De MotoGP race van Remy Gardner op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto werd zondag na twee bochten wel een heel lastige opgave. Eén van de vleugels brak af waarna hij de rest van de race met één vleugel moest racen, de Australiër kwam er daardoor achter dat het effect hiervan aanzienlijk is.
Remy Gardner was de enige Tech3 KTM Factory Racing coureur dit weekend aangezien teamgenoot Raúl Fernández niet fit werd verklaard vanwege zijn handblessure. De Australiër had zich op zaterdagmiddag als achttiende gekwalificeerd voor de MotoGP race op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto en wilde in de race op jacht gaan naar punten.
Echter werd het al heel vroeg duidelijk dat dat een schier onmogelijke opgave zou worden. In bocht 2 had hij contact met Alex Márquez en Maverick Viñales waardoor de linkervleugel aan de voorzijde van zijn KTM was afgebroken. Dit betekende dat hij de rest van de race moest rijden met slechts één vleugel; daar is de KTM RC16 natuurlijk niet voor ontworpen.
Gardner kwam erachter dat het effect van de vleugels toch wel behoorlijk groot is en dat het erg lastig is wanneer de zaken op aerodynamisch gebied niet kloppen. De Moto2 kampioen van 2021 reed de race wel uit en werd twintigste.
Remy Gardner: “Ik heb het zeker niet naar mijn zin gehad in deze race. In de tweede bocht verloor ik de vleugel aan de linkerkant en daardoor werd de machine haast onbestuurbaar. Ik had niet verwacht dat zo’n groot effect zou hebben maar de machine maakte echt constant een wheelie. En dan ook nog geen rechte wheelie want hij trok constant naar rechts. Ik kon op het achterste rechte stuk niet eens vol gas geven want de machine was alleen maar aan het schudden. Het was zeker niet prettig.
Ik zat in bocht 2 geklemd tussen Alex Márquez en nog een rijder, ik probeerde er zonder kleerscheuren uit te komen maar we raakten elkaar waardoor ik vervolgens tegen iemand anders aan knalde en de voorvleugel eraf viel. Ik zag ‘m gaan en ik dacht: “Shit, daar gaan we.” Ik was hoe dan ook aan het pushen en deed m’n uiterste best maar vooral in de linkerbochten trok de machine gewoon hard naar rechts. Het was hard werken.
Het was wel verrassend voor mij om er nu achter te komen hoe ontzettend veel downforce deze vleugels creëren. Ook de luchtweerstand is groot want bij het uitkomen van bocht 5 op het rechte stuk werd ik gewoon bijna het gras in getrokken. Het was misschien beter geweest om de andere er ook af te trekken, haha. We wisten dat het sowieso een lastige race voor ons zou worden maar er zat wel een beter resultaat in dan dit.
De grip was ook veel slechter dan verwacht. Ik reed in een groep en ik kreeg constant allerlei flitsende lampen en waarschuwingsmeldingen op mijn dashboard vanwege te hoge temperaturen, ook de bandenspanning liep heel hoog op. Een ramp. Wel een f*cking goede work-out want het was echt hard werken.
Ik wilde niet stoppen want je kunt maar beter gewoon de race uitrijden en proberen iets op te steken. Vandaag hebben we in ieder geval geleerd dat de vleugels best wel effectief zijn. Mijn crew chief zei nou dat ik waarschijnlijk gestopt zou zijn, maar ik wilde niet zomaar opgeven.”
Remy Gardner en zijn MotoGP collega’s zijn op maandag alweer druk bezig op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto met een ééndaagse test. De volgende Grand Prix staat in het weekend van 13 t/m 15 mei gepland op het Bugatti Circuit in Le Mans.
Handige links Gran Premio Red Bull de España:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter