Finishpraat: Belangrijke periode in het kampioenschap

1951
Ducati coureurs Pecco Bagnaia en Enea Bastianini | Foto credit: Dorna-MotoGP

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Deze keer schrijft Asse Klein over de twee belangrijke examens voor Ducati op de Sachsenring en het TT Circuit Assen, die bepalend kunnen zijn voor het MotoGP kampioenschap 2022.  

Eind 2021 was Ducati zo oppermachtig dat iedereen de ‘rode fabrikant’ tipte als de grote kanshebber voor 2022 om hun tweede rijderstitel in de MotoGP te behalen. De enige rijder die daar tot nog toe in slaagde was Casey Stoner in 2007 en terwijl Ducati de laatste jaren toch wel wordt gezien als de sterkste motor van het veld. Het “moest” dit jaar gebeuren! Na negen races heeft Ducati vijf zeges – 3x Enea Bastianini en 2x Pecco Bagnaia – behaald. Zeker geen slecht resultaat, maar het kampioenschap geeft bijna halverwege het seizoen toch een ander beeld. Regerend kampioen Fabio Quartararo heeft door zijn constante uitslagen maar liefst 53 punten voorsprong op de eerste Ducati in het klassement van Bastianini, die momenteel derde staat. Johann Zarco op plaats vier en Bagnaia op plaats vijf moeten respectievelijk 56 en 66 punten zien goed te maken op de Yamaha-coureur. Het grote probleem is de nulscores die al te veel bij Bastianini en Bagnaia op het bord staan. Maar dat Quartararo een uniek talent is – en dat we hem langzaamaan in een rij met zeer grote namen kunnen plaatsen – laat hij zien door het megagrote verschil momenteel met zijn merkcollega’s, die we veelal in de staart van het veld terugvinden, terwijl de Fransman in 2022 al vijf keer op het podium stond. Quartararo’s grootste concurrent is momenteel Aleix Espargaro, die 22 punten achterstand heeft. De Aprilia-coureur ziet zichzelf – na al zijn geweldige resultaten dit jaar – ook als een titelkandidaat en zal er daarom extra zuur van zijn geweest dat hij in Catalunya in de laatste ronde zomaar 9 punten liet liggen.







De komende twee weken wordt er geracet. Eerst op de Sachsenring en daarna op ons eigen TT Circuit Assen. Voor Ducati een zeer bepalend moment in 2022, want dit zijn twee circuits waar ze het over het algemeen moeilijk hebben, maar waar ze dit jaar wel echt moeten presteren om aansluiting met Quartararo te behouden. In het verleden stond Ducati enkel bekend om hun power, maar niet per se om hun goed sturende machine. Dit zorgde ervoor dat het Italiaanse merk niet graag in actie kwam op de Sachsenring en het TT Circuit Assen, omdat deze banen bekend staan als stuurcircuits. Tegenwoordig is de Ducati meer een compleet pakket geworden, waardoor de komende twee GP’s mooie examens voor Ducati zijn om te bewijzen dat ze een totaalpakket in huis hebben.

molenaarAls we kijken naar de historie van de Sachsenring, dan won tijdens de laatste acht edities Marc Marquez. De “King of the Ring” is er dit jaar niet bij, dus we krijgen een nieuwe winnaar. Voor Marc Marquez won drie jaar op rij Dani Pedrosa op de Sachsenring, waardoor Repsol Honda sinds 2010 niet meer verloren heeft in Duitsland. Dat een Repsol Honda coureur dit jaar gaat winnen is zeer onwaarschijnlijk. Yamaha lijkt een goede kans te maken met Quartararo, die vorig jaar derde werd. Al was KTM vorig jaar met een tweede plek van Miguel Oliveira en een vierde plek van Brad Binder ook erg sterk op de Sachsenring. De beste Ducati eindigde vorig jaar als vijfde met Bagnaia. Ducati won nog maar 1x op de Sachsenring en dat was met Stoner in 2008.

Vanaf de Sachsenring gaat het Grand Prix circus in één streep door naar Assen. Het TT Circuit kan helemaal worden gezien als Yamaha terrein. Vorig jaar won Quartararo en in 2019 was Maverick Vinales – toen nog op Yamaha – het sterkste. Vinales is sowieso snel op Assen, waardoor ik hem tijdens deze TT Assen zomaar zijn eerste podium met Aprilia zie behalen. Maar ook Valentino Rossi won veel op het Drentse circuit, waarbij zijn laatste zeges op Nederlandse bodem in 2017, 2015 en 2013 waren. Daartussen won Honda met Marc Marquez, Jack Miller en Stoner. Ducati won slechts 1x in Assen en dat was in 2008 door jawel.. Stoner!

Kortom de Sachsenring en het TT Circuit Assen zijn twee belangrijke examens voor Ducati. Wanneer ze niet slagen, kan dit zomaar betekenen dat zij hun kansen op hun tweede rijderstitel verliezen. Na deze circuits komen er wel banen waar Ducati wellicht in het voordeel is, maar misschien is het dan al te laat. Want in deze vorm laat Quartararo niet veel onnodige punten liggen. We gaan het meemaken!

Tot volgende week,
Asse Klein



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter