Fabio Quartararo testte dinsdag in Valencia opnieuw de nieuwe Yamaha V4. De Fransman noteerde met een 1’29.927 zijn snelste tijd op de V4, maar spreekt van een testdag met gemengde gevoelens. “We missen ons sterke punt: het gevoel aan de voorkant.”
Na het MotoGP-seizoen werd dinsdag op het Circuit Ricardo Tormo de eerste officiële MotoGP wintertest verreden in voorbereiding op het 2026 seizoen. Voor Yamaha stond de test volledig in het teken van de V4, het nieuwe motorconcept dat het Japanse merk volgend jaar wil inzetten na afscheid te nemen van de vier-in-lijn. Fabio Quartararo klokte de vijftiende tijd, een tijd die nipt sneller was dan zijn ronde op de oude vier in lijn configuratie.
“We hebben niet veel ronden gereden,” aldus Quartararo. “Het was vooral zoeken naar de juiste instellingen, want we missen duidelijk het gevoel met de voorkant. Dat is normaal gesproken ons sterke punt, en dat hebben we nu nog niet weten te vinden.”
Hoewel de Fransman bij zijn eerste test op het Misano World Circuit Marco Simoncelli eerder dit jaar nog kritisch was, klonk hij in Valencia iets positiever over het rijgedrag: “Het is te vroeg om te zeggen of ik blij ben, maar ik hou van de manier van rijden op de V4. De stijl is echt anders dan met de vier-in-lijn.”
De werkdag verliep volgens Quartararo chaotisch. “We hadden haast om de motor aan de praat te krijgen. We hebben veel dingen geprobeerd met het chassis, de elektronica, het motorblok en de aero, maar het was allemaal erg gehaast. Woensdag wordt daarom cruciaal.”
Yamaha blijft namelijk nog een dag langer in Valencia voor een privetestdag, waarin Quartararo hoopt op droog weer om verder te kunnen bouwen op de ervaringen van deze eerste dag.
De rondetijd op de V4 was zoals reeds gezegd iets sneller dan zijn beste tijd op de vier in lijn (1’30.020), maar Quartararo nuanceerde het verschil: “Nee, ik ben nog niet hoopvol. In het begin heb ik maar twee ronden op de oude motor gereden, en ook nog eens met medium banden en veel brandstof. Vanmiddag gebruikte ik soft/soft en ging ik op zoek naar de limiet. Het verschil is dus niet helemaal representatief.”
Hoewel Yamaha’s overstap naar een V4 als noodzakelijk wordt gezien om aansluiting te vinden met Ducati, KTM en Aprilia, is de weg nog lang. Quartararo: “We moeten hard werken en duidelijk zijn naar de ingenieurs. Het is nu zaak om de juiste richting te bepalen.”
Quartararo was dinsdag zoals gezegd de best geklasseerde Yamaha coureur. Zijn snelste rondetijd van 1’29.927 was echter ‘slechts’ goed voor de vijftiende rondetijd van de dag. Het verschil van slechts 0,554 seconde verwijderd van de snelste rondetijd van de dag gereden door Raul Fernandez vertekend het beeld dan misschien wel iets. Maar de achttiende, negentiende en twintigste rondetijd van respectievelijk zijn Yamaha merkgenoten Toprak Razgatlioglu, Alex Rins en Jack Miller laat wel zien dat er nog het nodige werk aan de winkel is voor Yamaha om in 2026 voor de prijzen mee te kunnen doen.
Handige links Valencia Test:
Tijdschema en uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



