Franco Morbidelli: “Ik denk nog te veel na, ik mis het automatisme”

2286
franco-morbidelli
Franco Morbidelli | foto© Pramac Racing

Franco Morbidelli heeft dit seizoen bij Prima Pramac Racing de beschikking over een Ducati GP24, de winnende machine binnen het MotoGP wereldkampioenschap. Ondanks dat de Ducati nieuw voor hem is en hij veel tegenslag kende in de weken voorafgaand aan de start van het seizoen is na twee Grand Prix weekenden de grote vraag: wanneer is de Italiaan competitief en kan hij zich meten met de andere drie coureurs op een GP24?

Het verhaal is bekend, Franco Morbidelli kreeg gedurende het 2023 MotoGP seizoen van zijn toenmalige werkgever Yamaha te horen dat er voor hem in 2024 geen plaats meer was binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP Team. Terwijl Alex Rins zijn plaats innam en de nieuwe teamgenoot werd van Fabio Quartararo viel voor Morbidelli het kwartje verrassend de goede kant op.







Nadat Johann Zarco opstapte bij Prima Pramac Racing, zijn VR46 Riders Academy protegé Marco Bezzecchi verrassend het aanbod van Ducati afwees en een langer verblijf bij zijn huidige Pertamina Enduro VR46 Racing Team (en dus een GP23 i.p.v. een GP24) verkoos boven een overstap naar Prima Pramac Racing en een contract rechtstreeks met Ducati was daar ineens een nog niet bezet zitje bij het Ducati MotoGP satellietteam en een door vele coureurs zo felbegeerde Ducati GP24 machine.

Terwijl Morbidelli in eerste instantie rekende op de mogelijk vrije plaats binnen het huidige Pertamina Enduro VR46 Racing Team veranderde alles op het moment dat Bezzecchi besloot zijn huidige team trouw te blijven. Morbidelli tekende hierdoor een contract voor een jaar bij Prima Pramac Racing en kreeg daar als bonus ook nog eens de beschikking over het nieuwste materiaal van Ducati, de GP24.

Maar de voorbereidingen op het huidige seizoen verliepen allesbehalve naar wens. Twee dagen na afloop van het 2023 MotoGP seizoen maakte de Italiaan weliswaar voor het eerst kennis met zijn nieuwe team, maar tijdens deze test werd er nog geen gebruik gemaakt van het nieuwste materiaal. Vlak voordat de eerste testkilometers op het programma stonden op de nieuwe GP24 ging het echter mis tijdens een privétest op Autódromo Internacional do Algarve in Portugal. Morbidelli liep bij een crash o.a. een hersenschudding op waardoor hij niet in staat was om deel te nemen aan de pre-season testen in Maleisië en Qatar. Zonder ook maar één ronde gereden te hebben op de GP24 begon de Prima Pramac Racing coureur op het Lusail International Circuit aan het 2024 seizoen, een verre van ideale start dus.

Inmiddels zijn de eerste twee Grand Prix weekenden verreden (Qatar en Portugal), twee Grand Prix weekenden die Morbidelli heeft gebruikt om zich aan te passen aan de voor hem nieuwe motor. De resultaten zijn niet bijzonder positief, want hij scoorde in geen van beide Grand Prix weekenden WK-punten, maar voor Morbidelli stonden deze eerste twee weekenden met name in het teken van het vinden van het juiste gevoel en het verbeteren van de snelheid op de voor hem nieuwe machine.

De coureur uit Rome heeft zeker meer tijd nodig om competitief te zijn, maar hij weet als geen ander ook dat de resultaten de komende Grand Prix weekenden zullen moeten komen. Hij heeft immers een contract dat eind 2024 afloopt en met de wetenschap dat velen op zijn zitje zullen azen en Ducati Fermin Aldeguer inmiddels al aangetrokken heeft voor 2025 wordt de druk alsmaar groter.

Franco Morbidelli: “Wat ik momenteel nog mis is kennis en de vrijheid om dingen op instinct te doen. Ik moet nog te veel nadenken over hoe ik deze machine moet rijden en de momenten waarop ik moet schakelen. Ik denk te veel na over dingen en concentreer me daardoor nog niet volledig op het rijden. Maar dat zijn dingen die gebeuren nu eenmaal als je nog geen – of nagenoeg geen kilometers hebt gereden. Dat missen we.”

Morbidelli voelde zich onlangs in Portimão al een stuk vertrouwder dan in Lusail, maar het is nog steeds niet voldoende om mee te strijden voor de voorste posities. In de race op zondag kwam hij daarnaast ook nog eens in aanraking met Joan Mir met een crash tot gevolg. Morbidelli kon zijn race na de crash vervolgen, ondanks dat hierdoor een goed resultaat verkeken was bleek zijn tempo niet verkeerd te zijn.

Franco Morbidelli: “Ik voel me erg goed met deze motor en in de laatste race was het tempo best wel goed, het zou genoeg zijn geweest om zesde of zevende te worden. Dat heeft indruk op me gemaakt, het pakket heeft veel potentieel maar zoals reeds gezegd haal ik er nog steeds niet het maximale uit.”

Het potentieel is er, Morbidelli voelt het, het is dus een kwestie van het zich zo snel als mogelijk aanpassen aan de voor hem nieuwe machine en competitief te zijn. Hij heeft met de GP24 de meest begeerde MotoGP machine tot zijn beschikking en het Prima Pramac Racing is daarnaast een geweldig team, kortom alle middelen zijn voorhanden om het goed te doen. De belangrijkste factor is op dit moment tijd, hoeveel tijd krijgt de Italiaan om zich de GP24 eigen te maken nu er van de 22 huidige MotoGP coureurs nog maar slechts een paar in het bezit zijn van een getekend contract voor 2025 en velen maar wat graag de beschikking willen hebben over een Prima Pramac Racing Ducati.



zs-728x90



Handige links Grande Prémio Tissot de Portugal:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.