Finishpraat: Over Nederlands succes in Finland en Scandinavië

2814
Wil Hartog - Foto credit: Henk Teerink

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Deze keer gaat over het uitstellen van de Finse GP en de Nederlandse successen op Scandinavische bodem.  

Komend weekend had eigenlijk sinds lange tijd weer de Finse Grand Prix verreden moeten worden. De laatste Grand Prix in Finland dateert van 1982. Toen werd er nog gereden op het stratencircuit van Imatra. Sinds 2019 staat de nieuwe KymiRing al op de MotoGP kalender, maar het is voor het vierde jaar op rij dat deze Grand Prix op het nieuwe circuit wordt uitgesteld. Dat moet wel een record zijn dat een GP vier jaar op rij op de kalender staat en vier jaar op rij een seizoen wordt uitgesteld. Door het uitstellen van deze race heeft het MotoGP paddock wel een welverdiende zomerstop van vijf weken.







Maar vanuit Nederlands oogpunt is het ook erg jammer, want wij waren altijd sterk tijdens Scandinavische GP’s en zeker in Finland. De Grand Prix van Finland werd van 1964 t/m 1982 verreden op Imatra, een stratencircuit dat zich kenmerkte door bomen en een spoorlijnovergang die zich in de baan bevond. Imatra lag de Nederlanders – en zeker de 500cc rijders – erg goed, te meer omdat zij tijdens races uit eigen land wel gewend waren om op stratencircuits te rijden. Want in die tijd werden er nog heel veel evenementen in Nederland op stratencircuits georganiseerd. De laatste Finse GP was in 1982, maar toen reed de 500cc daar uit veiligheidsoverwegingen al niet meer. Tijdens dit laatste evenement overleed zijspanpiloot – en de wereldkampioen van 1980 – Jock Tayler bij een crash in de regen. De laatste 500cc race werd gewonnen door Marco Lucchinelli in 1981, maar daarvoor werd er een unieke hattrick door Nederlanders gescoord op Imatra. In 1978 won Wil Hartog, in 1979 pakte Boet van Dulmen zijn enige GP-zege en jaar later won de Witte Reus (Hartog) opnieuw.

Maar in die tijd waren er twee GP’s in Scandinavië, want er werd ook in Zweden gereden. Vanaf 1971 kwam Anderstorp op de kalender, enkel in 78 en 79 werd er twee jaar uitgeweken naar Karlskoga. De Zweedse GP kende ook Nederlandse successen. Zo wonnen Jan de Vries (2x) en Henk van Kessel tijdens de eerste drie edities de 50cc (borrelklasse) race op Anderstorp. In de 500cc klasse wonnen we niet, maar in 1981 scoorden Boet van Dulmen en Jack Middelbrug wel een historische tweede en derde plaats achter Barry Sheene. Aangezien de Zweedse GP zich vaak als een van de laatste races op de kalender bevond, haalden Egbert Streuer en Bernard Schnieders daar ook twee keer de wereldtitel binnen. In 1984 hadden ze aan een vierde plaats ruim voldoende om hun eerste titel te pakken. Een jaar later was het veel spannender, want toen moest de Nederlanders winnen in Zweden en dat zouden ze ook doen. Doordat Werner Schwarzel en Frits Buck tweede werden kwamen ze gelijk in punten te staan met Streuer en Schnieders. Omdat de Nederlanders meer overwinningen hadden behaald werden zij tot wereldkampioenen gekroond. Weer een jaar later verloren Streuer en Schnieders bijna de wereldtitel – vanwege een technisch probleem – in Anderstorp. Tijdens de laatste race hadden ze een ‘wonder’ nodig in Hockenheim. Maar die zou er komen doordat Alain Michel en Jean-Marc Fresc slechts vijfde werden – qua snelheid hoorden ze minimaal bij de top-4 – waarmee de combinatie uit Grolloo voor de derde keer op rij wereldkampioen werd.

In 1990 werd tot nu toe laatste Scandinavische GP verreden in Anderstorp. Naast Carlos Cardus (250cc) en Wayne Rainey (500cc) hadden we toen ook een Nederlandse winnaar. Hans Spaan noemde het zelfs – qua verloop van de race – zijn mooiste van in totaal negen Grand Prix zeges. In een gigantische kopgroep – met veelal Italianen – wist Spaan zich in de slotfase steeds verder naar voren te knokken. Het circuit van Anderstorp is een oud vliegveld. In het laatste deel van het circuit zat de voormalige landingsbaan, dat als recht stuk diende. Spaan kwam hier in de laatste ronde uit de slipstream van Doriano Romboni en met een late remactie wist hij de leiding te pakken. In de laatste bochten stond de coureur uit Castricum de eerste positie niet meer af en won zo de – voorlopig – laatste Zweedse en Scandinavische GP.

Laten we hopen dat de Finse GP op de KymiRing in 2023 wel door kan gaan en dat we de Nederlanders de traditie van sterk scoren op Scandinavische bodem voort kunnen zetten.

Tot volgende week,
Asse Klein



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter