Fabio Quartararo eindigde zondag als vierde in de MotoGP-race op de Sachsenring, maar van euforie was na afloop geen sprake. De Yamaha-fabriekscoureur profiteerde van de vele valpartijen en hield uiteindelijk als één van de weinigen de motor overeind. Zijn achterstand op winnaar Marc Márquez bedroeg echter maar liefst achttien seconden. “We konden met niemand vechten,” aldus de Fransman.
Na een derde plaats in de Sprint op zaterdag, kende Quartararo zondag op de Sachsenring opnieuw een solide resultaat, al voelde dat voor de 2021- MotoGP wereldkampioen anders. “Dit is geen realistisch resultaat,” klonk het na afloop. “We hadden opnieuw geen grip, en van begin tot eind voelde het niet goed. We konden niemand aanvallen. De omstandigheden waren lastig, maar dat is geen excuus. We staan gewoon te ver achter.”
Ook teamgenoot Alex Rins kwam aan de finish, maar de Spanjaard eindigde als tiende en daarmee laatste van de finishers. Slechts tien van de achttien gestarte rijders zagen zondag op Duitse circuit de finish, waarmee het Yamaha-duo vooral baat had bij de vele crashes. Onder andere Fabio Di Giannantonio en Marco Bezzecchi gingen in kansrijke positie onderuit.
In vooral bocht 1 van sector één werden veel fouten gemaakt. Quartararo: “Er stond wind van achteren. Als je dan normaal remt en iets wijd gaat, verlies je snel grip op de voorband. Voor ons veranderde er echter niets, want wij hebben altijd minder grip dan de rest. Dat is inmiddels al normaal geworden voor ons.”
Zoals vaker was ook de achterband weer snel oververhit: “Ik kon niet pushen in de beginfase, an dan lig je meteen achter. Dus ik probeerde de race te managen. Geen fouten gemaakt, maar achttien seconden achterstand… dat laat zien waar we momenteel staan.”
Voor de volgende ronde in Brno is Quartararo eveneens weinig hoopvol: “Als er veel grip is, kun je het motorvermogen beter gebruiken. Maar wij zitten al aan de limiet met onze motor. Dan is niet de grip, maar de power het probleem. Toch rijd ik liever op circuits met grip, dat maakt het namelijk leuker.”
Yamaha test momenteel een V4-blok voor 2026, maar Quartararo ziet daar nog weinig in, en dat ondanks dat hij er zelf nog niet meer gereden heeft en dit pas voor het eerst in september zal gaan doen tijdens een test op het Misano World Circuit Marco Simoncelli: “Ik hoor positieve dingen, maar het gaat om de rondetijd. Die is nog veel te traag. Ik ben benieuwd hoe dat project zich ontwikkelt, maar voorlopig verwacht ik er weinig van.”
↓Tijdschema en volledige uitslagen Liqui Moly Grand Prix of Germany ↓
Handige links Motul Grand Prix of the Netherlands:
Volledig tijdschema en uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’