Triumph zal in 2021 terugkeren in de British Supersport klasse met een volledig fabrieksteam. Het British Superbike kampioenschap zal als eerste experimenteren met nieuwe Supersport reglementen waarbij het doel is om deze in 2022 ook in te voeren in de World Supersport klasse. Onderstaand een exclusief interview met Steve Sargent (Triumph), Stuart Higgs (MSVR) en Simon Buckmaster (PTR Racing).

De Supersport klasse staat op het punt om een flinke verandering te ondergaan. Momenteel worden er vrijwel tot geen nieuwe 600cc viercilinder motoren meer verkocht of zelfs gemaakt en lijken de fabrikanten er ook steeds meer afstand van te doen. Zelfs de best verkochte en best presterende Supersport machine, de Yamaha YZF-R6, zal vanaf 2021 alleen nog te koop zijn als circuitmotor. Een nieuwe Supersport machine voor op straat zal er in 2021 niet meer te koop zijn.

Daarom is er besloten om te reglementen van de Supersport klasse flink aan te passen. MSVR (Motorsport Vision Racing, organisator van het British Superbike Championship), Dorna en de FIM zijn gaan samenwerken en besloten om een nieuw platform te creëren voor de Supersport klasse. Het British Superbike kampioenschap gaat als eerste experimenteren met de nieuwe reglementen in 2021 met als doel om in 2022 deze regels ook in te voeren in de World Supersport klasse. Uiteindelijk is de bedoeling dat alle Supersport klassen wereldwijd deze regels gaan hanteren.

Met deze regels zal allereerst de 765cc driecilinder Triumph Street Triple RS worden toegelaten met mogelijk later ook de tweecilinder Ducati 955 Supersport. Daarmee zal Triumph in ieder geval groots terugkeren in allereerst de British Supersport klasse en hopelijk later de World Supersport klasse met een officieel fabrieksteam.

Afgelopen vrijdag spraken we Steve Sargent (Chief Product Officer van Triumph), Stuart Higgs (Series Director van het BSB kampioenschap) en Simon Buckmaster (PTR Racing teambaas) waar alles werd verteld over dit nieuwe project van Triumph maar ook over de beoogde toekomst van de Supersport klasse.

Steve Sargent (Chief Product Officer): “Als merk Triumph zijn wij trots om coureurs en teams te steunen die er alles aan doen om te winnen. Ook dankzij ons partnerschap met Dorna, waardoor wij de officiële motorblokkenleverancier zijn voor het Moto2 kampioenschap, en het succes wat we daar tot dusver hebben gehad, heeft dat ons een platform geboden voor de volgende stap in onze racegeschiedenis. Dit heeft ertoe geleidt dat Triumph vanaf komend seizoen terugkeert in de Supersport klasse.

We kijken er heel erg naar uit om deze veranderingen verder te ontwikkelen zodat de Supersport klasse die mooie klasse kan blijven die het nog steeds is en we ook kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van talentvolle coureurs voor de toekomst.

Deze ‘nieuwe generatie’ Triumph Supersport motoren worden uiteraard aangedreven door onze meest recente triple. In 2021 keert Triumph Motorcycles terug in de British Supersport klasse met een officieel fabrieksteam in samenwerking met PTR Racing. Het Triumph PRT Racing Team zal het resultaat zijn van een partnerschap tussen de fabriek in Hinckley en het team dat gerund wordt door Simon Buckmaster. Hij en zijn team hebben een flinke historie wat betreft racen in verschillende kampioenschappen, waaronder World Supersport en de Isle of Man TT.

De machine zelf zal gebaseerd zijn op de Street Triple RS. Het 765cc blok heeft bewezen veel vermogen te hebben maar tegelijkertijd ook zeer betrouwbaar te zijn in de afgelopen twee Moto2 seizoenen. Het is een project waar we heel erg blij mee zijn en we hopen dat alle fans komend seizoen onze Triumph in actie kunnen zien maar vooral ook kunnen horen.

Het is een geweldige kans voor Triumph om terug te keren in de Supersport klasse. Het was zeker niet iets wat we verwacht hadden maar toen we begin dit jaar al een aantal gesprekken hadden gehad met Stuart [Higgs] en Scott Smart [World Superbike technical director] over hoe de Supersport klasse in de toekomst ook nog relevant kan zijn wisten we dat het een kans was die wij moesten grijpen. Als merk hebben we natuurlijk een mooie geschiedenis in de Supersport klasse dus hopelijk kunnen we deel uitmaken van een proces waar de klasse weer relevant kan zijn. Het is een altijd al een klasse geweest waarin talent werd ontwikkeld en een route gebleken voor coureurs naar de World Superbike klasse of MotoGP, met name voor Britse coureurs. Als een kampioenschap is Supersport altijd een klasse geweest voor het ontwikkeling van talent. Om als Triumph deel uit te mogen maken van dat proces is fantastisch.”

Simon Buckmaster (PTR Racing teameigenaar): “Het is een heel interessant project. In samenwerking tussen PTR, Triumph, MSVR [Motorsport Vision Racing, organisator van het British Superbike kampioenschap] en ook de FIM zijn we begonnen met het ontwikkelen van nieuwe reglementen voor de Supersport klasse in verschillende regionen en uiteindelijk ook de World Supersport klasse. We denken dat het goed zal zijn voor de motorsport in zijn algemeen en ik ben heel trots om er deel van uit te maken.”

Stuart Higgs (British Superbike Series Director): “Namens MSVR wil ik mededelen dat we heel erg blij en gemotiveerd zijn met de lancering van dit project. Je hoeft niet heel ver terug te zoeken om quotes te vinden van mijzelf en de organisatie waar we zeggen dat we zeer bezorgd zijn over de toekomst van de Supersport klasse. Het is een zeer belangrijke klasse, niet alleen voor ons als lokale promotor maar ook in het World Superbike kampioenschap.

We hebben gezien dat de markt voor 600cc viercilinder motoren vrijwel volledig is doodgebloed wat zeker problemen zou opleveren voor de toekomst. We hebben een tussenoplossing gehad met onze GP2 klasse [gebaseerd op Moto2 machines] maar om de klasse echt verder te ontwikkelen is het nodig om een soort ‘reset’ te doen en opnieuw reglementen te maken. Dat wilden wij niet alleen doen dus hebben we dat in samenwerking gedaan met Dorna en de FIM. Het is mooi om te zien hoe al deze organisaties samenwerken. We merken dat alle partijen deze bezorgdheid delen en dat het een prioriteit is om te kijken wat de Supersport klasse in de toekomst kan zijn. We moeten overleggen met fabrikanten om te zien wat mogelijk is zodat wij een nieuw raamwerk kunnen maken voor hoe de klasse eruit gaat zien.”

Hoe gaat de machine er precies uitzien?

Steve Sargent: “In principe zal kuipwerk gelijk zijn aan de Daytona 765 Moto2 limited edition machine. Verder zal de machine vrijwel identiek moeten zijn aan de productiefiets. Wat betreft het motorblok zullen er een aantal ‘performance parts’ worden gebruikt die wij hebben ontwikkeld in de Moto2 klasse. Het is niet exact hetzelfde pakket als in Moto2 maar de meerderheid van de onderdelen die we gaan gebruiken zijn daar ontwikkeld. Het zal in ieder geval een pakket zijn waarmee we kunnen gaan racen.”

Hoe wordt ervoor gezorgd dat de nieuwe machines in balans zijn [lees: World Supersport 300]?

Stuart Higgs: “Alle betrokken partijen spelen hierin een rol. We gebruiken het Brits kampioenschap om de reglementen te ontwikkelen en zodra deze ‘volwassen’ genoeg lijken te zijn kunnen deze reglementen niet alleen in het World Supersport kampioenschap worden geïmplementeerd maar ook in andere nationale Supersport klassen. Sinds 2002 hebben we bewezen dat wij in staat zijn om in meerdere klassen een concept om te zetten in realistische regels. Wat betreft de elektronica zal er gereden worden met een spec ECU en dat zal ook voornaamste manier zijn voor het ‘balanceren’ van de reglementen.”

Kan er al verteld worden wie de coureurs voor dit nieuwe project zullen zijn?

Simon Buckmaster: “Nee, dat kunnen we voorlopig om meerdere redenen nog niet doen. Vanuit mijn eigen perspectief kan ik natuurlijk niet zomaar twee coureurs kiezen, dat moeten we ook in overleg met Triumph doen. Ik wil benadrukken dat er echt een samenwerkingsverband is, ook met MSVR. Daarnaast gaan we niet alle aankondigingen in één keer doen, dat verspreiden we over een langere termijn. Wel kan ik zeggen dat er momenteel nog niemand getekend heeft en na de aankondiging op maandag [30-11-2020] gaan we vanuit daar een beslissing maken. We willen natuurlijk de juiste coureurs bij dit project betrekken en ook meteen meedoen voor het kampioenschap. Het is iets wat we samen gaan uitvinden met Steve en Stuart waarbij we hopelijk de beste beslissing maken voor de toekomst van dit project en deze klasse.”

Stuart, hoe belangrijk is het voor jou en het British Superbike kampioenschap om als het ware de ‘pioniers’ te zijn in deze ontwikkeling?

Stuart Higgs: “Wij nemen onze rol en plaats in de mondiale motorsport zeer serieus. We hebben zeer goede relaties met al onze promoting-partners terwijl we met een groot deel daarvan in principe ook concurrenten zijn. Uiteindelijk is er toch veel wat we delen en we moeten daarin ook samenwerken. Sinds 2002 hebben we bewezen dat we niet wegkijken voor ontwikkeling en wij waren dan ook de eersten die overstapten naar de 1000cc formule in de Superbike klasse. We hebben natuurlijk ook onze eigen huidige Superbike reglementen al in 2012 geïntroduceerd, toen nog met de EVO klasse. Dat heeft ons een platform gegeven voor de nieuwe en nu nog steeds huidige reglementen, dat is zeker bijzonder te noemen.

In Supersport hadden we ook een EVO klasse wat uiteindelijk is overgegaan naar onze huidige reglementen en daarnaast hebben we ook nog ons GP2 project. Maar deze stap is echter wel een stuk groter te noemen want we zien dat dit mogelijk de toekomst is van heel veel raceklassen wereldwijd. De markt verandert, mede dankzij wetten rondom milieu en uitstoot waaraan de fabrikanten moeten voldoen, en we zien dat nieuwe technologieën ook bij wat meer gangbare modellen wordt geïntroduceerd. Daarnaast is er hebben we natuurlijk ook nog te maken met een pandemie die het voor de economie zeker niet eenvoudiger maakt.

Dit is echt een project voor de lange termijn. Het project gaat van concept naar realiteit in het begin van seizoen 2021 en hopelijk wordt dit in 2022 uitgebreid naar de World Supersport klasse en als we dan kijken naar het eind van dit decennium dan zullen er vast wel weer nieuwe uitdagingen zijn over de hele wereld van motorsport. Het is opnieuw een kans voor ons om te laten zien waar het Britse kampioenschap om draait en waar we onze expertise kunnen laten zien.”

We zien dat Britse coureurs domineren in de World Superbike klasse maar op Grand Prix niveau is het flink afgenomen. Met het platform dat Triumph heeft in de Moto2 klasse, gaat dit project gebruikt worden als een soort opstap voor Britse coureurs naar Grand Prix niveau?

Steve Sargent: “Ik ben er zeker van overtuigd dat het die opstap kan zijn. We hebben gezien dat veel Britse coureurs de Supersport klasse hebben gebruikt als opstap naar veel verschillende klassen, kijk bijvoorbeeld naar Sam Lowes die een zeer goed seizoen heeft gehad en in het verleden World Supersport kampioen is geweest. We hopen dat we samen met Simon in 2022 die stap naar WK niveau kunnen maken, dus vanuit mijn perspectief kan dit project zeker een opstap zijn.”

Is er nog interesse om te gaan road racen, en dan met name de Isle of Man TT?

Simon Buckmaster: “In het verleden heb ik nauw samengewerkt met Michael Dunlop en hij is momenteel ook nog ronderecordhouder in de Supersport klasse met onze machine. Triumph heeft in het verleden successen behaald in het road racen maar om mee te kunnen doen moet ook de TT organisatie natuurlijk eerst deze nieuwe Supersport reglementen aannemen. Dat is de eerste vraag die beantwoord zal moeten worden maar puur persoonlijk zou ik het natuurlijk graag weer doen. Dit zullen we eerst met Steve en de rest van de betrokkenen moeten bespreken meer.

Steve Sargent: We hebben natuurlijk veel affiniteit met de TT en ook de nodige successen behaald met onder andere Bruce Anstey, Gary Johnson en Peter Hickman. We kijken er zeker naar maar zoals Simon heeft gezegd zullen deze reglementen uiteraard ook daar ingevoerd moeten worden. Ik zou het in ieder geval zeker niet uitsluiten.”

Nog even een vraag aan Stuart wat betreft het British Superbike kampioenschap. Komend seizoen zal het kampioenschap helaas niet afreizen naar Assen. Kun je ons uitleggen hoe belangrijk dit evenement is voor het BSB kampioenschap en zijn er nog meer circuits in Europa die voor de toekomst overwogen worden?

Stuart Higgs: “Het was voor dit jaar al een lastig besluit om de race in Assen af te gelasten maar de redenen waren natuurlijk duidelijk. Daarvan is er ook nog een ‘kater’ voor het volgende jaar wat betreft de economische situatie maar ook logistieke en reis-uitdagingen en natuurlijk Brexit wat het zeker niet makkelijker maakt.

Het is een beslissing die we samen hebben gemaakt met de organisatie in Assen. Het zijn aardige mensen en ze weten wat er allemaal komt kijken bij het overeind houden van een circuit. We hebben daardoor deze voorzichtige keuze gemaakt en als het weer mogelijk is weet ik zeker dat we terugkeren.

Wat betreft de interesse in andere circuits in Europa, die is er wat betreft ons niet echt. Er is nog wel een project in Frankrijk waar wij nauwlettend naar kijken maar het coronavirus heeft ook daar voor de nodige vertraging gezorgd. We staan natuurlijk altijd open voor kansen maar verder is het geen grote prioriteit voor ons. Onze kracht is voornamelijk dat we werkzaam zijn in hetzelfde gebied en dat is waarschijnlijk ook de reden dat we het programma van dit jaar hebben kunnen volbrengen.”



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App