Garrett Gerloff kan terugkijken op een kort maar geslaagd MotoGP debuut. De Amerikaan, die vrijdag in Valencia voor één dag de plaats in mocht nemen van Valentino Rossi, maakte een zeer sterke indruk ondanks dat hij de dag afsloot als negentiende plaats op de gecombineerde tijdlijst.
Je zult maar net je debuutseizoen in het FIM Superbike World Championship afgesloten hebben en vervolgens een telefoontje krijgen van je Nederlandse manager met de mededeling dat het Monster Energy Yamaha MotoGP Team op zoek is naar een vervanger van Valentino Rossi en dat daarbij de keus op jouw gevallen is. Het overkwam Garret Gerloff de afgelopen dagen, een kans die de Amerikaan vrijdag met beide handen aangreep.
Voorafgaand aan de Gran Premio de Europa werkten Laurens Klein Koerkamp en Yamaha drie verschillende scenario’s uit. Het eerste scenario betekende voor Gerloff dat hij naar Valencia af diende te reizen als mogelijke vervanger maar vervolgens helemaal niet actie hoefde te komen voor het geval Rossi wel op tijd toestemming zou krijgen voor deelname aan het evenement.
Het tweede scenario betrof hetzelfde met dien verstande dat er alleen op vrijdag sprake zou zijn van een invalbeurt en Rossi het vervolgens op zaterdag over zou gaan nemen om de rest van het weekend voor zijn rekening te nemen.
In het derde scenario stond beschreven dat Gerloff alle drie dagen als vervanger diende op te treden in het geval Rossi de benodigde documenten niet op tijd zou ontvangen en het gehele weekend aan zich voorbij moest laten gaan.
Zoals inmiddels bekend werd het tweede scenario de realiteit en iedere MotoGP kenner zal vrijdagavond beamen dat Gerloff vrijdag een indrukwekkende prestatie heeft laten zien. Nog nooit eerder reed de Amerikaan op een MotoGP machine, nog nooit eerder reed hij op een motorfiets met carbon remmen, nog nooit eerder maakte hij gebruik van de speciale Michelin banden, nog nooit eerder zag hij Circuit Ricardo Tormo in levendelijve, laat staan dat hij er eerder gereden heeft op een motorfiets en tenslotte bleken de omstandigheden vrijdag in Valencia ook nog eens niet de meest makkelijke.
Gerloff begon vrijdagochtend vol goede moed aan de eerste vrije training op een natte baan, en het duurde niet lang of de MotoGP commentatoren gingen helemaal uit hun dak toen de Amerikaan halverwege de sessie gewoon binnen de top tien te vinden was en menig vaste MotoGP coureur het nakijken gaf. Zijn snelste rondetijd van 1’43.645 in deze eerste sessie bleek na afloop goed voor de zestiende plaats op de tijdlijst, maar wat nog indrukwekkender was dat deze tijd slechts 1,582 seconde langzamer was dan de snelste tijd van de sessie gereden door specialist onder deze omstandigheden Jack Miller en dat Gerloff bekende namen als Joan Mir, Cal; Crutchlow en Fabio Quartararo achter zich wist te houden.
In de tweede vrije training waren de omstandigheden totaal anders en moest Gerloff zich opnieuw herpakken en aanpassen aan de voor hem opnieuw nieuwe omstandigheden. De slicks konden uit de bandenwarmers en met een snelste rondetijd van 1’34.107 zagen we de naam van de tijdelijke Monster Energy Yamaha MotoGP Team coureur terug als negentiende op de tijdlijsten. Op zichzelf natuurlijk geen bijzondere positie maar de positie krijgt en heeft een andere lading voor de mensen die iets verder willen kijken dan alleen de plaats op de lijst. Met een verschil van slechts 1,579 seconde op de snelste man van de dag je eerste dag als MotoGP coureur afsluiten mag zeer knap en heel indrukwekkend genoemd worden. Een klein vergelijk, Lorenzo Savadori – mede MotoGP debutant in een Grand Prix weekend maar wel al de nodige ervaring op een MotoGP machine als testcoureur – eindigde vrijdag als twintigste op de tijdlijst alleen wel met een verschil van ruim drie seconden van de snelste man van de dag.
Gerloff kon zijn geluk dan ook niet op vrijdag tijdens zijn media debrief, de Amerikaan sprak zelfs van een dag om nooit te vergeten.
Garrett Gerloff: “De M1 is totaal anders dan de Superbike. De M1 is in principe de R1, maar dan van een ander niveau. Maar het is nog steeds een zeer vriendelijke fiets om mee te rijden. Het is niet zo’n wild beest, maar deze fiets is hoe dan ook supersnel. De banden zijn geweldig, vooral vanochtend toen het nat was, en zelfs later, toen de baan een beetje meer half-en-half nat was, voelde ik me nog steeds vrij zelfverzekerd om op de natte delen te komen op de slicks. Al met al was het gewoon een geweldige ervaring. Het was onwerkelijk om na afloop van de tweede sessie de pitbox binnen te komen rijden en Valentino daar te zien en horen zeggen: ‘Hé, geweldig werk, man! Ik bedoel, dat is de man waar ik over gedroomd heb, weet je? Dus, ik ben super blij dat ik het heb kunnen doen en mijn dank aan Yamaha is groot vanwege het feit dat ze me deze kans gegeven hebben.”
Na afloop van de media debrief kreeg Gerloff de schrik van zijn leven. Wat bleek, de deelname van Maverick Viñales voor de rest van het weekend stond op het spel. Eén van de data engineers van de Spanjaard bleek namelijk positief getest te zijn op Covid-19. Even was het onduidelijk hoe en wat er zou gaan gebeuren. Zou Viñales in quarantaine moeten dan was Gerloff de aangewezen persoon om te verhuizen naar de andere kant van de Monster Energy Yamaha MotoGP Team pitbox en de overige twee dagen in Valencia als vervanger van de dit weekend al meer geplaagde Yamaha coureur op te treden. Inmiddels is bekend dat Viñales de rest van het weekend in actie mag blijven komen en niet vroegtijdig huiswaarts hoeft te keren. Hiermee lijkt er dan ook definitief een einde te komen aan het debuut MotoGP weekend van Gerloff, Garrett Gerloff…….MotoGP invaller voor een dag.
Handige links Gran Premio de Europa 2020:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink: ING – Betaalverzoek
* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App