Finishpraat: De eerste MotoGP Sprint

1515
MotoGP Sprint Portimão
De start van de allereerste MotoGP Sprint | © MotoGP.com

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie geeft Asse Klein zijn visie over de enerverende en veelbesproken eerste MotoGP Sprint in Portimão.

Er was vooraf en zeker achteraf veel te doen om de eerste MotoGP Sprint (race). Ik keek ook erg uit naar deze race en het nieuwe format met een kwalificatie op zaterdagmorgen. In de MotoGP Sprint wordt geracet om medailles in plaats van bekers. Als winnaar van de MotoGP Sprint win je niet een Grand Prix, want dat gebeurt nog steeds op zondag. Daarom is erg geen officieel podium, maar een ceremonie op de grid na afloop van de MotoGP Sprint. Ook wordt er gereden om halve punten, maar dat was in de eerste Sprint duidelijk niet zichtbaar. Qua agressiviteit leek het wel om dubbele punten te gaan.







De spanning bij de rijders, teams en eigenlijk iedereen in de paddock is voor een eerste Grand Prix altijd al hoger dan gebruikelijk. Maar nu met het nieuwe format was dat nog extremer. Dit was ook terug te zien in de race. De MotoGP Sprint leverde 12 ronden vuurwerk op. Het was een race waarin ontzettend veel gebeurde. Ik heb genoten, want het was geweldig om naar te kijken. Maar het MotoGP Sprint verhaal heeft wel twee kanten, want is alles maar geoorloofd voor een goede show? De allereerste MotoGP Sprint kon op zijn zachtst gezegd onstuimig genoemd worden. De motorsport blijft een gevaarlijke sport, waar ook altijd rekening mee gehouden moet worden.

Dat de rijders op hoogspanning stonden in Portimão was te zien aan de vele crashes. Niet alleen in de MotoGP Sprint, maar dat begon al op vrijdag. Het raceweekend voor een MotoGP coureur – en zijn team – is nog veel intenser geworden, want op vrijdag ‘moet’ er al gepresteerd worden om door te gaan naar Q2. Zaterdagmorgen ‘rustig opstarten’ is er niet meer bij, omdat FP3 belangrijk is voor de race afstelling en direct daarna de kwalificatie begint. De kwalificatie is ieder jaar nog belangrijker aan het worden. Vraag dat maar aan Fabio Quartararo. De Fransman had een prima ritme, maar als je er na de kwalificatie niet goed bijstaat wordt het een lastig verhaal. Zeker als je in het gedrang van middenveld terechtkomt.

Dan ging het nog over de veiligheid van het prachtige Portimão circuit, die bij de crash van Pol Espargaro helaas pijnlijk zichtbaar werd. Maar de crashes en incidenten in de MotoGP Sprint hadden vooral met overmoed te maken. Joan Mir crashte in de openingsronde na een te enthousiaste actie bij Quartararo, die nog maar net kon blijven zitten. Luca Marini had kort daarna een soortgelijke actie, wat Enea Bastianini een schouderblessure opleverde en wat zijn titelaspiraties gelijk al een stuk lastiger maken. Dan waren in de MotoGP Sprint nog veel acties die nog meer net goed gingen. Zelf Maverick Vinales – die niet bekend staat om zijn duelkracht – deed zelfs op brutale wijze inhaalpogingen bij zijn teamgenoot Aleix Espargaro. Het geeft aan dat iedereen ‘all-in’ ging tijdens de Sprint.

Kortom de MotoGP Sprint zat boordevol spanning en sensatie, maar het was wel op of soms over het randje. Dat vonden Quartararo, Aleix Espargaro en meer rijders na afloop ook. Dat een dergelijk sprintformat een agressief karakter zou hebben wist we van te voren, maar mede door diverse incidenten oogde het wat aan de extreme kant. Ik verwacht wel dat na dit heftige begin het in de komende GP’s iets rustiger zal gaan in de Sprint. Laten we het er op houden dat de spanning van een eerste editie en openings Grand Prix ook mee heeft gespeeld in het verloop van de race. Feit is wel dat we maar liefst 4 van de 22 rijders door blessures missen in Argentinië.

Marc Marquez liet zien dat incidenten niet alleen in een MotoGP Sprint hoeven plaats te vinden. Ik heb wel genoten van Marc Marquez op zaterdag hoe hij de pole pakte en zijn optreden in de MotoGP Sprint. Hij doet dingen die anderen niet doen of kunnen. De actie in de race van zondag kon natuurlijk absoluut niet door de beugel. Naast een geniale Pecco Bagnaia heb ik ook genoten van Jack Miller – tijdens zijn debuut bij KTM – hoe hij vanuit het niets zijn rondetijden in FP2 en Q2 reed. Maar ook zijn inhaalacties en instelling in de Sprint vond ik fantastisch. Ook kreeg de Australiër volop complimenten van zijn collega’s na afloop. Maar wat heeft Bagnaia al een mega slag geslagen in één Grand Prix zeg! De regerend wereldkampioen tipte vooraf Bastianini, Marc Marquez en Quartararo als zijn grootste concurrenten. Na Argentinië staan ieder geval twee van de drie al op de grote achterstand.

Ik ben benieuwd hoe de MotoGP Sprint zich gaat ontwikkelen dit jaar. Ik ben ieder geval – mits de manier van rijden en aantal blessures binnen de grenzen blijft – fan van dit nieuwe format!

Tot volgende week,
Asse Klein



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter