Andrea Dovizioso kwam onlangs in Qatar als eerste over de finish tijdens de eerste MotoGP race van 2019. De Italiaan versloeg na een spannend duel Marc Marquez op de finishlijn, een prachtige overwinning voor de Ducati coureur…… Maar krijgt de Italiaan ook daadwerkelijk de 25 WK punten?

Miljoenen MotoGP fans zagen zondag 10 maart een spannende en boeiende eerste MotoGP race van het seizoen. Op het Losail International Circuit wint Andrea Dovizioso de race door in een spannende laatste ronde Marc Marquez van zich af te schudden en nipt voor de regerend MotoGP wereldkampioen de finish te passeren.

Niet veel later wordt duidelijk dat Honda, Suzuki, KTM en Aprilia al tijdens de wedstrijd protest hadden aangetekend, een protest gericht op het gebruik van aerodynamische delen (winglets) op de achterbrug van de Ducati motoren van Andrea Dovizioso (Mission Winnow Ducati Team), Danilo Petrucci (Mission Winnow Ducati Team) en Jack Miller (Alma Pramac Racing).

Lees ook: Dovizioso blijft winnaar MotoGP race Qatar – protest afgewezen
Lees ook: VisitQatar Grand Prix protesten verwezen naar MotoGP Court of Appeals
Lees ook: Official statement Dorna betreffende protesten tegen Ducati in Qatar

Niet veel later op de avond bleek dat de FIM MotoGP Stewards Panel hun protesten hadden verworpen. Niets aan de hand dus, maar daar dachten de indieners van het protest anders over. Er werd een beroepsprocedure gestart en het beroepspanel besloot vervolgens om de zaak door te verwijzen naar het Court of Appeals (Hof van Beroep) van de MotoGP om meer informatie over de zaak te verkrijgen.

Een definitieve beslissing over de controversiële achtervleugel van de Desmosedici GP19 moet dus nog worden genomen. Dit zal gebeuren voor de start van de tweede Grand Prix van het seizoen aan het einde van deze maand in Argentinië. Met name binnen het Ducati team werd er met de nodige verbazing gereageerd op de protesten van hun rivalen.

Maar waarom hebben de Honda, Suzuki, KTM en Aprilia nu eigenlijk een protest ingediend?

Er is natuurlijk al veel gesproken over het gebruik van de aerodynamische winglets. Hier zijn de afgelopen seizoenen dan ook duidelijke afspraken gemaakt van wat wel en niet is toegestaan. Vlak voor aanvang van het huidige seizoen zijn hierover nogmaals afspraken gemaakt. Binnen de MSMA werden deze afspraken vastgelegd en deze werden voorafgaand aan de eerste Grand Prix van het seizoen in Qatar nog eens door technisch directeur Danny Aldridge schriftelijk bevestigd aan de deelnemende MotoGP teams.

andrea-dovizioso

Ducati Winglet | foto© Nico Schneider

Maar wat gebeurde er, het door Ducati gebruikte onderdeel – op de achterbrug van de machine – bleek uit hetgeen dat afgesproken was (uit aerodynamisch oogpunt) niet legaal. De reden van het protest kan dan ook gezien worden als het verkrijgen van duidelijkheid en dat eenieder zich dient te houden aan de eerder samen gemaakte afspraken.

Maar als het duidelijk is dat iets niet mag, waarom heeft Ducati deze onderdelen dan wel gebruikt?

Hier zit nu juist het hele steekspel. Uit aerodynamisch oogpunt mag het inderdaad niet, maar volgens Ducati is het onderdeel helemaal niet gebruikt uit aerodynamisch oogpunt maar puur om de achterband te koelen tijdens de race. Is dit het geval, en kan Ducati dit aantonen, dan is er dus niets aan de hand en zal Ducati in het gelijk gesteld ‘kunnen’ worden. De Italiaanse motorenfabrikant is er van overtuigd dat men dit aan kan tonen, de indieners van het protest geloven dit echter niet gezien de lucht- en asfalttemperatuur tijdens de race.

Wel of geen gelijk, in een interview met Sky Sport Italia uitte Ducati Corse General manager Gigi Dall’Igna zijn ongenoegen over de ontstane situatie – hij sluit zelfs een tegenaanval niet uit.

Gigi Dall’Igna: “Ik was behoorlijk verrast, vooral door het gedrag van Honda, die niet alleen een hoofdrolspeler is in het wereldkampioenschap, maar ook één van de grondleggers van de moderne MotoGP, samen met Ducati en Yamaha. Het feit dat Honda het besluit van technisch directeur Danny Aldridge in twijfel trekt, doet bij ons de vraag rijzen of we tegen hen moeten protesteren: De Honda-winglets zijn in onze ogen gevaarlijk. En dat niet alleen, hun (flinterdunne) constructie kan ervoor zorgen dat ze vervormd worden tijdens het rijden en het moment dat er vol de kracht opkomt. Op dat moment zijn het misschien wel bewegende hulpstukken, en die zijn volgens de regelgeving verboden. We hebben nooit overwogen om een protest in te dienen, maar als iemand, met name Honda, de acties van Technisch Directeur Danny Aldridge in twijfel trekt, brengt het ons in de positie om na te denken over een mogelijk protest tijdens de volgende races.

Dall’Igna is en blijft er echter van overtuigd dat Ducati binnen de regels heeft gehandeld en dat zijn nieuwste ontwikkeling op de Desmosedici GP19 voldoet aan de regelgeving. Dit is één van de redenen waarom men niet onder de indruk is van de acties van de concurrentie.

Gigi Dall’Igna: “Dit is iets wat ons verbaasd heeft. Bovenal de manier waarop onze concurrenten ons belemmeren in ons werk. Dit lijkt ons absoluut oneerlijk en totaal onsportief. Ik hoop dat dit protest slechts een episode is die leidt tot een uitgebreide reflectie van alle kanten – en iets goeds doet voor de sport. Gedrag zoals dat in Doha schaadt de sport, het neemt de geloofwaardigheid van de wereld motorsportbond en het MotoGP wereldkampioenschap weg. Dit is slecht voor alle mensen die voor deze sport leven en erin geloven, die graag tv kijken wanneer bijvoorbeeld Dovizioso zoiets moois doet als hij in Doha heeft laten zien.”

Hopelijk loopt het allemaal met een sisser af en bedaren de gemoederen alvorens we op het Termas Rio Hondo circuit in Argentinië beginnen aan de tweede Grand Prix van het seizoen en is dit niet het begin van een kat en muis spel. Het woord is aan het Hof van Beroep om duidelijkheid te scheppen, duidelijkheid waar niet alleen Ducati, Honda, Suzuki, KTM en Aprilia bij gebaad zijn, maar zeker ook voor al die miljoenen MotoGP fans, fans die niets liever willen dan dit seizoen nog 18 net zulke spannende MotoGP races te zien zoals we die onlangs zagen op het Losail International Circuit in Qatar.

 

Handige links Gran Premio Motul de la República Argentina:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App