Giacomo Agostini: ‘Yamaha moet kiezen voor Viñales en Quartararo’

408
maverick-vinales
Fabio Quartararo (20) en Maverick Viñales (12) | foto© Yamaha Racing

Zo tegen het einde van het jaar is het vaak de tijd om terug te blikken en vooruit te kijken, zo ook voor Giacomo Agostini. De inmiddels 77-jarige Italiaan en 122-voudig Grand Prix winnaar liet in een interview met het Spaanse Marca zijn gedachten de vrije loop aangaande de komende MotoGP transfermolen en de bekendmaking van Jorge Lorenzo om het na dit seizoen voor gezien te houden als actief MotoGP coureur.

Na een relatief rustig verlopen seizoen wat betreft de MotoGP transfermolen – alleen de onverwachte acties van Johann Zarco en Jorge Lorenzo zorgden de afgelopen maanden voor de nodige transferperikelen – is het komend seizoen andere koek, aangezien de contracten van nagenoeg alle MotoGP-sterren aan het einde van 2020 aflopen. Op een doorlopend contract na van Tito Rabat – de Spanjaard tekende enkele maanden geleden een tweejarig contract met Avintia Ducati tot eind 2021 – lopen na afloop van het komende seizoen namelijk van alle huidige MotoGP coureurs de contracten af.







Met name het Yamaha management zal de komende maanden enkele cruciale beslissingen moeten nemen aangaande hun toekomstplannen binnen het MotoGP wereldkampioenschap. Zo zal men Fabio Quartararo heel graag aan boord willen houden, maar de Fransman zal daarbij met niets minder dan een plaats in het officiële fabrieksteam genoegen gaan nemen. In een gesprek met het Spaanse Marca werd Giacomo Agostini gevraagd voor wie hij zou kiezen als hij het bij Yamaha voor het zeggen had en een keus zou moeten maken tussen Maverick Viñales, Valentino Rossi of Quartararo

Giacomo Agostini: “Ik zeg dat Quartararo in 2020 races kan winnen, maar ik geloof dat je volgend jaar, wat het wereldkampioenschap betreft, eerst toestemming moet vragen aan Márquez. Als ik een keus zou moeten maken tussen Viñales en Quartararo, dan zou ik voor beiden kiezen. Een team heeft jonge en snelle coureurs nodig. Yamaha heeft Valentino, ja, maar we weten op dit moment nog niet wat hij gaat doen. Als ik in de schoenen stond van Yamaha, dan zou ik het risico nemen om Viñales en Quartararo te tekenen.”

Maar mocht Yamaha deze keuze maken dan betekent dit automatisch dat er na het komende seizoen geen plaats meer zal zijn voor de negenvoudig wereldkampioen binnen het officiële Yamaha fabrieksteam.

Giacomo Agostini: “Valentino heeft al lang niet meer gewonnen. Het is niet meer zoals vroeger, toen hij elke zondag races wist te winnen en meedeed voor de wereldtitel… In het leven moet je vooruitkijken, niet achterom. Het is Valentino’s beslissing en hij houdt van racen. Als hij zijn draai kan vinden en gelukkig is dan zal hij door willen gaan.”

Jorge Lorenzo
In het gesprek werd Agostini ook gevraagd naar de steeds hardnekkiger worden geruchten dat Jorge Lorenzo binnenkort bekend gaat maken dat hij per direct aan de slag zal gaan als Yamaha MotoGP testcoureur.

Giacomo Agostini: “Ik denk dat dit heel moeilijk gaat worden, want zelfs als MotoGP testcoureur moet je heel snel zijn. Een MotoGP machine wordt pas moeilijk als je hem tot het uiterste drijft. Als je twee seconden langzamer gaat, zijn er geen problemen, dan werkt alles vaak perfect. Ik zie Lorenzo daarentegen nog wel een comeback maken als MotoGP coureur, maar het is wel zo – als je er in deze wereld een jaar tussenuit gaat – dat het erg moeilijk is om terug te komen. Deze wereld is constant in beweging, je moet erbij blijven en een jaar niet rijden maakt het er allemaal niet makkelijker op.”

Op de vraag of Lorenzo te vroeg gestopt is had de inmiddels 77-jarige Italiaan niet direct een passend antwoord.

Giacomo Agostini: “Het is moeilijk te zeggen. Lorenzo is een groot kampioen die veel heeft gewonnen – hij was de eerste die als teamgenoot Valentino Rossi wist te verslaan en ook vele andere grote namen achter zich wist te houden. Maar het deed me pijn om Lorenzo het afgelopen seizoen in de laatste gelederen te zien staan ondanks dat hij een fabrieksmachine tot zijn beschikking had. Het was erg moeilijk voor hem en ook voor Honda. Ik vond het heel erg om hem zo te zien. De resultaten die hij behaalde waren niet goed voor een coureur met vijf wereldtitels achter zijn naam. Het is duidelijk dat hij een groot aantal crashes had en dat dit hem niet in de koude kleren is gaan zitten. Sinds zijn laatste zware crash – tijdens de 2019 editie van de Dutch TT – scheelde het niet veel of hij was voor de rest van zijn leven in een rolstoel beland. Hij heeft hier tijdens zijn revalidatie veel over nagedacht en het moge duidelijk zijn dat je dan niet snel kunt zijn.”

Op dit moment genieten de MotoGP coureurs van een welverdiende wintervakantie. Begin februari wordt er pas weer voor het eerst gereden tijdens de eerste Official MotoGP test van 2020 op het Sepang International Circuit in Sepang. Ondanks de winterstop wordt er achter de schermen al druk gewerkt aan de contractbesprekingen voor het seizoen 2021, zo heeft Honda enkele maanden terug al de eerste gesprekken gevoerd met Marc Marquez over een contractverlenging. Het zal dan ook niet lang meer duren voordat de eerste transfers bekend gemaakt gaan worden, en zoals altijd geldt ook hier……..zodra er één schaap over de dam is volgen er meer.

 



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App