Fabio Quartararo (P8): “Achter iemand rijden is een drama op de Yamaha”

4496
fabio-quartararo
Fabio Quartararo | foto© Dorna Sport

Fabio Quartararo kwam zondagmiddag in Silverstone als achtste over de finish tijdens de MotoGP race van de Monster Energy British Grand Prix. De regerend wereldkampioen was na afloop van mening dat zijn minder goede uitslag niet uitsluitend te wijten was aan de penalty die hij na afloop van de wedstrijd in Assen opgelegd kreeg en hier tijdens de race moest uitvoeren.

Het was zondagmiddag in Silverstone duidelijk niet de race van Fabio Quartararo. De Yamaha coureur passeerde als achtste de finish achter vier Ducati -, een Aprilia -, een KTM – en een Suzuki coureur, dit ondanks dat zijn start van de race goed was en hij vanaf de tweede plaats in de race zijn Longlap penalty incasseerde. Quartararo verloor met zijn penalty echter slechts iets meer dan een seconde maar een groter probleem was dat hij drie posities prijs moest geven en achter Alex Rins, Jack Miller en de later winnaar Francesco Bagnaia weer de baan op kwam.







Door achter deze heren komen te rijden ontstonden de problemen voor de Yamaha coureur, iets dat ook nog eens in de slotfase van de race versterkt werd vanwege een ‘verkeerde’ bandenkeus.

Fabio Quartararo: “Heel eerlijk, ik dacht dat de Longlap penalty me veel meer tijd zou kosten, maar dat viel dus erg mee. We hadden in de race echter wel een heel ander probleem, het was gewoon een drama met de achterband. Zodra we dicht achter iemand komen te rijden gaat het mis, één iemand gaat dan misschien nog wel maar zodra het er meer worden wordt het gewoon een nachtmerrie. De achterband wordt dan zo heet waardoor je heel snel je grip kwijtraakt. We moeten met de Yamaha nu eenmaal heel anders rijden dan een groot deel van het huidige MotoGP veld en dan wordt inhalen ineens een nachtmerrie voor ons.”

In de slotfase van de race viel Quartararo zelfs terug naar de achtste plaats in de wedstrijd en moest hij nog alle zeilen bijzetten om zijn naaste rivaal in de strijd voor de wereldtitel Aleix Espargaró achter zich te houden. Dat het in de slotfase minder goed ging was volgens Quartararo zijn eigen fout en mede te wijten aan zijn keus om met de medium achterband van start te gaan.

Fabio Quartararo: “Het is heel simpel, we kozen voor de medium achterband omdat we dit weekend nog niet gereden hadden met de harde compound. Dit was dus puur onze eigen fout, hadden we maar harder moeten werken tijdens de eerste twee dagen hier. Het was overduidelijk dat de harde band vandaag in de race de enige juiste optie was.”

Ondanks deze bandenkeus was Quartararo na afloop wel van mening dat hij zonder de Longlap penalty wel verder naar voren had gestaan in de uitslag, dit ondanks dat het hem aanzienlijk minder tijd had gekost dan vooraf verwacht.

Fabio Quartararo: ”Ik denk zeker dat het een andere uitslag was geworden zonder de penalty, ook op deze mediumband. We verloren er slechts anderhalve seconde mee, maar als ik toevallig net achter iemand anders had gezeten was het een ander verhaal geweest dat weet ik zeker. Maar zoals ik al vertelde, als we achter en meerdere machines rij dan wordt mijn achterband erg warm en verliezen we prestaties en slijt de band simpelweg te hard. Het zou zeker beter zijn geweest met de harde compound, maar na de race is het altijd makkelijk praten. Als, als dat telt niet in de racerij.”

Quartararo hield ondanks zijn achtste plaats in de race de schade in het kampioenschap beperkt, sterker nog zijn naaste rivaal in de tussenstand – de niet fitte Aleix Espargaró – eindigde zelfs nog één positie achter hem als negende. Quartararo verlaat zondagavond Engeland nog steeds als leider in het kampioenschap en met 180 WK punten achter zijn naam voor Espargaró met 158 en winnaar van de race Bagnaia die met 131 gescoorde punten naar de derde plaats is gestegen.




ziggo-sport




Handige links Monster Energy British Grand Prix 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




  • Alonso Lopez
  • Augusto Fernandez
  • Moto 2 race - finish
  • Jake Dixon
  • Moto 2 race - finish
  • MotoGP podium
  • Jack Miller
  • Maverick Viñales
  • Francesco Bagnaia
  • Francesco Bagnaia
  • MotoGP race
  • Francesco Bagnaia
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • 07 Dennis Foggia
  • 05 Jaume Masia
  • 53 Deniz Oncu
  • Moto3 podium
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • 64 Bo Bendsneyder
  • 07 Barry Baltus
  • 84 Zonta Van Den Goorbergh
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 73 Alex Marquez
  • 87 Remy Gardner
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaro
  • 49 Fabio Di Giannantonio
  • 40 Darryn Binder
  • 41 Aleix Espargaro
  • 42 Alex Rins
  • 36 Joan Mir
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 33 Brad Binder
  • 23 Enea Bastianini
  • 25 Raul Fernandez
  • 21 Franco Morbidelli
  • 20 Fabio Quartararo
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 05 Johann Zarco
  • 06 Stefan Bradl
  • 04 Andrea Dovizioso
  • Fabio Quartararo
  • Alex Rins
  • Francesco Bagnaia
  • Aleix Espargaró
  • Pre event persconferentie
  • Pre event persconferentie
  • Aleix Espargaró, Fabio Quartararo en Francesco Bagnaia
  • Jack Miller



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter