Finishpraat: Spaanse trendsetter

2245
Alex Crivillé werd in 1992 de eerste Spaanse winnaar in de 500cc. Dit deed hij tijdens de TT Assen. | Foto credit: Henk Teerink

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie gaat over de eerste Spaanse winnaar en wereldkampioen in de 500cc.

Het Spaanse volkslied horen we tegenwoordig praktisch bij iedere Grand Prix wel een keer. Dat kan gespeeld worden na zowel de Moto3, Moto2 als MotoGP wedstrijd. In de koningsklasse heeft Spanje met Jorge Lorenzo, Marc Marquez en Joan Mir ondertussen al veel wereldtitels gewonnen, maar denk ook aan de raceoverwinningen van onder andere Dani Pedrosa, Maverick Vinales, Alex Rins en Sete Gibernau. Het lijkt alsof Spanjaarden al decennia lang vooraan meedraaien in de 500cc en MotoGP klasse, maar dat is niet zo. Vroeger waren de lichtere klassen het terrein van de Spaanse coureurs. Denk aan de zeges en wereldtitels van bijvoorbeeld Angelo Nieto en Jorge Martinez in de 50cc (later 80cc) en 125cc klasse. De 500cc klasse was meer het domein van Italianen, Britten, en later Amerikanen en Australiërs. De eerste Spaanse 500cc zege werd pas behaald in 1992.







Alex Crivillé was niet alleen de eerste 500cc winnaar en wereldkampioen, maar hij was ook een trendsetter omdat hij zich via de lichtere categorieën had opgewerkt naar de 500cc klasse. Dat gebeurde in die tijd nog niet zoveel. Barry Sheene is wel een voorbeeld, maar verder zijn er niet zo veel. Crivillé komt uit de regio Barcelona en kwam in 1987 op stromachtige wijze de Grand Prix binnen. De Spanjaard was slechts 17-jaar toen hij in zijn allereerste WK-race in de 80cc gelijk tweede werd. Na goede jaren bij Derbi tekende Crivillé in 1989 bij JJ Cobas in de 125cc. Crivillé was ijzersterk en won vijf races, waarmee hij ervoor zorgde dat Hans Spaan geen wereldkampioen kon worden. Crivillé pakte zijn eerste wereldtitel en schoof op naar de 250cc. Deze periode werd niet succesvol. In twee 250cc seizoenen scoorde Crivillé geen podiumplaats. Het was dan ook vrij verrassend dat hij in 1992 een zitje kreeg bij het nieuwe team van Sito Pons in de 500cc.

Alex Crivillé in 1989 toen hij 125cc wereldkampioen werd, maar wel verloor van Hans Spaan in een rechtstreeks duel tijdens de TT Assen | Foto credit: Henk Teerink

De klik met de 500cc Honda was er wel. Crivillé scoorde gelijk goede resultaten achter bekende namen als Kevin Schwantz, Mick Doohan, Wayne Gardner, Wayne Rainey, Eddie Lawson. Toen al deze rijders geblesseerd of uitgeschakeld waren tijdens de TT Assen rook Crivillé zijn kans. De Spanjaard wist John Kocinski en Alexander Barros te verslaan en werd zo de eerste Spaanse 500cc winnaar. Een uniek moment! En er was meer, want de laatste 500cc zege van Europeaan op een droge baan dateerde van 1982! Crivillé werd – en is – nog steeds mega populair in Spanje en dat zou later in zijn carrière alleen maar verder toenemen. Vanaf 1994 heeft Crivillé een plekje in het Honda fabrieksteam. Mede doordat hij één van de rijders is haakt Repsol vanaf 1995 aan als titelsponsor. En nog steeds is Repsol de hoofdsponsor van het Honda fabrieksteam in de koningsklasse.

Crivillé heeft in zijn 500cc tijd één grote tegenstander; zijn teamgenoot Mick Doohan die vanaf 1994 vijf keer op rij wereldkampioen werd. Crivillé slaagde er wel in om het Doohan ieder jaar iets lastiger te maken. Dat leverde regelmatig een mooie strijd op en ook leverde het regelmatig een boos gezicht bij Doohan op, aangezien de Spanjaard hem een aantal keer in een rechtstreeks duel wist te verslaan.  Toch wist Crivillé zijn kopman nooit over een langere periode te kloppen. Maar in 1999 werd alles anders toen Doohan geblesseerd raakte in Jerez, een crash die carrière zou beëindigen. Crivillé werd daardoor ineens de kopman van het Repsol Honda Team. De Spanjaard pakte zijn kans met beide handen aan, want hij won gelijk vier races op rij. Dit vormde de basis voor de eerste Spaanse 500cc wereldtitel. Dit bleek ook het absolute hoogtepunt van Crivillé’s loopbaan te zijn, want in de daaropvolgende seizoenen kwam hij niet verder dan een achtste en negende plaats in het wereldkampioenschap. Crivillé zou niet racen in de MotoGP, die vanaf 2002 zijn intrede deed. Tijdens Crivillé’s carrière waren rijders als Carlos Checa en Gibernau ook naar de top van de 500cc – later MotoGP – klasse doorgegroeid. En niet veel later zouden er nog veel snelle Spanjaarden volgen, maar Crivillé is en blijft absoluut de Spaanse trendsetter in de koningsklasse.

In 2000 reed Alex Crivillé met nummer 1 in de 500cc. | Foto credit: Henk Teerink

Tot volgende week,
Asse Klein



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter