Foggia wint spannend duel in Misano en houdt Moto3 titelstrijd open

1082
Dennis Foggia aan de leiding voor Jaume Masià op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Daarachter strijden Darryn Binder, Stefano Nepa en Pedro Acosta voor de laatste podiumplaats | foto© Randy van Maasdijk

Dennis Foggia heeft zondagochtend een zeer spannende Moto3 race gewonnen op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. De Italiaan moest van ver komen maar wist de race op indrukwekkende wijze te winnen voor Jaume Masià, waarmee hij het kampioenschap weer een tandje spannender heeft gemaakt. WK leider Pedro Acosta werd derde en hield de schade daarmee beperkt.

Zondagochtend om 11:00 uur gingen de lichten uit voor de start van de Moto3 race op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Sinds zaterdagavond had het niet meer geregend op het Italiaanse circuit, maar vanwege de lage temperaturen was de baan nog niet volledig droog. Met name aan de linkerkant van de baan op start / finish waren nog wat natte plekken te zien omdat dit deel dankzij het pitgebouw nog in de schaduw stond. De zon scheen wel maar het was nog steeds behoorlijk fris met een asfalttemperatuur van zo’n 16°C.







Ondanks hier en daar een natte plek op start / finish startten alle coureurs gewoon op slicks. Iedereen had dezelfde medium-compound voorband laten monteren, alle coureurs behalve WK leider Pedro Acosta stonden op de soft-compound achterband. De Spanjaard verwachtte daarmee voordeel te behalen aan het einde van de race.

Polesitter Niccolò Antonelli kwam goed van zijn plaats en ging als leider de eerste bocht in voor Riccardo Rossi en Izan Guevara. Daarachter waren het Filip Salac, Stefano Nepa, Andrea Migno, Pedro Acosta, Adrian FErnández en Ayumu Sasaki in de top tien. Titelkandidaat Dennis Foggia reed in de openingsronde op de vijftiende plaats.

Met name Nepa was indrukwekkend in de openingsfase van de race. De Italiaan startte vanaf de achtste plaats maar in de tweede ronde wist hij achtereenvolgend Guevara en Antonelli te passeren waardoor hij de leiding overnam.

In de vierde ronde sloeg Antonelli voor het eerst terug en nam hij de koppositie weer over. Op dit moment was er een kopgroepje van vijf coureurs ontstaan bestaande uit Antonelli, Nepa, Masià, Guevara en Salac, niet ver daarachter reed Acosta op de zesde plaats terwijl Foggia nog buiten de top tien reed.

Vooraan leek het tempo niet bijzonder hoog te liggen want de groep daarachter kon aansluiten. Acosta, Artigas, Binder en Sasaki voegden zich bij de kopgroep waardoor deze nu uit negen coureurs bestond.

In de zesde ronde ging het mis voor Riccardo Rossi bij het uitkomen van bocht 10 (Tramonto). De Italiaan raakte het achterwiel van John McPhee en verloor de controle over zijn machine. Het liep gelukkig goed af maar zijn race kwam hiermee ten einde.

Na zeven ronden had Foggia zich naar de tiende plaats geknokt met een achterstand van een seconde richting de kopgroep. Het was cruciaal voor de Italiaan om de aansluiting te behalen en zo dicht mogelijk bij, of voor Acosta te finishen om het kampioenschap nog open te houden.

Na zijn aanvaring met Riccardo Rossi kwam in de negende ronde ook een einde aan de race voor John McPhee. De Schot, die volgend jaar de overstap maakt naar het Max Racing Team op een Husqvarna, ging onderuit in bocht 1.

In de elfde ronde was Acosta opgeklommen naar de derde plaats. De kopgroep was opnieuw groter geworden omdat ook Foggia en Migno de aansluiting hadden gevonden, de eerste elf coureurs waren slechts 1,2 seconde van elkaar verwijderd. Voor Tatsuki Suzuki kwam de race ten einde, de Japanner die hier in 2019 nog wist te winnen ging hard onderuit in bocht 16 (Curva Misano).

In de twaalfde ronde ging het bijna mis voor Antonelli, bij het uitkomen van bocht 6 maakte de achterzijde van zijn KTM een stap en werd hij bijna met een high-sider van de machine geworpen. Antonelli kon blijven zitten maar verloor veel tijd. Acosta nam de leiding over voor Guevara en Nepa, het gevecht in de kopgroep was nu echt losgebarsten.

Dat zijn concurrenten weinig rekening hielden met de titelaspiraties van Acosta bleek een ronde later, toen zowel Guevara als teamgenoot Masià hem op agressieve wijze passeerden in bocht 4 (Rio). De Spanjaard ging wijd en viel terug naar de vijfde plaats terwijl zijn directe concurrent Foggia was opgeklommen naar de derde plaats.

In de dertiende ronde kwam er een einde aan de race voor Migno, de thuisrijder ging onderuit in bocht 15.

Bij het ingaan van de vijftiende ronde viel Foggia aan op het rechte stuk en nam hij voor het eerst in de wedstrijd de leiding over voor Masià en toekomstig MotoGP coureur Binder. De kopgroep bestond nog steeds uit tien coureurs die minder dan twee seconden van elkaar verwijderd waren.

Na zestien ronden begon er weer een kleinere kopgroep te ontstaan. Foggia reed aan de leiding voor Masià, Guevara en Binder en zij hadden een seconde voorsprong richting Nepa op de vijfde plaats. Acosta reed daarachter op de zesde plaats en zou op deze manier veel punten verliezen op titelconcurrent Foggia.

Guevara, winnaar van de Moto3 race in de Verenigde Staten, ging in de achttiende ronde de fout in. Bij het ingaan van bocht 8 (Quercia) schoof de Spanjaard onderuit. Hij kon de GasGas nog wel oppakken en zijn weg vervolgen, maar een goed resultaat was hierdoor verkeken.

Vanwege een foutje van Nepa in de laatste bocht kwam Acosta in de negentiende ronde weer naar de vierde plaats. Vooraan reed Foggia nog steeds aan de leiding voor Red Bull KTM Ajo coureur Masià. De Spanjaard kon zijn teamgenoot Acosta dus een flinke dienst bewijzen door Foggia te verslaan. Binder kon het hoge tempo van Foggia en Masià niet volgen en viel al gauw ongeveer een seconde terug. In de twintigste ronde werd Acosta weer terugverwezen naar de vijfde plaats door Nepa, terwijl ook Antonelli en Sasaki de druk opvoerden op de WK leider.

Het kwam allemaal aan op een uiterst spannende laatste ronde. Foggia had Masià kort achter zich zitten maar de Italiaan reed een fenomenale laatste ronde. De Leopard Racing coureur gaf Masià geen kans om aan te vallen en kwam als winnaar over de streep. Masià zette alles op alles in de laatste ronde maar moest genoegen nemen met de tweede plaats. Acosta reed daarachter ook een fantastische laatste ronde waarin hij af wist te rekenen met zowel Nepa als Binder. De Spanjaard kwam daardoor als derde over de streep en wist daarmee de schade van de overwinning van Foggia te beperken tot slechts negen verliespunten.

Binder zag een podiumfinish in de laatste ronde als sneeuw voor de zon verdwijnen en finishte als vierde voor een teleurgestelde Nepa. Polesitter Antonelli kwam als zesde over de finish voor landgenoot Fenati, daarachter eindigden Sasaki, Artigas en Salac in de top tien. Een crash was er in de slotfase nog voor Yuki Kunii in bocht 8 (Quercia).

In het kampioenschap staat Acosta nog aan de leiding met 234 punten, Foggia heeft zijn achterstand verkleind naar 21 punten met een totaal van 213 punten. Ze zijn de enige twee coureurs die het kampioenschap nog kunnen winnen en zullen er ongetwijfeld een gigantisch spektakel van maken in de laatste twee races van het seizoen in Portimão en Valencia.

 



Handige links Gran Premio Nolan del Made in Italy e dell’Emilia-Romagna:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter