Gigi Dall’Igna: “De fabrieksmachine van 2024 zal een grote stap zijn ten opzichte van 2023”

8912
Gigi Dall'Igna - Circuit Ricardo Tormo | © Randy van Maasdijk

Gigi Dall’Igna, General Manager van Ducati Corse, werd in 2023 overtuigend wereldkampioen in de MotoGP klasse met ‘zijn’ Ducati. Tijdens de test in Valencia nam de Italiaan de tijd om te reflecteren op het afgelopen seizoen en vooruit te blikken wat komend seizoen zal brengen. 

Al drie wedstrijden voor het einde werd duidelijk dat Ducati met Pecco Bagnaia, Jorge Martin en Marco Bezzecchi in de top drie van het MotoGP kampioenschap zou eindigen. Alleen de posities van Bagnaia en Martin zouden pas in de laatste race van het seizoen in Valencia beslist worden.

Het was duidelijk dat de Ducati Desmocedici GP23 de beste machine was dit seizoen terwijl ook het 2022 model in de handen van Marco Bezzecchi en Fabio di Giannantonio Grand Prix races wist te winnen en in het geval van Alex Márquez ook nog twee Sprint races. Alleen Alex Rins (Austin) en Aleix Espargaró (Silverstone en Barcelona) wisten een Ducati te verslaan in een Grand Prix race .

Afgelopen dinsdag, voorafgaand aan de belangrijke testdag op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia, spraken we kort met Gigi Dall’Igna, General Manager van Ducati Corse en het technisch brein achter de Ducati machines.

Gigi Dall’Igna: “Ik heb niet echt veel te zeggen over het seizoen 2023. Sommige statistieken zijn ongelooflijk en we zijn heel trots op het werk dat we gedaan hebben. Ik wil de rijders bedanken want ze hebben het geweldig gedaan, ook alle medewerkers van Ducati Corse wil ik bedanken want ze hebben het hele seizoen fantastisch werk geleverd.

We hadden wat problemen in het begin maar hebben onze motor vervolgens flink weten te verbeteren. In de beginfase van het seizoen waren onze concurrenten op sommige vlakken beter, bijvoorbeeld bij de start, dus ik wil heel Ducati Corse ontzettend bedanken.

Het was een moeilijk seizoen want we hadden twee rijders die samen voor de titel streden. We moesten iedereen het beste materiaal geven om voor het kampioenschap te gaan en ervoor te zorgen dat ze op dezelfde afstand van elkaar bleven. Uiteindelijk was het voor ons natuurlijk beter dat Pecco uiteindelijk heeft gewonnen vanwege de sponsoren en omdat dat heel belangrijk is voor Ducati Corse. Hoe dan ook hebben we Jorge en zijn team de beste kansen geboden om competitief te zijn.

Pecco heeft een moeilijke slotfase van het seizoen gehad. Vanaf Barcelona was Jorge sneller dan Pecco op de meeste circuits maar gedurende het seizoen heeft hij goed met de druk om kunnen gaan, dat is heel belangrijk.”

Op maandag werd bekendgemaakt dat er per direct een nieuw concessiesysteem wordt ingevoerd in de MotoGP klasse. Dit houdt onder andere in dat Ducati in 2024 geen wildcards meer mag inzetten en minder testbanden tot hun beschikking heeft ten opzichte van Aprilia en KTM. Daarnaast hebben Honda en Yamaha nog meer voordelen gekregen waarbij ze onbeperkt mogen testen met hun Grand Prix coureurs en gedurende het seizoen hun motorblok mogen blijven ontwikkelen.

Lees: Nieuw concessiesysteem voor MotoGP klasse vanaf heden

Gigi Dall’Igna: “Ik steun het concessiesysteem want ik denk dat dat belangrijk is voor het kampioenschap. Dat geeft andere fabrikanten die het moeilijk hebben wat mogelijkheden om zich te verbeteren. Ik ben blij om de Japanse fabrikanten een kans te geven om er weer snel bovenop te komen, aan de andere kant denk ik er niet zo over wat betreft Aprilia en KTM. We geven hen ook een voordeel ten opzichte van ons. Zij hebben ook races gewonnen dit jaar en hebben het hele jaar voorin meegedaan, dit vind ik dan ook wel vreemd.

We hebben ingestemd omdat we hier onderdeel van de show zijn. Wij vinden het belangrijker om de Japanners te ondersteunen dan de Aprilia en KTM te blokkeren. Als de show goed is, is het beter voor iedereen. Hoe dan ook, we hebben een compromis moeten sluiten.”

Op dinsdag zou Marc Márquez voor het eerst op de Ducati Desmocedici GP23 stappen en inmiddels weten we dat dat heel goed is gegaan. Dall’Igna hield het dinsdagochtend kort wat betreft zijn verwachtingen.

Gigi Dall’Igna: “Ik ben heel benieuwd om zijn feedback te horen. Hij is één van de meest belangrijke rijders in de geschiedenis van het motorracen. Ik wil graag horen wat hij van onze motor vindt.”

De veranderingen van de 2022 Ducati ten opzichte van het 2023 waren niet bijzonder groot te noemen, mede hierdoor wisten Bezzecchi, Di Giannantonio en Alex Márquez dan ook races te winnen. Echter verwacht Dall’Igna met het 2024 model wel een grote stap te maken.

Gigi Dall’Igna: “Het probleem is dat we niet zoveel testdagen hebben gedurende de winter, daardoor kunnen we alle onderdelen die we willen gebruiken niet optimaal inzetten. We hebben aan het begin van 2022 een fout gemaakt omdat we de machine toen teveel wilden ontwikkelen. Daar hebben we van geleerd dus willen we de machine niet teveel evolueren. Dit jaar zullen we echter wel iets meer doen dus ik denk dat komend seizoen het verschil tussen de fabrieksmachines en de machine van het voorgaande jaar (2023) groter zal zijn. Maar we zullen het moeten zien.”

Na het teleurstellende einde van 2023 voor Jorge Martin gaf hij aan dat hij niet verwacht nog een kans te krijgen bij het Ducati fabrieksteam aangezien hij vindt dat hij al meer dan genoeg heeft laten zien. (Lees: Jorge Martin: “Ik heb samen met het team gehuild, ooit zullen we samen kampioen worden”)

Gigi Dall’Igna: “Hij heeft het geweldig gedaan dit jaar en verdient het zeker om in het fabrieksteam te rijden. Er zijn wat lopende contracten en meerdere redenen waarom het [nu] niet mogelijk is.”

Er wordt veel gesproken over de steeds grotere rol die de aerodynamica speelt in de MotoGP klasse en dat dit problemen oplevert wat betreft het gebrek aan inhaalacties. Dat ziet de Italiaanse ingenieur echter anders.

Gigi Dall’Igna: “Ik denk niet dat de aerodynamica het voornaamste probleem is. Er zijn veel factoren die meespelen en uiteindelijk denk ik dat de MotoGP nog steeds een geweldige show is. Ik heb veel van de races genoten dit jaar en ik heb veel inhaalacties gezien. Ik zie niet echt een probleem.”

Vanaf de zomerstop wordt de minimale bandenspanning in de MotoGP klasse gehandhaafd en hebben we afgelopen zondag onder andere met Fabio di Giannantonio kunnen zien dat dat een podiumresultaat kan beïnvloeden.

Gigi Dall’Igna: “Dit is uiteindelijk gewoon een regel en iedereen moet zich daaraan houden. We hebben dit seizoen veel geleerd en kunnen er behoorlijk goed mee omgaan maar soms moet je wel wat risico’s nemen. Als je die dag een beter resultaat nodig hebt moet je misschien wat meer risico nemen [om de regel te overtreden]. Misschien kun je dan aan het eind van de race een probleem krijgen met een waarschuwing of een straf.”

Gezien de eerste feedback van de coureurs die de 2024 Ducati hebben getest in Valencia (later te lezen op de site) hebben Dall’Igna en zijn team goed werk geleverd. De Italiaanse fabrikant is ook voor volgend seizoen de torenhoge favoriet voor de wereldtitel, alhoewel het zomaar kan zijn dat het toch weer het 2023 model is dat uiteindelijk het kampioenschap wint.




Handige links 2024 Valencia Official MotoGP Test:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag (actie)
Fotoverslag (technisch)
Fotoverslag (Marc Marquez Ducati debuut)



  • Marc Marquez & Marco Bezzecchi
  • Pedro Acosta
  • Fabio Di Giannantonio
  • Fabio Quartararo
  • Raul Fernandez
  • Joan Mir
  • Enea Bastianini
  • Fabio Quartararo
  • Takaaki Nakagami
  • Marco Bezzecchi
  • Luca Marini
  • Raul Fernandez
  • Fabio Quartararo
  • Enea Bastianini
  • Aleix Espargaró
  • Jack Miller
  • Maverick Viñales
  • Joan Mir
  • Cal Crutchlow
  • Jorge Martin
  • Alex Rins
  • Marc Marquez
  • Francesco Bagnaia
  • Luca Marini
  • Jack Miller
  • Luca Marini
  • Franco Morbidelli
  • Luca Marini


  • LCR Honda
  • Gresini Racing MotoGP
  • Gresini Racing MotoGP
  • LCR Honda
  • Gresini Racing MotoGP
  • GASGAS
  • Ducati
  • Gresini Racing MotoGP
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Pramac Racing
  • Pramac Racing
  • Ducati
  • Ducati
  • Ducati
  • Ducati
  • KTM
  • KTM
  • KTM
  • KTM
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Yamaha
  • LCR Honda
  • Yamaha
  • Yamaha
  • LCR Honda
  • LCR Honda
  • LCR Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Honda
  • Yamaha


  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’