Het eerste FIM CEV Repsol weekend van 2018 in Estoril zit er op. Tijdens de twee ETC (European Talent Cup) races en de Moto3 wedstrijd scoorden de Nederlanders en de Belgen wisselende resultaten. Van winst voor Barry Baltus (ETC) tot twee keer een crash voor de zeer sterk rijdende Rick Dunnik (ETC), kortom er gebeurde zondag van alles op het Portugese circuit.

Twee European Talent Cup races, een Moto3 race en twee Moto2 races werden er zondag in Estoril verreden. Onderstaand een samenvatting met de nadruk op de Nederlandse en Belgische deelnemers.

ETC race 1
Op een nog deels nat en een winderig Estoril Circuit openden de European Talent Cup coureurs de wedstrijddag met hun eerste wedstrijd van het seizoen en de dag. Het was Barry Baltus die in deze race ongenaakbaar was en na 16 ronden onbedreigd als winnaar over de finish kwam. De jonge Belg, rijdend voor het Reale Avintia Academy Team, pakte hiermee de eerste ETC zege van het seizoen en zijn eerste eerste overwinning in deze klasse. Achter de Franstalige Belg eindigden Julian Giral en Fermin Aldeguer als tweede en derde.

Voor Rick Dunnik was de wedstrijd al na enkele ronden over, de jonge Staphorster raakte in de strijd voor de leidende positie het achterwiel van Baltus’s machine met een crash en einde race tot gevolg. Na een uitstekend optreden tijdens de kwalificaties en een negende startplaats moest Colin Velthuizen in deze wedstrijd genoegen nemen met de twintigste plaats.

Moto3 race
Maar liefst 40 coureurs stonden er zondagmiddag aan de start van de eerste FIM Moto3 Junior World Championship race. Voor de Deen Simon Jesperen was het nog even spannend of hij überhaupt van start kon gaan, zijn machine sloeg namelijk af op de grid voorafgaand aan de opwarmronde. Het kwam echter allemaal nog goed waarna Jesperen vanuit de pitstraat aan de warm-up lap kon beginnen.

Bij de start van de wedstrijd was het Deniz Oncu die de leiding nam. Lang duurde dit echter niet wat het Turkse talent kwam al snel ten val, en hij zou niet de enige zijn in deze race. Nadat even zijn tweelingbroer Dan ook wegviel uit de voorste gelederen vanwege een crash ontstond er vooraan het veld een grote groep die streed voor de leiding. Sasha de Vits, Loran Faber en Ryan van de Lagemaat moesten gelijk al terrein prijsgeven en kwamen de eerste ronden door een in een groep die streed vanaf de negentiende plaats in de wedstrijd.

Terwijl vooraan het veld de een na de andere topper onderuit schoof was het Manuel Pagliani die na zeventien ronden als eerste de finish passeerde voor Raul Fernandez en Vicente Perez.

De Vits wist zich vervolgens los te rijden van de groep met daarin Faber en Van de Lagemaat. Door de vele crashes vooraan het veld schoof de Belg door naar de veertiende plaats op de finish waar hij net eindigde voor de in de beginfase gecrashte Can Oncu die na zijn crash de race kon hervatten en het laatste punt in de wacht wist te slepen.

Meer dan vijftien seconden achter de Vits kwam Dutch Racing Team coureur Faber, weliswaar nog als zestiende, over de finish. Wat positie betreft misschien niet eens heel slechts maar als je na zeventien ronden op bijna 40 seconden van de winnaar de finish passeert dan is dat een onvoldoende, helemaal gezien het feit dat er gedurende de race in de voorste gelederen van het veld maar liefst dertien coureurs wegvielen vanwege technisch ongemak of crashes. Letterlijk een off-day voor Faber die afgelopen donderdag tijdens de vrije trainingen op het Portugese circuit nog uit een heel ander vaatje tapte en echt scherpe, snelle- en competitieve rondetijden liet noteren.

Net achter Faber passeerde Van de Lagemaat als zeventiende de finish, eigenlijk hetzelfde verhaal als voor de Dutch Racing Team coureur met dien verstande dat de Van de Lagemaat Racing coureur vergeleken met 2017 zeker enige progressie heeft weten te boeken.

ETC race 2
Op een volledig droog Estoril circuit gingen de jonge ETC talenten van start voor hun tweede race van de dag. Bij de start was het Giral die meteen een gaatje wist te slaan met achter zich Gomez, Baltus en Dunnik terwijl Velthuizen op posities doorkwam tussen de tiende en vijftiende posities.

Er stond dit keer geen maat op Gtiral maar het Gomez, Baltus en Dunnik maakten er een spannende aangelegenheid van voor de overig twee podiumplaatsen. Op het moment dat Dunnik leek te moeten lossen en het tweetal te moeten laten gaan nam de Staphorster in de zevende ronde iets te veel risico met als gevolge een crash op exact dezelfde plaats als in de eerste race van de dag. Zonde, zonde wat de HDRacing coureur gooide daarmee voor de tweede keer een topklassering in de prullenbak.

Na de crash van Dunnik bleef Viral het veld aanvoeren met op gepaste afstand Gomez en Baltus. In de twaalfde ronde kwam er vervolgens een vroegtijdig einde aan de race nadat Marvin Siedrath verder naar achteren in het veld ten val kwam en zijn machine midden op de baan bleef liggen.

Giral werd hierdoor tot winnaar uitgeroepen voor Gomez en de winnaar van de eerste race Baltus. In de achtervolgende groep was het Matteo Patacca die de vierde plaats opeiste terwijl Victor Rodriquez door de rode vlag situatie als vijfde werd geklasseerd.

Velthuizen kende ook een prima tweede race, na nagenoeg de gehele tijd tussen de tiende en de vijftiende plaats gereden te hebben werd Velthuizen als elfde geklasseerd in de uitslag.

Moto2
In deze klasse, waar dit seizoen opnieuw geen Nederlandse of Belgische inbreng is, werden de wedstrijden gewonnen door de voor zijn thuispubliek acterende Ivo Lopes (race 1) en de Zwitser Jesko Rafin (race 2). Opvallen hierbij was dat – in het CEV Moto2 is het tevens toegestaan om met een minder snelle Superstock 600 machine deel te nemen – de winnaar van de eerste wedstrijd aan de start stond op een Yamaha R6 Superstock machine. Normaalgesproken is deze machine kansloos tegenover de veel sterkere Moto2 fietsen, het weer in combinatie met het thuisvoordeel van Lopes zorgden voor een verrassing en voor een primeur in het CEV.

 

Handige links FIM CEV Repsol Estoril:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag