Fabio Quartararó: “Kortere rechte stukken passen beter bij de Yamaha”

1337
Fabio Quartararó - persconferentie Pertamina Indonesian Grand Prix | © Dorna

Fabio Quartararó steekt niet onder stoelen of banken dat hij niet tevreden is met de huidige Yamaha YZR-M1. De wereldkampioen stipte op donderdag opnieuw het gebrek aan topsnelheid aan, alhoewel hij zeker kansen ziet op het Pertamina Mandalika International Street Circuit.

Het was een aparte gewaarwording om twee weken geleden in Qatar te zien dat niet de Ducati’s, Honda’s of KTM’s bovenaan de lijst van beste topsnelheid stonden. Het was namelijk de Suzuki GSX-RR die niet alleen de beste absolute topsnelheid wist te klokken maar ook de beste gemiddelde topsnelheid had.







Knap werk van de ingenieurs uit Hamamatsu want de Suzuki GSX-RR heeft net als de Yamaha een vier-in-lijn motor, in tegenstelling tot de vier andere fabrikanten die een V4 motorblok hebben. Tijdens de tests in Sepang en Mandalika gaf Fabio Quartararó al aan dat hij meer had verwacht van Yamaha. Dit werd alleen maar versterkt toen in Qatar duidelijk werd dat niet alleen Quartararó, maar ook teamgenoot Franco Morbidelli en merkgenoten Andrea Dovizioso en Darryn Binder onderaan stonden op de lijst van beste topsnelheid.

De Yamaha mag dan één van de best sturende machines zijn, in een race is toch wel handig om ook over een goede topsnelheid te beschikken. Een inhaalactie op het rechte stuk is immers makkelijker uit te voeren en minder risicovol dan een uitremactie.

Voorafgaand aan de Grand Prix van Indonesië op het Pertamina Mandalika International Street Circuit werd er aan Quartararó gevraagd of hij zijn licht nog eens kon schijnen op de relatief teleurstellende negende plaats in Qatar (de race die hij in 2021 nog wist te winnen) en wat de Fransman verwacht van het komende raceweekend.

Fabio Quartararó: “Ik verwachtte veel meer van de GP van Qatar. Dit jaar hadden we niet de drie testdagen vooraf, in de race ontbrak het uiteindelijk aan grip. We hadden in de race iets geprobeerd maar meteen werd al duidelijk dat de bandenspanning van de voorband niet juist was waardoor het een lastig verhaal werd. Maar je leert altijd van de moeilijke ervaringen. Hier waren we snel tijdens de test, maar testen is een compleet ander verhaal dan racen.

Ik denk dat de kortere rechte stukken hier beter bij de Yamaha passen dan een bepaalde lay-out van een circuit. Tijdens de test reed ik mijn snelste rondetijd ook pas aan het einde van de laatste dag, Pol [Espargaró] stond op dat moment in de pits omdat hij zijn snelste tijd al in de ochtend had gereden. Dat was naar mijn mening een stuk moeilijker.

We hebben de vrijdag en zaterdag om aan het werk te gaan, en dan moeten we ook nog maar eens zien wat de weersverwachtingen zijn. Ik zal hoe dan ook mijn best doen om op een positie te eindigen waar we horen.

Dit weekend zijn er veel dingen anders dan tijdens de test. Ik voelde me goed tijdens de driedaagse test hier, dus we hebben in ieder geval al circuitkennis en de juiste verhoudingen voor de versnellingsbak. Uiteindelijk weet je nooit hoe het zal gaan in de race, ik denk dat het belangrijk is om al gauw te weten met welke banden je gaat racen. Om met die bandencombinatie veel informatie te verzamelen is belangrijk voor het verloop van het weekend.”

Op de vraag of Quartararó bepaalde verzoeken heeft ingediend bij Yamaha reageerde de Fransman kort:

“Ik weet niets van updates of nieuwe onderdelen die eraan zitten te komen, dus dit is de Yamaha waar we het mee moeten doen dit jaar.”

Of Quartararó hiermee de druk bij Yamaha wil opvoeren om met beter materiaal te komen of dat hij graag zijn prijs in de contractonderhandelingen wil opdrijven is maar de vraag. Het is in ieder geval wel duidelijk dat het een behoorlijke uitdaging gaat worden voor de Monster Energy Yamaha MotoGP coureur om zijn wereldtitel te prolongeren.




ziggo-sport




Handige links Pertamina Grand Prix of Indonesia:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




  • Pertamina Mandalika SAG Team
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Pre-event persconferentie
  • 20 Fabio Quartararo
  • 23 Enea Bastianini
  • 33 Brad Binder
  • 44 Pol Espargaró
  • 93 Marc Marquez
  • 07 Dennis Foggia
  • 16 Andrea Migno
  • 99 Carlos Tatay
  • 13 Celestino Vietti
  • 22 Sam Lowes
  • 96 Jake Dixon
  • 84 Zonta Van Den Goorbergh
  • 64 Bo Bendsneyder
  • 07 Barry Baltus
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 05 Johann Zarco
  • 89 Jorge Martin
  • 23 Enea Bastianini
  • Mario Aji
  • Diogo Moreira
  • Carlos Tatay
  • Top3 Moto3 kwalificatie
  • Top3 Moto3 kwalificatie
  • 37 Augusto Fernandez
  • 96 Jake Dixon
  • 22 Sam Lowes
  • 64 Bo Bendsneyder
  • 84 Zonta van den Goorbergh
  • 7 Barry Baltus
  • Jorge Martin
  • Fabio Quartararo
  • Fabio Quartararo
  • Marc Marquez bike
  • Top 3 MotoGP kwalificatie
  • Top 3 MotoGP kwalificatie
  • Johann Zarco
  • Johann Zarco & Jorge Martun
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 podium
  • 07 Dennis Foggia
  • Aron Canet
  • Celestino Vietti
  • Somkiat Chantra
  • Somkiat Chantra
  • Somkiat Chantra
  • Somkiat Chantra
  • Moto2 race
  • Moto2 podium
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • Miguel Oliveira
  • Kwak kwak
  • Miguel Oliveira
  • Fabio Quartararo
  • Johann Zarco
  • Johann Zarco & Fabio Quartararo
  • MotoGP race Top3
  • MotoGP race Top 3



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter