Exclusief interview met Triumph Triple Trophy winnaar Marco Bezzecchi

486
marco-bezzecchi
Marco Bezzecchi - Triumph Street Triple RS | foto© Triumph Motorcycles

Marco Bezzecchi is de winnaar van de eerste Triumph Triple Trophy en heeft hiermee een gloednieuwe Triumph Street Triple RS gewonnen. Op donderdagmiddag voorafgaand aan de laatste Grand Prix van 2020 in Portimão spraken wij de Italiaan in een exclusief interview in samenwerking met Triumph Benelux.

Nadat Honda jarenlang de motorenleverancier was in de Moto2 klasse werd dat in 2019 overgenomen door Triumph. De 600cc viercilinder motoren werden vervangen door 765 driecilinder motoren. Speciaal voor het 2020 seizoen heeft Triumph een speciaal kampioenschap in het leven geroepen voor de coureur die over het hele seizoen de meeste pole positions, snelste raceronden hoogste topsnelheid heeft gereden.







Al vóór de laatste Grand Prix van 2020 was duidelijk dat Marco Bezzecchi degene was die van alle Moto2 coureurs de meeste punten had behaald in dit speciale klassement en hierdoor stond hem een bijzondere prijs te wachten. De Italiaan, die zondagmiddag nog een mogelijkheid heeft om Moto2 kampioen te worden, ontvangt van Triumph een gloednieuwe Street Triple RS. Er is echter nog een klein probleempje, Marco Bezzecchi heeft nog geen motorrijbewijs …

In samenwerking met Triumph Benelux spraken wij donderdagmiddag voorafgaand aan het raceweekend op het Autódromo Internacional do Algarve met Marco Bezzecchi voor een exclusief interview.

Hoe kijk je terug op dat eerste jaar in de Moto2 klasse waar je moest leren rijden met deze nieuwe motorfiets?

Marco Bezzecchi: “In het begin was het zeker lastig om mijzelf aan te passen aan dit nieuwe motorblok. We moesten met name het vermogen terugschroeven in de lage versnellingen. Ook hadden we de nodige problemen met de zeer hoge toerentallen bij het terugschakelen. Het was voor mij de eerste keer met een blippersysteem en dit is compleet anders dan gewoon terugschakelen met de koppeling. De motorrem werkt beter als je rustiger terugschakelt, maar omdat ik gewend was om heel snel terug te schakelen met de koppeling duurde het wel even voordat ik aan dit nieuwe systeem gewend was. De beste manier met dit blippersysteem is om de toeren juist lager te houden zodat de motorrem beter werkt en je zo dus sneller afremt. Dat is best raar want op het circuit ben ik gewend om vol te pushen, dus om dan op dat gebied juist rustig te moeten doen was in het begin zeker lastig. In het begin was ik dan ook zeker één van de coureurs die vaak werd aangesproken om het even wat rustiger aan te doen, haha!”

In jouw eerste jaar in Moto3 (2017) eindigde je als 23e in het kampioenschap en het jaar erna wist je mee te doen voor het kampioenschap. In je eerste jaar in Moto2 (2019) eindigde je ook 23e in het kampioenschap waarna je in het tweede jaar weer voor de titel meedoet (Bezzecchi kan zondagmiddag nog Moto2 wereldkampioen worden). Kun je ons iets vertellen over die vooruitgang?

Marco Bezzecchi: “In 2017, toen ik debuteerde in het Moto3 wereldkampioenschap, was ik nog erg jong en zonder ervaring. Ik had al wel gereden in het Junior Moto3 World Championship (CEV) maar de ervaring ontbrak zeker nog. De coureurs in het wereldkampioenschap zijn de besten in de wereld dus de stap was groot. Voor mij was het lastig om snel te zijn maar ik probeerde zoveel mogelijk te leren en wist mijn rijstijl aan te passen. Ook leerde ik dat ik iets meer open-minded moest zijn om mijn manier van denken aan te passen wanneer iets niet gaat zoals je verwacht.

In het tweede jaar in Moto3 kwam ik op een andere machine te zitten [KTM] en ik had meteen een beter gevoel. Hierdoor voelde ik mij ook mentaal veel sterker en geloofde ik in mezelf, dit heeft zeker geholpen om bovenin het kampioenschap te eindigen en veel races te winnen.

In Moto2 was het eerste jaar heel lastig. Het is altijd lastig om van categorie te wisselen maar ik had misschien ook een iets te hoge verwachting van mezelf. Dit hielp zeker niet want als je dan geen goede resultaten behaald wordt het alleen maar lastiger. Maar ik gaf niet op en ik probeerde altijd aan mezelf te werken. Het werk van vorig jaar heeft me veel geholpen als coureur en zodra ik me goed voelde was ik net als het jaar daarvoor ook mentaal sterk en overtuigd van mijn eigen kunnen.

Je hebt ook een aanbod gehad om komend seizoen al naar de MotoGP klasse te gaan met Aprilia. Kun je vertellen hoe reëel dit aanbod was?

Marco Bezzecchi: “Aprilia kwam naar me toe en ze waren er behoorlijk van overtuigd dat ze mij wilden hebben. Dit was zeker een verrassing voor mij want ik verwachtte eigenlijk van niemand een aanbod voor de MotoGP klasse. We waren dichtbij een overeenkomst maar ik heb er veel over nagedacht, vooral omdat ik al getekend had voor volgend jaar met het SKY Racing Team VR46. Daarmee zou het nog een hele klus geworden zijn want het is niet eenvoudig om dan alsnog naar de MotoGP te gaan.

Ik heb er veel over nagedacht gedurende de afgelopen dagen, ook tijdens Valencia 2 heb ik er nog veel over nagedacht omdat ik niet wist wat ik moest doen, maar uiteindelijk besloot ik dat het beter was om nog een jaar in de Moto2 klasse te blijven. Allereerst omdat ik veel plezier heb in het rijden van de machine en ik me goed voel, daarnaast denk ik ook dat ik nog niet mijn hoogste niveau heb behaald in deze klasse. Nog een jaar met hetzelfde team en dezelfde machine in dezelfde klasse zal goed zijn en als ik het goed blijf doen dan komt er vanzelf weer een aanbod vanuit de MotoGP klasse. Het spijt me voor Aprilia. Misschien als ze iets eerder waren gekomen had ik er anders over nagedacht maar uiteindelijk is dit wat het geworden is.

Kun je ons vertellen over het moment dat Valentino Rossi je vroeg om te rijden voor zijn team in de Moto2 klasse?

Marco Bezzecchi: “Zoals je weet had ik vorig jaar een lastige periode. Tijdens de Europese races gaan we ‘s avonds altijd naar het motorhome van Valentino om een beetje over de dag te praten met z’n allen of gewoon samen tv kijken. Volgens mij was het in Silverstone en iedereen was al vertrokken toen ik alleen overbleef met Valentino. Ik zei: “Ik heb hulp nodig want ik voel me niet meer zo goed als ik naar de races kom.” Hij zei: “Ja ik zie het, we willen jou ook graag in ons team hebben.” Toen was het nog een lastig verhaal want ik had eigenlijk een tweejarig contract [met Red Bull KTM Tech 3]. Toen hebben we er later meer over gesproken en ook met Hervé [Poncharal, Tech 3 teambaas]. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.

Of ik in de toekomst ook in de MotoGP klasse voor het team van Valentino wil rijden? Het zou natuurlijk wel fantastisch zijn want zij geven mij veel zelfvertrouwen, zelfs toen ik vanuit een lastig seizoen kwam. Het zou een eer zijn om voor het team te rijden in de toekomst en mooie resultaten voor hen te scoren.”

sky-racing-team-vr46
Sky Racing Team VR46 – Triumph Street Triple RS | foto© Triumph Motorcycles

Wat vind je van de trofee die je gewonnen hebt met deze Triumph Triple Trophy?

Marco Bezzecchi: “Ik zag de motorfiets vanochtend toen ik in de pitbox kwam. Het was een grote verrassing voor mij want ik wist niet dat die hier zou zijn. Ik vind het een prachtige motor, het is zeker een betere trofee dan alle andere die ik gewonnen heb met racen.

Ik vind vooral de kleurstelling mooi, ik hou van zwarte motoren want die geven een agressieve uitstraling. Ook de witte en gele details zijn mooi en natuurlijk het logo van ‘Triumph Triple Trophy champion. Ik heb nog nooit een eigen motorfiets gehad voor op straat en ik heb ook nog geen rijbewijs dus als ik weer thuis ben ga ik daar zeker aan beginnen.

Het motorblok dat in jouw Moto2 machine zit is precies hetzelfde motorblok als in de Triumph Street Triple RS, alhoewel de raceversie natuurlijk volledig geprepareerd is voor circuitgebruik.

Marco Bezzecchi: “Het is heel interessant om hetzelfde motorblok te hebben op straat als het blok waarmee ik race. Het is vanaf de basis al een zeer krachtig motorblok dus het zal zeker indrukwekkend zijn om ermee op straat te rijden. Voornamelijk de koppel is iets wat je meteen merkt. Natuurlijk is het geluid mooi vanwege de drie cilinders en er zit ook een mooie uitlaat op.

Daarnaast heeft het een quickshifter en blipper voor het terugschakelen dus dat is vrijwel hetzelfde als in Moto2, alleen moet je op de openbare weg natuurlijk iets langzamer rijden.

Hoe belangrijk is de betrouwbaarheid van een motorblok voor jou in de Moto2 klasse, zodat vooral het talent de bepalende factor is en blijft?

Marco Bezzecchi: “Voor mij was 2019 het beste jaar om over te stappen naar de Moto2 klasse omdat op dat moment alles nieuw was, niet alleen voor mij maar voor iedereen. Ik wilde zo gauw mogelijk beginnen en ook graag zoveel mogelijk kilometers maken met het nieuwe motorblok want deze was behoorlijk anders dan het Honda blok waar eerst mee gereden werd. Met de grote hoeveelheid koppel is de Moto2 klasse nu een stuk dichterbij de MotoGP klasse waardoor die stap uiteindelijk ook kleiner wordt. Dit helpt ook met het ontwikkelen van je rijstijl naar een stijl die past bij een grotere en zwaardere motor. Je wordt preciezer en daarnaast hebben we nu ook de mogelijkheid om dingen aan te passen wat betreft de elektronica. Dit heeft ervoor gezorgd dat de Moto2 klasse een grote stap heeft gemaakt en we kunnen nu ook zien dat het niveau nog hoger is geworden.”

Je hebt dan nu deze mooie Triumph Street Triple RS gewonnen maar er is nog een probleem: je hebt geen rijbewijs. Wat ga je dan met deze trofee doen?

Marco Bezzecchi: “Allereerst moet ik natuurlijk mijn rijbewijs halen, wanneer ik thuiskom na het seizoen ga ik lessen nemen. Ik wil nog wel wat dingen aanpassen aan de Street Triple. Ik wil er een andere uitlaat op zetten, net als ik gedaan heb met mijn auto. Ik denk dat ik in de winter nog niet zoveel ga rijden want daar is het te koud voor, maar zeker weten in de zomer ga ik een aantal ritjes maken samen met mijn vriendin rondom te stad. Ik heb er wel zin in want ik heb nog nooit een motorfiets gehad voor op straat en het is vast sneller dan mijn fiets waarmee ik vroeger de stad in ging.”

Als we kijken naar jouw toekomst dan kan dit misschien wel de laatste keer zijn dat je op een driecilinder motorfiets zit …

Marco Bezzecchi: “Nou ja, ik kan natuurlijk ook volgend jaar de Triumph Triple Trophy weer winnen en dan heb ik er nóg één! Het is natuurlijk een prachtige eerste motorfiets en om hetzelfde motorblok op straat te gebruiken als tijdens het racen is heel mooi. Voor nu ben ik blij met driecilinder motoren …”

Vroeger spendeerde je ook veel tijd in de garage, onder andere met je vader, waar je sleutelde aan motoren. Als die nieuwe Daytona van Triumph nou niet komt, kun je er niet zelf eentje gaan maken als motor voor op te trainen?

Marco Bezzecchi: “Ja dat klopt, vorig jaar werkte ik nog veel met mijn vader in de garage. Dit jaar niet want als we weg zijn voor de races dan zijn we ook lang weg, dat maakt het lastig om thuis nog te werken. Maar ik vind het inderdaad mooi om aan motorfietsen te werken en ook sleutel ik graag aan mijn auto. Ik heb veel passie voor het mechanische aspect. Het zou mooi zijn om de Triumph wat te tunen en hem nog sneller te maken, haha!”

Ook Steve Sargent, de Chief Product Officer van Triumph, had nog wat te vertellen over de aanwezigheid van Triumph in de Moto2 klasse en hoe zij hun eerste twee seizoenen in de klasse hebben beleefd.

Steve Sargent (Chief Product Officer, Triumph): “Allereerst wil ik zeggen dat Marco [Bezzecchi] een fantastisch seizoen heeft gehad en dat het prachtig om te zien was hoe hij dit jaar progressie heeft geboekt en ik wil hem voor dit weekend dan ook veel succes wensen. Ook wens ik hem veel plezier toe met de Street Triple RS.

Het Moto2 kampioenschap is voor Triumph een geweldige mogelijkheid geweest voor de ontwikkeling. We hebben onze motorblokken natuurlijk al een aantal jaren ontwikkeld voordat we de Moto2 klasse instapten. Zoals Marco al zei, zijn er een aantal dingen die we doen aan het standaard motorblok voordat deze in de Moto2 klasse wordt ingezet. Het standaardblok heeft een maximaal toerental van 12650 tpm, het raceblok draait tot 14.000 tpm. Daarnaast doen we ook aanpassingen aan de cilinderkoppen, de nokkenassen, andere brandstofinjectoren en een andere versnellingsbakverhouding.

We hebben veel van Moto2 geleerd met betrekking tot uiterste halen uit ons materiaal. Deze coureurs zijn de beste testrijders die je kunt hebben als we kijken naar het rijden op de limiet met jouw product, en soms zelfs wel over de limiet. Ieder motorblok dat gebruikt wordt in Moto2 wordt gestript en nagekeken waardoor we onderdelen kunnen bestuderen en kijken wat er precies gebeurt en waar we in de toekomst eventueel nog wat kunnen verbeteren.

Voor Triumph is het tot dusver een geweldige ervaring geweest en we zijn heel trots om betrokken te zijn bij de Moto2 klasse. Ik denk dat we hele spannende races hebben en hopelijk kunnen we nog een aantal jaren zo doorgaan.”

Dit weekend wordt de Moto2 titel beslist op het Autódromo Internacional do Algarve waar de laatste Grand Prix van het jaar verreden wordt. Enea Bastianini staat aan de leiding in het Moto2 kampioenschap met 194 punten voor Sam Lowes met 180 punten, daarachter zijn SKY Racing Team VR46 coureurs ook nog kanshebbers met Luca Marini die op 176 punten staat en Marco Bezzecchi, winnaar van de Moto2 race afgelopen weekend in Valencia, op 171 punten.