Fabio Quartararó (P7) over nieuwe Yamaha: “Ik had beter verwacht”

3063
Fabio Quartararó - Sepang International Circuit | © Dorna

Fabio Quartararó sloot de eerste officiële MotoGP test van 2022 af met een zevende rondetijd. De wereldkampioen was blij met zijn eigen prestaties, maar had van de nieuwe Yamaha YZR-M1 toch meer verwacht.

Aan het einde van 2021 werd duidelijk dat Fabio Quartararó niet over de beste machine beschikte. Ducati stal de show met het behalen van overwinningen en pole positions terwijl Quartararó daar niet meer aan toe kwam. De uitstekende resultaten in zowel de kwalificatie als in de race, voornamelijk in de eerste seizoenshelft, zorgden ervoor dat de Fransman al ruim voor het einde van het seizoen de wereldtitel op zijn naam kon schrijven. Echter het feit dat zijn laatste overwinning in augustus op Silverstone behaald is, en zijn laatste pole position alweer dateert uit juni op het Circuit de Barcelona-Catalunya, mag een reden voor zorgen zijn.

Wat ook zorgelijk is, is dat Quartararó eigenlijk de enige is die echt snel rondgaat op de Yamaha. Aan de andere kant van de pitbox was er vorig jaar de nodige ophef met het vertrekken van Maverick Viñales, waarna de nog geblesseerde Franco Morbidelli ook geen potten kon breken. In het Petronas Yamaha SRT team kende Valentino Rossi een teleurstellend afscheidsseizoen terwijl Andrea Dovizioso weer op stoom moest komen na een halfjaar afwezigheid en een voor hem nieuwe machine.

Dovizioso kent nog veel aanpassingsproblemen met de Yamaha en sloot deze test af als 22e. Morbidelli lijkt nog steeds niet volledig hersteld te zijn en staat uiteindelijk als 24e op de tijdlijst na twee dagen testen op het Sepang International Circuit. Daarachter op de 25e plaats staat MotoGP rookie Darryn Binder, daar mag realistisch gezien ook nog niet teveel van verwacht worden waarbij de Zuid-Afrikaan ook nog op het 2021 model YZR-M1 rijdt.

Kortom, Quartararó lijkt het in 2022 weer alleen te moeten doen namens Yamaha. Met de opmars van Ducati, waarvan er komend seizoen maar liefst acht zullen rondrijden, en de stappen die gemaakt worden door Honda, Suzuki en Aprilia, zal het een flinke opgave worden voor de 22-jarige Fransman om zijn succes van 2021 te herhalen.

Fabio Quartararó: “Ik ben heel tevreden over mijn racetempo. Helaas had ik nog twee banden over om een ‘time attack’ te doen, maar het begon te regenen. Vanochtend reed ik een geweldige ronde! Ik ben best tevreden want ik kwam van een heel oude achterband waardoor ik niet echt kon profiteren van de nieuwe achterband. Ik denk dat we wat marge hebben over één ronde en ik denk dat het uiteindelijk een goede test was. In Mandalika gaan we opnieuw testen wat we tijdens deze test hebben geprobeerd, en we zullen zien of dat goed uitpakt.

Het is lastig om te zeggen of we er nu beter voorstaan dan een jaar geleden. Het is lang geleden sinds we voor het laatst hier in Sepang waren en de verschillen zijn ontzettend klein. Het lijkt erop dat vooral Suzuki en Honda grote stappen hebben gemaakt. Zij hebben mij verrast en het was indrukwekkend om te zien hoe constant en snel ze waren gedurende deze test. Alex [Rins] en Joan [Mir] waren erg sterk op gebruikte banden. Hoe dan ook denk ik dat wij er ook goed bij staan en zal het vast weer een spannend seizoen worden.

Ik ben niet blij vergeleken met mijn verwachtingen. Het enige dat mij wel tevreden stelde is mijn eigen rijden, daardoor zijn het ook een beetje gemengde gevoelens na deze test. Ik weet dat het voor mezelf belangrijk is om niet teveel focus te leggen op de teleurstelling. Ik weet zelf dat ik volledig op de limiet heb gereden, welke rondetijd daar dan bij hoort is niet zo relevant.

Het voelt alsof iedereen twee stappen vooruit heeft gezet, en wij maar een halve. Het zal nu niet meer mogelijk zijn om nog veel te doen aan de topsnelheid van de Yamaha, daar is nu te weinig tijd voor en we willen niet het seizoen ingaan met een volledig nieuw blok. Daardoor is het probleem van gebrek aan topsnelheid iets waar we mee moeten leven. De machine waarmee ik hier heb getest zal nagenoeg hetzelfde zijn als waarmee we in Qatar aan het seizoen gaan beginnen.”

De MotoGP paddock is inmiddels al afgereisd naar het eiland Lombok in Indonesië om daar komend weekend van vrijdag t/m zondag de laatste drie testdagen af te werken op het nieuwe Pertamina Mandalika International Street Circuit. Het nieuwe seizoen begint volgende maand in Qatar op het Losail International Circuit.




Handige links Official MotoGP Test Sepang 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Volledig fotoverslag



  • Marc Marquez
  • Pol Espargaró
  • 04 Andrea Dovizioso
  • 05 Johann Zarco
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 33 Brad Binder
  • 35 Cal Crutchlow
  • 36 Joan Mir
  • 40 Darryn Binder
  • 41 Aleix Espargaró
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaró
  • 49 Fabio Digiannantonio
  • 50 Sylvain Guintoli
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez
  • 04 Andrea Dovizioso
  • 05 Johann Zarco
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 25 Raul Fernandez
  • 26 Dani Pedrosa
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 33 Brad Binder
  • 35 Cal Crutchlow
  • 36 Joan Mir
  • 41 Aleix Espargaro
  • 42 Alex Rins
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaró
  • 49 Fabio Digiannantonio
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 87 Remy Gardner
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez


Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter