Fabio Quartararó wist zaterdagmiddag voor de vierde keer op rij pole position te behalen in de MotoGP klasse. Ook op het Autodromo Internazionale del Mugello was de Fransman het snelst over één ronde voor Ducati coureurs Pecco Bagnaia en Johann Zarco.
In 2020 ging Fabio Quartararó naar huis met een gloednieuwe BMW M2 CS als prijs voor de coureur die zich over het hele seizoen als beste heeft gekwalificeerd. Dit jaar staat er een nieuwe BMW M4 Competition klaar voor de coureur die het sterkst is in de kwalificaties en Fabio Quartararó is hard op weg om zijn wagenpark uit te breiden.
Na Portimão, Jerez en Le Mans was de Fransman zaterdagmiddag ook in Mugello het sterkst in de vijftien minuten durende tweede kwalificatiesessie. Met een 1’45.187 reed hij de snelste ronde ooit op het Italiaanse circuit en was hij ruim een kwartseconde sneller dan Pecco Bagnaia op de tweede plaats.
Na de overwinningen in Qatar en Portimão was Quartararó op weg naar zijn derde MotoGP zege op rij in Jerez totdat arm-pump problemen roet in het eten gooiden. Vervolgens wist hij in Le Mans naar een zeer knappe derde plaats te komen in lastige omstandigheden en was het Jack Miller die voor de tweede keer op rij met de overwinning naar huis ging.
Quartararó zal er dus op gebrand zijn om te laten zien wie er echt het snelste is en proberen om morgen met name de Ducati’s van zich af te houden. In de trainingen en kwalificaties heeft de jonge Fransman laten zijn dat hij één van de snelsten, zo niet de snelste is. In de race is echter alles anders en zullen de Ducati’s het hem, vooral dankzij hun hoge topsnelheid, heel moeilijk gaan maken.
Fabio Quartararó: “Vanochtend reed ik al een 1’45.6 maar ik zag dat Pecco [Bagnaia] twee tienden sneller was. Toen wist ik al dat we in de kwalificatie heel dicht bij een 1’44 zouden moeten komen voor de pole. Tijdens de eerste run maakte ik een fout in mijn eerste ronde en hier voelt het dat alleen de eerste ronde met een nieuwe band echt snel is, daarna wordt het minder. Dit was denk ik wel één van mijn beste ronden ooit en ik wil deze dan ook opdragen aan Jason [Dupasquier], ik hoop dat we goed nieuws krijgen.
Er zijn heel veel rijders met een goede pace. Pecco [Bagnaia], Johann [Zarco], [Alex] Rins en ikzelf hebben denk ik de beste pace. Ik ben heel blij met het nieuwe start-device dat we hebben aan de voorkant. In FP1 vond ik het nog lastig om dit te gebruiken en met name bij het eerste rempunt voelt het vreemd aan, omdat de machine heel laag in de vering zit. Na de kwalificatie maakte ik een aantal heel goede starts en ik weet zeker dat we stap voor stap meer vertrouwen krijgen met dit systeem en dat we morgen goed kunnen starten.
De omstandigheden zullen veranderen, vooral hier voelt het circuit altijd heel anders aan na de Moto2 race wanneer er veel rubber op het asfalt ligt. Ik kijk er in ieder geval heel erg naar uit.
Ik houd er niet van om te wachten op andere coureurs en proberen gebruik te maken van een sleepje. Ik vind het mooier om gewoon alleen te rijden en ik weet van mezelf dat ik het dan ook kan. Er zal best een keer een moment komen als ik niet zo snel ben dat ik een keer een sleepje nodig heb, maar als je je goed voelt is het veel fijner om alleen te rijden voor de snelle rondetijd.”
Klik HIER voor het artikel met de laatste updates omtrent de toestand van Jason Dupasquier.
Zondagochtend om 09:40 uur komen de MotoGP coureurs eerst nog in actie op het Autodromo Internazionale del Mugello voor de twintig minuten durende warm-up sessie. De race over 23 ronden gaat om 14:00 uur van start.
Handige links SHARK Grand Prix de France:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter