Halen, Aerosmith, Bon Jovi, AC/DC en tal van anderen in een onvergetelijke ambiance.<br /> <br /> Muziek voor motards, hard, wild en luid!<br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>