Exclusief interview met Álvaro Bautista: “Er wordt tegenwoordig anders naar het World Superbike kampioenschap gekeken”

4332
Álvaro Bautista in gesprek met Guido Fenneman - Phillip Island | © Randy van Maasdijk

Álvaro Bautista heeft sinds zijn komst naar het World Superbike kampioenschap het niveau opgekrikt. De tweevoudig WorldSBK kampioen wist in 2019 meteen een groot aantal races te winnen maar greep uiteindelijk naast de titel, in 2022 en 2023 was hij uiteindelijk wel de sterkste.

Jarenlang was Álvaro Bautista vaste waarde in de Grand Prix paddock. Eerst in de 125cc klasse waarin hij in 2002 debuteerde en uiteindelijk in 2006 de wereldtitel wist te winnen. Vervolgens werd de overstap gemaakt naar de 250cc klasse waarin hij streed met namen als Jorge Lorenzo, Héctor Barbera, Hiroshi Aoyama en Marco Simoncelli. Zijn beste klassering was een tweede plaats in het kampioenschap in 2009 waarna hij in 2010 overstapte naar de MotoGP klasse.







Bautista was twee jaar lang fabriekscoureur van het Rizla Suzuki team waarna hij in 2012 overstapte naar Gresini Honda. Vanaf 2015 werd Gresini het officiële Aprilia team en daar reed hij tot en met 2016 totdat hij in 2017 overstapte naar Aspar Ducati. Daar reed de Spanjaard nog twee seizoenen totdat hij in 2019 verhuisde naar de World Superbike paddock, de rest is geschiedenis.

Van iemand die er in de MotoGP klasse niet echt aan te pas kwam werd Bautista een coureur die races in de World Superbike klasse kon domineren. Samen met Toprak Razgatlioglu en Jonathan Rea behoorde hij de afgelopen seizoenen tot ‘De Grote Drie’ maar daar kan vanaf dit seizoen wel eens verandering in komen.

Op donderdagmiddag, voorafgaand aan het eerste World Superbike raceweekend van 2024 op het Phillip Island Grand Prix Circuit, sprak Bautista exclusief met Racesport.nl.


Álvaro, ik heb onlangs jouw documentaire over het seizoen 2023 bekeken en daarin zei je dat er in jouw carrière veel meer mogelijk zou zijn geweest als je eerder wist wat je nu weet. Zou je dat eens kunnen toelichten?
Vooral in de afgelopen jaren heb ik me als coureur veel ontwikkeld. Een paar jaar geleden ben ik anders gaan trainen en op een andere manier de races gaan voorbereiden, daardoor denk ik dat ik nu als coureur veel gegroeid ben. Ik heb meer ervaring en ben veel geduldiger. Ik denk dat de Álvaro van vandaag veel beter had kunnen presteren in de MotoGP toen ik daar zes jaar geleden nog reed. De leeftijd en de ervaring geeft je een nieuw perspectief over van alles, dat is wat ik ermee bedoelde. Ik heb veel geleerd hoe ik bepaalde situaties moet aanvliegen.

Het is nu natuurlijk makkelijk praten over het verleden maar voelt het daardoor dat je niet het maximale hebt gehaald uit de mogelijkheden die je vroeger hebt gehad? 
Ja absoluut. Toen ik in de 125cc klasse reed won ik de wereldtitel en in de 250cc streed ik ervoor, uiteindelijk werd ik tweede. Voor mijn gevoel waren dat mijn beste jaren maar toen ik naar de MotoGP ging was ik nooit op het juiste moment op de juiste plaats. Daardoor denk ik dat ik een aantal goede resultaten in de MotoGP klasse ben misgelopen maar ik kan het verleden niet meer veranderen. Ik had graag mijn volledige potentie laten zien in de MotoGP klasse maar goed, nu zijn we hier.

Dan had je natuurlijk nog de teleurstellende wildcard in de MotoGP klasse afgelopen jaar, en vanaf dit seizoen kun je met Ducati geen wildcards meer doen vanwege de gewijzigde reglementen.
Voor mij heeft die wildcard niet meegeteld. Ik kan me geen moment herinneren dat ik me slechter heb gevoeld op een motor dan in Sepang. Ik kon de machine gewoon niet besturen. Ik had geen gevoel in de linkerkant van mijn lichaam en ik was gesloopt, zowel fysiek als mentaal. Ik wilde zo graag maar ik kon het niet. Na afloop van die race zat ik te huilen, niet per se vanwege de pijn maar vanwege de teleurstelling. Ik had grote verwachtingen en wilde plezier hebben maar dat gebeurde niet. Het was een grote frustratie en ik probeer het te vergeten maar dat is lastig.

Ook toen we vorige maand in Jerez waren voor de eerste wintertest was ik behoorlijk bezorgd. De laatste herinnering die ik had van het rijden op een motor was vreselijk. Het gevoel was tijdens die test nog steeds niet perfect maar in ieder geval niet zo slecht als in Sepang.

© Randy van Maasdijk

Denk je dat de World Superbike grid van 2024, met alle rijders en fabrikanten, de meest competitieve is sinds je hier rijdt? 
Zeker weten. Ieder jaar wordt het lastiger maar ik denk dat het dit jaar echt een geweldige grid is. Als je alle namen langsgaat zijn er wel vijftien of zestien coureurs die echt heel snel zijn. Een paar jaar geleden waren dat er vijf of zes maar ieder jaar worden het er meer. Ook de fabrikanten werken hard om hun motoren te verbeteren dus het wordt lastiger. Ik ben er op zich wel blij mee want sinds mijn komst in 2019 kijken alle rijders met een andere blik naar dit kampioenschap. In het verleden wilde niemand er heen, dat wilde ik zelf ook niet, maar nu zien veel coureurs het wel zitten. Het draait niet alleen meer om de MotoGP. Dit kampioenschap groeit en ik ben blij om daar een deel van uit te maken. De reputatie is verbeterd.

In de documentaire sprak je ook over de twee levens die je leidt, één als coureur en de andere thuis met je familie. Mocht je over een tijdje stoppen met racen, zal het dan moeilijk zijn om afscheid te nemen van één van deze levens? Of weet je al of je hier iets zult blijven doen.
Dat weet ik nog niet want mijn brein kijkt niet zo ver naar voren. De volgende stap is het raceweekend waarin ik het gevoel met de motor weer wil terugkrijgen en uiteindelijk zo goed mogelijk wil presteren. Daarna kijken we weer naar het volgende raceweekend, verder dan dat kijk ik nog niet. Ik zou het daarom niet weten, ik heb nog geen idee wat ik ga doen als ik stop met racen.

Als jouw dochters zouden willen racen, zou je ze daar dan mee helpen?
Natuurlijk. Ze gaan zeker leren om motor te rijden en als ze eventueel willen racen zullen ze al mijn steun krijgen. Mijn ouders hebben mij ook altijd op alle vlakken gesteund dus als zij iets in de motorsport of een andere sport willen doen dan zal ik ze daar volledig bij helpen.

Als we dan kijken naar het World Superbike kampioenschap dit jaar zien we bijvoorbeeld dat er een vreemde kalender is. Er zijn heel veel clashes met andere evenementen en er is maar één race buiten Europa. Denk je dat dat schadelijk is voor het kampioenschap?
Het lijkt erop dat alle nieuwe categorieën bij dit kampioenschap worden neergelegd. Aan de ene kant is dat oké want meer rijders en meer races is prima maar aan de andere kant lijkt het wel alsof er geen limiet aan zit. Ik vind de Superbike, Supersport en Supersport 300 genoeg maar met de promotiecups (Yamaha R3 bLU cRU Cup) en het Women’s WCR wordt het wel veel. Uiteindelijk kan ik daar niets aan veranderen en zal ik me op mijn eigen werk richten.

© Randy van Maasdijk

En als we dan kijken naar het MotoGP kampioenschap? Je hebt een hele recente GP machine gereden, gaan we met de aerodynamica, de ride height devices en 22 races op de kalender de juiste kant op?
Heel eerlijk gezegd vind ik dat het met de aerodynamica en de devices steeds meer op Formule 1 gaat lijken. Voor mijn gevoel heeft de coureur steeds minder invloed op wat de motor doet. Als de motor een goed niveau heeft kunnen in principe alle coureurs daarmee dat niveau halen. In het verleden was het de rijder die het grote verschil maakte, tegenwoordig is dat lastig om te doen. Als je geen goede machine hebt kun je ook niet winnen, als je wel een goede machine hebt kun je heel ver komen. Ik denk dat we niet de juiste kant opgaan. Aan de andere kant heb je natuurlijk de fabrikanten die een zo goed mogelijke machine willen maken en zich blijven ontwikkelen, het zou voor hen ook lastig zijn als die ontwikkeling ineens werd gestopt. Het is een moeilijke kwestie.

Ook het aantal races vind ik te veel. Achttien weekenden per jaar, vooral nu met de Sprint race, lijkt me meer dan genoeg. Aan de andere kant zijn de twaalf weekenden per jaar hier in het WK Superbike te weinig. Ik denk dat vijftien raceweekenden per jaar een goed aantal zou zijn. Het is niet eenvoudig, vooral wat betreft de economische kant.

Laatste vraag: hoe zou jij herinnerd willen worden?
Ik denk dat het mooi zou zijn om herinnerd te worden als iemand die onderdeel was van de verandering in het WK Superbike, het verhogen van het niveau in het kampioenschap en het verbeteren van het imago. Het zou mooi zijn als mensen dan denken aan de periode van voor Bautista en na Bautista. Naast het racen zou ik graag herinnerd willen worden als een normale jongen, niet iemand die heel uitbundig is maar gewoon iemand die van simpele dingen houdt. Ik spendeer graag tijd met mijn vrienden en familie en ik geniet van zulke momenten, ik probeer van alles het positieve in te zien. Ik wil gewoon een simpel leven leiden en verder weinig bijzonders. Op hetzelfde moment ben ik wel iemand die altijd meer wil en altijd probeert beter te worden. Ik probeer aan de dingen te werken die ervoor zorgen dat je aan de top staat. Uiteindelijk is het verschil tussen een goede atleet en een kampioen bijna niets maar je moet wel zorgen dat alles klopt.”


Voor de World Superbike coureurs is er na de openingsronde van het kampioenschap nu een aantal weken rust. De tweede ronde wordt in het weekend van 22 t/m 24 maart verreden op het Circuit de Barcelona-Catalunya, een week daarvoor zullen de teams nog een tweedaagse test afwerken op hetzelfde circuit. Vier weken later, van 19 t/m 21 april, racet het World Superbike kampioenschap op het TT Circuit Assen.



Handige links Grand Ridge Brewery Australian Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • podium WSBK race 2 (VLNR) #1 Bautista #22 A. Lowes #9 Petrucci
  • #22 Alex Lowes - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK  -  Kawasaki ZX-10RR
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #9 Danilo Petrucci - ITA - BARNI Spark Racing Team  -  Ducati Panigale V4R
  • Banden probleem #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #22 Alex Lowes - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK  -  Kawasaki ZX-10RR
  • Banden probleem #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #9 Danilo Petrucci - ITA - BARNI Spark Racing Team  -  Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R #22 Alex Lowes - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK  -  Kawasaki ZX-10RR
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #22 Alex Lowes - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK  -  Kawasaki ZX-10RR
  • #22 Alex Lowes - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK  -  Kawasaki ZX-10RR
  • #9 Danilo Petrucci - ITA - BARNI Spark Racing Team  -  Ducati Panigale V4R
  • #47 Axel Bassani - ITA - Kawasaki Racing Team WorldSBK  -  Kawasaki ZX-10RR
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R #21 Michael Ruben Rinaldi - ITA - Team Motocorsa Racing  -  Ducati Panigale V4R
  • #60 Michael van der Mark - NED - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • crash #65 Jonathan Rea - GBR - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • podium WSSP600 Race 2 (VLNR) #23 Schrotter #55 Montella #99 Huertas
  • Champagne gevecht WSSP600
  • #99 Adrian Huertas - ESP - Aruba.It Racing - Ducati - Ducati Panigale V2
  • #99 Adrian Huertas - ESP - Aruba.It Racing - Ducati - Ducati Panigale V2
  • #99 Adrian Huertas - ESP - Aruba.It Racing - Ducati - Ducati Panigale V2
  • #55 Yari Montella - ITA - BARNI Spark Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #28 Glenn van Straalen - NED - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #61 Can Oncu - TUR - Kawasaki Puccetti Racing - Kawasaki ZX-6R
  • #94 Lucas Mahias - FRA - GMT94 Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #23 Marcel Schroetter - GER - MV Agusta Reparto Corse - MV Agusta F3 800 RR
  • #23 Marcel Schroetter - GER - MV Agusta Reparto Corse - MV Agusta F3 800 RR
  • #5 Niccolo Antonelli - ITA - Ecosantagata Althea Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #55 Yari Montella - ITA - BARNI Spark Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #78 Hikari Okubo - JPN - Vince64 Racing Team by Puccetti - Kawasaki ZX-6R
  • #32 Oliver Bayliss - AUS - D34G Racing WorldSSP Team - Ducati Panigale V2
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #55 Yari Montella - ITA - BARNI Spark Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #55 Yari Montella - ITA - BARNI Spark Racing Team - Ducati Panigale V2
  • Track cleaning na olielekkage in ASBK race 3
  • Track cleaning na olielekkage in ASBK race 3
  • Track cleaning na olielekkage in ASBK race 3
  • Track cleaning na olielekkage in ASBK race 3
  • verlaten grid na session delayed WSSP600
  • Discussie safety issues
  • Discussie safety issues
  • Discussie safety issues
  • #28 Glenn van Straalen - NED - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #66 Niki Tuuli - FIN - EAB Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #94 Lucas Mahias - FRA - GMT94 Yamaha - Yamaha YZF R6
  • Discussie safety issues
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #32 Oliver Bayliss - AUS - D34G Racing WorldSSP Team - Ducati Panigale V2
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • uitslag WSBK Sprint race (vlnr) #55 Locatelli #22 A. Lowes #54 Toprak Razgatlioglu
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #22 Alex Lowes - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK  -  Kawasaki ZX-10RR #14 Sam Lowes - GBR - ELF Marc VDS Racing Team  -  Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR - #22 Alex Lowes - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK  -  Kawasaki ZX-10RR
  • wsbk
  • Fanclub Toprak
  • #28 Glenn van Straalen - NED - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #60 Michael van der Mark - NED - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #47 Axel Bassani - ITA - Kawasaki Racing Team WorldSBK  -  Kawasaki ZX-10RR
  • #5 Philipp Oettl - GER - GMT94 Yamaha  -  Yamaha YZF R1
  • #77 Dominique Aegerter - SUI 0 GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team  -  Yamaha YZF R1
  • Petr Svoboda gehuldigd met beker na ASBK 300 race 3
  • podium wsbk race 1 (vlnr) #55 Locatelli - #11 Bulega - #29 Iannone
  • #55 Andrea Locatelli - ITA - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • #29 Andrea Iannone - ITA - TEAM GO ELEVEN  -  Ducati Panigale V4R
  • #11 Nicolo Bulega - ITA - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #29 Andrea Iannone - ITA - TEAM GO ELEVEN  -  Ducati Panigale V4R
  • #11 Nicolo Bulega - ITA - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #55 Andrea Locatelli - ITA - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • #11 Nicolo Bulega - ITA - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #11 Nicolo Bulega - ITA - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #60 Michael van der Mark - NED - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • crash #28 Bradley Ray - GBR - Yamaha Motoxracing WorldSBK Team  -  Yamaha YZF R1
  • #29 Andrea Iannone - ITA - TEAM GO ELEVEN  -  Ducati Panigale V4R
  • ironman en captain America fans
  • #87 Remy Gardner - AUS - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team  -  Yamaha YZF R1
  • #47 Axel Bassani - ITA - Kawasaki Racing Team WorldSBK  -  Kawasaki ZX-10RR
  • #5 Philipp Oettl - GER - GMT94 Yamaha  -  Yamaha YZF R1
  • #65 Jonathan Rea - GBR - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • #14 Sam Lowes - GBR - ELF Marc VDS Racing Team  -  Ducati Panigale V4R
  • #55 Andrea Locatelli - ITA - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • #77 Dominique Aegerter - SUI 0 GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team  -  Yamaha YZF R1
  • podium wssp600 (vlnr) #62 Manzi - #55 Montella - #23 Schrotter
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6 - #55 Yari Montella - ITA - BARNI Spark Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #23 Marcel Schroetter - GER - MV Agusta Reparto Corse - MV Agusta F3 800 RR
  • #55 Yari Montella - ITA - BARNI Spark Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • crash Oncu en Van Straalen
  • crash Oncu en Van Straalen
  • start WSSP600
  • #51 Anupab Sarmoon - THA - Yamaha Thailand Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #66 Niki Tuuli - FIN - EAB Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • uitslag superpole QP (Vlnr) Chris Vermeulen - #29 Iannone - #11 Bulega - # A. Lowes
  • #22 Federico Fuligni - ITA - ORELAC Racing VERDNATURA - Ducati Panigale V2
  • #29 Andrea Iannone - ITA - TEAM GO ELEVEN  -  Ducati Panigale V4R - #22 Alex Lowes - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK  -  Kawasaki ZX-10RR
  • #29 Andrea Iannone - ITA - TEAM GO ELEVEN  -  Ducati Panigale V4R
  • #22 Alex Lowes - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK  -  Kawasaki ZX-10RR
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #60 Michael van der Mark - NED - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #7 Iker Lecuona - ESP - Team HRC  -  Honda CBR1000 RR-R
  • ws
  • #54 Bahattin Sofuoglu - TUR - MV Agusta Reparto Corse - MV Agusta F3 800 RR
  • #61 Can Oncu - TUR - Kawasaki Puccetti Racing - Kawasaki ZX-6R
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #65 Jonathan Rea - GBR - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • #87 Remy Gardner - AUS - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team  -  Yamaha YZF R1
  • #77 Dominique Aegerter - SUI 0 GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team  -  Yamaha YZF R1
  • #65 Jonathan Rea - GBR - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • Chris Vermeulen en Sam Lowes
  • #21 Michael Ruben Rinaldi - ITA - Team Motocorsa Racing  -  Ducati Panigale V4R
  • #54 Bahattin Sofuoglu - TUR - MV Agusta Reparto Corse - MV Agusta F3 800 RR
  • #23 Marcel Schroetter - GER - MV Agusta Reparto Corse - MV Agusta F3 800 RR
  • #61 Can Oncu - TUR - Kawasaki Puccetti Racing - Kawasaki ZX-6R #7 Lorenzo Baldassarri - ITA - ORELAC Racing VERDNATURA - Ducati Panigale V2
  • #7 Iker Lecuona - ESP - Team HRC  -  Honda CBR1000 RR-R
  • #29 Andrea Iannone - ITA - TEAM GO ELEVEN  -  Ducati Panigale V4R
  • #55 Andrea Locatelli - ITA - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • #60 Michael van der Mark - NED - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #11 Nicolo Bulega - ITA - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #65 Jonathan Rea - GBR - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • #87 Remy Gardner - AUS - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team  -  Yamaha YZF R1
  • #14 Sam Lowes - GBR - ELF Marc VDS Racing Team  -  Ducati Panigale V4R
  • #14 Sam Lowes - GBR - ELF Marc VDS Racing Team  -  Ducati Panigale V4R
  • #55 Andrea Locatelli - ITA - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • #97 Xavi Vierge - ESP - Team HRC  -  Honda CBR1000 RR-R
  • #77 Dominique Aegerter - SUI 0 GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team  -  Yamaha YZF R1
  • #65 Jonathan Rea - GBR - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • Petr Svoboda wint ASBK SSP300 race 2
  • Petr Svoboda wint ASBK SSP300 race 2
  • #53 Petr Svoboda
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #60 Michael van der Mark - NED - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #14 Sam Lowes - GBR - ELF Marc VDS Racing Team  -  Ducati Panigale V4R
  • #11 Nicolo Bulega - ITA - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #31 Garrett Gerloff - USA - Bonovo Action BMW  -  BMW M 1000 RR
  • #47 Axel Bassani - ITA - Kawasaki Racing Team WorldSBK  -  Kawasaki ZX-10RR
  • #39 Krittapat Keankum - THA - Yamaha Thailand Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #94 Lucas Mahias - FRA - GMT94 Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #54 Bahattin Sofuoglu - TUR - MV Agusta Reparto Corse - MV Agusta F3 800 RR
  • #28 Glenn van Straalen - NED - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • Australian white ibis (Threskiornis molucca)
  • Vrachtwagen ASBK
  • Paddockshow
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #87 Remy Gardner - AUS - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team  -  Yamaha YZF R1
  • #65 Jonathan Rea - GBR - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • #77 Dominique Aegerter - SUI 0 GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team  -  Yamaha YZF R1
  • #11 Nicolo Bulega - ITA - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #22 Alex Lowes - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK  -  Kawasaki ZX-10RR
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #66 Niki Tuuli - FIN - EAB Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #66 Niki Tuuli - FIN - EAB Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #99 Adrian Huertas - ESP - Aruba.It Racing - Ducati - Ducati Panigale V2
  • #28 Glenn van Straalen - NED - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • Jules Cluzel
  • #61 Can Oncu - TUR - Kawasaki Puccetti Racing - Kawasaki ZX-6R
  • Rook uitlaat ASBK BMW
  • #5 Philipp Oettl - GER - GMT94 Yamaha  -  Yamaha YZF R1
  • Pata Yamaha Prometeon WorldSBK
  • Brembo brakes
  • WorldSSP fabrikanten
  • Kervin Bos
  • WorldSSP startgrid
  • WorldSSP grid
  • WorldSSP machines
  • WorldSSP machines
  • Glenn van Straalen en Stefano Manzi
  • Adrián Huertas
  • Russell Colvin en Oli Bayliss
  • Niki Tuuli
  • WorldSBK manufacturers
  • WorldSBK fabrikanten
  • Michael en Mason van der Mark
  • Danilo Petrucci
  • WorldSBK startgrid
  • WorldSBK grid 2024
  • Álvaro Bautista
  • WorldSBK machines
  • Axel Bassani
  • Andrea en Regalino Iannone
  • Gerard van Maasdijk & Dominique Aegerter
  • Nicolò Bulega
  • Toprak Razgatlioglu
  • Philipp Öttl
  • Michael van der Mark
  • Michael van der Mark
  • Michael Ruben Rinaldi
  • Michael Ruben Rinaldi
  • Scott Redding
  • Garrett Gerloff
  • Danilo Petrucci
  • Danilo Petrucci
  • WorldSBK machines
  • Álvaro Bautista
  • #7 Lorenzo Baldassarri - ITA - ORELAC Racing VERDNATURA - Ducati Panigale V2
  • Dutch cowboys
  • #65 Jonathan Rea - GBR - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • Australische Racesport.nl collega: Russell Colvin
  • John McPhee
  • Remy Gardner & Philipp Öttl
  • Trackwalk Glenn van Straalen (m)
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • Phillip Island
  • Phillip Island Grand Prix Circuit


Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.