Fabio Quartararo kijkt met gemengde gevoelens terug op de eerste dag van de Gran Premio Red Bull de España. De Petronas Yamaha SRT-coureur mocht slecht halverwege de sessie aan de eerste vrije training beginnen en noteerde daarin dan ook slechts de zeventiende rondetijd. Tijdens de tweede vrije training was de Fransman echter een stuk beter op dreef, noteerde daarin een keurige tweede rondetijd om uiteindelijk als vijftiende te eindigen op de samengestelde tijdlijst van de eerste dag in Jerez.

De eerste dag in Jerez werd een soort van rollercoaster voor Fabio Quartararo. Eerst moest de jonge Fransman een straf uitzitten voor het rijden met een illegale circuitmotor gedurende de onderbreking van het seizoen. Na 20 minuten in de eerste vrije training stapte de Yamaha coureur dan eindelijk op, maar het gevoel met de voor hem nieuwe 2020 Yamaha was er niet meteen.

Een verandering aan de set-up tussen de eerste en tweede vrije training zorgde in de middagsessie voor een aanzienlijk beter gevoel. De verrassing van het 2019 seizoen maakte dan ook flinke stappen en was in deze sessie de enige van de 22 deelnemende coureurs die zijn eigen rondetijd aan wist te scherpen, en dit ondanks de mindere omstandigheden (hoge temperaturen). Zijn snelste rondetijd van 1’38.152 was zelfs goed voor de tweede plaats op de tijdlijst, notabene achter zijn eigen teamgenoot Franco Morbidelli.

Aangezien de omstandigheden en de snelste rondetijden in de ochtendsessie werden gereden moest Quartararo ondanks zijn sterke optreden in FP2 genoegen nemen met de vijftiende rondetijd van de dag.

Na afloop van de eerste dag liet Quartararo wel merken dat het momenteel allemaal nog niet vanzelf gaat en dat hij zeker nog wel tijd nodig heeft om de voor hem nieuwe 2020 Yamaha onder de knie te krijgen.

Fabio Quartararo: “Voor mij is de Yamaha dit jaar veel moeilijker te berijden dan vorig jaar. Dus, ik denk dat iedereen een beetje moet veranderen en niet langer moet denken dat de Yamaha een makkelijke motor is en de meest vriendelijke fiets van het veld. Natuurlijk weten we dat ons zwakke punt de topsnelheid is, maar we werken eraan en we hopen dat we de resultaten hiervan na een paar races zullen gaan zien. Op dit moment is het moeilijk te zeggen, omdat dit nog maar slechts de eerste vrije trainingen van het seizoen zijn, maar ik denk dat deze motor zeker potentie heeft. Ik heb het gevoel dat Yamaha een kleine stap gemaakt heeft wat betreft de topsnelheid, maar de andere merken hebben op hun beurt ook weer een stap weten te maken. We moeten echter nadenken over onze eigen motor, ons potentieel, en niet kijken naar de anderen. We weten dat we dit zwakke punt hebben, maar laten we eerlijk zijn er zijn ook heel veel positieve punten. Dus, we moeten werken aan de motor die we hebben en gefocust blijven. Terug naar de trainingen van vandaag. Ik had het moeilijk in de ochtendtraining, maar ’s middags hadden we een goede afstelling gevonden en voelde het geweldig. Het tempo was goed in de hitte, wat echt goed is, want de race zal zondag min of meer op hetzelfde moment plaatsvinden als FP2 vandaag. We moeten stap voor stap verbeteringen aanbrengen aan deze voor mij nieuwe motor, maar ik kijk echt uit naar morgen, waar we kunnen werken aan ons tempo in de derde vrije training, een belangrijke sessie waarin we op jacht zullen moeten naar een snelle tijd voor de kwalificatie. Ik heb er alle vertrouwen in dat het morgen goedkomt.”

Zaterdagmiddag staat de eerste kwalificatie van 2020 op het programma. Tijdens de derde vrije training zaterdagochtend krijgen de coureurs een laatste kans om zich rechtstreeks te plaatsen voor Q2 door in de top tien te eindigen op gecombineerde tijdlijst. Een sterk optreden in deze derde vrije training kan dus erg belangrijk zijn, kortom het beloofd zaterdagochtend opnieuw een spannende vrije training te worden.

Handige links Gran Premio Red Bull de España 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen – (test woensdag)
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App