Voor het komende MotoGP seizoen krijgen de teams en de coureurs uit de koningsklasse een nieuw type achterband geleverd van Michelin. Dat deze band de nodige aanpassingen vergt werd de afgelopen dagen in Sepang duidelijk. De ene fabrikant ondervindt voordelen, de andere nadelen, was de Sepang test het begin van een ommekeer?

De driedaagse Official MotoGP Test in Sepang zit erop. Drie dagen lang werd er volop getest en met name de nieuwe Michelin banden zorgden bij enkele teams en fabrikanten de nodige hoofdbrekens terwijl andere teams en fabrikanten er juist de nodige voordelen uit wisten te halen.

Wat is er anders? Michelin heeft voor komend seizoen een nieuwe type band ontwikkeld, een band die voor een betere prestaties moet zorgen. Nu weten we allemaal dat sommige fabrikanten in tijdens de wedstrijden vaak te kampen kregen met een veel hogere bandenslijtage en het met name in het tweede deel van de race daardoor lieten liggen.

De afgelopen drie dagen in Sepang waren dan ook een belangrijke krachtproef en het lijkt er na drie dagen op dat dit type band de ene fabrikant meer voordelen biedt dan andere.

Vooral Suzuki en Yamaha lijken na drie dagen testen het meeste voordeel te hebben van de Michelin band terwijl Honda en Ducati drie dagen lang tegen problemen aanliepen en nog het nodige werk lijken te hebben om de nieuwe banden maximaal te kunnen benutten. Natuurlijk valt er nog niet alles over te zeggen na drie dagen testen op hetzelfde circuit en zal er tijdens de eerstvolgende test in Qatar meer duidelijk worden, maar o.a. Andrea Dovizioso was duidelijk één van de coureurs die na afloop van de test in Sepang nog niet heel erg happy was met het nieuwe type Michelin achterband.

Andrea Dovizioso: “De manier waarop de nieuwe band werkt is een beetje vreemd. Het geeft je meer grip op het achterwiel, waardoor de fiets makkelijker onderstuurt bij het ingaan van de bocht. Bij een maximale hellingshoek verlies je de grip een beetje, maar als je vervolgens gas geeft heb je weer genoeg tractie. Het is niet heel makkelijk om die overgang goed te maken. Ik denk dat deze nieuwe band heel geschikt is voor de motoren met hogere bochtensnelheden (Suzuki en Yamaha) en zij er duidelijk meer voordeel uithalen dan wij.”

Danilo Petrucci bevestigde in zijn media debrief het verhaal van zijn teamgenoot.

Danilo Petrucci: “Viñales is erg, erg snel met deze band. Ook Rins en Mir waren erg snel. Natuurlijk Quartararo en Morbidelli. Rossi ook. Ik denk dat alle Yamaha’s en Suzuki’s. En zoals altijd Marc maar dat lijkt me geen uitzondering.”

De verklaringen tijdens de media-debrief momenten van de Yamaha- en Suzuki coureurs bevestigen de verklaringen van de twee Ducati coureurs.

Maverick Viñales: “De nieuwe banden zijn totaal anders, maar ik ben snel met ze over een ronde. een raceafstand en het ritme is ook goed.”

Alex Rins: “Ik heb twee kleine racesimulaties gedaan met de nieuwe banden. Mijn tempo was erg goed en ik kon ook mijn vorige snelste rondetijd steeds weer verbeteren. Het was een zeer positieve test.”

Momentopname
Natuurlijk is het zo dat een test op één en hetzelfde circuit als een momentopname gezien kan worden. Het is dan misschien ook nog een beetje te voorbarig om al na drie dagen een conclusie te trekken, helemaal omdat de verschillen op de tijdlijst heel erg klein zijn. Zo staan er na drie dagen testen 19 coureurs binnen een seconde genoteerd op de samengestelde tijdlijst. Aan de andere kant, het rijden van die ene snelle ronde zegt niet zoveel.

Een hele race snel zijn, daar win je races mee………ja en daar zagen we de afgelopen drie dagen in Sepang nu juist de nodige en verrassende verschillen. Meer hierover in de komende artikelen met daarin de reacties van een aantal verschillende coureurs.

Over twee weken is de volgende Official MotoGP Test op het Losail International Circuit, de omstandigheden zullen daar aanzienlijk anders zijn. Kijken of we daar hetzelfde beeld te zien krijgen, we zijn heel erg benieuwd.

 

Handige links Official MotoGP Test Sepang:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App