Fabio Quartararo (P4): Roep om zwarte vlag, waarschijnlijk nog protest

19704
Fabio Quartararo
Fabio Quartararo - Catalunya race | foto© screenshot

Fabio Quartararo zorgde na afloop van de MotoGP race van de Gran Premi Monster Energy de Catalunya voor de nodige gesprekstof. Ondanks dat de Fransman ‘slechts’ als vierde eindigde zorgde de leider in de tussenstand van het kampioenschap wel voor een flinke discussie. Had hij nu wel of geen zwarte vlag moeten krijgen toen hij in de slotfase van de race met een volledig geopend motorpak rond reed?

Fabio Quartararo zijn MotoGP race zondagmiddag op Circuit de Barcelona – Catalunya verliep niet geheel vlekkeloos. De Fransman, die zaterdag de pole wist te veroveren en voorafgaand aan de race gezien zijn racetempo tijdens de trainingen gebombardeerd tot de grote favoriet voor de zege, kende een turbulente race waarin hij in tegenstelling tot de verwachtingen veel meer tegenstand kreeg dan verwacht.







Na er in de beginfase goed bijgezeten te hebben zorgden een paar foutjes voor een terugval, maar de Monster Energy Yamaha MotoGP Team coureur vocht zich gedurende de race stap voor stap weer naar voren om in de twaalfde en dertiende ronde de leiding in handen te nemen. Iedereen dacht vervolgens dat de Fransman zijn slag zou gaan slaan en afstand ging nemen van de rest van het veld. Niets bleek minder waar, sterker nog….niet veel later deed zagen we wel een heel bijzonder tafereel: Quartararo opende zijn pak, smeet zijn borstprotector weg om vervolgens zijn race te vervolgen met een volledig opengeritst motorpak. Quartararo wist de schade beperkt te houden, passeerde als derde de finish om uiteindelijk als vierde geklasseerd te worden – dit na een penalty van 3 seconden vanwege het afsnijden en missen van de bochten 1 en 2.

Tot verbazing van velen greep de wedstrijdleiding niet in terwijl een dergelijk voorval volledig in tegenspraak is met artikel 2.4.5.2 van het technisch reglement: De persoonlijke uitrusting van een coureur moet te allen tijde correct en vast worden gedragen op het circuit. Een overeenkomstige straf voor een dergelijke overtreding wordt echter niet vermeld.

Quartararo kreeg na afloop dan ook de nodige kritiek op het voorval, waaronder van een aantal voormalige MotoGP coureurs, zo stak b.v. Casey Stoner niet onder stoelen of banken dat de Fransman bestraft had moeten worden en dat de wedstrijdleiding in had moeten grijpen.

Casey Stoner: ” Of het nu wel of niet was bewust was dat Fabio zijn rits opende, ik denk dat dit een zwarte vlag had moeten zijn. Op dit niveau mag je niet op 350 km per uur racen met je motorpak geopend.”

Sommige van de huidige MotoGP coureurs delen de mening van Stoner, zo ook Johann Zarco en Miguel Oliveira die er tijdens de officiële persconferentie na de race het volgende over wisten te vertellen.

Johann Zarco: “Het was niet gevaarlijk voor ons, maar wel voor hemzelf. We mogen nu eenmaal niet rijden met een geopend motorpak. Dus een zwarte vlag vanwege het niet naleven van de veiligheidsregels zou logisch zijn geweest.”

Miguel Oliveira: “Als het om de veiligheid van coureurs gaat, moet de wedstrijdleiding ingrijpen. In dit geval zou dat voor zijn eigen veiligheid zijn geweest.”

Jack Miller, die de derde plaats in handen kreeg na de penalty van Quartararo was iets milder in zijn commentaar al bedoelde hij eigenlijk hetzelfde als Oliveira en Zarco.

Jack Miller: “Wij coureurs geven nu eenmaal niet om onze veiligheid, we denken alleen aan een zo goed mogelijk resultaat. Dus iemand moet voor ons zorgen, simpelweg omdat wij als coureurs op dit soort momenten niet te vertrouwen zijn.”

Er waren zondagmiddag in Catalunya echter ook coureurs die het opnamen voor de Fransman en beduidend minder hard wensten te oordelen.

Aleix Espargaró: “Als dat in de race gebeurt, wat wil je dan doen: hem stoppen? Zou dat eerlijk zijn, alleen maar omdat er iets kapotging aan een ritssluiting van zijn pak?”

Pol Espargaró: “Ik zou hetzelfde hebben gedaan en zou ook gewoon doorgereden zijn. Hij heeft de ritssluiting niet vrijwillig geopend. Het is niet mijn taak om te beslissen over zwarte vlaggen. Maar we zullen er zeker over praten in de volgende vergadering van de Safety Commission.”

Joan Mir: “Het enige dat niet normaal is dat hij zijn hand van het stuur deed en hij gooide zijn borstprotector weg. Er rijden meer coureurs, en de borstprotector is van hard plastic, dus… je kunt hiermee een super gevaarlijke situatie creëren in bocht drie, door het gas open te draaien. Hopelijk is er niets gebeurd, maar ja, op dat moment [van het pak dat uit elkaar viel], nou, het is zo, nee? Het is zo dat ik niet weet wat de regels hierover zeggen, maar als je je leren pak niet gebruikt en je leren pak ligt open, dan kun je niet racen. Dus natuurlijk is het gevaarlijk voor hem, alleen voor hem, maar het is echt wel gevaarlijk. Laten we afwachten wat ze gaan beslissen.”

Quartararo zelf wilde eerst niet persoonlijk op het voorval reageren, maar een paar uur na de race tijdens zijn media debrief gaf de huidige leider in de tussenstand van het kampioenschap toch een korte uitleg over het inmiddels al veelvuldig besproken voorval tijdens zijn race.

Fabio Quartararo: “Ik weet niet precies hoe het allemaal is gebeurd, maar in de eerste bocht ging de rits ineens helemaal open. Dat was denk ik ongeveer vijf ronden voor het einde van de race. Ik probeerde de rits weer te sluiten, maar dat lukte in eerste instantie niet. Doordat de wind vervolgens vrij spel kreeg bleef de borst protector ook niet op zijn plaats zitten, ik heb deze toen verwijderd en weggesmeten. Ik kreeg het vervolgens niet meer voor elkaar om de rits te sluiten in de resterende paar ronden van de race. Meer kan ik er op dit moment niet over zeggen, de mensen van Alpinestars gaan er nu naar kijken en onderzoeken wat er precies gebeurd is. Het belangrijkste is dat de race voorbij is, iedereen in orde is en dus kunnen we het denk ik hierbij laten.”

Op dit moment is het nog onduidelijk of de wedstrijdleiding het hierbij zal laten, en of zij nog op het voorval zullen reageren. Wel duidelijk is inmiddels dat er zo goed als zeker één of meerdere protesten zullen komen, en dat collega fabrikanten, teams niet akkoord gaan met het feit dat dit voorval onbestraft is gebleven.

Wordt vervolgd…….

Handige links Gran Premi Monster Energy de Catalunya:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter